Ctek xs0.8 voltooid laadfases niet

Motomuis37

MF'er
9 mrt 2014
127
0
Ik heb een ctek xs0.8 oplader voor mijn motoraccu. Normaal gesproken doorloopt de lader alle fases waarna hij voor onbepaalde tijd in fase 6 blijft hangen. Een paar weken terug bleek dat de lader, na een paar uur in fase 5 verkeerd te hebben, weer terug ging naar fase 2.
Ik veronderstelde dus dat de accu geen lading vast hield en heb een andere accu besteld. Nu blijkt weer dat de zesde fase niet bereikt wordt. Elke keer gaat die vanaf stap 5 weer naar 2.
Iemand enig idee wat de reden hiervoor is? Dit is ook met losgekoppelde accu het geval.

De 6 fase van de lader zijn als volgt:
Stap 1) Desulfateren
Stap 2) Bulkladen 80%
Stap 3) Absorptie laden tot 100%
Stap 4) Analyse van spanning
Stap 5) Float charge
Stap 6) Puls laden

Alvast bedankt!
 
CTEK nie meer goe nie?
Of misschien een instelling?

Vraag het CTEK zelf eens!

Heb ik gedaan! Ze zeiden dat de accu dus geen lading vast kan houden en dat die dus vervangen moet worden. Vandaar dat ik een nieuwe heb besteld maar daar gebeurt het nu weer mee!
Instellingen zitten er niet op.
Thanks voor het meedenken :)
 
Kou is helemaal niet slecht voor een accu. Alleen de capaciteit neemt af doordat de chemische reacties langzamer verlopen. In hoeverre dat het programma van een automatische lader beïnvloedt weet ik niet, maar het zou best kunnen.
 
In mijn goed geïsoleerde schuur gaat het nooit beneden 0 Gr en de lader ( optimate) blijft gewoon werken.
Koffie maken met de senceo gaat niet dan die vertikt het met kou, dan warm water er in dat vindt die beter.
Of gewoon in de keuken om koffie.
 
Zit er geen koud weer instelling op die lader? Mijn Noco Genius heeft een koud weer stand waarmee het voltage hoger wordt. Gebruik hem altijd vanwege de AGM accu die er in zit.
 
Je hoeft een accu ook niet op te laden bij kamertemperatuur, Het beste is hem op te slaan Bij kamertemperatuur.

Wat voor invloed vorst heeft op het automatische programma van een druppellader weet ik ook niet.
In theorie had het rode error-lampje moeten branden, als Ctek het advies geeft dat de vorige accu defect was en vervangen moest worden.
Wat de mijne wel eens deed in het verleden was van programma 2 naar de rooie error lamp gaan.
Even een reset door de stekker eruit te trekken en dan ging ie weer netjes door de programma's heen.
Meestal was dat achteraf wel een teken van een defect van de accu. In de loop van de lente startproblemen.
 
Zit er geen koud weer instelling op die lader? Mijn Noco Genius heeft een koud weer stand waarmee het voltage hoger wordt. Gebruik hem altijd vanwege de AGM accu die er in zit.

Nee, op de 0.8 niet. Dit is een heel eenvoudig apparaat.

xs_0.8-web-big-1.jpeg


https://www.ctek.com/nl/products/vehicle/xs-0-8



Mijn 4003 heeft dat onder andere wel,

Ctek%20XS%204003.jpg


http://www.rustbuster.nl/CTEK/?C=M;O=D




Nog weer een slimmer apparaat met iets meer mogelijkheden,

ctek-xs-7000-amp-xs-4003_4823.jpg
 
Laatst bewerkt:
In mijn goed geïsoleerde schuur gaat het nooit beneden 0 Gr en de lader ( optimate) blijft gewoon werken.
Koffie maken met de senceo gaat niet dan die vertikt het met kou, dan warm water er in dat vindt die beter.
Of gewoon in de keuken om koffie.


Ik vraag me na jaren nog steeds af waarom het beneden de zoveel graden niet wil, weet jij dat?
 
Hij heeft inderdaad niet de koud weer modus. Hij is nu weer bij stap drie. Even aankijken hoe het verder gaat verlopen. Anders maar eens op kamertemperatuur proberen.
Zou het alleen wel raar vinden. Naar mijn mening moet een druppellader de hele winter eraan kunnen hangen. Lijkt me niet echt optimaal als die 3 maanden non stop met maximale power laadt omdat die de stappen niet kan doorlopen vanwege een klein beetje kou..
 
Normaal gesproken staat bij mij in de garage de verwarming niet aan. Dan is het net een paar graden warmer dan buiten.
Alleen de laatste paar weken met vorst staat de radiatoren wel los, anders vriezen de leidingen en de wasmaschine kapoeto.
En met klussen gaan de kranen vol los.

Op zich heb ik nooit problemen met de Ctek, maar als het goed is komt de temperatuur ook nooit onder 0.
 
Terug
Bovenaan Onderaan