Het BMW F650 Funduro/Strada Topic

bewijsstuk nmr... Ik ben de tel al kwijt.

Zijn er f650 rijders die al gebruik hebben moeten maken van bmw oil drain plug reparatie kit (11112343436) voor het welbekende probleem dat het schroefdraad in de carter gestript is?

Ik heb dit probleem en wil het bij de volgende motorolie beurt aanpakken. Nu heb ik wat research gedaan en ik lees dat sommige mensen het oplossen met een helicoil. Hier heb ik geen ervaring mee en ik denk dat er misschien meer risico's mee gepaard gaan, aangezien ik dan ook de oude schroefdraad eruit moet boren (als ik het goed begrepen heb). Dit in tegenstelling tot de reparatiekit van BMW, welke erg duur is, waarbij de vervangende plug zelf nieuwe schroefdraad tapt.

Graag zou ik willen weten hoe lastig deze klus is met de reparatiekit? Ik maak mij namelijk zorgen dat ik de plug ietwat scheef erin schroef en dat deze door zijn zelftappende functie de carterpan naar de klote helpt.
 
Goedenavond allen,

Ik ben gisteren wezen kijken bij:

BMW Motor kopen? Motorfiets occasions van BMW te koop

Vooraf wist ik, aan de hand van de fotos en het gesprek, dat het niks was. Maar ik woon er om de hoek dus ik kon wel even kjken. Zoals ik dacht is de funduro geen €1350 waard. Banden en ketting waren helemaal op. Voor de rest zag hij er ook erg slecht uit qua wrap en algemene staat. Ik heb hem laten staan maar zelfs €500 was al te veel.

Fijne avond!
Ik vind dat als je iemand zijn motor afkraakt je ook met argumenten moet komen. Ik zie een niet zo mooie F650 maar verder niet echt iets bijzonders. 500 euro is belachelijk. Voor dat geld koop je een F met motorschade. Probeer maar eens een rijdende F onder de 800 te vinden.
Wat is er mis met deze matzwarte?
 
Ik zat ook al te kijken wat maakt dat deze motor geen €500,- waard zou zijn. Een kettingsetje kost iets meer dan €100,- Dat de uiterlijke staat niet tip top is? Ook dat vind ik behoorlijk meevallen. Zo van de foto iig.
 
Vanwege veranderd woon/werk heb ik mijn motor ingeruild op een bromscooter (ja ik weet het, maar daar mogen de andere gezinsleden WEL op rijden).

De F650 staat nu bij de handelaar te koop:
https://www.marktplaats.nl/a/motore...285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

Valt wel wat met de man te handelen denk ik. Ik verkoop hem niet zelf op MP omdat ik geen zin heb in bandenschoppers en ander volk aan de deur. Dus als je een Fje zoekt, dit is een goede. Misschien niet de mooiste, maar technisch okay.
 
Vandaag voor het eerst door een code rood windstorm gereden. Veel momenten gehad waarbij het voelde dat de bandjes onder je vandaag geschoven worden, zeer onprettig gevoel. Ik had wel eens eerder gelezen had de F650 een fiets is die voor zijn gewicht relatief veel wind vangt. Zelf heb ik niet genoeg ervaring met andere motoren om dit bevestigen. Klopt dit of is het onzin?
 
Ik zou dit niet als een slechte eigenschap aan de F650 willen toedichten. Elke enduro met een beetje kuipje en een groter voorwiel heeft daar last van. Het is gewoon een hoge windvanger. Mijn R1100GS van 235kg is ook niet leuk rijden met dit weer. Je voelt gewoon dat de wind rukken aan het voorwiel geeft.
 
Ik denk met dit weer dat je dat op elke motor zal ervaren. Maar Fje heeft een hoog zwaartepunt in vergelijking met andere motoren dus dat zal meespelen.

Misschien gewoon beter niet rijden met zo veel wind, niet omdat je omwaait maar wel voor rondvliegende takken en dakpannen etc.
 
Ok dus als ik het goed begrijp zou, naast een sportieve en brede kuip, een kleiner voorwiel, korte veerweg en lager zwaartepunt helpen tegen rukken van de wind?

Neem bijvoorbeeld een rsv tuono. Naast het feit dat je torso, nek en hoofd volledig in de wind zitten, zou het dan wat betreft rukken van de wind op het stuur minder ernstig zijn dan een f650 (bij de weersomstandigheden zoals vandaag)?
 
Hallo oma :W

Afgelopen week heb ik de knoop doorgehakt en mijn trouwe F'je ingeruild op een Dl 650 van zo'n 10 jaar jonger. Nog niet heel veel kunnen rijden helaas in verband met het weer.

09YeEJJ.jpg


Een prachtige fiets, met vrijwel alle farkles. Voorlopig ga ik er echter niet mee off road (wat wel de bedoeling was eigenlijk).

1) Omdat ik nog moet wennen aan deze motor
2) Staan op de motor is niet comfortabel op het moment, door een combinatie van naar voren staande risers en een (ander?) stuur, die door de vorige eigenaar zijn aangebracht (ik ben tweede eigenaar).
3) Het F'je was een stuk goedkoper en deed wat minder pijn om te laten vallen :P

Wellicht komt er in de toekomst alsnog weer een f'je (erbij), maar dat zal zijn wanneer ik het huis uit ben, want mijn ouders zouden niet erg op prijs stellen als ik een tweede motor in de garage parkeerde :P.

Edit: link van afbeelding werkte niet
 
Laatst bewerkt:
Leuk. Ook een kofferset erbij zie ik. Hoe voelt zo'n dl 650 tov een f650 op gebied van gewicht? Op papier schelen ze niet veel van elkaar.
 
Mooie fiets maar heel wat minder allroad dan de Funduro. Prima keuze als je weinig van de verharde weg afgaat, veel plezier er mee!
 
Leuk. Ook een kofferset erbij zie ik. Hoe voelt zo'n dl 650 tov een f650 op gebied van gewicht? Op papier schelen ze niet veel van elkaar.

Hij voelt wat lichter door zijn lage zwaartepunt, zowel in het rijden als in het manoeuvreren in de garage.

De zijkoffers zaten erbij, de topkoffer heb ik meegenomen van mijn Funduro.

Mooie fiets maar heel wat minder allroad dan de Funduro. Prima keuze als je weinig van de verharde weg afgaat, veel plezier er mee!

Yep, helaas wat minder offroad. Denk dat het qua rijden offroad niet heel veel uitmaakt, maar het probleem is dat ie nog mooi blinkt :P. De keuze is gevallen op de vstrom op ook wat te kunnen offroaden, wellicht koop ik een extra kappenset die ik dan beige of groen spuit :P.

En misschien een voorraadje knipperlichten :')
 
Laatst bewerkt:
Hey allemaal,

Rijden jullie ook lekker door de pekel deze winter met de f650?

Ik heb een vraagje over de zijstandaard van de f650st '97. Bij mij zit er zijwaartse speling op het scharnierpunt van de zijstandaard.

Dit probleem heb ik even gegoogled en kwam uit op fora waarbij hetzelfde probleem besproken werd voor de f650gs en 1150gs. Bij die fietsen is het blijkbaar te verhelpen door een nieuwe bus te plaatsen maar bij de f650st is de zijstandaard anders gebouwt, zonder bus, zie tekening:
B0002257.png


Dus ik heb de zijstandaard, de schroef (5) en moer (6) verwijderd, bekeken en alles blijkt nog in goede conditie te zijn, inclusief het aansluitpunt op de motor zelf. Daarna heb ik alles weer terug geplaatst met de correcte aanhaalmomenten en de speling is er nog steeds.

Hebben jullie dit probleem ook gehad en hoe kan het opgelost worden? Ik vraag me ook af of ik de zijstandaard gewoon kan blijven gebruiken zo of krijg ik dan schade aan de scharnierpunt en aansluitpunt op het frame?
 
Het frame, zijstandaard, en schroef zullen wel gesleten zijn.
Misschien is dat de enige logische verklaring maar wel vreemd, want het lijkt dat het van de ééne op de andere dag voorgekomen is. Daarnaast heeft de motor maar 75.000 km's gereden.

Weet iemand of het slijten van deze onderdelen bij een dergelijke km stand normaal is?
 
75k zou ik niet met een "maar" omschrijven. Ik weet dat de blokken prima een veelvoud kunnen hebben, maar tis niet weinig ofzo :P
 
Ook een bmw slijt. alleen kost het meer :+

Smeer je de scharnierpunten wel eens?
Ja meestal met kettingvet wanneer deze wat stroef begon te worden. Wat een aantal duizend km's geleden steeds vaker begon voor te komen. Dit zal wel te maken hebben gehad met de slijtage en de speling.
 
Beste forumgebruikers,

Ik ben sinds vorige week in het bezit van een Bmw f650 funduro uit 94”. Het beestje heeft inmiddel 60.000 kilometer gelopen. Echter ondervind ik wat problemen met het koud starten. Van de vorige eigenaar hoorde ik dat hij een tijd stil heeft gestaan. Ik moet sochtens soms een hoop toeren uit halen om hem te starten. Niet teveel choke en dan blijven starten tot hij aanslaat. Echter heb ik hier niet elke ochtend last van. Soms is het choke stukje open 1 keer tikken en hoppa gelijk lopen. Bij warme motor start hij gelijk, ook heb ik tijdens het rijden geen enkel probleem met het beestje. Hij loopt stationair ongeveer 1200 toeren.
Er is het volgende al gedaan:

- carbarateur gereinigd
- Nieuwe bougies (deze waren pik zwart van het roet)
- luchtfilter gereinigd
- flesje forte in de tank (ook tank ik vpower benzine)

Heeft 1 van jullie enig idee wat het probleem kan verhelpen en waar ik nog naar kan gaan kijken
 
Bougiedop: is dat een originele (ijzeren) of is die al vervangen?
En wat hield het reinigen van de carb in? Open gemaakt en schoongemaakt? ultrasoon gereinigd, nieuwe sproeiers, rubbers e.d.?
Luchtfilter: is die vervangen/schoongemaakt en ingeolied?
 
Er zitten nu kunstof bougiedoppen van NGK op, Luchtfilter is schoongemaakt en ingeolied (niet vervangen). Carb is schoongemaakt door de motorzaak waar ik hem had gekocht. Hun vertelde mij dat de hoofdsproeier helemaal dicht zat met vuil. Of de rubbers ook vervangen zijn durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Ik zelf heb het idee dat de motor met starten teveel benzine krijgt en daardoor moeite heeft met aanslaan. Dit omdat ik soms een benzinelucht ruik en als ik start met de benzinekraan half open helpt ook wel. Kan ik dat stellen met de mengelschroeven?
 
Laatst bewerkt:
Schoonmaken is niet voldoende. Alle rubbertjes moeten vernieuwd en als je verstandig bent ook de gasnaald en mengbuis. Als je de rubberjes niet vernieuwd verzuipt hij.
En als de kleppen gesteld moeten worden gaat hij ook slechter starten.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan