Honda nc750x vs africa twin

Status
Niet open voor verdere reacties.

Valitantsnow

Rookie
14 feb 2018
3
0
Ingelmunster
Ik sta op het punt een nieuwe motor te kopen en ik twijfel tussen de nc750x dct en de africa twin dct. De motor zal hoofdzakelijk gebruikt worden voor woon werkverkeer.
Mijn twijfels: - niet veel vermogen op de 750
- volgens mij minder windbescherming op de 750
- de africa twin verbruikt een stuk meer
- de africa twin is 5000€ duurder ( is het dat waard ten opzichte van de 750?

Iemand ervaring, idee en/of tips?
 
Laatst bewerkt:
Hangt een beetje van je wensen en prioriteiten af.

En altijd: proefrijden!
 
Ik snap dat je de AT heel mooi vindt. De prijs blijf idd wel een dingetje..........
Beetje probleem van Honda? Je wilt wat, dan kost het ook wat!
 
Woonwerk verkeer: koop een scooter. Lagere aanschafprijs, minder bezineverbruik, goedkoper onderhoud en lagere verzekeringspremie
 
Toen ik nog niet zo lang geleden een motor zocht,heb ik deze 2 ook overwogen,
de NC750 omdat hij gebruikt heel vriendelijk geprijsd is,en de Africa twin omdat die een stoer uiterlijk heeft en ook off de road kan,het zijn toch behoorlijk verschillende motoren en
denk dus goed na wat je eigenlijk zoekt in een motor.Ze zijn het voor mij geen van beide geworden omdat ik vind dat de NC750 toch een te oubollig uiterlijk heeft en ik de 2hands prijzen van de Africa twin te hoog vond,maar was dat geen probleem had ik voor de Africa twin gegaan,gewoon omdat die meer gebruiksmogelijkheden en een veel stoerder uiterlijk heeft,en ik denk dat als je hem ooit weer wil verkopen ook een betere prijs op zal leveren dan een NC750.
Maar zoals al eerder is aangegeven ga eerst proefrijden,niemand kan voor je beslissen wat jij
wenst en wat je fijn vind rijden.
Voor mij is het uiteindelijk een Ducati Streetfighter geworden en heb daar nog geen moment spijt van gehad. ;)
 
Laatst bewerkt:
Alleen voor woon-werkverkeer vind ik dat je de Africa Twin dan erg onderwaardeert en dus te veel betaalt voor wat je er van gebruikt. Als je de ruimte laat voor ander gebruik zou de Africa Twin wel eens verslavend kunnen worden. Maar dat mag dan ook wel voor dat prijsverschil.
Maar als de wegen in België echt zo slecht zijn zou de Africa Twin wel tot zijn recht kunnen komen. En ja, een Ducati Strretfigter is wel een heel andere motor als de Africa Twin
 
als je puur woonwerk gaat zou lekker 5000 euro on mn zak houden en de nx750x kopen

:^


full
 
Laatst bewerkt:
Heb zelf sinds kort een NC750X, Geweldig ding!

Veel opbergruimte, zuinig, voldoende koppel en power. En met de juiste accessoires kan je er echt wel een leuke motor van maken (Al is hij dat standaard al)
 
Voor puur woon-werk, zou ik ook voor de NC gaan, en dan bijvoorkeur de DCT versie.
(en al helemaal bij de voorganger de NC700X met z'n belachelijk lage max toerental.

Laag zwaartepunt, bagage ruimte (zelfs zonder koffers te monteren), laag brandstof gebruik, blok trekt lekker vanaf lage toeren (het is geen krachtpatser, maar is ruim voldoende voor legale snelheden - meer is alleen leuk voor aan de bar ;-)

De AT is natuurlijk velemalen koeler ...

Zowiezo, gaat proefrijden, en laat dan je hart en je hoofd het verder uitvechten ;-)
 
Heb zo twee jaar geleden ook naar beide gekeken, africa twin ziet er super gaaf uit maar daar hield het ook mee op, spaakvelgen zijn gevoeliger voor pekel en zooi, heeft te veel vermogen voor ww verkeer ik benut dat te weinig waardoor vervuiling van de motor kan ontstaan, motor is zwaarder en hoger waardoor ik wat ongemakkelijker zit (met ww verkeer heb je wel eens zo oeps moment dat je de motor net kunt houden), geen extra tank inhoud onder de dummy tank (echt super bij de nc750) en die prijs pfff niet alleen aanschaf maar ook de verzekering is veel duurder.

Heb uiteindelijk voor de NC750 DCT 2016 gekozen, zit lekker (hoog maar niet te hoog voor mij), veel ruimte (door extra 22L dummy tank), zuinig en goedkoop (ook in onderhoud), aanschaf was leuk geprijsd toen met een compleet koffer/lampen, handvatverwarming enz pakket, verzekering is goed te doen, zit redelijk uit de wind (extra beugeltje gekocht voor 5 tientjes dat je het originele ruitje in hoogte kan verstellen), genoeg vermogen (leuk koppel) mis soms wat extra power met inhalen of van die situatie even het gas er op, maar goed iets beter anticiperen.
Al met al ik ben tevreden met de NC750, kom trouwens van een fz6 fazer, vtr SP2, gsx-r CBR600F2S voor de nc750.

en proefrijden, ga proefrijden en ga op je gevoel af en overweeg wat dingen waarvoor je de motor gebruikt, ik rij maar 20km enkel (waarvan 10km snelweg) ww jij miss wat langer
 
Laatst bewerkt:
Ik zat de specs NC750 te lezen en dacht dat moet een drukfout zijn,40kw en 230kg rijklaar :Z ,dat zijn jaren 70 specificaties voor 750cc,dat blok moet zo,n beetje het eeuwige leven hebben,maar echt spannend is het niet,het is maar net hoe belangrijk je dat vind. :)
 
Laatst bewerkt:
Ik zat de specs NC750 te lezen en dacht dat moet een drukfout zijn,40kw en 230kg rijklaar :Z ,dat zijn jaren 70 specificaties voor 750cc,dat blok moet zo,n beetje het eeuwige leven hebben,maar echt spannend is het niet,het is maar net hoe belangrijk je dat vind. :)
... en het rijdt zuinig ;) is wel duidelijk dat deze motor voor woon-werk gemaakt .. en het is geen scooter.

Mn '92 400 bandit heeft trouwens meer KW _O-
 
Ik zat de specs NC750 te lezen en dacht dat moet een drukfout zijn,40kw en 230kg rijklaar :Z ,dat zijn jaren 70 specificaties voor 750cc,dat blok moet zo,n beetje het eeuwige leven hebben,maar echt spannend is het niet,het is maar net hoe belangrijk je dat vind. :)

Die NX is zo 'goedkoop' omdat er letterlijk een half Honda Jazz autoblok onder hangt. Dat kost wat vermogen maar zal eeuwig meegaan.
 
Die NX is zo 'goedkoop' omdat er letterlijk een half Honda Jazz autoblok onder hangt. Dat kost wat vermogen maar zal eeuwig meegaan.

Nouja, het is idd maar 40-ish kw.. Maar het is allemaal wel nuttig vermogen waar je het echt gebruikt.
Het koppel begint gewoon meteen onderin de toeren en hij pakt vlot op. Bij mijn oude motor (CBF600) moest hij janken om vooruit te komen en zat het maximale koppel bij de toeren die je nooit gebruikt.
 
Mijn zoon heeft een NC700X de voorganger met 35kw ivm A2 rijbewijs.
Ik vind het een prima fiets met een heel bruikbaar vermogen en koppel.

Tot ca. 120 doe je mee met elke andere fiets met 600-700cc cilinderinhoud. Daarna wordt het door het mindere vermogen wat minder maar toch staat er nog redelijk vlot 150-160 op de klok en loopt daarna vast nog wel een stukje door.

Het zwaartepunt ligt door het naar voren gekantelde blok heel laag waardoor de fiets heel licht aanvoelt met rijden en manoeuvreren. Verder super betrouwbaar, comfortabel en heel zuinig.
 
2 totaal verschillende motoren. Beide hebben het nadeel van een kettingaandrijving. De NC is veel zuiniger en komt met zijn 14 liter tankje verder dan de AT met 18 liter.
Overigens vind ik dat de NC met zijn 40 kW prima vooruit komt.

Heb je de alternatieven Deauville, Pan European en NC-X-ADV ook overwogen? Die laatste is overigens wel erg duur, zeker als je beseft dat hij in basis een NC 750 is. Ik heb er een uurtje veel lol op gehad, maar vond het zadel en de vering vrij hard en wie kleiner is dan 1,80 krijgt alleen zijn tenen aan de grond.

Voor woon-werk zou ik eerder voor een scooter gaan. Dan heb je minder onderhoud, kom je op dagen als vandaag tenminste redelijk droog en schoon aan en kun je een tas meenemen zonder dat je meteen kofferset nodig hebt. Maar op die mening zit je waarschijnlijk niet te wachten.

Wel een mooi probleem, dat van jou...
Succes met de keuze!
 
Laatst bewerkt:
Uit de testen blijkt dat de nc750 saai maar goed is.

Ik denk dat je dus moet proefrijden.
Als je hem zelf ook saai vind heb je zelf het antwoord gevonden, en zou ik de Africa twin nemen (wat ik persoonlijk zou doen, ik vind hem super mooi, maar wel duur) , als dat saaie jou niet irriteert kan je wellicht beter de nc750 nemen, scheelt je in de aanschaf, praktischer door die bagage mogelijkheid, en ik verwacht dat je daar ook minder onderhoudskosten aan zult hebben, mede door het a
Lagere vermogen.
 
Ik rij nu zelf een NC700. Rijd prettig, zuinig en vlot. Tot de 100/120 doe je niet onder voor bijvoorbeeld een V strom 650. Ook heb ik een T-max erbij. Dit wou ik graag proberen voor ww vooral met deze weersomstandigheden. Excuus voor de scooter rijders onder ons, het motor gevoel krijg ik er echt niet bij. De eerste dagen is het optrekken leuk in 1 streep naar de 100 maar daar is het ook mee gezegd. En het verbruikt.. 1 op 18 t.o.v. de NC 1 op 30. Ik raad sowieso een motor aan uit eigen ervaring.

Terug naar de vraag van TS, Mocht je alleen ww rijden dan zou ik zeggen NC. Opbergruimte zat, handig voor het broodtrommeltje en erg zuinig. Onderhoud ook prima te doen. Ik maak hierna de overstap naar de Africa Twin. Puur omdat ik ook veel reizen maak met de NC en daarbij mis ik soms wel wat vermogen. Voor de rest erg tevreden over de NC.

Succes met de keuze. Veel plezier met proefrijden.
 
Het koppel begint gewoon meteen onderin de toeren en hij pakt vlot op. Bij mijn oude motor (CBF600) moest hij janken om vooruit te komen en zat het maximale koppel bij de toeren die je nooit gebruikt.

Dit dus. Super relaxed
 
Moet mij als NC rijder mij ook wel aansluiten bij anderen die de NC voorstellen:
De NC750 heeft wat meer pk dan de 700, en de 700 gaat al snel en comfortabel genoeg voor WW verkeer.

Ook de opbergruimte is handig, en veel verbruikt ook minder. Topkoffertje erop, rugzak erin en gaan :)
Heb je nog 5000 over om leuke accessoires te kopen om het "Goldwing comfort" te bereiken *D
 
Een motor voor woon-werk vind ik zo'n automobilisten opmerking wanneer ze de file zat zijn.
Een motorrijder die er ook woon-werk mee gaat doen koopt een motor voor de fun want woon-werk niem ik altijd verplichte fun kilometers.
Ik heb een Kawa ZXR 750 (h1) als woon-werk motor gehad en daarna een VFR VTEC en heb nu een VFR Crosstourer maar geen woon-werk meer (andere baan op nog geen kilometer van huis) maar als ik die nog had dan was ook dit de woon-werk fiets.
Nu compenseer ik het door meer plezier ritjes te doen en rij alsnog tussen de 15 en 20k/jaar.
Kies een motor die je blij maakt, ga genieten van elke kilometer en accepteer de eventuele nadelen, je leeft maar 1 keer (dat is een cliché maar ook een waarheid).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan