Het grote Honda CB-1 Topic (deel 4)

Het begint al bij de CB-1 stickers op de tank.
Sommige zijn zwart, andere rood.

Waarschijnlijk zegt dat iets over het bouwjaar?
 
Ik heb wel interesse in de aanschaf van een low budget CB1.
Op Marktplaats en Speurders niets naar mijn zin gezien.

Hier nog lui die van hun CB1 afwillen?
 
@ Duc of prunes,

Je hebt 3 soorten cb-1's

De Amerikaanse uitvoering, deze heeft passagierstepjes dmv 2 "buisjes" zit ook vastgelast aan het frame.

De Japanse, deze heeft de vlakke plaat met gaten aan de steps.deze is demonteerbaar dmv inbusboutjes.

En dan nog de Californische uitvoering die met een milieu regulatiesysteem (vacuumsysteem) uitgevoerd is, deze kan je beter links laten liggen. (is te herkennen aan een sticker onder buddyseat, hoe de vacuumslangen lopen)

De US uitvoering, die is te vinden in NL (grijze import in de jaren 90, uitgevoerd met een MPH teller)
De Jap, die zijn te vinden in de UK ( uitgevoerd met een KPH teller, deze hebben ook een grotere tank inhoud)

Kleur vd sticker op de tank heeft te maken met het bouwjaar en type land-uitvoering.( en ook weer of het een type 1 of 2 frame is, dat is weer te zien aan de achterschokbreker die erin zit)

eerste type frame heeft een middenbok + zijstandaard, en type 2 alleen een zijstandaard.

De blokken zijn identiek van bouwjaar en land.
 
Hey Tim,

Top om te lezen.

Alles wat in NL rondrijdt (alles wat ik tegenkom) heeft zwarte CB1 stickers.
Welke hebben dan de rode stickers?
 
Volgens mij is dat een type 2, deze heeft ook een donker grijze kleur op het blok zitten.
Zijn de laatste serie gebouw uit 1990.
 
Goedendag,

Ik ben sinds afgelopen zaterdag in het bezit van een mooie CB-1.
Nu wil mijn vriendin hierop gaan lessen.

Heeft er toevallig nog iemand een set valbeugels liggen voor een CB-1?

grtz. Niek
 
Dag medeliefhebbers. Ik zit al een tijd met een probleem bij mijn CB1. Het is eentje uit Japan, zwart met rode letters, vrijwel origineel uit 1989. Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt hem te verkopen. Maar hij ratelt onder de 3000 toeren, raar geluid, als een schroef in een plastic beker. Het lijkt vanuit de startmotor te komen, of nog lager de versnelling. Heeft overigens geen effect op het rijgedrag. Onderzoek op dit forum en diverse Engelstalige brengen me niet verder. Op dit momen denk ik erover na een nieuwe blok te halen. Ben bang dat onderzoek en uit elkaar halen plus reparatie meer gaat kosten dan een nieuwe cb 1. Vandaar mijn hulpvraag. Anders gezegd klikt dit bekend? Zit iemand die handig is toevallig een keer in het diepe zuiden?
 
Dag medeliefhebbers. Ik zit al een tijd met een probleem bij mijn CB1. Het is eentje uit Japan, zwart met rode letters, vrijwel origineel uit 1989. Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt hem te verkopen. Maar hij ratelt onder de 3000 toeren, raar geluid, als een schroef in een plastic beker. Het lijkt vanuit de startmotor te komen, of nog lager de versnelling. Heeft overigens geen effect op het rijgedrag. Onderzoek op dit forum en diverse Engelstalige brengen me niet verder. Op dit momen denk ik erover na een nieuwe blok te halen. Ben bang dat onderzoek en uit elkaar halen plus reparatie meer gaat kosten dan een nieuwe cb 1. Vandaar mijn hulpvraag. Anders gezegd klikt dit bekend? Zit iemand die handig is toevallig een keer in het diepe zuiden?

Nog nooit van gehoord. I.i.g. geen bekende kwaal voor zover ik weet.

Heb je ook heir gevraagd: HondaCB1.org Message Forums - Index

Daar zitten een paar lui die de CB van achteren naar voren kennen.
 
Wat is de mijlenstand en kun je misschien een filmpje uploaden en de link doorsturen?

Het is in ieder geval niet de nokkenasketting :+

Wanneer heb je voor het laatst olie verwisseld en wat voor een olie zit erin? Ik heb de ervaring dat verse synthetische olie er voor zorgt dat een blok veel trillingsarmer draait.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb inderdaad op HondaCB1.org Message Forums - Index gekeken en gevraagd. Zij zijn ervan overtuigd dat het de starterclutch moet zijn. Het is alleen jammer dat het onderdeel nauwelijks te koop is. Vaak kom je op een hele blok uit. Maar ik heb begrepen dat dit een onderdeel is wat bij meerdere modellen gelijk is..

Wat de olie betreft, 1,5 jaar geleden, 10W40 van Castrol.

Ik ga in het weekend de kap openmaken en olie wisellen. Blijkbaar zou de starkoppelingsplaat vast op zijn plek moeten zitten en zeker niet rammelen. Ik laat het jullie weten.
 
Ik heb eventueel nog wel nagenoeg compleet blok liggen voor een nette prijs. Wat mist is de startmotor, een paar klepdekselschroeven en 2 pakkingen. Die eerste 2 kun je uit je huidige blok halen, en pakkingen kosten weinig. Verder is de verf niet zo netjes meer, maar technisch gezien is de motor prima.

full
full
full
full
full


Misschien dat ik zelfs nog wel een startmotor heb liggen, maar dat zal ik even moeten nakijken mocht je interesse hebben. Als je interesse hebt kun je me een privebericht sturen.
 
Heeft iemand nog interesse in wat originele cb 1 onderdelen.

Ik doe ze weg en mogen opgehaald worden.

De onderdelen zijn:

Koplamp cb1 rond
Koplamp niet origineel met twee kleine ronde lampen naast elkaar.

Achter kuipwerk. Dus het kontje

Voor een pak koeken of lekker biertje af te halen.
 
Heeft iemand nog interesse in wat originele cb 1 onderdelen.

Ik doe ze weg en mogen opgehaald worden.

De onderdelen zijn:

Koplamp cb1 rond
Koplamp niet origineel met twee kleine ronde lampen naast elkaar.

Achter kuipwerk. Dus het kontje

Voor een pak koeken of lekker biertje af te halen.

Waar zijn de onderdelen af te halen? Indien niet te ver uit de buurt, dan heb ik er zeker wel een kratje voor over :Y
 
De voorvorkseals zijn alweer lek. aarghh!

Weet iemand een upside down voorkant die 1 op 1 in de CB1 past en niet de wereld kost? Ik word krankmejorem van die lekke seals iedere keer.
 
Als er oneffenheden op de binnenpoten zitten beschadigen deze telkens opnieuw je seals.

Dus dan moet je die met een vijltje weghalen
 
Laatst bewerkt:
Dat is vreemd dan...
Gekke vraag misschien, maar zouden de buitenpoten versleten zijn waardoor er een klein beetje speling is. Anders weet ik t ook niet...
 
De voorvorkseals zijn alweer lek. aarghh!

Weet iemand een upside down voorkant die 1 op 1 in de CB1 past en niet de wereld kost? Ik word krankmejorem van die lekke seals iedere keer.

Heb je ook de geleiderbussen al vervangen zoals ik al eerder heb aangegeven?
En keerringen altijd met vet monteren en iets van zacht plastic over de bovenkant van de
binnenpoot doen en daar de keerringen overheen schuiven anders blijft de kans aanwezig dat je ze tijdens de montage al beschadigd.En gebruik een goed merk,het liefst de originele
van Honda of Ariete.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet dat er veel te vinden is op het forum over banden, maar ik ga hier toch mijn vraag over banden stellen. Zowel mijn voor- als achterband worden minder en dus wil ik ze beide gaan vervangen. Bij Motoport werd mij de Bridgestone S20 evo geadviseerd, was moderner dan mijn huidige BT45 was het commentaar. Allemaal leuk en aardig, maar dat is een redelijk sportieve band. Lijkt mij dat die banden minder geschikt zijn voor een lichte 400cc en sneller slijten. Ik wil een band met voldoende grip voor de CB-1 (zowel droog als op nat wegdek), redelijke levensduur en een band die zorgt voor een soepel stuurgedrag. Wie heeft er advies?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan