Het Honda CB(F)500 (Twin) Topic - Deel 7

Ik zag op marktplaats wel enkele CB500 's te koop staan.
Naar aanleiding van die vraag hierboven werd ik ook nieuwsgierig en heb ik even op marktplaats gekeken. Ziet er naar uit dat daar best een leuke deal te maken is. Geen hele gekke prijzen, maar wel allemaal fietsen waar aan de foto's te zien wel wat werk aan is.

Bij motoren in deze prijsklasse loont het om te kijken of de banden, ketting en remschijven nog een tijd meekunnen, want bijvoorbeeld nieuwe banden zorgt zo voor een stijging van 25% van de aankoopprijs.

Wel een gunstig moment om nu te kopen. Over een paar maanden zijn ze zo weer een paar honderd euro duurder.
 
Omdat de winter te lang duurt een foto van m’n CB500 en mod list

full



Modificaties:
Wilbers voorveren: Dit is echt een aanrader, hierdoor stuurt de motor echt 10x beter en wordt de remweg ook een stuk korter en is een stuk comfortabeler geworden
SKF voorvorkkeerring: deze hebben minder stickslip waardoor de motor kleine oneffenheden van het wegdek wegfilterd en comfortabeler is
Bitubo schokdempers: omdat mijn oude shocks op waren dweilde hij ook achter over de weg, met deze schokdemper rijdt hij beter dan nieuw, lekker strak op de weg/in de bocht en lekker comfi
CNC vorkbracket: deze zit tussen de vorkpoten in thv de keerringen en zorgt ervoor dat er minder flex in de vork zit waardoor de motor scherper instuurt en minder zwabbert
Breed aluminium stuur: hierdoor lekker veel controle over de fiets
Verhoogd zadel: omdat ik lang ben 188 zit dit een stuk beter en het stuurt ook nog eens lekkerder
R6 gasrol: waardoor je snelgas hebt/kortere slag op de gashendel

Gesuperfinishde tandwielen in het blok: dit is een andere benaming voor polijsten en zorgt er voor dat je 5% meer vermogen hebt, super soepel schakeldt ,trillingen uit het blok nagenoeg verdwenen zijn en alles een veel langere levensduur heeft
Penbobines: hierdoor start de cb een stuk beter en is lekker crispie op het gas/betere gasrespons
428 ketting en tandwielen (vergelijkbaar met een bromfietsketting): gewicht ven de ketting en tandwielen in van 3,4kg naar 1,9 kg gegaan, hierdoor is de motor makkelijker om te gooien en is sneller op het gas en staat eerder stil met remmen

Voorrem setup:
310 braking remschijf
CNC Brembo remklauw radiaal met een custom CNC Bracket om het te laten passen
16x16 Accosato rempomp
Stalen remleiding
Dit is omdat het kan!! en het remt beter dan menig circuit fiets

De roze knijptoeter en de +5pk sticker zijn toch wel de beste modificatie’s die erop zitten :+

Dingen op de planning:
Circuit uitlaat systeem met de demper links en hoog gemonteerd
Hier komt een Akrapovic demper op
Dynojet kit met K&N luchtfilter
Racetech Gold Valve cartridge emulators
Remschakel set voor een betere positie van de voeten
Duimrem maken voor de achterrem
En veel rijden uiteraard!!
 
Laatst bewerkt:
Goedendag,

Ik heb twee weken terug mijn A-rijbewijs gehaald en van de week meteen mijn eerste motor.
Het is een Honda CB500 uit 1999 geworden. Niet moeders mooiste, maar hij doet het.

Nu had ik wel een vraag, mijn motorblok is nogal geoxideerd en nu zou ik willen weten hoe ik mijn motorblok spik en span krijg. Ook mijn uitlaat is nogal roestig, ik las dat ik dit het beste kon bewerken door eerst met een staalborstel aan de gang te gaan en daarna ontvetten en dan wat hittebestendige lak spuiten.

Zo heb ik nog wel meer klusjes te doen, maar laat de temperatuur eerst maar ff flink oplopen want met -7 graden aan mijn Hondaatje rotzooien gaat hem niet worden.
full
 
Bviep: wow veel modificaties !!

Italianlazyeye: gefeliciteerd met de aankoop. Ga je geen spijt van krijgen.
Uitlaat kan ook met staalwol (beter dan staalborstel...) en dan met hittebestendige kachel zwarte verf schilderen. Zo gedaan, snel resultaat. Ik laat de uitlaat gemonteerd bij deze actie.
Mijn blok is ook beoorlijk geoxideerd, volgens heb je daar vht -lak voor.
 
Thanks,
Zal eens kijken wat ik hier aan kan doen. Van afstand lijkt het nog wat, maar kom je dichterbij...😩
Zodra de temperaturen gaan stijgen ga ik beginnen aan mijn projectje..
 
Ik heb een jaar geleden 'nieuwe' uitlaatbochten gemonteerd. Die waren ook roestkleur toen ik ze kreeg. Met natte lappen al het losse eraf gehaald, schuurpapiertje erover en hittebestendige lak. Moet wel elke paar maanden een beetje extra hittebestendig erop spuiten, want het brandt er toch nog af.

Mijn ervaring is dat de hittebestendige lak van de Action gelijk zo niet beter is dan de Motip.

De demper wordt niet zo heet, die kan je met gewone verf behandelen. Vooral de lasnaden van de demper in de gaten houden, die zijn roestgevoelig is mijn ervaring.

Heb je de vloeistoffen trouwens (eventueel laten) vervangen? Dat is wel belangrijk.
 
De particulier waar ik hem van kocht heeft de CB een beurt gegeven. Zitten nieuwe vloeistoffen in.
Ik wou Hammerite kopen. Is ook hittebestendig. Wellicht ook meteen de verroeste uitlaatbochten meenemen.
 

Weer even inspiratie opgedaan. Ik heb mijn CB500 nog niet echt onder controle als ik dit bekijk.
 
Heerlijk dat geschraap van die steppies over de grond. Bij mijn vorige cb kon ik elke 2 weken nieuwe boutjes erin draaien. Op de huidige cb nog niet gehad, maar heb wel in een maand tijd de stand van 37500 naar 40600 gebracht :] :]
 

Weer even inspiratie opgedaan. Ik heb mijn CB500 nog niet echt onder controle als ik dit bekijk.

Ja, zijn gave filmpjes van Schaaf.

Hij heeft alleen wel een zeer ernstig motor ongeluk gehad en rijdt geen motor meer.
Dat is dan wel het risico wat je loopt als je zo rijdt.

Hier zijn verhaal na de crash:

 
Laatst bewerkt:
Toen mijn zusje 2,5 jaar geleden de CB kocht, had hij al langere tijd stil gestaan. Mijn vader heeft toen de tank schoon gemaakt en behandeld tegen roest, benzinekraan vervangen, slangetjes vervangen, externe filter geplaatst, carbs gereinigd etc. Nu kwam ik de originele kraan tegen en die heb ik open geboord en dat ziet er dan zo uit :P
 
@ Bviep, wordt het een cb zoals gebruikt in de Thundersport 500 :+
M’n idee was om een goedkoop straat motortje te hebben
Maar het is iets uit de hand gelopen :')
Maar hij rijdt nu wel echt heeeeeel goed, ik wil er een aantal circuit dagen mee gaan doen, kijken of ik onder de 2 minuten kan komen op Assen :X

Hier een filmpje van hoe ik rijdt op m’n CB:
https://youtu.be/3_FZMxAP4qE

Op de CB van GillettiNo O-) mijn blok was gesneuveld
 
Toen mijn zusje 2,5 jaar geleden de CB kocht, had hij al langere tijd stil gestaan. Mijn vader heeft toen de tank schoon gemaakt en behandeld tegen roest, benzinekraan vervangen, slangetjes vervangen, externe filter geplaatst, carbs gereinigd etc. Nu kwam ik de originele kraan tegen en die heb ik open geboord en dat ziet er dan zo uit :P
[~[url="https://imagizer.imageshack.com/v2/1024x768q90/924/fczkzf.jpg"]afbeelding~][/URL]

Wow. Is het uberhaupt een idee om dat carburateurreiningsspul "motofort" of zoiets aan een volle tankinhoud toe te voegen ?. Ik heb nog nooit iets aan de kraan en caburateurs gedaan, hoewel de motor een jaar buiten heeft gestaan bij de vorige eigenaar... (en groen uitgeslagen was..)
 
Vind het prachtig om te zien wat er allemaal kan met 'onze' motoren. Intussen rij ik nog steeds als een natte krant. Gelukkig geniet ik er wel van. :]
 
Vraagje: het luchtfilter zit met 3 stuks m6 (geloof ik) moeren vast. Het probleem van mij is dat 1 van die drie ('diegene dichtbij cylinder') van binnen mee/ doordraait. M.a.w. hij gaat er niet uit. Ook niet als ik met een waterpomptang een draai en trekbeweging gelijktijdig maak. Ook niet als die andere bouten al wel los zijn. Iemand een tip alvorens ik een keer aan de zijkant van het luchtfilterhuis een gat moet maken ?
 
Vraagje: het luchtfilter zit met 3 stuks m6 (geloof ik) moeren vast. Het probleem van mij is dat 1 van die drie ('diegene dichtbij cylinder') van binnen mee/ doordraait. M.a.w. hij gaat er niet uit. Ook niet als ik met een waterpomptang een draai en trekbeweging gelijktijdig maak. Ook niet als die andere bouten al wel los zijn. Iemand een tip alvorens ik een keer aan de zijkant van het luchtfilterhuis een gat moet maken ?

Kan je er een platte schroevendraaier tussen krijgen om zo een hefboom effect te creëren en hem er dan uit te draaien ?
 
Zou dan eerder proberen om hem uit te boren ipv een gat in de zijkant. En mocht je er dan nog niks mee kunnen; het deksel van het filterhuis klemt redelijk. Om daar met een bout minder mee rond te rijden zal niet zo'n probleem geven.
 
@Hcx: eruit boren / slijpen met een (nog aan te schaffen) dremelding ga ik zeker doen.
Vandaag voor het eerst gereden met de 25mm stuurverhoger en nieuw zadeldek. Top !. Mijn wederhelft (het is haar motor) heeft ook ff gereden en is enthousiast. Met pinksteren met 2 motoren nr Luxemburg. Ik zal binnenkort een fotooootje posten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan