x max 2018

wideglide

MF'er
21 jan 2018
108
31
Leiden
Net nieuw en even dit berichtje.
Heb gisteren een x max 300 in het matt blauw aangekocht.

Rijd als motor een Harley 103 uit 2012 .
Een vriend heeft naast zijn HD street bob ook een motorscooter x max 250.
Ik deed daar altijd wat lacherig over , totdat hij zei "rij ff een stukje "
Dus op dat ding door de stad en wauw dat rijd relaxed.

Zag dat de 250 was vervangen voor de 300 . Bleek kleuren 2017 en kleuren 2018.
Importeur mail gestuurd of er verschil is.
Antwoord: nee hoor alleen de kleuren.
Maar zelfs op de foto zag ik 1 een ander scherm, 2. een ander (beter) buddyseat.
En wie weet wat ze nog verder gemodificeerd hebben onderhuids ?

Dus gisteren naar Motoport in de buurt.
Kom ik normaal nooit, immers Harley dingetjes doe je bij de harleyboeren.

Maar mooie zaak . rustige eigenaar . stonden er 2 een soort donkergrijs en een matt blauwe.

Prijs uiteraard even over gepraat. niks in te ruilen, blabla.
Kon wat accessoires erbij krijgen.
Wilde graag orginele handvatverwarming erop en rugsteun met zon kussen.
bij elkaar toch iets teveel met montage.
Dus in mijn ogen prima deal door voor 100 euro extra dit zo af te spreken.
Contract getekend en eind deze week ophalen.

Ben benieuwd :)
 
Mooie keuze.
Zal je vast gaan bevallen.
Let even op de originele ruit, die zou kunnen turbuleren afhankelijk van je lichaamslengte.
Het merk Puig heeft fijne en mooie vervangingsruiten.
Tevens adviseer ik gelijk te gaan rijden op Euro 98 inplaats van op de goedkope Euro 95.
Ik weet zo even niet wat de lichtopbrengst doet van die 300cc, maar de oudere versie zoals die van mij had werkelijk een knake lichtopbrengst met de stock fabriekslamp.
Het vervangen door een Led versie bracht uitkomst.
Dan kan je er beter ene via de dealer bestellen die van betere kwaliteit is dan zo'n goedkope variant van Amazone of Alie Express.
Want met Led lampen is dat vaak een gevalletje goedkoop is duurkoop.
Veel plezier straks met je mooie scooter.
Vr Gr
 
de 250 is eerst vervangen voor een 300 en er is dit jaar een vernieuwde versie uitgekomen dit is in vergelijk met de 250 een hele andere scooter.
 
Vrijdag de matblauwe x max 300 opgehaald.

nette uitleg,prima aflevering en karren maar.
Moest zeker en nog steeds wennen aan de bediening.
Ben de knippers op HD gewent links en rechts apart per handvat en met knipperautomaat.
Dus wel ff zoeken en best vreemd zonder automaat.
Handvatverwarming echt top!
Rugsteuntje orgineel zeer netjes met subtiele blauwe stiksels.

Verder niet superveel mee gereden nog, maar wat een lol met zo'n lichte motor.
Viel we wel op dat het kuipje minder wind tegenhoud dan gedacht.
Erg koude benen. en idd turbulentie rondom helm.
Moet nog ff kijken hoe schermpje erop zit.
foto's komen nog wel een keer.

grtz
 
Fijn dat jij je Xmax 300 binnen hebt.
Het is inderdaad nog geen top motorweer, maar dat komt er vast wel met rasse schreden aan.
We gaan al richting februari.
Het kuipje houdt van jouw Xmax300 dus net zo bar weinig wind tegen als van mijn Xmax250 ( bouwjaar 2012 )
Helaas hebben ze daar nog niets aan verbeterd maar zal wellicht horen bij de sportieve looks van dit model.
Die koude benen kan jij net als ik heel makkelijk warm houden door een gedegen motorbroek te dragen.
Ene van syntheet dus geen leer, doet wonderen.
Ik draag de mijne over mijn werkbroek als ik naar het werk rijd, of heb er een lange onderbroek onder aan tijdens de niet werkritjes.
Van koude of natte benen nimmer last.

Turbuleren door de wind doet die van jou dus ook.
Wat vreemd dat ze daar niks aan hebben gedaan bij het ontwerp van dit laatste model.
Het probleem van het turbuleren was alom bekend bij de oudere modellen.
Een hogere Puig ruit doet wonderen kan ik je melden, want die had ik er al vlot opgezet na aankoop van mijn Xmax.
Dat vervelende turbuleren is zeer irritant.
In de stad geen enkel probleem, maar op wegen waar de 80km per uur wordt overschreden een hekelpuntje.
Ik zat gisteren nog even op een Xmax 300 bij de dealer.
Een nog mooier model dan die van mij vind ik, en het gaat of een 300 of een 400 worden in de nabije toekomst.
Ik ben er nog niet helemaal uit.
Wel vind ik dat de Xmax 300 iets korter oogt dan mijn Xmax250.
Het hele apparaat lijkt wat compacter, maar wellicht is het deels gezichtsbedrog.
De zit vind ik ideaal, want ook op de 300 zat ik kaarsrecht erop inplaats van zoals sommige scooters erin.

Veel plezier met je Xmax 300 en dat gaat vast wel lukken.
Weet zo even niet welke peut jij erin gooit, maar brandstof met een octaangehalte van 98 is aan te raden en was het alleen al Ethanol loos te rijden.
Mijn Xmax250 loopt er in elk geval stukken prettiger op.
Blokje loopt mooier en zuiniger brandstofverbruik.
Succes.
Vr gr
 
Heb een quasar bronze aangeschaft.
Led verlichting is fantastisch,het grootlicht echter niet,heeft niet veel toegevoegde waarde.
Verbruik is volgens computer nu 1:32.
Verder nog niet veel over te zeggen,te koud....
 
Sinds 3 februari trotse eigenaar van een X-Max 300 (space grey) en ben er superblij mee.
Mijn vorige motor was een BMW K1100RS, maar deze was too much voor wat ik er mee deed.
Per jaar rijd ik ongeveer 8000km.
Voornamelijk gebruik ik de motor voor woon werk verkeer 17 km heen en 17 km terug, waarvan 4 km snelweg.
Op de Yamaha is het een genot.
Wel heb ik last van de wind rondom mijn helm en merk ik dat de stabiliteit op de snelweg minder is dan bij de BMW, maar verder....
Ik rijd de helft zuiniger, de BMW 330km op 22 liter, de Yamaha dik 300km gereden en 10 liter benzine getankt, geweldig!!
Ook het vermogen valt mij heel erg mee, kom makkelijk mee op de snelweg, inhalen is ook geen probleem.
Bij het stoplicht is helemaal fantastisch, wat een startsnelheid, ik laat iedereen vrolijk mijn achterlichten zien.
Wat ik al zeker twee jaar niet heb gedaan, maar nu weer wel is: Lekker een stuk rijden (ondanks de kou) puur voor mijn plezier en ik heb ervan genoten.
Het schakelen heb ik nog geen moment gemist en het comfort is super.
Mijn benen en bovenlijf zitten nagenoeg uit de wind, dus koud heb ik het geen moment gehad.
Van één ding heb ik spijt.
Spijt dat ik niet jaren geleden al de beslissing heb genomen om een motorscooter aan te schaffen.
 
Al een andere ruit geprobeerd om de wind rond de helm weg te halen ? Bij mij is de standaard ruit vervangen voor een grotere ruit van het merk fabri. Deze is ook nog eens in hoogte verstelbaar. Werkt (voor mij) perfect.
 
Afgelopen zaterdag met mijn harleymaatje allebei op de x maxen naar motorbeurs geweest. Hij op de 250 en ik op de 300.
Prima ritje ong. 90 km heen en terug.
Hv verw. Is klasse.
Heen in bomberjack was best fris. Dus op mb maar beetje warmere jas gekocht.
Terug ff gewisseld. 250 reed zeker niet verkeerd.
Maar je merkt de verbeteringen goed aan de 300.
Bond de 250 beter remmen .denk de 300 nog inremmen
Denk wel snel sport-ruitje kopen, dat gebulder ben ik behoorlijk zat.
 
Goede motor keuze mannen!!
Ik zelf heb de overstap begin oktober 2017 gemaakt. Na9 jaar op een triumph street triple gereden te hebben (eerst een gewone en ;ater de R versie) heb ik in oktober een nieuwe Xmax300 gekocht.
Tot op de dag van vandaag geen spijt. Het enigste gemis is de echte motor power. Voor de rest is de motor super wendbaar, en accelereert lekker vlot vanuit stilstand. Het frame zou in de bochten iets stijver mogen van mij, maar als ik de verhalen zo lees is de Xmax300 1 van de eerste scooters die dat al zeer behoorlijk op orde heeft.

Ik probeer een foto toe te voegen maar dat lukt me helaas niet.
 
Omdat ik verder geen referentie heb.....
Loopt een (zo'n,deze) scooter altijd met een hoge stationair.

nl +/- 1500 toeren.

Verder heerlijke forensbak. helemaal happy mee.
1 op 30 nu .
Moet eerste 1000 km beurt nog krijgen.
 
Hallo Xmax300 rijders.
Hoop dat jullie mooie machine nog steeds goed bevalt.
Mijn Xmax250 van 2012 ga ik volgend jaar inruilen tegen een andere Xmax scooter.
Maar ik zit nog lichtelijk te wijfelen tussen een Xmax300 zoals die van jullie of een Xmax400.
Het verschil is maar 100cc, maar ik vraag me toch echt af wat nou de meerwaarde is van die Xmax400 ten opzichte van de 300.
Oke, de 400 zal wat vlotter rijden, maar ook vast iets meer peut gebruiken en zwaarder zijn in rij-gewicht.
Hebben jullie wellicht adviezen waardoor ik de keuze voor mezelf wat makkelijker kan maken?
Ik heb nog tijd over, maar zoals we allemaal weten is het jaar zo om en uiteindelijk zal ik moeten gaan kiezen.
Wat is nou voor jullie bijvoorbeeld de reden geweest om geen Xmax400 te nemen?
Ik hoor graag de meningen.
Vr Gr
 
@Dylan,

Omdat je net als ik ook al in bezit bent van 300? kg plus staal beestje lijkt een xmax 300
de betere keus (lees mijn mening)
Zwaar en meer heb je al.
Dus de lol in lichter etc. komt bij een 300 beter tot zijn recht.

geen idee of het nieuw kopen wordt of gebruikt
Denk wel dat de 300 iets moeilijker 2dehands te krijgen zal zijn (wellicht wel over een jaar)
400 oud model is er natuurlijk al wat langer.

suc6
 
Interessant topic! Jaren geleden was ik ook een motorrijder. Begonnen met een Honda NSR 125, daarna een GSX-F 600 en geëindigd met een Honda Fireblade 8 jaar geleden. Ondertussen was ik met de vriendin een dagje gaan Vespa rijden in Limburg. Hoe leuk was dat?! Mijn hart was direct verkocht en dacht "zo'n scooter is toch wel praktisch!". Vooral het opbergen van spullen onder het zadel, het feit dat je niet moet schakelen, lekker uit de wind, geen supersport verkrampte houding, ... . Nice!

Dit bracht me bij de zoektocht naar de ultieme maxi-scooter Er zijn veel gegadigden in deze categorie, maar ik heb een aantal eisen di ik mezelf heb vooropgesteld die zeker moeten voldaan zijn:
  • ABS op beide wielen
  • Traction Control
  • Max. 7.000 EUR
  • Voldoende bergruimte onder het zadel. Min. 2 helmen en liefst nog een grote topkoffer met moesje als ruggensteun voor de passagier.
  • Comfortabel om op de snelweg te rijden
  • Twee zitter, mijn vriendin moet ook mee kunnen
  • Niet te zwaar en makkelijk manoeuvreerbaar in de stad en daarbuiten
Alles samengevat kwamen er dan twee kandidaten uit de bus: de nieuwe Honda Forza 300 (2018) en de Yamaha X-Max 300 (2017- ...).

De Forza blijkt nog nergens beschikbaar te zijn voor een testrit. Ze staan momenteel enkel maar in de showrooms. Een nadeel aan de Forza is dat de ruimte onder het zadel smaller is en dus minder 'bruikbaar' als bij de X-Max en dat hij maar 25PK heeft. Bij zo'n lichte motoren denk ik toch dat elk paardje telt, dus hier wint de X-Max ook. De Forza is ook enige kilo's zwaarder en heeft een tankinhoud van slechts 11.5 liter ivm de 13 liter van de X-Max. Wat de Forza wel beter doet is het verstelbare windscherm, omlaag in de stad en omhoog op de autostrade, met een druk op de knop. De richtingaanwijzers die mooi zijn weggewerkt in de spiegels.

Onlangs zijn we eens binnengesprongen bij een Yamaha dealer die nog een T-Max en een X-Max had staan. De T-Max werd mij heel stellig aanbevolen, waarschijnlijk door mijn verleden met de zwaardere machines. Maar toch trok de X-Max 300 mij meer aan. Lichter, voldoende pk's voor autostrade, en ook de kleur. Er stond een quasar bronzen model van 2017 te koop aan 5.900 EUR met comfortzadel erbij. Na enige onderhandelen kwamen we uit op 6.400 EUR voor een topkoffer 50L met rek en kussentje, aluminium voetsteuntjes, verwarmde handvatten en comfortzadel.

Eerlijk is eerlijk, ik vind de deal eigenlijk net niet interessant genoeg om er op in te gaan. Het lijkt me interessanter om te wachten tot januari en te zien wat Yamaha met de X-Max 300 gedaan heeft. Het zou best kunnen dat er op het auto/moto-salon ook een mooie korting te vinden is. Toen ik de dealer hier op aansprak kon hij met niet vertellen wat de acties van vorige jaren waren. En het blijkt ook moeilijk te vinden online. Ergens had ik een oude screenshot gezien van de Yamaha site die bij alle modellen de tekst 'Nettoprijs met BTW inclusief' vermelde. Dit doet me vermoeden dat ze 21% (het BTW tarief in België) korting bieden op het salon. Iemand hier enige informatie over?

Ik las ook ergens op een Frans forum dat er wat problemen waren met de Traction Control die 2 tot 3 keer zou aanslaan bij het accelereren vanaf stilstand. Ik weet niet precies of dit over een X-Max 125 of 300 ging. Maar Yamaha was kennelijk op de hoogte.. Nu hoop ik dat dit opgelost is met een recenter model. Vandaar dat ik denk best even te wachten om zeker te zijn dat de kinderziektes eruit zijn (als die er nog zouden zijn).

Ik ben benieuwd naar jullie feedback.

PS: Mooi forum! Dit is mijn eerste post hier, so please be patient with me :)
 
Welkom!

Hoe vaak zit je vriendin achterop?
Heb je al proef gereden?

De tmax is super, maar volgens mij heeft een xmax 400 meer ruimte onder t zadel.
Heb je ook naar n 400 gekeken?

Als de scoot zwaarder is, heb je minder last wanneer iemand achterop zit.
Een xmax 400 zal meer gewicht hebben en dus weer makkelijker met z'n tweetjes.

Normaal zou ik zeggen: 300 cc is net aan voor snelweg en 2 personen.
Het kan wel, want ik heb het zelf ook gedaan.
Merk nu ik n zwaardere heb, dat ik n duo passagier niet meer voel.

M'n SR 300 ging echter net 130 GPS, maar die had dan ook maar 21 pk.
Dat vond ik wel vervelend omdat je dan op de snelweg bijna op z'n top rijdt.

De xmax 300 heeft er volgens mij iets van 30 ofzo dus dat scheelt.
Weet niet wat n xmax 400 kan.
 
Bij goedhart motoren in bodegraven, en Arie molenaar in IJsselstein is de Honda Forza 300 beschikbaar voor een proefrit.
 
Bedankt voor jullie feedback. Helaas kreeg ik geen mailtje ter notificatie, dus maar even zelf komen kijken. Om even in te pikken, mijn vriendin zal maar af en toe meegaan. Maar het kan zijn dat ze het leuk vindt en dat we uiteindelijk wel wat meer gaan toeren/roadtrippen in de UK ofzo dan gedacht. Dus het zou toch wel makkelijk autostrade moeten aankunnen. En ik denk dat de 300 dat ook kan als ik de dealer mag geloven.

De X-Max 400 was ook zeker een optie, vooral omdat die motor iets sterker is en ook omdat hij dubbele schijfremmen vooraan heeft. Alleen heb ik gehoord dat de motor niet zo soepel loopt als deze van de 300 en het sturen is ook wat stroever Nu... alles wat ik vertel komt van 300 reviews te lezen en een hoop youtube filmpjes te kijken. Zo ben ik wel een beetje, lang researchen en dan ervoor gaan.

Een proefrit komt er zeker aan. Alleen weet ik al voor mezelf dat ik niet met een T-Max mag proefrijden, want anders valt al de rest in het niet en wil ik die graag. Maar dat kan niet gezien mijn voorkeuren (budget, bergruimte minder dan bij X-Max). Ik had ook even naar een Kymco s 400i Exciting gekeken maar ik heb toch liever een japanner.

Heb ook gelezen dat op 4 oktober dit jaar in Parijs een grote auto/moto-beurs (Mondial-Paris) gaat doorgaan. Vermoedelijk worden dan al de nieuwe kleuren bekend gemaakt. Had gezien dat er in de Philippijen een donkerrode was die bestempeld was voor model 2019. In elk geval, voor januari moet ik ermee gereden hebben.

PS: ik ben van Belgie, dus testrijden in Nederland is geen optie.
 
Een vraag. Mijn Xmax300 van feb.2018 heeft bij 1500km zijn eerste beurt gehad, netjes bij de dealer. De dealer heeft in het onderhoudsboekje geschreven dat hij mij graag weer ziet bij 10.000km. Nu lees ik in de handleiding van de Xmax, dat de olie iedere 5000km ververst dient te worden. Hoe pakken jullie dit aan??
 
Klopt, iedere 5k een voorgeschreven onderhoudsinterval. De dealer waar ik de Xmax zou aanschaffen, gaf aan dat de 5k wel gewoon gedaan moet worden. Technisch misschien niet, maar je hebt ook nog een garantie verhaal. Mish
 
Terug
Bovenaan Onderaan