Mooi op zijn wielen

Gewoon stug doorgaan dan staat er binnenkort een zijspan mooi op zijn wielen *D
Vandaag één kant van de afsteuning van de tuimelaar voor de achtervering afgewerkt.

Onderdeeltjes maken op de draaibank

full


De boel lassen

full

In dat linkse gat komt een naaldlager. Dat stuk plaat wordt de verbinding naar boven.
Ik heb dat er opgelast vóór het uitdraaien zodat de lagerpassing niet beïnvloed wordt.
Hier moest meer aan gelast worden dan aan de pushrods dus vandaar dat ik hier maar eerst gelast heb en daarna gedraaid.

En dan komt dat zo op de motor te zitten
full


Dat stukje plaat tussen steunpunt en pushrod wordt dus de tuimelaar.
En zo zijn we weer een paar uur lekker aan het fröbelen geweest.
 
kan niet wachten om dit project in het echt te zien. met uitleg en fotos erbij, kom ik er nog niet uit!!
goed bezig Ad!
 
Werken is het mooiste wat er is!

(vraag dat maar eens aan mensen die niet meer kunnen werken!)

En van de week stond er in de krankt dat mensen die vroeg stoppen met werken, gemiddeld ook jonger overlijden dan mensen die langer werken.

"Stikke-hezond" dat werken..
 
Dat is nogal glad
Mensen die lang doorgaan met werken kunnen niet jong sterven hè
Dus die hebben al een voorsprong :+
 
Dus: gewoon blijven werken

af en toe

kun je hooguit tussendoor doodgaan.
 
Het is maar net naar welke normen je kijkt.
Vaak zijn de mensen die langer werken ook later begonnen met werken. Doktoren, Accountants, makelaars.
De beste manier om oud te worden is veel verjaardagen vieren, daar schijn je echt oud van te worden.
 
Dat werkt alleen als het je eigen verjaardagen zijn, anders kan het nog wel eens nadelig werken. Ik heb een aantal verjaardagen gevierd waarvan ik duidelijk ouder geworden ben, ondanks het feit dat het niet eens mijn eigen verjaardag was.
 
Dat werkt alleen als het je eigen verjaardagen zijn, anders kan het nog wel eens nadelig werken. Ik heb een aantal verjaardagen gevierd waarvan ik duidelijk ouder geworden ben, ondanks het feit dat het niet eens mijn eigen verjaardag was.

Herkenbaar. hier zijn het niet de jaren die gaan tellen.

Maar die qutweekeinden hakken er in joh. B|
 
Het is maar net naar welke normen je kijkt.
Vaak zijn de mensen die langer werken ook later begonnen met werken. Doktoren, Accountants, makelaars.
De beste manier om oud te worden is veel verjaardagen vieren, daar schijn je echt oud van te worden.

Ik moet wel zeggen, mijn vader en schoonvader worden beiden dit jaar 75.

Mijn vader heel zijn leven bouwvakker, mijn schoonvader eerst kapitein op de grote vaart en later in de bouw van zeeschepen.
Vader gestopt met 60, schoonvader gestopt met 70 (ja, hij had er nog steeds lol in, prima)

Maar mijn schoonvader is geestelijk echt nog veel flexibeler en jeugdiger dan mijn vader, die echt een oude man begint te worden ( nu helemaal nu hij pasgeleden een hersen-infarct heeft gehad)
 
Mijn pa ook gestopt met 60. Op zijn 14e begonnen als stratenmaker. Word in juni 70 en heeft ook al dingen als kleine herseninfarcten en open hart operatie gehad. Op dit moment wel weer lekker in zijn vel maar van zichzelf geen modern iemand en een moeilijke denker. In zijn werk wel echt een vakman en doet nog veel zelf. Hoop hem mee te nemen naar EGT in augustus.
 
zullen we naar het zijspancafe gaan voor deze ouwemensenpraat, in dit topic horen fotos van technische hoogstandjes.
 
Laatst bewerkt:
Op speciaal verzoek van Toon weer maar een paar foto's.
Of het technische hoogstandjes zijn valt te betwijfelen maar ik ben er weer blij mee

full


Om de belasting van de asymmetrische achterbrug naar de centraal geplaatste schokdemper over te brengen heb ik een tuimelaar gemaakt. Net zoiets als er bij wijlen de BMW aan het voorwiel zat.

De pushrod , de tuimelaar en de rechtse lagerstoel zitten er al op. Links van de demper, ter plaatse van dat wat slordige plaatje, moet nog een lagerstoel komen.

full


Het geheel draait rond de geslepen as. Het dikkere gelaste deel zit excentisch hier omheen. Dit omdat het anders in conflict kwam met de veerschotel van de demper.
De demper steunt aan de onderkant af op een paar adapter plaatjes die ik kan verwisselen mocht het nodig zijn om de positie van de demper te wijzigen. Geschroefd dus, niet gelast
Het koppel wordt overgebracht door het gelastte deel. De as zit in nauw passende gaten in de diverse platen en draagt alles. De as is niet gelast maar doordat het geheel onvermijdelijk wat trekt door het lassen zit hij toch al wel zo vast dat ik hem er niet meer uit krijg.

full


Hier is te zien dat de pushrod haaks op de tuimelaar staat terwijl de arm waar de demper aan vast zit een scherpe hoek maakt. Helemaal ingeveerd is het net andersom.

Volgende stap is de linker lagerstoel en daarna de ondersteuning van de seat waar ook de bak een beetje houvast aan gaat vinden.
 
Komt wel weer. Eerst een paar andere dingen afmaken en op een rijtje krijgen.
Plannen heb ik nog zat.
en in dat stadium hang ik al jaren |( |(

ik heb nog steeds de brug niet vrij om aan het verbouwen van mijn span te beginnen. heb Ad zijn vorige bak in de opslag staan. plannen zat maar tijd ho maar..

maar zonder jou kennis en kunde in twijfel te willen trekken..... hoe komt de ketting (op foto links) nu te lopen ?? ik ben hem even kwijt :? de brug zit rechts immers
 
het wordt echt prachtig Slijptol!

@ Ronaldt: de brug is nog niet klaar, de ketting blijft gewoon links zitten.
We hebben eerst heel veel moeite proberen te doen om de ketting naar rechts te brengen, maar op t EGT zagen we meerdere autowielen met de ketting voor de zichtzijde van het wiel langs en dat viel optisch zo erg mee dat het de moeite van een overbrenging naar rechts brengen echt niet waard is.

Er komt een subtiel dun achterbrug buisje aan de linkerkant om de reactie krachten van de ketting te helpen op te vangen
 
heb je daar voor de beeldvorming ook een plaatje van geschoten 8-)

en ik schaam/baal dat het me nog steeds niet gelukt is om aan mijn span te werken... maar noodgedwongen is het zaak om de rijdende motoren te laten rijden en daar zoveel mogelijk van te genieten. en dat is natuurlijk ook het belangrijkste :9
 
Op speciaal verzoek van Toon weer maar een paar foto's.
Of het technische hoogstandjes zijn valt te betwijfelen maar ik ben er weer blij mee.

De as is niet gelast maar doordat het geheel onvermijdelijk wat trekt door het lassen zit hij toch al wel zo vast dat ik hem er niet meer uit krijg.

.

die moet er onder een pers met stevige opstelling toch uit te krijgen zijn
 
Hij hoeft er niet meer uit.
Sterker nog, ik had hier een beetje op gerekend.
Die as is 42CrMo4 en ik las daar liever niet aan. Nou zit hij dus zonder lassen toch spelingsvrij vast
 
Terug
Bovenaan Onderaan