MFAR 3 -ook voor enduro's - 02-09-2018

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dit is een echt evenement en hiervoor worden vergunningen verstrekt. Heb je een vergunning nodig voor 'jouw' spektakel, dan komt er al heel snel een aansprakelijkheidsverzekering om de hoek kijken voor de organisatoren.

Ik lees hieruit dat er dus toch een grijs gebied in zit in het 'organiseren'van een toertochtje.
 
Ik ben dan wel benieuwd hoe endurofun.be dat bijvoorbeeld geregeld heeft....


Door een belachelijk lang lijstje aan voorwaarden te laten ondertekenen.... en ze zullen ook wel een advocaat hebben om hun te beschermen moest er toch een snodaard iets proberen na een ongeval.

http://www.endurofun.be/Portals/2/Deelnamevoorwaarden Endurofun 2017-V3.pdf


Door in te schrijven en dit document te ondertekenen met gelezen en goedgekeurd geeft de cursist/deelnemer aan:  Te beseffen dat Endurofun geen extra verzekering heeft afgesloten en dat deelname volledig op eigen risico is.


Hun reglement is nog erger dan een schoolreglement, meteen ook de reden waarom ik nooit zal deelnemen aan een rit van hun. Moet je al betalen voor de rit mogen mee te rijden, mag je onderweg niet eens foto's nemen van de locatie
Een GPS device is verboden etc....
 
Laatst bewerkt:
......mag je onderweg niet eens foto's nemen van de locatie, een GPS device is verboden etc....
Zij proberen hun handel te beschermen en die wordt voornamelijk gevormd door de te rijden routes. Als je een GPS bij je hebt, dan kan je de track opslaan en je eigen organisatie starten met hun routes. Er zit logica in en het is een keuze om wel of niet mee te gaan.
 
Zij proberen hun handel te beschermen en die wordt voornamelijk gevormd door de te rijden routes. Als je een GPS bij je hebt, dan kan je de track opslaan en je eigen organisatie starten met hun routes. Er zit logica in en het is een keuze om wel of niet mee te gaan.

Zit op iedere smartphone, lijkt me moeilijk te controleren.
 
Klopt, ze proberen het echter wel en dat snap ik. Als je een track hebt langs boeren erven en het wordt er druk door alle wildrijders, dan wordt de omgeving weer afgesloten voor alles behalve bestemmingsverkeer en dan kan je weer overnieuw beginnen met je route. Ik zou het ook proberen. De allroad routes die ik eerder gemaakt heb op de Veluwe deel ik ook niet zo maar en wel om dezelfde redenen.
 
Groepsritten, verantwoording en claims.

Ik ben eens gaan navragen bij iemand die daadwerkelijk ter zake kundig is en een behoorlijke staat van dienst heeft bij een assuradeur.

Waar het op neer komt qua aansprakelijkheid;

Dat er geen jurisprudentie gevonden kan worden omtrent claims bij privépersonen die een rit of feest organiseren klopt, er is namelijk geen wettelijke grondslag. Een wettelijke grondslag ontstaat pas als er bedrijfsmatig sprake is van een organisatie. Dit kan in de vorm zijn van een vereniging of stichting met statutair bestuur, of een onderneming met winstoogmerk. In deze gevallen heb je een zorgplicht naar je leden, bezoekers of klanten. Hier tref je dus de te tekenen vrijwaring aan bij de start of inschrijving van een evenement dat risico dragend is.

Bij onze "georganiseerde" ritten kan er kan een wettelijke grondslag ontstaan als er sprake is van een onrechtmatige daad, zoals bijvoorbeeld een opzettelijke fout in de gedeelde route, die direct leidt tot een ongeval waar schade of letsel uit ontstaat. Dan nog is het aan de verzekeraar om aan te tonen dat de fout opzettelijk was en de deelnemer de gevaarlijke situatie redelijkerwijs niet had kunnen inschatten.

Waar het dus op neer komt;

Je kan met een gerust hart een ritje organiseren. Voorwaarde is dat je zeker stelt dat iedereen er kennis van neemt dat hij of zij op eigen verantwoording en risico deel neemt.

Tot slot wist mijn bron te melden dat er verzekeraars zijn die proberen een schade te verhalen. De praktijk is echter dat je het wel heel bont moet maken voordat een rechter de verzekeraar in het gelijk stelt. Je kan er dan ook op rekenen dat de Politie je vervolgens komt oppikken voor poging tot doodslag.

Ik heb een WA verzekering en een dekkende rechtsbijstand, dus laat de verzekeraar maar komen met zijn claims. Tegelijkertijd neem ik het organiseren van een rit wel zo serieus dat ik daadwerkelijk ellende probeer te voorkomen. Een dagje met z'n allen rijden is alleen maar leuk als je allemaal heel aan komt.

Als er iemand twijfelt aan de voornoemde uitspraken, kom dan met één ding en dat is de wettelijke grondslag voor het vervolgen van een privépersoon die samen een groep een rondje willen rijden. Dus het civiel of strafrechtelijk wetsartikel dat een grondslag vormt voor vervolging. Wij hebben gezocht, maar niet gevonden. ;)

22289872_1690627834283361_1608233485477934967_o.jpg
 
Groepsritten, verantwoording en claims.

Ik ben eens gaan navragen bij iemand die daadwerkelijk ter zake kundig is en een behoorlijke staat van dienst heeft bij een assuradeur.

Waar het op neer komt qua aansprakelijkheid;

Dat er geen jurisprudentie gevonden kan worden omtrent claims bij privépersonen die een rit of feest organiseren klopt, er is namelijk geen wettelijke grondslag. Een wettelijke grondslag ontstaat pas als er bedrijfsmatig sprake is van een organisatie. Dit kan in de vorm zijn van een vereniging of stichting met statutair bestuur, of een onderneming met winstoogmerk. In deze gevallen heb je een zorgplicht naar je leden, bezoekers of klanten. Hier tref je dus de te tekenen vrijwaring aan bij de start of inschrijving van een evenement dat risico dragend is.

Bij onze "georganiseerde" ritten kan er kan een wettelijke grondslag ontstaan als er sprake is van een onrechtmatige daad, zoals bijvoorbeeld een opzettelijke fout in de gedeelde route, die direct leidt tot een ongeval waar schade of letsel uit ontstaat. Dan nog is het aan de verzekeraar om aan te tonen dat de fout opzettelijk was en de deelnemer de gevaarlijke situatie redelijkerwijs niet had kunnen inschatten.

Waar het dus op neer komt;

Je kan met een gerust hart een ritje organiseren. Voorwaarde is dat je zeker stelt dat iedereen er kennis van neemt dat hij of zij op eigen verantwoording en risico deel neemt.

Tot slot wist mijn bron te melden dat er verzekeraars zijn die proberen een schade te verhalen. De praktijk is echter dat je het wel heel bont moet maken voordat een rechter de verzekeraar in het gelijk stelt. Je kan er dan ook op rekenen dat de Politie je vervolgens komt oppikken voor poging tot doodslag.

Ik heb een WA verzekering en een dekkende rechtsbijstand, dus laat de verzekeraar maar komen met zijn claims. Tegelijkertijd neem ik het organiseren van een rit wel zo serieus dat ik daadwerkelijk ellende probeer te voorkomen. Een dagje met z'n allen rijden is alleen maar leuk als je allemaal heel aan komt.

Als er iemand twijfelt aan de voornoemde uitspraken, kom dan met één ding en dat is de wettelijke grondslag voor het vervolgen van een privépersoon die samen een groep een rondje willen rijden. Dus het civiel of strafrechtelijk wetsartikel dat een grondslag vormt voor vervolging. Wij hebben gezocht, maar niet gevonden. ;)

[afbeelding]

Of je bron is toch minder goed geïnformeerd of je hebt wat dingen door elkaar gehaald.
Er word gesproken over politie en strafrecht, maar beiden hebben echt helemaal niets en 0,0 met de casus te maken, dit is 100% civielrechtelijk.
En er is jurisprudentie over de door een particulier georganiseerde ritten waar de organisator aansprakelijk werd gesteld.
Ik heb alleen geen zin om het op te zoeken om een ander te overtuigen, geen zin om mijzelf te moeten bewijzen.


Maar bovenal... topicstarter vraagt om een slotje. Bij deze.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan