Extra lampjes voor betere zichtbaarheid

Ik had op m'n ZX-6 ook running lights (omdat dit een USA uitvoering is van de ZZR 600) en ondanks die extra verlichting presteerde er toch een muts om 12 meter voor m'n neus de voorrangsweg over te steken met de melding (nadat ik weer 100 meter teruggelopen was naar de crashsite) 'ik had je helemaal niet gezien' terwijl het donker maar helder was daardoor de extra lampjes goed zichtbaar waren.
Ik reed ook niet half verborgen naast, tussen of achter obstakels maar goed zichtbaar op een overzichterlijke weg.
M.a.w. het lijkt een goed excuus voor 'het staat eigenlijk gewoon mooi' maar zolang er blinde automobilisten rondrijden dan heeft het geen enkele zin :(
Die running-lights verhogen juist het risico op dit soort ongevallen... Als iemand (vluchtig) jouw kant op kijkt, zien ze een knipperlicht branden en kunnen daar dan uit opmaken dat je van plan bent af te slaan en dat ze dus voor je langs kunnen. Running/safety lights zijn, wat dat betreft, ongeveer net zo veilig als het domweg vergeten om je knipperlicht uit te doen.
 
Die running-lights verhogen juist het risico op dit soort ongevallen... Als iemand (vluchtig) jouw kant op kijkt, zien ze een knipperlicht branden en kunnen daar dan uit opmaken dat je van plan bent af te slaan en dat ze dus voor je langs kunnen. Running/safety lights zijn, wat dat betreft, ongeveer net zo veilig als het domweg vergeten om je knipperlicht uit te doen.

risicoverhogend omdat ze je zien :+
 
Die running-lights verhogen juist het risico op dit soort ongevallen... Als iemand (vluchtig) jouw kant op kijkt, zien ze een knipperlicht branden en kunnen daar dan uit opmaken dat je van plan bent af te slaan en dat ze dus voor je langs kunnen. Running/safety lights zijn, wat dat betreft, ongeveer net zo veilig als het domweg vergeten om je knipperlicht uit te doen.
:^ En om nog even verder door te gaan op die !#$%^&* Amerikanen: Ik ben eens bijna achterop een busje geklapt (van amerikaanse makelij). Die dingen hebben het gewone achterlicht, knipperlicht én remlicht opgelost tot één lampje. Zo'n iemand kan keurig richting aangeven en remmen, maar dit zien doe je het als achterligger pas op het allerlaatste moment! |( :( 'k Snap echt niet dat dát toegestaan is in NL. -O-
 
Als ik zie met wat voor feestverlichting vrachtwagens rijden, welke absoluut niet functioneel is, just for fun, tenminste je ziet een vrachtwagen niet gauw over het hoofd, dan kan ik het voor mezelf best goedpraten om safetylights te voeren.
Als ik op deze manier een beetje meer aandacht krijg van zich opmakende, scherende, krantlezende, neuspulkende, suffende koekjesblikker in de file dan ben ik dik tevreden.
Zie toch regelmatig file ongeluk of een near miss.
Zelf in de file een auto geraakt met koffer omdat mevrouw even in het midden ging rijden om naar de eendjes langs A2 te kijken, zonder richting aan te geven of te kijken.

En als iedereen safety lights zou hebben dan is er nog steeds de attentie waarde van de knipperpatronen in de file. Maar idd minder als nu.

Heb zoals hier eerder beschreven ook de remlichten uitgezet, idd te agressief.
 
:^ En om nog even verder door te gaan op die !#$%^&* Amerikanen: Ik ben eens bijna achterop een busje geklapt (van amerikaanse makelij). Die dingen hebben het gewone achterlicht, knipperlicht én remlicht opgelost tot één lampje. Zo'n iemand kan keurig richting aangeven en remmen, maar dit zien doe je het als achterligger pas op het allerlaatste moment! |( :( 'k Snap echt niet dat dát toegestaan is in NL. -O-

gezien wat er eerder gepost is : het mag niet :9
 
*officiele gelul*
Op zich zou het wel moeten kunnen. Aan de ander kant de volgende die een tlbalk onder zijn motor plakt omdat ie zo ook beter gezien wordt zou hiermee ook toegestaan zijn als het ware.

*eigen mening*
Staat wel gaaf hoor die 2 extra lampen, buiten de veiligheid dan. ;)
 
Die running-lights verhogen juist het risico op dit soort ongevallen... Als iemand (vluchtig) jouw kant op kijkt, zien ze een knipperlicht branden en kunnen daar dan uit opmaken dat je van plan bent af te slaan en dat ze dus voor je langs kunnen. Running/safety lights zijn, wat dat betreft, ongeveer net zo veilig als het domweg vergeten om je knipperlicht uit te doen.

Kan zijn maar op deze kruising mag je niet afslaan en dat wist die persoon ook en ook al sla je af dan moet je nog altijd wachten als je een voorrangsweg nadert op degene die afslaat als je zelf rechtdoor wil (of je nou naar links of rechts afslaat)
 
Rij zelf met 'Safety Lights' bijkomend extraatje dat de knippers zenuwachtig worden als je de rem bedient.
Misschien overdag niet zo denderend zichtbaar, maar met schemer en 's avonds rete duidelijk.

Ik ben er blij mee.... :Y

Extraatje, maar geen voordeel...

...
Overigens vind ik de continu brandede knippers niet echt bijdragen tot een betere zichtbaarheid en de lampjes smelten er nogal eens van omdat ze er niet op berekend zijn. De R1100GS waar ik daar op reed had ze ook en ik heb onderweg twee keer een knipperlicht moeten vervangen omdat de onderkant gesmolten was.

Het idee bij Runninglights is ook dat ze op halve kracht branden,
dus minder warmte-ontwikkeling. Werkt prima.
 
Goededag allemaal,

Ik denk dat ik er een specialiteit van ga maken om wat oudere posts weer naar boven te brengen (of iig proberen).

In de eerdere posts hier van meer dan 10 jaar geleden wordt vaker genoemd dat extra lampen zoals running lights verboden waren.

Ondertussen hebben zo ongeveer alle auto's die de afgelopen jaren de markt op zijn gekomen wel van die running lights (sommige ook echt vervelend vel... maar goed, dat is een ander verhaal), en ik zie ook regelmatig motoren die dat soort lampen voeren.

Hoe zit het tegenwoordig ermee qua regelgeving? Hebben jullie ervaring ermee?

Ergens zou ik mij iets veiliger voelen met meer dan dat éne lamp wat mijn motor aan de voorkant heeft. Als ik in het donker rijd is het óf in de stad waar brommers ongeveer even veel lampen hebben als ik, of op onverlichte snelwegen. Maar ik ben ook niet van plan om geld uit te geven aan mijn motor om vervolgens meer geld uit te mogen geven omdat ik in toetreding was.
 
Het volgende staat op de site van het OM over verlichting:

Wat mag wel en wat mag niet?

Dimlicht:
toegestaan: overdag
verplicht: 's nachts of overdag bij slecht zicht.
Vooral motorrijders vallen beter op als ze altijd hun dimlicht gebruiken.

Groot licht:
mag alleen 's nachts gebruikt worden,
behalve bij tegenliggers of wanneer op korte afstand een ander voertuig wordt gevolgd (dus ook fietsers en bromfietsers).
Dit geldt zowel binnen als buiten de bebouwde kom.

Dagrijlichten:
Zijn bedoeld voor overdag en zijn naar voren gericht. Ze moeten automatisch worden gedoofd wanneer de dimlichten aan gaan. Dagrijlichten zijn te herkennen aan de lettercode RL op het lampglas.

Mistlichten:
Mogen alleen aan als de weersomstandigheden daar aanleiding voor geven.

Het mistlicht voor mogen alleen branden als er nauwelijks zicht is door mist, sneeuwval of regen.
Het mistlicht achter mag alleen aan bij mist of sneeuwval waardoor het zicht minder is dan 50 meter.
Bij zware regen mag het mistachterlicht niet gebruikt worden.
Achterlichten en kentekenplaatverlichting:
Moet altijd gelijktijdig branden met groot licht, dimlicht, stadslicht of mistlicht.

Parkeerverlichting:
Verplicht bij parkeren- of stil staan buiten de bebouwde kom. Dit geldt 's nachts èn overdag bij slecht zicht.

Breed- en verstralers:
Deze mogen niet gebruikt worden.

Bron
 
Laatst bewerkt:
full


Ik probeer het maar eens met groene LEDS.... :]





Want met een flue oranje helm, flue geel jack, dubbele gele koplampen, wit LED running lights EN (oranje) knipperlichten als running light waren niet meer effectief om die tegemoetkomende automobilitst te overtuigen om NIET linksaf te slaan.
En dit was in een land waar heeeel weing motoren rijden dus je zou zeggen dat ik er "anders"
uitzag.

full




Ergo, defensief rijden en hopen op een goede afloop...
 
:^ En om nog even verder door te gaan op die !#$%^&* Amerikanen: Ik ben eens bijna achterop een busje geklapt (van amerikaanse makelij). Die dingen hebben het gewone achterlicht, knipperlicht én remlicht opgelost tot één lampje. Zo'n iemand kan keurig richting aangeven en remmen, maar dit zien doe je het als achterligger pas op het allerlaatste moment! |( :( 'k Snap echt niet dat dát toegestaan is in NL. -O-
Grappig om terug te lezen van mezelf, 12 jaar later! Juist omdat ik me er zeer recent nog steeds / alweer over verbaasd heb. Stomme amerikanen...
 
Het volgende staat op de site van het OM over verlichting:

Wat mag wel en wat mag niet?

Dimlicht:
toegestaan: overdag
verplicht: 's nachts of overdag bij slecht zicht.
Vooral motorrijders vallen beter op als ze altijd hun dimlicht gebruiken.

Groot licht:
mag alleen 's nachts gebruikt worden,
behalve bij tegenliggers of wanneer op korte afstand een ander voertuig wordt gevolgd (dus ook fietsers en bromfietsers).
Dit geldt zowel binnen als buiten de bebouwde kom.

Dagrijlichten:
Zijn bedoeld voor overdag en zijn naar voren gericht. Ze moeten automatisch worden gedoofd wanneer de dimlichten aan gaan. Dagrijlichten zijn te herkennen aan de lettercode RL op het lampglas.

Mistlichten:
Mogen alleen aan als de weersomstandigheden daar aanleiding voor geven.

Het mistlicht voor mogen alleen branden als er nauwelijks zicht is door mist, sneeuwval of regen.
Het mistlicht achter mag alleen aan bij mist of sneeuwval waardoor het zicht minder is dan 50 meter.
Bij zware regen mag het mistachterlicht niet gebruikt worden.
Achterlichten en kentekenplaatverlichting:
Moet altijd gelijktijdig branden met groot licht, dimlicht, stadslicht of mistlicht.

Parkeerverlichting:
Verplicht bij parkeren- of stil staan buiten de bebouwde kom. Dit geldt 's nachts èn overdag bij slecht zicht.

Breed- en verstralers:
Deze mogen niet gebruikt worden.

Bron
Dus de regelgeving is niet wezenlijk veranderd. Behalve de Drl die is toegevoegd. Maarre, al die BMW-GSen met felle LED mist (?) lampen mag dus nog steeds niet, je ziet ze wel heel veel.
 
Ik vind al jaren dat meer niet een oplossing is.
In de file val je gewoon niet op tussen al die andere witte lichten.

De Fransen hadden vroeger al de oplossing ter onderscheid van de Duitsers:

full


Gele koplampen. :)

Het werkt; door een andere kleur val je weer op.

In 2006 reed ik al met die verstralers onder de "niertjes" met 55w. lampjes erin en toen werkte het prima.
Nu rijdt iedereen met allerlei soorten kunstige verlichting en val je gewoon niet meer op.
Dus de lampje maar teruggetuned naar een soort stadslicht.

Mw Ootje rijdt al jaren met een gele koplamp.

full


Dus de RT ook maar voorzien van geel.
 
Laatst bewerkt:
Dus de regelgeving is niet wezenlijk veranderd. Behalve de Drl die is toegevoegd. Maarre, al die BMW-GSen met felle LED mist (?) lampen mag dus nog steeds niet, je ziet ze wel heel veel.

Ik weet niet of het mistlampen, breedstralers of verstralers zijn, maar mag in ieder geval niet. Je ziet het wel heel veel, denk dat er niet heel moeilijk om wordt gedaan. Ik heb ze ook gehad, tot de motor omviel '( Was er wel tevreden mee
 
Ik vind al jaren dat meer niet een oplossing is.
In de file val je gewoon niet op tussen al die andere witte lichten.

De Fransen hadden vroeger al de oplossing ter onderscheid van de Duitsers:

[afbeelding]

Gele koplampen. :)

Het werkt; door een andere kleur val je weer op.

In 2006 reed ik al met die verstralers onder de "niertjes" met 55w. lampjes erin en toen werkte het prima.
Nu rijdt iedereen met allerlei soorten kunstige verlichting en val je gewoon niet meer op.
Dus de lampje maar teruggetuned naar een soort stadslicht.

Mw Ootje rijdt al jaren met een gele koplamp.

[afbeelding]

Dus de RT ook maar voorzien van geel.
Voordeel van geel licht is dat het contrastverhogend is. Het grote nadeel van een gewone gele lamp is de verminderde lichtopbrengst. Het gele glas filtert namelijk het gele licht er uit, minder licht dus. Je kunt dan wel weer Philips Gold nemen, die hebben daar geen last van en het ziet er ook nog eens mooi uit.
Ik had vroeger altijd gold in mijn auto's. Zowel koplampen als mistlampen.
 

Even off-topic... Is het hoe je je motor schoonmaakt?

Het volgende staat op de site van het OM over verlichting:

Wat mag wel en wat mag niet?

Dagrijlichten:
Zijn bedoeld voor overdag en zijn naar voren gericht. Ze moeten automatisch worden gedoofd wanneer de dimlichten aan gaan. Dagrijlichten zijn te herkennen aan de lettercode RL op het lampglas.

Breed- en verstralers:
Deze mogen niet gebruikt worden.

Bron
Maarre, al die BMW-GSen met felle LED mist (?) lampen mag dus nog steeds niet, je ziet ze wel heel veel.

Zijn dat niet de breedstralers? Die erop gemonteerd zouden zijn voor off-road gebruik? Ik weet niet of ze automatisch aangaan als je start... Zoja zijn dat misschien (iets overdreven) DRL?

De meeste nieuwere auto's hebben ook DRL die aan blijven als de dimlichten aan gaan (tot nu toe ben ik alléén Renault tegengekomen waar ze wel uitgaan), en daar wordt ook niet moeilijk over gedaan volgens mij...
Als het is hoe de auto of motor door fabrikant geleverd is...
 
Wat is nu precies het verschil met drl en het "oude" stadslampje welke in de koplamp zat?

Mijn huidige auto heeft ook drl in de koplamp. Deze kan je niet bedienen. Contact aan is drl aan (ook al staat de schakelaar van de verlichting op uit).

Gaat mijn dimlicht branden dan blijven deze leds ook branden (volgens mij iets minder fel dan wanneer het dimlicht uit staat).

Zoals ik het zie heb ik nu dus andere stadslampjes die ik niet hoef te vervangen en die ik niet uit kan zetten.
 
Wat is nu precies het verschil met drl en het "oude" stadslampje welke in de koplamp zat?

Mijn huidige auto heeft ook drl in de koplamp. Deze kan je niet bedienen. Contact aan is drl aan (ook al staat de schakelaar van de verlichting op uit).

Gaat mijn dimlicht branden dan blijven deze leds ook branden (volgens mij iets minder fel dan wanneer het dimlicht uit staat).

Zoals ik het zie heb ik nu dus andere stadslampjes die ik niet hoef te vervangen en die ik niet uit kan zetten.

Ik denk dat het verschil meervoud is... DRL zijn een heel stuk feller dan stadslampen (en stadslampen zijn er nog op de meeste auto's)

DRL is (zoals de naam het zegt) bedoelt om zichtbaarder te zijn overdag (daarom feller, want aan een stadslamp heb jij overdag niets), en alléén aan de voorkant, terwijl stadslichten ook achter branden.

In NL mag je volgens mij stadslampen toch niet voeren, komt alleen soort van handig in als een van je dimlichten stuk is om net anders dan een motor eruit te zien. In Frankrijk moet je ze als parkeerlichten gebruiken als je langs de weg op een onverlicht stuk stil staat en mag je ze ook voeren als je binnen de bebouwde kom rijd en er voldoende straatverlichting is...

En bedankt om nog de nadruk te leggen op dat DRL "gedoofd" moet als de dimlichten aan gaan!
Ik overweg namelijk om twee strips DRL te zetten op mijn motor, maar ik dacht, als het niet mag is het een beetje lastig... Maar gezien ik nooit zonder dimlicht rij, als de strip niet te vel is is het net alsof die gedoofd is toch?
 
Hier staat het wel goed uitgelegd:
Alles over soorten autoverlichting - ANWB

Alleen is ook mijn eigen ervaring dat DRL inderdaad niet uit gaat bij inschakelen van dimlicht maar minder fel gaat branden. Dat noemt de ANWB overgaan in stadslicht:
...en automatisch uitgaan (of overgaan in stadslicht) wanneer de normale verlichting wordt ingeschakeld

Toch vind ik het er niet duidelijker op geworden. Vroegâh was het absoluut verboden om te rijden met alleen stadslicht aan. Nu lijkt dat niet houdbaar, met alle design-varianten van DRL die je tegen komt.
 
~
Op mijn omzwerving deze zomer door het oosten van de VS (8000 km in 20 dagen) viel het me op dat bijna idereen daar extra verlichting voerde. Zowel voor als achter. Dat leidt inderdaad tot beter opvallen was mijn ervaring. quote]

Offtopic:
:t
Wij ook weer binnenkort, maar dan 15dagen en effe snel berekend +/- 6k
en 6 staten:


On Topic:
This mij daar niet echt opgevallen mbt verlichting aldaar.
Edit:
wel erg veel running lights.

En dat de prijzen er duurder zijn dan hier met een aantal producten
wat ze hier ook verkopen -O-

Automaterialen daarentegen -O-
Stukken goedkoper dan hier, 1dollar voor bv een sparkplug
 
Laatst bewerkt:

Goede uitleg idd!

Alleen is ook mijn eigen ervaring dat DRL inderdaad niet uit gaat bij inschakelen van dimlicht maar minder fel gaat branden. Dat noemt de ANWB overgaan in stadslicht:

Op mijn auto (Renault uit 2013) gaan ze wel uit als ik het dimlicht aanzet. Maar ik heb dan ool twee aparte lampjes in het koplamp die het overnemen. Kan ook zijn dat andere modellen de stadslichten verwijderd hebben en vervangen door gedoofde DRL zodra de dimlichten aan zijn.

Toch vind ik het er niet duidelijker op geworden. Vroegâh was het absoluut verboden om te rijden met alleen stadslicht aan. Nu lijkt dat niet houdbaar, met alle design-varianten van DRL die je tegen komt.

Is is nog steeds verboden... Maar DRL is technisch gezien een andere type licht dan stadslicht, en die is niet verboden om alléén te gebruiken. Zo te lezen zelfs verplicht!
 
Ah, duidelijk!

Nu snap ik ook waarom ze dus minder fel gaan branden als het dimlicht aangaat. Het is zelfs verplicht.

Nuttige uitleg op de ANWB website! :t
 
Laatst bewerkt:
Phillips Gold zijn niet meer verkrijgbaar voor zover ik kan vinden. Phillips heeft nu de ColorVision lampen uitgebracht, maar die vergelijken niet echt met de Gold.

Is er een ander alternatief voor de Phillips Gold lampen om toch (veel) geel licht op de motor te hebben?
 
Terug
Bovenaan Onderaan