Het grote Honda NX250 topic deel 3

Hoop onderdelen te koop, komt nog meer bij zoals tank en wat kappen, tellerunit, achterlicht en wss het stuur en bediening daarop.
Prijzen bieden, opbrengst gaat naar een goed doel,namelijk het repareren van mn zoontje zijn crossmotor ;)









Weet trouwens niet of alles werkt en of er iets beschadigd is, meeste heeft niet op mijn motor gezeten.
Op de koplamp zit een bevestiging vastgelijmt, en bij een schroefgat op de luchtfilterbak zit een scheurtje
 
Laatst bewerkt:
Zucht, na vijf jaar motorloos door het leven te gaan ben ik gezwicht. Er moet en zal er weer één komen. Daar ik vroeger al een nx250 heb gereden en er fantastische herinneringen aan heb wil ik er terug één. Blijkt dat die dingen nu plots zeldzaam zijn geworden...

Geen te vinden in België of Nederland.

Heb voor de lol maar even het vorige topic volledig gelezen.

Nu probeer ik me te bedenken, als ik geen Nx vind, wat is dan een waardige opvolger?

Tja, wie ben ik? Ik ben Mike, 10 jaar lang exclusief met motoren gereden van alle pluimage, meeste lol gehad op een lichte 250cc. Ben al jaren lid van MF, terug van weg geweest! :]
 
HA, ik had hetzelfde.... had ik hem nog maar.

Alleen een alternatief?

Ik denk aan een Suzuki DRz400 ook licht en wendbaar en (ik denk) behoorlijk betrouwbaar . Alleen is dat wel een heel andere prijsklasse :)


Het mooie van de NX 250 is de waterkoeling en de Nicasyl cilinderwand.. die dingen kunnen met gemak over de 100.000 km lopen. super blokjes.

de NX650 kan je om de haverklap (laten) reviseren voor uitgelopen nokkenassen of big-end lagers.
 
Zucht, na vijf jaar motorloos door het leven te gaan ben ik gezwicht. Er moet en zal er weer één komen. Daar ik vroeger al een nx250 heb gereden en er fantastische herinneringen aan heb wil ik er terug één. Blijkt dat die dingen nu plots zeldzaam zijn geworden...

Geen te vinden in België of Nederland.

Heb voor de lol maar even het vorige topic volledig gelezen.

Nu probeer ik me te bedenken, als ik geen Nx vind, wat is dan een waardige opvolger?

Tja, wie ben ik? Ik ben Mike, 10 jaar lang exclusief met motoren gereden van alle pluimage, meeste lol gehad op een lichte 250cc. Ben al jaren lid van MF, terug van weg geweest! :]
gewoon ff geduld hebben, in het voorjaar komen de advertenties meestal weer tevoorschijn.
 
Hallo :)
Mag ik hier meekletsen? Ik heb een nx250 die al zeker 2 jaar ongebruikt in de garage staat. (Aangeschaft en door omstandigheden weinig gereden en heb nog 2 motoren en pakte dan altijd de andere dus de nx bijna niet gereden sinds de aanschaf).
Nu twijfel ik of verkopen of opknappen. Maarrrr 0.0 sleutel ervaring. Ik heb wel al een werkplaats handboek op de kop getikt en het lijkt me leuk om wat te knutselen maar geen idee waar te beginnen en of het te hoog gegrepen is en ik m misschien beter gewoon weg kan doen. Iemand tips? :)
Ga nog even rustig het topic doorsnuffelen ook.
 
Hey Wen, welkom bij de club :)
Als je het leuk vindt om te knutselen is het denk ik wel de moeite waard, ligt er natuurlijk wel aan wat er aan gedaan moet worden?
Met een handboek en het internet kom je gelukkig al een heel eind.
Als je hem toch besluit te verkopen hebben wellicht hier mensen wel interesse, zou zelf nog wel een originele willen alleen heb er helaas geen plek voor..
Succes ermee en upload gerust een foto, ben benieuwd hoe de motor eruitziet :t
 
Ja er is hier vast wel iemand die hem wil overkopen hoor.. :X

Ben namelijk zelf op zoek. Liefst in België maar kan hem natuurlijk invoeren dacht ik.

Terug rijdend krijgen zou op zich vlot moeten lukken, met handboek erbij.
 
Wen, dat is toch die witte NX met kofferrek? Dat rek heb ik eventueel interesse in als je het zou wegdoen.

Begin eens met hem aan de acculader of andere accu te hangen en de oude benzine eruit (tank en overloop carburateur: het kleine schroefje links op de vlotterbak, zet een bakje onder de voorkant van de achtervork want daar loopt de bezine anders de grond op.) Wat nieuwe benzine erin om frisser te starten. En controleer het luchtfilter op muizennesten, het kapje links onder het zadel eraf en je kunt het filter losschroeven.
Als je al eens weet of hij wil lopen dan kun je beter inschatten hoeveel werk het gaat zijn. Meestal is een NX goed te reanimeren.
 
Klopt inderdaad de witte nx met kofferrek.
Bedankt alvast voor de tips. Ik ga er binnenkort toch maar eens zelf mee aan de gang. Ga dit topic wat doorsnuffelen en zal nog wel eens wat vragen stellen. Vind het eigenlijk een te leuk motortje om weg te doen.
 
Ik heb een mooie kast met een hoop planken op de kop getikt voor in de garage en moet nog wat planken op maat zagen maar dan maak ik nog een klein bureautje om aan te knutselen. Meteen alle rotzooi van de grond in de kast. Dus nu ruimte om om de motor heen te lopen en overal bij te kunnen.
Met de hoes eraf halen knippertje geknakt die toch al geplakt zat. Maar eens even kijken voor nieuwe knippers.
Heb op Ebay een oliefilter en luchtfilter besteld. Geen idee of het wat is, iemand ervaring? Voor die paar eu probeer ik het en anders is er natuurlijk zo wat anders besteld.

Best Air Filter Element fit for Honda AX-1 250 NX250 | eBay

https://www.ebay.nl/itm/Oil-Filter-...e=STRK:MEBIDX:IT&_trksid=p2060353.m2749.l2649

Had even foto's moeten maken toen ie buiten stond maar ben het vergeten. Hij ziet er echt niet uit, maar voor mij wel leuk om wat te gaan rommelen en leren.
Zal binnenkort eens beginnen met een beetje schoonmaken.
Vond nog wel foto's op de computer van paar jaar terug dat ik 'm kocht. Wel wat mee gereden het eerste jaar maar verder in de garage gestaan
Is die uitlaat nog wat op te lappen en de kapjes of wordt dat echt wat zeuren?

540.jpg

540.jpg

540.jpg

540.jpg

540.jpg




Vandaag de kast neergezet, moet nog wat planken op maat zagen voor links. Die kant zit ook stopcontact. De NX daar achterin gezet kan ik rustig rommelen en de andere motoren nog makkelijk pakken om te rijden.

540.jpg

540.jpg

540.jpg


Alle tips zijn van harte welkom. Iets met bomen en een bos haha
 
Vanmorgen begonnen. Kapjes eraf en accu eruit en aan de lader.

540.jpg


Lucht filter lijkt niet vies maar geen idee hoe ik dat moet beoordelen dus ga toch maar alvast nog een nieuwe bestellen. En een olie filter. Kreeg ook de tip om meteen bougie te bestellen om te vervangen.
Misschien ook olie?
Nog tips wat dat betreft want dan kan ik in 1 keer een bestelling de deur uit doen.

Was bang dat de uitlaat heel verrot was, maar dat valt alles mee. Het dempertje is wel prut maar verder zit er wel iets roest op maar kan er nergens doorheen prikken :')
 
Heeft er iemand interesse in mijn project?
Ik wil graag een andere motor halen dus zit te twijfelen of ik de NX nog af zou maken en dan te verkopen, of op deze manier het project te verkopen zodat iemand anders er nog dingen aan kan veranderen naar eigen smaak.
Dus indien iemand interesse heeft:

IMG_20170731_114732.jpg

IMG_20170731_115016.jpg


Honda NX250 Dominator uit 1990.
Subframe is omgebouwd voor een scrambler look.
Heeft dubbele uitlaat van een CRF250R uit 2009 waarin een bocht in is gelast.
Er zit een SV650 schokbreker in.
Blok loopt goed, carburateur is helemaal gereinigd en zitten nieuwe pakkingen in.

Bijna alle onderdelen die nodig zijn om hem af te maken, zitten erbij.
Totaal 450€ aan spullen zoals:
Koplamp
Achterlicht
Spatborden
Alle schakelaars (killswitch,knipperlicht,verlichting,claxon)
Toerenteller
Kilometerteller
Gashandvat
Biltwell handvaten
Knipperlichten
DNA luchtfilter
OEM oliefilters
Yuasa YTX7L-BS
Aluminium plaat om sidepanels van te maken.
Ook krijg je er een berg originele onderdelen bij(zie foto's op deze pagina)

Dit moet er nog aan gebeuren om er een prachtige scrambler van te maken:
Tank halen naar keuze.
Kabelboom aanpassen en alles netjes wegwerken
Bevestigingen lassen voor alle onderdelen die erop komen zoals tellers, accu, spatborden, verlichting
Zadel maken
Pakking dynamo vervangen
Ketting+tandwielen vervangen
En als je hem echt mooi wilt hebben het blok en frame spuiten.

Prijs voor dit alles is €750,-
Lijkt mij een hele goede prijs voor een goedlopende motor incl alle onderdelen.
Mvg
 
Nog tips wat dat betreft want dan kan ik in 1 keer een bestelling de deur uit doen.

Als je toch besteld idd oliefilter, olie, luchtfilter, bougie minstens. Direct ook ff remolie vervangen misschien? Zijn de remblokjes en -schijf nog ok? Weet niet hoe het zit met de koelvloeistof maar evt kan je dat ook gelijk wisselen.
Hierna issie weer fris en fruitig :)
 
Iemand enig idee waar onderstaande tuitje met afgesloten rubber voor dient? Met de storm van een tijd terug was mijn NX omgevallen, en lekte deze op dit punt olie (volgens vriendin, was zelf niet thuis om hem rechtop te zetten).

Ik heb het WPB nagekeken, maar kan er niets over vinden (vind sowieso dat er maar heel beperkte info in staat...). Ik vind het een raadselachtig dingetje.

AdLJVJ4.jpg
 
Om olie die vanuit de carterontluchting in je airbox terecht komt, weg te voeren naar waar ze minder kwaad kan (en zelfs 'goed' doet, druppelend over je ketting). Vermoed ik.
Bij uitbreiding ook voor water ed..

Kans is dat je carter langs daar leeggelopen is, check best even oliepeil en luchtfilter (papieren filter hoeft niet geolied te worden).
 
Thanks voor de info! Luchtfilter moest ik sowieso nog nakijken, dus dat doe ik dan ook direct :)
 
Mag ik om een gunst vragen? Ik heb een kistje onderdelen gekocht in Katwijk maar opsturen is moeilijk voor de verkoper en ophalen niet te doen qua afstand. Zou iemand het willen oppikken, verpakken en (natuurlijk op mijn kosten) opsturen?
 
Als iemand hier nog een nette NX250 heeft waar die van af wil hoor ik het graag.

Wil m'n Hawk verruilen voor iets lichters en de NX250 lijkt me wel wat. :)
 
full

Heren,

Klopt het dat onderstaand wiel 1-op-1 past in de nx250 zonder aanpassen?

Alvast bedankt!
 
Zover ik weet past het niet zomaar, de naaf is smaller. Dan moet je met bussen gaan werken om de ketting in lijn te houden en daarbij nog de nok waar de rem aan de vork hangt verlengen. De rem is ook andere diameter denk ik. En de velg is ook vrij smal, dat hoeft geen direct probleem te zijn. Ik heb zo’n wiel staan en ik was behoorlijk zuur toen het niet pastte na montage van een nieuwe band!

Hier wat leesvoer: NX250 wheel swap -
 
Zijn hier mensen met gebruikerservaring met 'goedkope' Chinese cdi modules die via ebay verkrijgbaar zijn? Deze bijvoorbeeld: https://www.ebay.com/itm/High-Perfo...ash=item2a3c9c461b:g:t1oAAOSwuxFYyk~I&vxp=mtr

Mijn cdi heeft het helaas begeven. Zo'n duizend kilometer geleden was ie voor het eerst defect. Toen heb ik 'm open gemaakt en daar vond ik overduidelijk een aantal 'koude lassen' oftewel kleine scheurtjes in de soldeerverbindingen. Deze heb ik opnieuw laten vloeien en toen liep het motortje weer als vanouds.
Nu zijn de problemen helaas weer terug, maar lukt het niet de boel te repareren. Af en toe start de motor wel, dan weer niet. En soms stopt hij tijdens rijden, soms is het op te lossen door wat de knijpen in de cdi maar meestal lukt het niet om weer een vonk te krijgen.

Ik zoek dus een alternatief. Als iemand nog een werkende cdi op de plank heeft liggen ben ik daar eventueel ook in geïnteresseerd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan