KTM 360 houd in en rookt

Jeroenktm360

Rookie
11 feb 2018
16
0
Klazienaveen
Hallo allemaal!

Even voorstellen,

Jeroen
26 jaar

honda cx500
indian scout
afrika twin
suzuki dr big
yamaha xt 660
bmw gs 1100
Aprilia dorsoduro 750

En jawel! nu een ktm 360 kunnen kopen, eindelijk een dikke twee takt!

Genoeg te doen aan het uiterlijk, het is een supermotard en heeft een poos stil gestaan.
Nu loopt hij prima alleen ''4takt'' houd hij in en komt slecht op toeren. Ook rookt hij behoorlijk en als hij warm is word dit niet minder.

nu lees je gelijk een boel over krukaskeringe e.d.

Maar kan het ook gewoon zijn dat hij teveel brandstof krijgt en mn uitlaat vol zit met olie?
als de brandstof toevoer geknepen word lijkt het beter en toen m,n tank bijna leeg was trok hij opeens als een beest en liep hij wel goed. (blijft wel roken)

Motor heeft dus een paar jaar stil gestaan. Zit nieuwe brandstof in en de carberateur is ultrasoon gereinigt.

Wat is wijsheid en kan ik eerst nog proberen voordat ik mn blok lospak om de boel te checken.

MVG jeroen :W
 
Zwarte bougie is te veel olie of, te groote sproeier.

Ik heb een KTM 300 en, die smeer ik full synthetische olie 1 op 60, dan is de bougie mooi bruin en, rijd die perfect.
Als ik 1 op 50 smeer is me bougie ook zwart, en rijd die voor geen meter.
Een oude 360 zou ik niet smeren zoals een moderne(re) 300..
 
Een oude 360 zou ik niet smeren zoals een moderne(re) 300..
Waarom niet?
Het is de kwaliteit van de olie die in grote mate bepaald wat de verhouding moet zijn.
Ok materiaal van zuiger cilinder en koeling zijn ook wel van belang.
Maar 1:50 of 1:60 is relatief geen groot verschil.
In de jaren 80 van 1:25 naar 1:50 gaan. Dat was pas eng.

Ik zeg trouwens niet dat dit de oplossing voor ts zijn probleem is.
 
Laatst bewerkt:
Mijn Kreidler RS smeerde ik meteen moderne syntheet 1op 50 en dat was nog aan de vette
kant,modere olie is zoveel beter dat je heel wat armer kan mixen dan vroeger.
 
Als die rookt zijn het vaak de seals van de uitlaat kleppen. Vooral bij gas los.danzuigt die alle liefde damp uit je kop.

En als het een tweede hands twee takt is die vast en zeker net een nieuwe zuiger heeft, moet je behalve een nieuwe zuiger ook nieuwe krukas keringen steken en denk ik dat de smal-end en big- end ook moe zijn.
Maar dat is alleen als die net zijn beurt gehad heeft hè...m
 
waarom niet?

zuigers/cilinders worden constant doorontwikkeld, ook oude 2 takt motoren rijden rond met nieuw spul, omdat er eens in de zoveel tijd toch weer een nieuwe cilinder/zuiger enz op moet en, die zijn van het zelde materiaal als die van de nieuwe motoren.

Als er 1 soort smeringsverhouding zou bestaan, zou dan niet elke fabrikant hetzelfde aanraden en zou het dan niet op het busje van de olie staan?

Doe wat je wilt, ik hou fabrieksspecificaties aan.
 
Als er 1 soort smeringsverhouding zou bestaan, zou dan niet elke fabrikant hetzelfde aanraden en zou het dan niet op het busje van de olie staan?

Doe wat je wilt, ik hou fabrieksspecificaties aan.

het is al wat je zegd er is niet 1 mengsmering, ook de fabriekanten verschillen daar in.

ktm zet zelfs in ze manuel dat je kwaliteits olie 1 op 60 kan smeren.

er zijn ook olie fabrikanten die 1 op 80 of, zelfs 1 op 100 adviseren kijk maar Amsoil Saber en, daar rijden ook mensen honderde uren mee zonder problemen.

er zijn te veel mensen die in oude gedateerde studies blijven hangen, elkaar na praten en, adviseren om veels te vet te smeren, met als gevolg dat alles dicht koekt, koolaanslag, detonatie, warmlopers, kapotte bougies, minder vermogen, olie die uit de uitlaat druipt, extreem veel rook enz.
 
Laatst bewerkt:
B07 schreef op van de 4 takt rijders.
18 februari 2018 @ 16:10
:
het is al wat je zegd er is niet 1 mengsmering, ook de fabriekanten verschillen daar in.

ktm zet zelfs in ze manuel dat je kwaliteits olie 1 op 60 kan smeren.

er zijn ook olie fabrikanten die 1 op 80 of, zelfs 1 op 100 adviseren kijk maar Amsoil Saber en, daar rijden ook mensen honderde uren mee zonder problemen.

er zijn te veel mensen die in oude gedateerde studies blijven hangen, elkaar na praten en, adviseren om veels te vet te smeren, met als gevolg dat alles dicht koekt, koolaanslag, detonatie, warmlopers, kapotte bougies, minder vermogen, olie die uit de uitlaat druipt, extreem veel rook enz.
Een 2 takt moet toch roken.ivm je te onderscheiden van de 4 takt rijders
Geen last van bumperklevers.
 
Hallo allemaal! weer een kleine update, andere carbu kunnen fixen. probleem niet opgelost, nog steeds veel roken loopt wel wat beter maar verre van hoe het hoort. Blok eronder weg gehaald en eerst eens het linker deksel er af gehaald. Dit is de ''droge'' kant en hier stond ook geen olie in dus die kering is als het goed is nog dicht. Toen de rechterkant los gehaald, koppeling er even af en uiteindelijk ook m,n rechter kering eruit gehaald. geen voelbare speling op de krukas dus dat valt me mee. Nu een kerring scoren en hopen dat het probleem dan opgelost is. Zo niet moet het wel tussen het blok weg komen dat de carterhelften niet dicht zijn ofzo.
 
Hallo allemaal! weer een kleine update, andere carbu kunnen fixen. probleem niet opgelost, nog steeds veel roken loopt wel wat beter maar verre van hoe het hoort. Blok eronder weg gehaald en eerst eens het linker deksel er af gehaald. Dit is de ''droge'' kant en hier stond ook geen olie in dus die kering is als het goed is nog dicht. Toen de rechterkant los gehaald, koppeling er even af en uiteindelijk ook m,n rechter kering eruit gehaald. geen voelbare speling op de krukas dus dat valt me mee. Nu een kerring scoren en hopen dat het probleem dan opgelost is. Zo niet moet het wel tussen het blok weg komen dat de carterhelften niet dicht zijn ofzo.

Je begrijpt het helemaal niet/niet helemaal.
Kijk eerst eens op youtube hoe een 2 takt werkt en test dan eens of je keerringen wel/niet lek zijn. ;)
 
Er valt niets meer te testen als de rechter krukaskeerring er al uit ligt.
Ik denk dat je gewoon nog armer moet smeren,1op 60 bijvoorbeeld.
Als hij bakolie opslurpt moet dat te zien zijn aan je bougie die is dan vettig zwart
en ruikt naar bakolie.Ik heb het gehad met een Kreidler en je schrikt als je de cilinder er af haalt,alles zit dan onder een vieze vette drap.
De uitlaatgassen ruiken dan ook niet meer naar 2takt,maar naar een vieze irritante geur.
Dan krijg je ongeveer dit effect op de bougie.
810.jpg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan