Honda FT500 Bratstyle project

Hoe bedoelen jullie O-)

T is inderdaad een flinke koplamp. Vind t wel geestig staan al trekt t wel flink de aandacht.. ik denk dat een klein voorspatbord ook al helpt dus dat komt er ook nog op.

Ik moet de kabelboom nog helemaal maken. De cockpit (en dat zoeklicht) zijn dus nog niet aangesloten. Ook start t motortje nog niet maar als ik zover ben laat ik zeker even weten of het allemaal werkt.
 
Hoe bedoelen jullie O-)

T is inderdaad een flinke koplamp. Vind t wel geestig staan al trekt t wel flink de aandacht.. ik denk dat een klein voorspatbord ook al helpt dus dat komt er ook nog op.

Ik moet de kabelboom nog helemaal maken. De cockpit (en dat zoeklicht) zijn dus nog niet aangesloten. Ook start t motortje nog niet maar als ik zover ben laat ik zeker even weten of het allemaal werkt.

Ik denk toch dat je hem even flink heet moet wassen...
 
Nu de tank zonder lak.
IMG_20180102_125759.jpg

IMG_20180102_125716.jpg

Ik weet nog niet zeker welke kleur ik de tank ga doen. Misschien hou ik m wel kaal met een zwarte bies ofzo.
 
Laatst bewerkt:
Zonder lak staat hem beter dan dat geel haha!

De lamp, dat lijkt erg op een Yamaha 8 inch ding, zoals ook op mijn XS850. Op zo'n kleine motor ziet ie er wel groot uit ja. Maar bij de foto's met grijze tank valt het veel minder op dan bij de gele vind ik.
 
Ik heb dit setje gekocht bij race-replace.com in de UK:
KEIHIN SLOW PILOT JETS N424-26 - SELECT SIZE : 58
£5.85
1
£5.85

KEIHIN SMALL ROUND JETS - SELECT SIZE : 145
£2.85
1
£2.85

Helaas bestaat race-replica.com niet meer ;( heb uiteindelijk bij nichecycle.com in de US kunnen bestellen (wel eerst laten versturen naar een vriend in de US en dan door hem naar NL anders kostte het 18$ voor het verzenden van 1 sproeier)

Verder aan de slag gegaan met de spacers voor de remklauwen
IMG_20180114_181300.jpg

Ik ga nu proberen van Cardboard Aided Design naar een echte CAD tekening te gaan.
Daarna moet ik een frezer vinden die dit voor me kan maken en die tevens een stuk van mijn achterremklauwophanging kan frezen en van mijn tandwieldrager kan draaien. Alle tips zijn welkom.

En nog steeds aan het stoeien met de spaghetti.
IMG_20180115_194043.jpg

Lijkt grotere chaos dan het is ;) draden zijn nu nog een beetje oversized. Ga zodra ik de goede krimptang binnen heb pas alles echt op lengte maken.
 
Laatst bewerkt:
Inmiddels zijn we weer een paar weken verder.
De kabelboom lijkt nu helemaal in orde. Lichten doen het, startmotor doet het en ik heb een vonk!

IMG_20180124_220057.jpg

IMG_20180221_195339.jpg


Volgende stap is juist uitlijnen van het achterwiel en de kettinglij. Dus heb de vriendelijke draaier/frezer om de hoek aan het werk gezet.
Tandwieldrager is 4mm afgedraaid, remklauwhouder is 8mm smaller gefreesd en heb een extra busje laten maken waardoor het nu mooi in lijn staat.
IMG_20180221_184834.jpg

Met de aangepaste klauwhouder zit de klauw nu mooi verstopt onder de achterbrug.
IMG_20180221_205106.jpg
 
Laatst bewerkt:
Schiet al aardig op, binnen sleutelen is toch wel lekker he ;) Is het einde al bijna in zicht voor je gevoel? Ik weet niet of je hem in de overgangsregeling hebt maar ik zit echt af te tellen tot 1 Maart
 
Heeft geen zin toch..is in beide gevallen niet meer het hoogste punt in de klauw.
Dus; klauwtje demonteren bij verversen remolie
 
@chineesboer.
Het begint inderdaad eindelijk wat te worden. Wanneer hij echt af is durf ik echter echt niet te zeggen. Hoop deze zomer nog maar met een aanstaande verhuizing zal er weinig geld beschikbaar zijn. Ik moet nog banden, ketting en tandwielen, zadel en 2 dure remklauw brackets. We shall see..

@theredone
De klauw is inderdaad bedoelt om precies andersom te zitten dus de kans is groot dat ik m Los moet halen om te ontluchten. Denk niet dat het met zo een banjo werkt omdat dat nog lager zit.

Vandaag weer even aan de klus gegaan. Toch besloten dat ik een klein voorspatbord wil gaan maken dus vanuit van 2mm plaatstaal dat ik nog had twee ophangbeugels gemaakt.

IMG_20180225_175759.jpg

IMG_20180225_173814.jpg

Deze klemmen precies om de vork waar ook het originele spatbord van een fireblade op klemt. Het spatbordje zelf moet ik nog maken en dat kan ik dan op deze beugels popnagelen.
Dat spatbordje wordt wel nog lastig aangezien ik nog nooit iets heb gemaakt met een dubbele curve dus ik ben benieuwd.

Het vult de ruimte tussen wiel en koplamp wel een beetje mooier
IMG_20180225_180710.jpg

Het echte spatbordje wordt natuurlijk kleiner en netter
 
Laatst bewerkt:
Ik geef workshops plaatbewerking. Leer je in een avond tijd hoe je een voorspatbord moet maken. Die mag je meenemen aan het eind. Twee vliegen in een klap.
 
Inderdaad grotendeels hetzelfde.
De kickstart en decompressie hendel ontbreken. En zoals hierboven al genoemd zijn de elektrische start en een dieper carter toegevoegd. Dynamo van de FT is iets zwaarder dan die van een XL en ik geloof dat de nokkenas ook iets afwijkt.
Al met al een leuke stamper alleen dan voor op de weg ipv in de bagger ;)
 
Laatst bewerkt:
Alweer tijdje geleden dat ik wat heb gepost maar er is zeker wel wat gebeurd.
Ik heb bij de tank de rand en het deel waar oorspronkelijk het zadel op uitkwam zwart gespoten.
IMG_20180304_220103.jpg

Vervolgens ben ik weer verhuisd en hierdoor staat de motor dan ook niet meer in mijn woonkamer maar nu in een eigen berging op de begane grond.
Ik heb flink wat besteld, onder andere: nieuwe banden, ketting en tandwielen, materiaal voor de remklauwspacers etc.
Vervolgens de uitlaat helemaal opgeknapt.
IMG_20180421_132116.jpg

En dan ziet het motortje er zo uit met een Proefpassing van de ketting.
IMG_20180422_152938-01.jpg

IMG_20180422_152911-01.jpg


De to do lijst wordt steeds korter!!
 
Gisteren de tank en koplamp in de 2K blanke lak gezet.
Erg mooi spul die lak. Zit er heel strak op!
IMG_20180702_202127.jpg

IMG_20180702_220037.jpg

IMG_20180703_073023.jpg

Ook de ketting ingekort en olie in het blok gedaan (blok lekt wel een klein beetje uit de linkerblokdeksel). Volgende stap is een poging tot starten doen.
 
Hij loopt!!!

Vandaag voor de eerste keer in 4 jaar tijd de motor gestart!
Heel erg blij dat hij uberhaupt wilde starten want ik heb in de tussentijd oa een groot gedeelte van het blok en de carburateur uit elkaar gehad.

De eerste start:
En een kleine walkaround als hij loopt:

Hij loopt uiteraard nog niet perfect maar ik ben er niet eens zo ontevreden over.
Ik heb wel het idee dat de carburateur overloopt de cilinder in.
De hoek waaronder de carb gemonteerd is, is natuurlijk flink veranderd ten opzichte van het origineel.
Ik heb dit vermoedde omdat als ik de benzine kraan dichtdraai, de benzine uit de doorzichtige benzine slang direct weg loopt. Vermoed dus een niet afsluitende vlotter.
Iemand enig idee hoe ik dit kan checken?
 
Laatst bewerkt:
Jazeker echt een heerlijk gevoel!

Probleem van het enigszins ruw lopen en onregelmatige benzine toevoer lijkt te hebben gezeten in te weinig benzine... :z
Kraantje op reserve en nu loopt ze top!

Moet helaas mijn tweedehands gekochte zogenaamd perfect functionerende achterrempomp reviseren voordat ik een eerste kleine rit kan maken (dan nog zonder voorrem en alleen over de parkeerplaats hier).
 
Nadat de motor liep was het nog vooral zaak om hem ook weer stil te krijgen.
Dus aan de slag gegaan met de remmen. Ik heb uit 10mm dik aluminium een uit 2 delen bestaande spacer gemaakt. Niet super netjes en ook niet super accuraat maar het werkt.
a1c495f6-6f0b-4acd-aa5e-ed48d34b3095.jpg


Hierdoor kan ik nu wel eindelijk rond rijden met het ding!
Stuurt echt extreem licht. Een soort brommertje met een hard stampende 500cc 1 cilinder.
afacb4b9-24c8-4904-ae54-6cc7baa50a79.jpg


Ik ga meedoen met de distinguished gentlemans ride hier in den haag op 30 september (als het niet regent). Ben nu vooral bezig om wat kleine dingen van de to-do list te strepen voor die dag zodat ik in ieder geval zonder problemen die dag door kom.
d8709cd8-402c-40bd-a36a-e916891d7509.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ze is 'af'
Althans. Na de nu bijna 4 jaar verbouwen oogt ze enigszins zoals ik mij ooit had voorgesteld.
Ik heb het zadel laten doen door tijger leathers hier in den haag en ik ben er erg blij mee.
IMG_20180929_105234-03.jpg

IMG_20180929_105303-01.jpg

IMG_20180929_105241-01.jpg


Ik kon het zadel vorige week zaterdag ophalen, precies op tijd voor de distinguished gentleman's ride.
FB_IMG_1538420420275-01.jpg


Helaas zat het niet echt mee tijdens de rit zelf. Na 500m kapte de motor ermee.
Lijkt een electrisch probleem te zijn. Of het contact slot of een slechte massa.

To be continued dus
 
Fraaie fiets, je moet wel rekening houden met de uitlaat als je tussen een file door rijdt lijkt mij!
 
@sufroy dat valt heel erg mee. De totale fiets is heel smal.

Ik heb nog steeds last van onverklaarbare electrische problemen.
Ik vermoed dat het op een of andere manier met massa te maken heeft.
Het complete electrische systeem lijkt zo nu en dan aan en uit te vallen.
Ik heb er maar even een filmpje van gemaakt.
In het filmpje kun je zien hoe, terwijl de motor op contact staat als ik hem in zn versnelling zet en een beetje heen en weer rol alles aan en uitvalt.

Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?
 
Terug
Bovenaan Onderaan