Het grote Suzuki XF650 'Freewind' Topic (Deel 1)

"possum scrapers" _O-

Ik had afgelopen woensdag de Freewind uit de garage gehaald om naar school te gaan. Niet mijn beste idee ooit. Waaide nogal op de snelweg en dat merk je wel goed op de XF.
Wel fijn om tijdens de spits te filteren, scheelt nogal veel. Mijn broer was om ~1600 vertrokken uit de Bilt met de auto, ik om 1640 vanaf de Uithof (Utrecht) en ik was ongeveer 10 minuten eerder thuis dan hij. Kwam hem nog tegen in de file, maar hij herkende mij niet. '(
 
Vet! Goed om te horen. Ook fijn dat je die verstralers nog had gemonteerd!
Ik was afgelopen weekend even weg in Edinburgh (Schotland) zonder motor. In het donker is het daar ook echt donker. Weinig straatverlichting in die afgelegen gebieden en waar ze dan wel staan zijn het van die miezerige sodium-lampjes waar weinig oranje-achtig licht vanaf komt.

Heb je alles wat je het komende half jaar nodig hebt mee kunnen nemen in 1x? :}
Wel lullig, die spatborden zijn niet zo makkelijk te vinden dacht ik.

Precies ja! Edinbrugh wil ik trouwens nog wel een keer heen rijden, is mooi daar zeker?
Gelukkig had ik die verstralers wel ja, die kwamen nu mooi van pas. De freewind koplamp is ook zo beroerd dat afplakken waarschijnlijk niet eens nodig is haha.

Als het goed is heb ik zo'n beetje alles wat ik nodig heb, in 2 zijtassen, een roltas, een topkoffer, een vuilniszak en mn rugzak. Daardoor is ging die achterveer ook zo slecht

In GB zoeken ze ook naar die "possum scrapers", misschien omdat ze die ook zo zijn kwijtgeraakt :')
Met de XF kan je toch niet comfortabel sneller dan 140km/h rijden :+

Oh he, dat is misschien de moeite nog waard. Maar zie ook heel vaak foto's van freewinds zonder dat onding.
Denk dat doordat het spatbord nog steeds zover naar onder doorgaat het niet veel uitmaakt?
(jij daar misschien ervaring mee?)

"possum scrapers" _O-

Ik had afgelopen woensdag de Freewind uit de garage gehaald om naar school te gaan. Niet mijn beste idee ooit. Waaide nogal op de snelweg en dat merk je wel goed op de XF.
Wel fijn om tijdens de spits te filteren, scheelt nogal veel. Mijn broer was om ~1600 vertrokken uit de Bilt met de auto, ik om 1640 vanaf de Uithof (Utrecht) en ik was ongeveer 10 minuten eerder thuis dan hij. Kwam hem nog tegen in de file, maar hij herkende mij niet. '(

Scheelt altijd enorm veel inderdaad haha.
Ben m'n ouders ook wel eens voorbij gereden zonder dat ze me herkenden B|
In stevige wind helpt het heel erg als je je benen niet tegen de panelen houdt zodat je losjes op de motor zit, die motor wil wel lekker rechtdoor blijven gaan :]
 
Precies ja! Edinburgh wil ik trouwens nog wel een keer heen rijden, is mooi daar zeker?
Gelukkig had ik die verstralers wel ja, die kwamen nu mooi van pas. De freewind koplamp is ook zo beroerd dat afplakken waarschijnlijk niet eens nodig is haha.

Als het goed is heb ik zo'n beetje alles wat ik nodig heb, in 2 zijtassen, een roltas, een topkoffer, een vuilniszak en mn rugzak. Daardoor is ging die achterveer ook zo slecht
Ik vind van wel! Is een beetje mijn 2e "woonplaats", ik ben half schots vandaar.
Zou wel graag een keer op de motor daar heen gaan, en dan ook nog de NC500 erachteraan plakken. :P
Ik werd woensdag "geflitst" met de achterlichten van een BMW omdat ik hem denk verblindde. Ik merk dat alle borden door mijn koplamp flink worden belicht terwijl die wel gewoon 1cm/m omlaag gericht staat. Misschien een klein stukje verder naar beneden richten.

