Bluetooth Headsets

Ja ruisonderdrukking.


Let op: dat is ruisonderdrukking van de ontvangen spraak,
niet van het windgeruis om je helm.

Hierboven wordt gezegd:
Tegen windgeruis heb je oordoppen en daar moet de set overheen komen.

Klopt, maar het is wel zo dat goede oordoppen de windruis-frequenties filteren,
en spraak-frequenties juist redelijk goed doorlaten.
 
Let op: dat is ruisonderdrukking van de ontvangen spraak,
niet van het windgeruis om je helm.

Hierboven wordt gezegd:
Tegen windgeruis heb je oordoppen en daar moet de set overheen komen.

Klopt, maar het is wel zo dat goede oordoppen de windruis-frequenties filteren,
en spraak-frequenties juist redelijk goed doorlaten.

Zijn er ook al headsets beschikbaar die windroos-frequenties onderdrukken? Net zoals bij koptelefoons die het gebrom van de straalmotoren in het vliegtuig wegfilteren door een tegengeluid te genereren? Want dat was inderdaad wat ik bedoelde. Ruisonderdrukking van de microfoon heeft (bijna) iedere headset volgens mij.
 
Ja
Doormiddel van cardo gateway(een optie van het toestel) kun je hem met bijna elke merk en type toestel koppelen.

Ik heb het geprobeerd tussen mijn Packtalk en een Midland headset. De verbinding komt tot stand, klinkt ook OK, maar werkt net als een telefoongesprek. Het kanaal staat continu open en je bent afhankelijk van het andere toestel of deze een ruisonderdrukking heeft. In de telefoon modus (waarin de andere headset moet staan om de universele intercom modus te activeren) had de Midland dat dus niet, en de apparaten waren dus continu ruis over en weer aan het zenden.

Je kon de verbinding wel handmatig verbreken en herstellen met een paar keer drukken op de knop, maar dat zuigt dus ballen als je het vergelijkt met het gemak wat je normaal hebt met automatische start/stop van de verbinding tussen Packtalks onderling in DMC modus.
 
Zijn er ook al headsets beschikbaar die windroos-frequenties onderdrukken? Net zoals bij koptelefoons die het gebrom van de straalmotoren in het vliegtuig wegfilteren door een tegengeluid te genereren? Want dat was inderdaad wat ik bedoelde. Ruisonderdrukking van de microfoon heeft (bijna) iedere headset volgens mij.

Technisch gezien lijkt met dat onmogelijk te realiseren zolang je met losse speakers in de helm zit.
Een koptelefoon met noice-canceling omsluit de oren helemaal.

Met een in-ear-systeem zou het nog wel kunnen lukken trouwens.
 
Ja, ik heb sinds december 2 x amp go.

Die tweede nog maar 1 keer gebruikt, het is nog wat koud voor dochterlief. Communicatie tussen ons tweeën liep toen niet lekker, ik vermoed door foute inbouw in haar helm of teveel kolletjes. De techniek zonder microfoon werkt namelijk prima bij telefoongesprekken.

Ik ben benieuwd naar je ervaring met de uclear amp (go). Als je dat nog een keer wil terugkoppelen, graag.
Ik zit naar een uclear te kijken of toch een Cardo.
Ik lees over uclear dat deze gebruikersvriendelijk is. Dat vind ik wel prettig. Ik heb geen zin om een paar uur te studeren op een packtalk o.i.d. Over de uclear vond ik ook de nodige positieve reviews w.b. geluidskwaliteit en sterkte.
 
Technisch gezien lijkt met dat onmogelijk te realiseren zolang je met losse speakers in de helm zit.
Een koptelefoon met noice-canceling omsluit de oren helemaal.

Met een in-ear-systeem zou het nog wel kunnen lukken trouwens.

Oké, dus eigenlijk moet ik in-ear oordoppen in die ik aansluit op de headset?

Ik had eigenlijk wel verwacht dat dit mogelijk was, jammer!
 
Oké, dus eigenlijk moet ik in-ear oordoppen in die ik aansluit op de headset?

Ik had eigenlijk wel verwacht dat dit mogelijk was, jammer!

Ja, maar als ik plaatjes zoek van in-ear noise cancelling
zie ik vooral oordoppen met uitsteeksels, of een extern 'kastje'.
Die zijn nodig om het omgevingsgeluid op te vangen.
Maar die uitsteekstels zijn in een helm heel vervelend.
En een extern kastje heeft geen nut in dit geval,
omdat je juist de herrie die IN de helm ontstaat wilt cancellen.

Oordoppen met ingebouwde speakers bestaan wel, maar voor zover ik kan vinden
niet met actieve noise cancelling.
 
Ik heb het geprobeerd tussen mijn Packtalk en een Midland headset. De verbinding komt tot stand, klinkt ook OK, maar werkt net als een telefoongesprek. Het kanaal staat continu open en je bent afhankelijk van het andere toestel of deze een ruisonderdrukking heeft. In de telefoon modus (waarin de andere headset moet staan om de universele intercom modus te activeren) had de Midland dat dus niet, en de apparaten waren dus continu ruis over en weer aan het zenden.

Je kon de verbinding wel handmatig verbreken en herstellen met een paar keer drukken op de knop, maar dat zuigt dus ballen als je het vergelijkt met het gemak wat je normaal hebt met automatische start/stop van de verbinding tussen Packtalks onderling in DMC modus.

Klopt als een bus.

De packtalk sluit de verbinding als je even niets zegt en opent deze gelijk weer als je begint te spreken. Veel merken/types hebben dit niet met als resultaat een continu openstaande verbinding waar je knetter gek van word. 😋😇
 
Oké, dus eigenlijk moet ik in-ear oordoppen in die ik aansluit op de headset?

Ik had eigenlijk wel verwacht dat dit mogelijk was, jammer!

Ja inderdaad! Met een packtalk is het mogelijk om losse oordoppen er aan te verbinden. Deze stop je dan in je oor en je hebt gehoor bescherming en gelijk speakers. De Cardo haalt nog wel wat extra ruis weg....


Ik ben er al eens mee aan het testen geweest! Mijn conclusie? Gewoon speakers in je helm bouwen en losse gehoorbescherming dragen. Waarom? Omdat je helm op doen een mega klus is en als ze uit gaan tussen je hoofd en de helm tijden het op zetten doet mega veel pijn!(iets te vergemakkelijken door een baklava te dragen) Ook met het af zetten van de helm moet je rekening houden met het snoer. Ook moet je het snoer goed weg moffelen voordat je gaat rijden anders gaat het klapperen.

Mocht je nog vragen hebben hoor ik het graag.
 
Laatst bewerkt:
Ja inderdaad! Met een packtalk is het mogelijk om losse oordoppen er aan te verbinden. Deze stop je dan in je oor en je hebt gehoor bescherming en gelijk speakers. De Cardo haalt nog wel wat extra ruis weg....


Ik ben er al eens mee aan het testen geweest! Mijn conclusie? Gewoon speakers in je helm bouwen en losse gehoorbescherming dragen. Waarom? Omdat je helm op doen een mega klus is en als ze uit gaan tussen je hoofd en de helm tijden het op zetten doet mega veel pijn!(iets te vergemakkelijken door een baklava te dragen) Ook met het af zetten van de helm moet je rekening houden met het snoer. Ook moet je het snoer goed weg moffelen voordat je gaat rijden anders gaat het klapperen.

Mocht je nog vragen hebben hoor ik het graag.

Voor mijn eisenlijstje is de Packtalk denk ik een beetje overdone. We rijden altijd samen en zit dan op ongeveer 50 cm van elkaar. Ik heb nog niet echt veel vrienden waarmee ik veel rijd dus een conference call van max 4 is voldoende. Dat van oordopjes in en dan je helm op doen is inderdaad wel een uitdaging, al scheelt een systeemhelm daar al in. ;)

Verder heb ik niet echt vragen, behalve of er ook systemen zijn die iets goedkoper zijn dan de Packtalk en ook aan mijn eisen voldoen. Dus hebben jullie nog suggesties voor systemen? Het heeft geen haast dus zelfs chinese systemen zijn welkom :+
 
Verder heb ik niet echt vragen, behalve of er ook systemen zijn die iets goedkoper zijn dan de Packtalk en ook aan mijn eisen voldoen. Dus hebben jullie nog suggesties voor systemen? Het heeft geen haast dus zelfs chinese systemen zijn welkom :+

Ik heb zelf een jaar ervaring met een goedkoop vnetphone setje, waar ik redelijk tevreden over ben. heb 70 euri betaald voor een setje van 2. Nadeel: kan maar met 1 persoon gelijktijdig communiceren, en met 1 bluetooth apparaat verbonden zijn.
Nou vond ik net deze op internet:
Fodsports M1 S motorcycle helmet intercom bluetooth headset 8 rider 2000M group intercom waterproof BT Interphone Bluetooth 4.1 -in Helmet Headsets from Automobiles & Motorcycles on Aliexpress.com | Alibaba Group

Deze lijkt meer waar voor z'n geld te bieden: intercom gesprekken tot 8 rijders tegelijk, 3 connecties met bluetooth apparaten.

Heeft iemand van jullie ervaring met deze Bluerider M1-S ?
 
Hi alle,

Misschien is hier iemand die me kan helpen. In onze groep motor vrienden zijn er 2 verschillende soorten headsetjes in omloop. De een heeft de SENA s20 de ander de Rider netphone v6. Volgens internet is het bij beide mogelijk deze te koppelen met een ander merk, helaas is het ons tot op heden nog niet gelukt. Iemand enig idee hoe je dit voor elkaar kan krijgen?

Gr.

Jasper
 
Hi alle,

Misschien is hier iemand die me kan helpen. In onze groep motor vrienden zijn er 2 verschillende soorten headsetjes in omloop. De een heeft de SENA s20 de ander de Rider netphone v6. Volgens internet is het bij beide mogelijk deze te koppelen met een ander merk, helaas is het ons tot op heden nog niet gelukt. Iemand enig idee hoe je dit voor elkaar kan krijgen?

Gr.

Jasper

Ja vrij simpel je laat de sena via het instellingen menu verbinden met universele headset (dus niet normale manier van koppelen). Je laat de rider netphone zoeken naar een mobiele telefoon of als hij die optie niet heeft naar een bleutooth apparaat. En na enige tijd heb je verbinding.
 
Is iemand bekend met een goedkopere / chinese variant headset met een audio overlay mogelijkheid, dus bijvoorbeeld tegelijk praten en muziek luisteren?
 
Hallo,

Ik ben op zoek naar een headset die niet zo duur is als de Sena's.
Het belangrijkste is dat hij een 3.5mm uitgang heeft zodat ik mn eigen in-ears kan aansluiten.
Verder vind ik een goeie ruisonderdrukking ook belangrijk.
Moet zowel met mobiel als met 2e rijder kunnen verbinden. Tegelijk is natuurlijk een pre.

Thanks
 
Laatst bewerkt:
Ik ben benieuwd naar je ervaring met de uclear amp (go). Als je dat nog een keer wil terugkoppelen, graag.
Ik zit naar een uclear te kijken of toch een Cardo.
Ik lees over uclear dat deze gebruikersvriendelijk is. Dat vind ik wel prettig. Ik heb geen zin om een paar uur te studeren op een packtalk o.i.d. Over de uclear vond ik ook de nodige positieve reviews w.b. geluidskwaliteit en sterkte.
Moeilijk om daar een goed objectief stukje van te maken, ik kan alleen maar vergelijken met mijn vorige setje van 10 jaar oud. En ja, de UClear is beter *O*

What can I say? Bediening gaat prima, de knoppen zijn ook met winterhandschoenen aan redelijk goed te vinden. Heel veel gebruik ik overigens niet: muziek stop/start, harder, zachter en volgende track.

Telefoon aannemen met voice control werkt goed.

Muziekkwaliteit (Spotify) vanaf mijn Samsung S7 is goed. Het is geen Hi-Fi maar dat is toch onzin met al die windruis. Volume is prima, bij 150-160 nog prima hoorbaar.

Wat ik nog niet werkend heb is een kwalitatief goede verbinding tussen de AMP Go en mijn Zumo 395. Ik wil de muziek van mijn telefoon naar de Zumo sturen die het dan door kan zetten naar de UClear zodat de Zumo het mixen kan regelen etc (muziek zacht als er een navigatieaanwijzing komt en verhouding volume muziek-aanwijzigen bijzoorbeeld). Dat lukt wel maar daar mist de A2DP connectie tussen de Zumo en de UClear waardoor het geluid blikkerig wordt. Daar moet ik nog eens twee (Garmin en UClear) support calls voor aanmaken.

De app heeft inderdaad niet veel mogelijkheden, 5 aan-of-uit settings: Auto Volume, Voice Answer, Bass Boost, Rider Passenger Echo Canceller en Music Overlay. Wat die settings doen is mij niet altijd. Een handleiding bestaat niet, het enige dat er is 2 pagina's quickstart.
 
Bedankt voor de info over de uclear !
Na overleg met een intercom toko op de motorbeurs heb ik deze toch maar van het lijstje geschrapt. Twijfel nu nog tussen een Cardo Freecom4 of een Interphone sport of een Midland BT Next pro.
 
Even mijn vraag uit een ander topic gekopieerd;

Ik heb een vraag.

Ik heb nu een cardo scala q2. Prima ding. Heb net een nieuwe helm gekocht en wil eigenlijk die vervelende bochel niet meer buiten op mijn helm maken... nu zou ik eigenlijk het volgende willen. Speakers en microfoon in mijn helm. Kabeltje naar beneden naar een unit die gewoon in de zak van mijn jas zit. Ik hoef toch nooit iets tr bedienen als ik aan het rijden ben. Enige functionaliteit die ik nodig heb; bike to bike communicatie, en Bluetooth voor mijn Garmin gps.

Vraag: bestaat dit?
 
Heb afgelopen weekend de Sena 3S ingebouwd. Niet het meest uitgebreid kwa opties. maar doet wat 't moet dan en supersimpel.
Grootste voordeel. Heeeeeeele compacte remote buiten op je helm. Je ziet 't amper
 
Dat is inderdaad voor mij ook nog wel een optie. Die plak je gewoon op of iets dergelijks?

Die heeft in ieder geval bike-2-bike communicatie en bluetooth. En de prijs valt me ook alles mee!

Mijn broer heeft de cardo q2 wel op zijn helm. Kan de sena hiermee pairen?
 
Laatst bewerkt:
Waarom zijn al die dingen nou met speakers? Geef mij gewoon een 3.5mm uitgang, dat is nog veel goedkoper ook. En dan hoor je tenminste wat boven de 100 en heb je niet van die blokken in je helm. B|
 
Laatst bewerkt:
Gewone oordopjes zit toch veel oncomfortabeler in je helm!?
Juist niet, in-ears steken nauwelijks uit, misschien 1mm. Die speakers zijn vaak wel 1cm.
Zelfs met mijn 8 jaar oude, super uitgewoonde Shark helm heb ik super drukpunten met speakers in.

Los daarvan moet je alsnog oordoppen in doen met speakers, tegen de wind.
 
Laatst bewerkt:
Dat is inderdaad voor mij ook nog wel een optie. Die plak je gewoon op of iets dergelijks?

Die heeft in ieder geval bike-2-bike communicatie en bluetooth. En de prijs valt me ook alles mee!

Mijn broer heeft de cardo q2 wel op zijn helm. Kan de sena hiermee pairen?

Of de 3S met Cardo kan pairen .. geen idee. Houdt er ook rekening mee dat voor bike-to-bike communicatie de range van de 3S misschien wat krap aan is (200m volgens mij).

Ik gebruik hem vooral voor navigatie/music/telefoon en eventueel met passenger. Goede geluidskwaliteit, en makkelijk in te bouwen. Kwestie van de speakers in de uitsparingen plakken en klaar.
 
Terug
Bovenaan Onderaan