zelf een bandschuur machine maken

Tijsjuh

MF'er
28 jun 2016
125
1
venray
natuurlijk geen motor vraag.
maar hier zit een hoop technische kennis dus ik waag het er op om het gewoon hier te posten.

ik wil zelf een bandschuur machine gaan maken om voornamelijk ijzer te slijpen.
hij moet dus degelijk en sterk zijn.

ik heb al op internet rond zitten zoeken en heb een mooi apparaat gevonden om als "voorbeeld" te gebruiken.
de e-motor kom ik wel een keer op het werk tegen dus dat is 1 ding minder om uit te zoeken.
ik zit te denken om te beginnen met een stappen schakelaar maar als ik toevallig een frequentie regelaar tegen kom is dat natuurlijk perfect.
alleen er zijn een paar dingen die ik nog goed moet uitzoeken

wat voor metaal kan ik het best gebruiken (ik wil dus eigenlijk geen aluminium of rvs dat is namelijk vrij zacht materiaal en dat kan ik zelf niet lassen O-) ).
waar zou ik dikke stukken metaal kunnen krijgen voor een zacht prijsje.

en de draaiende onderdelen moeten natuurlijk goede lagers hebben wat zou ik hier het beste voor kunnen gebruiken.

en ja ik kan er ook gewoon 1 kopen maar ten eerste lijkt het me leuk om zoiets zelf te bouwen en ten tweede als ik een degelijk apparaat wil kopen zit ik zo rond de 6 a 700 euro volgens mij kan ik voor de helft een heel mooi ding zelf bouwen.

dus als iemand goede tips heeft zijn die zeer welkom :)
full
 
Hoe zit het trouwens met de koeling bij het slijpen van messen?
Ik neem aan dat een mes achteraf niet gehard word, dus het materiaal is al hard. Dus het mag niet te warm worden en verkleuren tijdens het schuren.
En dan zul je dus moeten koelen of je moet veel verschillende banden gebruiken qua grofheid.
 
Hoe zit het trouwens met de koeling bij het slijpen van messen?
Ik neem aan dat een mes achteraf niet gehard word, dus het materiaal is al hard. Dus het mag niet te warm worden en verkleuren tijdens het schuren.
En dan zul je dus moeten koelen of je moet veel verschillende banden gebruiken qua grofheid.
Gewoon een bakje water naast de schuurmachine..
En normaal gezien gebruik je sowieso verschillende korrelgroottes.
 
Op de houtbewerkingsafdeling van de school stond een slijpmachine voor beitels. Ëén met een zandsteen die met een laag toerental door een waterbak draaide. Daar kon je ook mooi je messen op slapen.

Bij de verkenners vroeger zo'n grote zandsteen die door een waterbak draaide op handkracht. Perfect resultaat en geen kans op te warm worden.
 
Hoe zit het trouwens met de koeling bij het slijpen van messen?
Ik neem aan dat een mes achteraf niet gehard word, dus het materiaal is al hard. Dus het mag niet te warm worden en verkleuren tijdens het schuren.
En dan zul je dus moeten koelen of je moet veel verschillende banden gebruiken qua grofheid.

Normaal gesproken begin je met zacht materiaal, als je de gewenste vorm heb ga je pas harden. Ik heb nu twee messen zo gemaakt, maar dan met een set vijlen in plaats van een bandschuurmachine. Kost een paar uurtjes, maar het geeft wel voldoening om zoiets helemaal uit een strip te vormen met de hand.
 
Op de houtbewerkingsafdeling van de school stond een slijpmachine voor beitels. Ëén met een zandsteen die met een laag toerental door een waterbak draaide. Daar kon je ook mooi je messen op slapen.

Bij de verkenners vroeger zo'n grote zandsteen die door een waterbak draaide op handkracht. Perfect resultaat en geen kans op te warm worden.

Wij hebben er hier @work ook nog 1 staan, daar krijg je je beitels echt rete-scherp mee (en zakmes) :t :t

Helaas heeft hij vorig jaar de geest gegeven....
 
Terug
Bovenaan Onderaan