Zooo, die zit echt propvol! Respect. :}
Scheelt altijd enorm veel inderdaad haha.
Ben m'n ouders ook wel eens voorbij gereden zonder dat ze me herkenden B|
In stevige wind helpt het heel erg als je je benen niet tegen de panelen houdt zodat je losjes op de motor zit, die motor wil wel lekker rechtdoor blijven gaan :]
Mhh, ik hoorde altijd klemmen met de benen en de handen losjes alsof je een baby vogeltje vasthoudt.
Ik had wel om een gegeven moment mijn knie een beetje uitgestoken tegen de wind in, dat hielp wel.
 
Ik vind van wel! Is een beetje mijn 2e "woonplaats", ik ben half schots vandaar.
Zou wel graag een keer op de motor daar heen gaan, en dan ook nog de NC500 erachteraan plakken. :P
Ik werd woensdag "geflitst" met de achterlichten van een BMW omdat ik hem denk verblindde. Ik merk dat alle borden door mijn koplamp flink worden belicht terwijl die wel gewoon 1cm/m omlaag gericht staat. Misschien een klein stukje verder naar beneden richten.



Dat is nog wel een goeie he! Als het goed is heb ik in april en na juni vrije tijd om zoiets te doen :D :]

Met je koplamp kun je het checken, als je op een verlaten weg gaat staan en er iemand op 10, 50 en 100m gaat staan zou die op geen van die moeten verblinden.
Als je koplamp alleen de borden aan de rechter kant verlicht dan is dat geen probleem, dat hoort zo (bermverlichting).



Zooo, die zit echt propvol! Respect. :}


Haha thx, al zou ik je wel aanraden een stuk minder mee te nemen, dat rijdt toch een heel stuk fijner.
(En dan rij je dat achterspatbord er niet af bij een hobbel B|

Mhh, ik hoorde altijd klemmen met de benen en de handen losjes alsof je een baby vogeltje vasthoudt.
Ik had wel om een gegeven moment mijn knie een beetje uitgestoken tegen de wind in, dat hielp wel.






Ja klopt! Normaal is zoiets een heel goed idee, dan wil je dat de motor mee gaat naar waar jij wil zonder dat je elk klein rukje aan je stuur doorgeeft.
Echter bij sterke wind wil je dat de motor doet wat jij niet kan (rechtdoor gaan)
Door zo min mogelijk contact tussen jou en de motor te houden kan die rustig recht door doordat jij geen andere stuurinput geeft.
(Gelezen op: Motorrijden in barre weersomstandigheden en daarna zelf getest. Werkt goed! *O* )
 
Dat is nog wel een goeie he! Als het goed is heb ik in april en na juni vrije tijd om zoiets te doen :D :]

Met je koplamp kun je het checken, als je op een verlaten weg gaat staan en er iemand op 10, 50 en 100m gaat staan zou die op geen van die moeten verblinden.
Als je koplamp alleen de borden aan de rechter kant verlicht dan is dat geen probleem, dat hoort zo (bermverlichting).
:t
Is inderdaad vooral de rechterzijde, en wat borden die verder weg (over de snelweg) staan. Ik merk trouwens wel dat de koplamp extreem veel trilt, misschien dat die dacht ik hem constant aan het flitsen was! _O-

Haha thx, al zou ik je wel aanraden een stuk minder mee te nemen, dat rijdt toch een heel stuk fijner.
(En dan rij je dat achterspatbord er niet af bij een hobbel B|
Ben (nog) niet van plan zulke reizen te maken met de XF. :$
Had je trouwens je veervoorspanning nog verhoogd achter?

Ja klopt! Normaal is zoiets een heel goed idee, dan wil je dat de motor mee gaat naar waar jij wil zonder dat je elk klein rukje aan je stuur doorgeeft.
Echter bij sterke wind wil je dat de motor doet wat jij niet kan (rechtdoor gaan)
Door zo min mogelijk contact tussen jou en de motor te houden kan die rustig recht door doordat jij geen andere stuurinput geeft.
(Gelezen op: Motorrijden in barre weersomstandigheden en daarna zelf getest. Werkt goed! *O* )
Thanks voor de tip! Heb die website wel vaker voorbij zien komen, altijd wel goede informatie te vinden daar.
 
:t
Is inderdaad vooral de rechterzijde, en wat borden die verder weg (over de snelweg) staan. Ik merk trouwens wel dat de koplamp extreem veel trilt, misschien dat die dacht ik hem constant aan het flitsen was! _O-Ben (nog) niet van plan zulke reizen te maken met de XF. :$
Had je trouwens je veervoorspanning nog verhoogd achter?Thanks voor de tip! Heb die website wel vaker voorbij zien komen, altijd wel goede informatie te vinden daar.

Die koplamp is inderdaad niet heel stabiel. Wel altijd makkelijk te herkennen wat je zelf verlicht :P

Veervoorspanning heb ik niet meer verhoogd. Maar in het eerste jaar wilde ik dat de motor hoger kwam te staan en heb ik de veer wel een stuk opgedraaid. Maar is wel een goeie om eens te checken O-)
 
Bekijk Mijn Motor-ForumBekijk onderwerpenBezoek homepage
Hallo beste mensen!
Ik ben nieuw op dit forum maar zeker niet nieuw in de Freewind wereld! ik ben al 2 jaar trotse bezitter van een Freewind. en afgelopen zomer samen met mijn vrienden een mooie reis gemaakt door europa met 3 motoren. waarbij de Freewind mijn (ook offroad) niet in de steek heeft gelaten.

Maar het probleem waar mijn Freewind al een tijdje last van had en wat nu steeds erger is geworden begint nu wel te ernstig te worden. Ik hoopte dat jullie hier misschien antwoord op hadden? Wie helpt mij met dit probleem? Het is het volgende:

Op het moment dat ik de motorfiets wilt starten dan moet ik de choke helemaal uitrekken (logisch) de motor start dan gelijk zonder problemen. Maar ik kan dan helemaal niks.. ik moet dan op mijn motor blijven zitten en de choke handmatig maximaal eruit blijven trekken.. Zodra ik de choke loslaat blijft hij een paar seconde lopen maar valt dan echt uit. Pas na een minuut of 10 na geduldig op mijn motor te blijven zitten met de choke volledig opengetrokken, gebeurd er op de 1 op de andere seconden een magisch wonder en dan loopt de motor fantastisch stationair. En dan pas kan ik gas erbij opentrekken (zonder dat ik de motor verzuip) en hem in de 1e versnelling gooien en wegrijden. Hij lijkt dus wel of de motor eerst 10 minuten warm moet draaien voordat hij wil rijden. en naar mijn idee gaat dit dus steeds lander duurden.

Als ik er dan mee heb gereden en ik zet hem uit en weer aan dan doet hij het gelijk en kan ik gelijk weg rijden. dan is de motor dus warm.. wie kan mij helpen met dit rare probleem? Ben ik de enige met probleem? hoor graag of jullie enig idee hebben wat dit zou kunnen zijn!
full
 
Welkom! :W

Gaat jouw choke/enricher uit zichzelf dicht? Die van mij kan ik namelijk aantrekken en dan blijft deze open staan zonder dat ik eraan hoef te zitten...

Kijk even naar je bougies [NGK CR10EK / CR9E0 of ND U31ESR-N / U27ESR-N], zien deze er goed uit?
Choke is volgens mij eigenlijk alleen bedoeld om koud te starten en daarna zou je eigenlijk de motor moeten opwarmen met je gashendel, er komt namelijk veel benzine in de verbrandingskamer met de choke waardoor je bougies nogal vuil kunnen worden. (i'm stumped.)
(Ik laat 'm ook gewoon opwarmen met choke, alleen geen 10m! :X)

Ik zou i.i.g. het volgende controleren:
- Bougies
- Brandstofsysteem, dus carbs eraf en goed schoonmaken als dat niet recent gedaan is. Ook even kijken naar de jet sizes die erin zitten, standaard zijn dat #115 MAIN en #20 voor de PILOT.

Disclaimer: Solis560 is geen expert, dus ik kan het fout hebben. :9

XF650 Handleiding: https://www.ludd.ltu.se/~joshua/xf650/xf650service.pdf

Post je probleem ook even in de techniek sectie van M-F.
 
Welkom!

Ook ik ben verre van een expert helaas, maar denk dat solis het meeste wel gehad heeft.
Hoeveel toeren maakt de motor na het starten met choke, en hoeveel als die warm is met choke?

Het klinkt namelijk alsof je 2 problemen hebt: Iets met je brandstof/lucht-verhouding en iets met je choke kabel of choke klep.

Beginnen met de carberateurs schoonmaken en synchroniseren (evt ultrasoon (laten) reinigen) en de jets controleren/vervangen.
Mocht het dan nog niet verholpen zijn zou ik ook eens kijken naar de verbinding van de choke met de carberateurs aangezien je er blijkbaar aan moet blijven trekken om de choke open te zetten.


De techniek sectie van het forum is ook zeker een goede tip, daar zitten mensen die hier veel meer ervaring en verstand van hebben dan in ieder geval ikzelf. Dit soort problemen zullen niet heel veel verschillen tussen motoren met carberateurs.

Succes!
En laat vooral weten wat het uiteindelijk opgelost heeft!
(Dan kunnen anderen dit ook weer terugvinden als ze tegen hetzelfde probleem aanlopen :))
 
Fantastisch! wat een info! dank Solis560 en Lerris. Vrijdag gaat hij de brug op. Dan gaan we maar is beginnen met de carberateurs. Hoop dat daarmee een hoop is opgelost. Ik hou jullie op de hoogte. dank!
 
Ben benieuwd wat het probleem is!

Lijkt erop dat je in ieder geval al een aantal mooie reizen met de freewind gemaakt hebt! :]
 
Ja zeker! je gaat de hoek om en de ene na de andere weg is leuk rijden.
Helaas nog niet echt veel tijd gehad om te rijden, studie en andere leuke dingen komen vaak eerder op.
Heb ook een stukje van de trans europe trail geprobeerd te rijden maar dat ging toch niet zo lekker haha.
Na een paar grote plassen water over het pad kwam ik uit bij een soort modderpoel waar mn voorwiel vast kwam te zitten en wegzakte.

IMG_20180201_145055.jpg

IMG_20180201_153805.jpg




Dus dat ga ik nog eens proberen als het een paar dagen droger is geweest. :]

Rij jij deze zomer nog naar schotland? :+
 
Laatst bewerkt:
Ja zeker! je gaat de hoek om en de ene na de andere weg is leuk rijden.
Helaas nog niet echt veel tijd gehad om te rijden, studie en andere leuke dingen komen vaak eerder op.
Heb ook een stukje van de trans europe trail geprobeerd te rijden maar dat ging toch niet zo lekker haha.
Na een paar grote plassen water over het pad kwam ik uit bij een soort modderpoel waar mn voorwiel vast kwam te zitten en wegzakte.

[afbeelding]
[afbeelding]

Dus dat ga ik nog eens proberen als het een paar dagen droger is geweest. :]
Netjes, leuk man!
Lijkt me inderdaad nog een beetje te nat in GB om echt lekker te offroaden (tenzij je van modder houdt :X ).
Rij jij deze zomer nog naar schotland? :+
Denk het niet, tripje met de boot richting Hull/Newcastle is me te duur en om vanaf Dover helemaal naar boven te rijden lijkt me iets te veel van het goede.
Waarschijnlijk wordt het veel werken en sparen voor volledig A en het koekblikrijbewijs, is toch wel handig. :$
Misschien nog een weekje Ardennen o.i.d., maar dat zie ik ter zijner tijd wel.
 
Netjes, leuk man!
Lijkt me inderdaad nog een beetje te nat in GB om echt lekker te offroaden (tenzij je van modder houdt :X ).

Haha klopt wel een beetje ja, maar Wales is altijd nat dus of je nou in de zomer of in de winter door de modder rijd :+
Een groot deel van dit stuk was ook gewoon paden zoals je in de eerste foto ziet. Alleen bij sommige kruispunten of grote waterplassen moet je dan eromheen door het drassige gras ernaast. :]




Denk het niet, tripje met de boot richting Hull/Newcastle is me te duur en om vanaf Dover helemaal naar boven te rijden lijkt me iets te veel van het goede.
Waarschijnlijk wordt het veel werken en sparen voor volledig A en het koekblikrijbewijs, is toch wel handig. :$
Misschien nog een weekje Ardennen o.i.d., maar dat zie ik ter zijner tijd wel.

Die zijn inderdaad wel flink duur he! Voor mijn overtocht naar Harwich heb ik 50 euro betaald.
En tsja, werken en sparen klinkt wel als een verstandigere keuze. :t
 
Jep, dagboot met hotelovernachting (of doorrijden naar bestemming) is een stuk goedkoper dan de nachtboot. Die verplichte hut heb je echt niet nodig om in de lounge te slapen :9
 
Nice, die hutten zijn inderdaad echt extreem duur. :r
Wij hebben 1x de dagboot gepakt met de auto en nooit meer, lange en vooral ook erg saaie overtocht. 2 dagen reizen om in Edinburgh te komen :'). Daarna nog wel vaker de nachtboot gepakt maar nu eigenlijk ook niet meer, vliegen vooral op & neer nu.
Vroegah was alles veel beter :+, toen vaarde de HSS Stena Discovery nog tussen HvH & Harwich in minder dan 4u. Wat een kekke boot was dat. Vind em nog steeds prachtig.
 
Nice, die hutten zijn inderdaad echt extreem duur. :r
Wij hebben 1x de dagboot gepakt met de auto en nooit meer, lange en vooral ook erg saaie overtocht. 2 dagen reizen om in Edinburgh te komen :'). Daarna nog wel vaker de nachtboot gepakt maar nu eigenlijk ook niet meer, vliegen vooral op & neer nu.
Vroegah was alles veel beter :+, toen vaarde de HSS Stena Discovery nog tussen HvH & Harwich in minder dan 4u. Wat een kekke boot was dat. Vind em nog steeds prachtig.

Ja dat is ook wel weer waar.. Heb iets van 8 a 9 uur op die boot gezeten.
Als ze nou niet die hut in die nachtboot verplichten was ik gewoon in een hoekje gaan liggen :+
 
Ik kwam laatst iets tegen op FB van iemand die een DL650 schokdemper/veer had gemonteerd in z'n Freewind en zei "great for this bike". Nu ben ik dus aan het overwegen om iets dergelijks te doen... })
Helaas reageert hij (nog) niet dus ik post mijn vragen maar hier.

1. Iemand een idee wat de stroke van een schokdemper precies inhoudt?

2. Wat gebeurt er dus als ik een DL650 schokdemper/veer monteer die een kortere stroke heeft maar een bijna gelijke eye-to-eye afmeting? :? Wat is dus het effect van die kortere stroke?

Afmetingen volgens de website van Öhlins:
XF650 (SU 702)
DL650 (SU 823)
E2E Length (mm)
340
340,5
Stroke (mm)
83
71,5

Verder heeft de DL650 een stijvere achterveer dan de XF650, namelijk;
Standaard shock springrate van de '04-'17 DL650 is 8,2kg/mm (volgens Racetech) en die van de DR650SE uit '99 6,2kg/mm (weet niet of die gelijk is aan de XF, kan ik namelijk nergens vinden).

Volgens veel mensen is de standaard veer te zacht voor de DL650 die nat ongeveer 220kg weegt, onze XFjes wegen daarentegen zo'n 30kg minder.
3. Zal die veer/shock combinatie dan wellicht goed werken in onze fietsjes voor puur straatgebruik (in mijn geval)?

Als ik op de onderstaande website mijn gegevens invul dan krijg ik als calculated spring rate 0,80kg/mm, maar dat slaat dacht ik alleen op de voorvering.
4. Enig idee hoe ik de shock spring rate kan berekenen?
Even uitgaande van een DR650 video die ik heb gezien heeft de XF650 ongeveer een 55%(A)-45%(V) gewichtsverdeling.

Sonic Springs

Wellicht een semi-goedkope oplossing voor het iets te speelse gedrag van de Freewind.
Ook heeft DL650 schokdemper/veer een hydraulische preload adjuster, dus geen geklungel met c-spanners. :}

TL;DR: DL650 schokdemper/veer in een XF650, strak plan of niet?
 
Wat een verhaal jôh, spelfouten zijn voorbehouden. Ik heb er veel te lang over gedaan om dit verhaal nog een beetje leesbaar te maken haha.

Misschien moet ik die vent proberen te bereiken via PM ofzo, zal kijken of ik morgen iets kan vinden hoe ik hem kan bereiken.


- Als de DL650 schokdemper eronder gaat moet er natuurlijk ook iets gebeuren met de voorvering, volstaat de tried and tested methode van een dikkere vorkolie (20W) en 20mm spacers dan nog?
 
Terug
Bovenaan Onderaan