Yamaha FZ6: contactslot en verlagen

Lieke1991

MF'er
14 feb 2018
69
0
Tilburg
Hoi,

Allereerst sorry voor de lading topics die ik in korte tijd heb aangemaakt, ik heb nog heel wat te leren geloof ik...

Ik heb twee technische vraagjes over mijn motor. Allereerst het contactslot: ik begreep dat het bij Yamaha vaker voorkomt dat het contactslot niet meer helemaal soepel loopt. Met een beetje wiebelen draait de sleutel wel om, maar ik heb het gevoel dat het slot een beetje 'uitgelubberd' is. Heeft het zin om hier tzt iets aan te laten doen of ligt het in de lijn der verwachting dat een eventueel nieuw slot hetzelfde probleem gaat krijgen? Ik heb er ondertussen wel handigheid in gekregen, dus het is niet dat ik verwacht binnenkort ergens stil te staan met een contactslot dat niet meer werkt. Het gaat overigens om een motor uit 2009.

Daarnaast is mijn motor verlaagd. Ik ben redelijk technisch, maar als het op auto's of motoren aankomt laat ik het graag aan een ander over, want daar heb ik geen kaas van gegeten. Ik weet dus ook niet precies welk onderdeel er nou vervangen is door een kortere variant, wel weet ik dat het niet om de veer gaat. De lesmotor waar ik op reed was ook verlaagd en was aan de voorkant ook iets door de voorvork heen gezakt. Dat is bij mijn motor niet gebeurd. Is het handig om te vragen of dat toch nog kan? Het is niet dat ik echt iets merk aan de fiets, maar gevoelsmatig staat ie nu een beetje achterover. Hij is immers wel door z'n kont, maar niet door de voorkant heen gezakt.
 
Het is inderdaad vrij normaal bij (dit type) yamaha dat het contactslot wat versleten raakt, als je er handigheid in krijgt en je stoort je er niet mateloos aan zou ik het zo laten.

Verlaagd zou kunnen, vermoedelijk door kortere dogbones achter, als je even kijkt of daar een code op staat kan je zien of het originele zijn. Ik zal dan morgen eens kijken of ik de originele code kan achterhalen. Je zou de voorpoten iets door kunnen laten steken als dat inderdaad niet gedaan is, normaal gebeurt dat wel icm de dogbones achter.
Is het zijstandaard nog origineel? Qua lengte dus, je kan het vaak wel zien als daaraan gelast/gewerkt is.
 
Ff naar goede motorzaak, en ze vertellen je zo of en hoe je motor is verlaagd.

Contactslot is bekend fenomeen, hoe meer meuk aan de sleutelbos, hoe sneller het gebeurd.
Tijdig vervangen is een slimme tip.
 
Ff naar goede motorzaak, en ze vertellen je zo of en hoe je motor is verlaagd.

Contactslot is bekend fenomeen, hoe meer meuk aan de sleutelbos, hoe sneller het gebeurd.
Tijdig vervangen is een slimme tip.

Dat ie verlaagd is weet ik zeker, ik kon ineens een stuk comfortabeler met mijn voeten aan de grond. Ik breng 'm binnenkort weg voor een nieuw voorbanden en een nieuwe keerring, dus dan vraag ik meteen of ie ook wat door z'n voorpootjes kan. De zijstandaard is volgens mij niks mee gebeurd, hij staat wel iets recht, maar niet dat ik het gevoel heb dat ie elk moment kan kantelen.

Aan de sleutel zit enkel een lederen bandje, maar wellicht had de vorige eigenaar er wat meer aan bungelen. Ik schuif het voor nu even op de lange baan wegens een niet oneindig rekbaar budget, maar ik zal er rekening mee houden dat 't in de toekomst wel een keer moet gebeuren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan