Garantiekwestie SWM

bel de fabriek in italië, die komen sneller met antwoorden als de rest.
als het daar in beweging komt heb je hem het snelst,
Is namelijk een geheel daar.
ik wou eerst een swm superdual maar na lang aan het lijntje gehouden te zijn toch maar een vertrouwde xt660x gekocht :P,

na veel valse beloftes over leverdatum naar italie gemaidl waar ik wel de juiste info kreeg.
overigens bij de fabriek naar binnengewandeld tijdens mijn vacantie! mooi gebouw (ex husqvarna)
 
Tsja, dat is het lastige als je zelf absoluut niet technisch bent.
De kleppen stonden dus te 'strak' als ik het goed heb onthouden, motor had 1000 km gelopen. De dealer gaf aan dat dat veel te snel was, moet niet kunnen.
Maar de importeur zegt dat dat normaal is en in het instructieboekje staat en dus geen garantie is.
En daar zit je dan als niet-technische ik tussenin.
In het boekje staat overigens wel bij 500 km kleppen controleren. Maar dat bleek dus niet de oorzaak van het startprobleem te zijn.
Voorlopig heb ik dus een motor met kleppen die gesteld zijn én een nieuwe accu maar die dus nog steeds niet start.

Pfff wat een merk,na 500km kleppen stellen? dat lijkt wel een motor uit de tijd van Ben Hur. :? Mocht die starter ooit nog komen dan gauw een koper voor zien te vinden en
een fatsoenlijk merk kopen. Verder is het lang op onderdelen moeten wachten niet alleen voorbehouden aan Italiaanse merken,zo heb ik in het verleden 2 maanden op een Honda 750KZ nokkenasketting geleider gewacht,en wacht ik nu al 10jaar op een setje tapeinden van Meneer Suzuki,staan waarschijnlijk nog steeds in backorder :z ;)
 
Laatst bewerkt:
Als consument heb je behoorlijk veel rechten, ze hoeven zelfs niet in de garantiebepalingen te staan, de wet staat daar namelijk boven. Als de verkoper het niet netjes oplost (of hij er nu iets aan kan doen of niet) dan stel je hem in gebreke door middel van een aangetekend schrijven. Komt hij dan nog niet met een fatsoenlijk oplossing dan zet je de grove middelen in en schakel je je rechtsbijstand in. Je hebt tenslotte een nieuwe motor gekocht met garantie, en daar mag je bepaalde verwachtingen bij hebben. Voldoet de motor niet aan die verwachtingen dan moet de verkoper dat oplossen.
 
Ik heb dat filmpje eens bekeken,lijkt mij dat het probleem eerder bij de decompressie klep ligt,
je hoort duidelijk dat de starter te hard moet werken om de motor door zijn compressie heen te krijgen.Is het probleem niet toevallig ontstaan na het kleppen stellen?
 
Zou toch ook bij andere importeurs informeren, of die het wel kunnen leveren.

En, als reparatie echt zolang duurt, op zn minst eisen dat de garantie verlengd wordt met de tijd dat ie noodgedwongen stilstaat. En vragen, of er in die tijd een vervangende motor beschikbaar is, als het echt lange tijd is.
 
Bekijk deze film eens en hoor het verschil tijdens het starten,klinkt veel lichter(werkende decompressie klep) en hij hoeft er bij wijze van spreken maar naar te kijken en hij start al.
 
Laatst bewerkt:
Zou toch ook bij andere importeurs informeren, of die het wel kunnen leveren.

En, als reparatie echt zolang duurt, op zn minst eisen dat de garantie verlengd wordt met de tijd dat ie noodgedwongen stilstaat. En vragen, of er in die tijd een vervangende motor beschikbaar is, als het echt lange tijd is.

Dat is wettelijk al zo.
 
Ik heb de motor particulier gekocht met 100 km op de klok. De motor was uiteraard als nieuw en viel (en valt) nog steeds binnen de garantietermijn. Die is bij SWM 2 jaar en is overdraagbaar naar volgende eigenaren dus niet alleen voor de 1e koper. Toch heb ik de motor daarna naar de officiele dealer gebracht om hem geheel na te laten kijken, was nog best een duur grapje ook. Het idee van dit alles was om 'zorgeloos' te rijden (behoudens regulier onderhoud uiteraard).

Ik vind dat de dealer het voor mij goed doet. Had ik de motor daar nieuw gekocht dan had ik wellicht nu vervangend vervoer kunnen eisen, in dit geval kan ik dat niet van de dealer vragen. Ik begrijp ook dat zij voor garantiewerkzaamheden een vrij uitgeknepen tarief kunnen declareren. Of zij deze problemen hadden kunnen zien bij die eerste controlebeurt kan ik niet beoordelen. Ik kan me wel voorstellen dat bepaalde zaken ook tijdens een controlebeurt niet zichtbaar zijn en het kan goed zijn dat de motor toen net even probleemloos startte.

Het idee achter SWM kwam echt betrouwbaar op me over: tekeningen van beproefde Husqvarna-modellen kopen, andere stickers erop en verder. Het model komt nu wat gedateerd over maar de recensies van de Husqvarna-modellen waar ze op gebaseerd zijn zijn echt goed.

Wat me enorm tegenvalt is de organisatie achter het merk (niet verkrijgbaar zijn van onderdelen) en vooral de houding van de importeur. Je zou verwachten dat die wel begrijpen dat het hele idee van een motor kopen is: rijden op de motor. Het lijkt ze allemaal niet veel te interesseren, ik verwacht dat van geen enkel merk maar zeker niet van een nieuw merk wat nog in opbouw is.

Decompressieklep: laatste wat ik ervan heb begrepen is dat er een 'complete startkoppeling' besteld is. Wat dat precies is weet ik niet.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb dat filmpje eens bekeken,lijkt mij dat het probleem eerder bij de decompressie klep ligt,
je hoort duidelijk dat de starter te hard moet werken om de motor door zijn compressie heen te krijgen.Is het probleem niet toevallig ontstaan na het kleppen stellen?

Nee de problemen zijn er eigenlijk altijd al geweest maar steeds erger geworden tot het punt van het filmpje waar hij helemaal meer start. Dit is mijn eerste motor, ik weet nu dat een motor in principe met een druk op de knop moet starten maar wist dat ook niet. Er waren ook wel momenten dat de motor ineens startte al was daar geen pijl op te trekken. Soms koud ineens en vervolgens moeilijk als hij warm was. Dan weer koud erg lastig en warm ineens.
 
Dit hele verhaal leest als een hele dure les in hoe je niet een motor moet kopen. Ik hoop dat je de financiële ruimte hebt om die les te kunnen betalen zonder er al te veel 'pijn' van te hebben. Juridisch is het ook wel interessant. Er is al geschreven dat je de verkoper in gebreke moet stellen. Meestal gaat het dan om een dealer of andere zaak. Nu heb je een motor met 100 km op de teller gekocht van een particulier als ik het goed begrijp. In principe kan je die ook in gebreke stellen. Of je dat wilt doen is een vraag die alleen jij kan beantwoorden. Succes er mee.
 
Decompressieklep heeft niets met startkoppeling van doen.
Dat zijn 2 totaal verschillende dingen.

Wat je kan proberen is om de bougie eruit te draaien.
(je weet wel waar die kabel met een dop opzit)
Waarschijnlijk draait het blokje dan vrolijk rond als je de startknop indrukt.
 
Dit hele verhaal leest als een hele dure les in hoe je niet een motor moet kopen. Ik hoop dat je de financiële ruimte hebt om die les te kunnen betalen zonder er al te veel 'pijn' van te hebben. Juridisch is het ook wel interessant. Er is al geschreven dat je de verkoper in gebreke moet stellen. Meestal gaat het dan om een dealer of andere zaak. Nu heb je een motor met 100 km op de teller gekocht van een particulier als ik het goed begrijp. In principe kan je die ook in gebreke stellen. Of je dat wilt doen is een vraag die alleen jij kan beantwoorden. Succes er mee.

Er zitten wel wat leerpunten voor mij in deze casus...tegelijkertijd: vrijwel nieuwe motor kopen, nog in garantie, bewust nog eens na laten kijken door dealer, ik zou niet weten wat ik meer had kunnen doen op dat moment.
De verkoper/ 1e eigenaar heeft in 100 km dat hij heeft gereden de motor waarschijnlijk 2 of 3 keer gestart. Ik ben ervan overtuigd dat hij niets van deze problemen wist. En particulier kopen is nu eenmaal zonder garantie vanuit de verkoper, vandaar dat ik ook bewust een motor kocht die nog in de fabrieksgarantie zat.
 
Laatst bewerkt:
Ik krijg een beetje het idee dat de reparateur maar wat aan het doen is,gewoon delen vervangen
in de hoop dat de motor dan weer werkt,een defecte startkoppeling bijvoorbeeld herken je aan
het niet meenemen van de krukas tijdens het starten,je hoort hem dan doorschieten,in jou geval
neemt de starter de krukas gewoon goed mee en lijkt het mij heel onwaarschijnlijk dat de startkoppeling de oorzaak is.Als jij je motor start dan is het motor geluid er 1 van een motor met
volle compressie ,vergeleken met die motor uit het filmpje wat ik het geplaatst hoor je een duidelijk
verschil met die van jou,daarom denk ik dat het probleem veroorzaakt word door een niet of
niet goed werkende decompressie klep.
Die werking is makkelijk te controleren door een compressie test te doen.
Een niet goed afgestelde uitlaatklepspeling kan er al voor zorgen dat de decompressor
niet goed meer werkt.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de motor particulier gekocht
Aha, ik nam aan dat je de motor bij een dealer kocht, maar nu begrijp ik dat dat niet zo is. Dat maakt het verhaal wel een beetje anders...

Naar nu blijkt is er dus geen sprake van een consumentenkoop (een koopovereenkomst tussen een professionele verkoper en een particuliere koper), dus is de consumentenbescherming een stuk minder.

Fabrieksgarantie is een garantie die de fabrikant vrijwillig geeft bovenop de wettelijke garantie, en ze is soms "overdraagbaar". Ik zet dat tussen aanhalingstekens, omdat fabrieksgarantie door fabrikant aan de dealer gegeven wordt, niet aan de consument. Overdraagbaar betekent dat de fabrieksgarantie van kracht blijft bij wisseling van eigenaren in de garantieperiode. Als niet overdraagbaar, dan vervalt de fabrieksgarantie op zo'n moment.

Aldus: heb je na de tenaamstelling bericht ontvangen van de importeur danwel fabrikant m.b.t. de overdracht van de fabrieksgarantie? Als ja: fabrikant aanspreken (al dan niet via de importeur). Als nee, dan heb je pech en kun je je nog slechts op de wettelijke garantie beroepen.

De wettelijke garantie: die blijft overeind, en gaat over conformiteit. Oftewel je mag verwachten dat een product gedurende een gebruikelijke termijn vrij van gebreken blijft. En als dat niet zo is, dan spreek je de verkoper aan: in jouw geval is dat dus de particulier.

Dat maakt het ingewikkeld, want onderzoeks- en mededelingsplicht etc., en per saldo kan die particulier weinig voor je doen: hij/zij had zelf met de motor naar de dealer kunnen gaan (aannemende dat jouw verkoper de motor wél bij een dealer kocht), of je zou jouw gemaakte kosten op de particuliere verkoper kunnen proberen te verhalen.

Duurt allemaal lang, jouw motor gaat er niet onmiddellijk beter van starten, en onderdelen zijn niet ineens sneller leverbaar. Ik zou dus echt eventjes bij een rechtswinkel binnenlopen voor gedegen advies omtrent hoe je dit nu het slimste aanpakt. Maar ik sluit niet uit dat het advies gaat zijn: probeer e.e.a. in goed onderling overleg op te lossen.
 
Aha, ik nam aan dat je de motor bij een dealer kocht, maar nu begrijp ik dat dat niet zo is. Dat maakt het verhaal wel een beetje anders...

Naar nu blijkt is er dus geen sprake van een consumentenkoop (een koopovereenkomst tussen een professionele verkoper en een particuliere koper), dus is de consumentenbescherming een stuk minder.

Fabrieksgarantie is een garantie die de fabrikant vrijwillig geeft bovenop de wettelijke garantie, en ze is soms "overdraagbaar". Ik zet dat tussen aanhalingstekens, omdat fabrieksgarantie door fabrikant aan de dealer gegeven wordt, niet aan de consument. Overdraagbaar betekent dat de fabrieksgarantie van kracht blijft bij wisseling van eigenaren in de garantieperiode. Als niet overdraagbaar, dan vervalt de fabrieksgarantie op zo'n moment.

Aldus: heb je na de tenaamstelling bericht ontvangen van de importeur danwel fabrikant m.b.t. de overdracht van de fabrieksgarantie? Als ja: fabrikant aanspreken (al dan niet via de importeur). Als nee, dan heb je pech en kun je je nog slechts op de wettelijke garantie beroepen.

De wettelijke garantie: die blijft overeind, en gaat over conformiteit. Oftewel je mag verwachten dat een product gedurende een gebruikelijke termijn vrij van gebreken blijft. En als dat niet zo is, dan spreek je de verkoper aan: in jouw geval is dat dus de particulier.

Dat maakt het ingewikkeld, want onderzoeks- en mededelingsplicht etc., en per saldo kan die particulier weinig voor je doen: hij/zij had zelf met de motor naar de dealer kunnen gaan (aannemende dat jouw verkoper de motor wél bij een dealer kocht), of je zou jouw gemaakte kosten op de particuliere verkoper kunnen proberen te verhalen.

Duurt allemaal lang, jouw motor gaat er niet onmiddellijk beter van starten, en onderdelen zijn niet ineens sneller leverbaar. Ik zou dus echt eventjes bij een rechtswinkel binnenlopen voor gedegen advies omtrent hoe je dit nu het slimste aanpakt. Maar ik sluit niet uit dat het advies gaat zijn: probeer e.e.a. in goed onderling overleg op te lossen.
Ik zou me toch eens verdiepen in het consumentenrecht. Het Nederlandse, en ook Europese, consumentenrecht gaat nog altijd boven de garantiebepalingen van de fabrikant. Je kunt volgens mij hoe dan ook aanspraak maken op die garantie en in dit geval zou ik er met de dealer proberen uit te komen. Lukt dat niet of niet voldoende zou ik hem in gebreke stellen. Hij heeft tenslotte een nieuw product verkocht dat niet voldoet aan de verwachtingen. Dat de motor ondertussen al eens is verkocht doet daar niets aan af, je mag toch redelijkerwijs verwachten dat ze niet kapot gaat bij deze leeftijd en kilometerstand. Als ze dat niet in een redelijke termijn kunnen verhelpen moeten ze je vervangend vervoer aanbieden. Duurt dat grapje echt te lang kun je volgens mij uiteindelijk zelfs een nieuwe motor eisen, maar zoals gezegd, verdiep je eens in het consumentenrecht of neem iemand in de arm die daar verstand van heeft. Ik heb het idee dat dat in dit geval wel eens lonend zou kunnen zijn.
 
SWM wordt wel echt in Italië gebouwd, al zijn de motorblok onderdelen Chinese licentiebouw (dat is geen waarde oordel trouwens). Als het allemaal zo debiel lang duurt dan zijn er 2 opties:

1:
Jij zit daadwerkelijk te wachten tot een luie Italiaanse service-medewerker een startmotor naar NL stuurt. Ik heb wel enige ervaring met Zuid-Europese bedrijven en dit kan gewoon wel echt zo gebeuren. Is heel erg lullig, maar toch kan alleen die luie medewerker in Italië er inhoudelijk wat aan doen.

2:
De importeur wacht af tot hij een mooie volle doos van 29,99 kilo kan samenstellen omdat hij misschien wel fiks moet betalen om een los startmotortje of ventieldopje te laten verzenden.

Ik heb net een voorvork voor een Moto Guzzi uit Italië (zelfs uit dezelfde hoek waar SWM zit) laten komen, dat duurde in totaal 2 dagen. Transportkosten stonden gelijk aan de waarde van 5 startmotoren voor een SWM ;)

Wat betreft de oorzaak: Die Chinese licentie blokjes zijn helemaal zo slecht nog niet, zeker niet als ze in de EU in elkaar gezet en goed onderhouden worden. Ik denk dat de decompresseur kapot is/was en daardoor de startmotor over zijn nek is gegaan. Een motorkenner hoort dat meteen, een niet-kenner (en dat hoef je ook niet te zijn als je een nieuwe motor koopt en laat onderhouden) houdt de knop ingedrukt en dan fikt er iets door.
 
Wat ik wel raar vind is dat een elec starter een decompressie heeft.
En hoe deze decompressieklep word aangestuurd?

De husk (zelfde blok?) heeft wel een kickstarter.
 
Aha, ik nam aan dat je de motor bij een dealer kocht, maar nu begrijp ik dat dat niet zo is. Dat maakt het verhaal wel een beetje anders...

Naar nu blijkt is er dus geen sprake van een consumentenkoop (een koopovereenkomst tussen een professionele verkoper en een particuliere koper), dus is de consumentenbescherming een stuk minder.

Fabrieksgarantie is een garantie die de fabrikant vrijwillig geeft bovenop de wettelijke garantie, en ze is soms "overdraagbaar". Ik zet dat tussen aanhalingstekens, omdat fabrieksgarantie door fabrikant aan de dealer gegeven wordt, niet aan de consument. Overdraagbaar betekent dat de fabrieksgarantie van kracht blijft bij wisseling van eigenaren in de garantieperiode. Als niet overdraagbaar, dan vervalt de fabrieksgarantie op zo'n moment.

Aldus: heb je na de tenaamstelling bericht ontvangen van de importeur danwel fabrikant m.b.t. de overdracht van de fabrieksgarantie? Als ja: fabrikant aanspreken (al dan niet via de importeur). Als nee, dan heb je pech en kun je je nog slechts op de wettelijke garantie beroepen.

De wettelijke garantie: die blijft overeind, en gaat over conformiteit. Oftewel je mag verwachten dat een product gedurende een gebruikelijke termijn vrij van gebreken blijft. En als dat niet zo is, dan spreek je de verkoper aan: in jouw geval is dat dus de particulier.

Dat maakt het ingewikkeld, want onderzoeks- en mededelingsplicht etc., en per saldo kan die particulier weinig voor je doen: hij/zij had zelf met de motor naar de dealer kunnen gaan (aannemende dat jouw verkoper de motor wél bij een dealer kocht), of je zou jouw gemaakte kosten op de particuliere verkoper kunnen proberen te verhalen.

Duurt allemaal lang, jouw motor gaat er niet onmiddellijk beter van starten, en onderdelen zijn niet ineens sneller leverbaar. Ik zou dus echt eventjes bij een rechtswinkel binnenlopen voor gedegen advies omtrent hoe je dit nu het slimste aanpakt. Maar ik sluit niet uit dat het advies gaat zijn: probeer e.e.a. in goed onderling overleg op te lossen.

In dit geval zit het wat anders in elkaar: er wordt in het boekje geen termijn genoemd alleen verwezen naar de EC Rule 99/44. Ik heb destijds (tijdens de koop) de importeur gebeld wat dit betekent en die heeft aangegeven: 2 jaar volledige garantie, ook voor de 2e (of volgende) koper. Toen ik 4 weken geleden de importeur belde gaf deze ook direct en zonder problemen aan dat dit onder de garantie valt. Het probleem is dus niet de garantieregeling maar het feit dat ze gewoon niets doen.
 
Het probleem is dus niet de garantieregeling maar het feit dat ze gewoon niets doen.
Dat snap ik, en ik zeg ook niets anders. Maar Directive 99/44/EC verwijst naar niets anders dan het conformiteitsbeginsel waar ik het over had.

Conformiteit betekent:

- Het ding moet een SWM zijn, zoals beloofd
- het ding moet "fit for purpose" zijn (hij moet het doen)
- Het ding moet de kwaliteit bieden die jij er als consument redelijkerwijs van mag verwachten

Die "garantie" geldt in de EU landen voor 2 jaar na aankoop (in Ierland zelfs 6 jaar). Als binnen die termijn niet aan die eisen wordt voldaan, dan zijn er de volgende oplossingen:

- Repareren of vervangen
- Geld (gedeeltelijk) terug

Hier is kennelijk gekozen voor repareren. Logisch, want dat is wss het goedkoopst, maar voor jou niet perse het prettigst. Zeker niet omdat - als ik je eerder goed begrepen heb - je tot dusver voor reparaties en/of onderdelen hebt moeten betalen. Om die reden twijfel ik tussen "dealer/importeur doet stoute dingetjes" en "mss spreek je niet de juiste partij aan".

Want die regel - en ook de NL wet - zegt dat je bij gebreken de verkoper moet aanspreken die jou het ding verkocht, en in beginsel is dat dus de particulier.

Misschien - en gelet op wat de importeur jou vertelde: waarschijnlijk - doet de fabrikant die belofte óók aan jou, vrijwillig d.m.v. garantievoorwaarden, maar dat hangt af van hoe de verwijzing naar 99/44/EC in de garantievoorwaarden staat geformuleerd. En alle welwillendheid van dealer/importeur ten spijt, als zij de garantiegever zijn, dan had het je niets mogen kosten, terwijl ze je toch ergens voor hebben laten betalen. Daarom zei ik: ga ermee naar een rechtswinkel of andere juridisch adviseur, als je het wachten zat bent.

Dat verandert op zich niets aan de realiteit waar je nu eenmaal in zit - motor stuk, duurt lang, vervelend - maar het kan je wel de juiste argumenten geven om de juiste partij(en) tot wat meer spoed aan te moedigen, alsook inzicht in bij wie je de tot dusver gemaakte kosten kunt verhalen.
 
Laatst bewerkt:
Die "garantie" geldt in de EU landen voor 2 jaar na aankoop (in Ierland zelfs 6 jaar). Als binnen die termijn niet aan die eisen wordt voldaan, dan zijn er de volgende oplossingen:

- Repareren of vervangen
- Geld (gedeeltelijk) terug

Even ter aanvulling hierop.

De dealer is jouw contractpartner en daar is Nederlands Recht op van toepassing.

In het Nederlands is in die zin afgeweken van de EU wetgeving dat de garantietermijn, de termijn is die redelijkerwijs als ongestoord genot mag verwachten. Dat is dus wisselend per product. Zolang je juist onderhoud pleegt, mag je van een motor verwachten dat deze vele jaren ongestoord genot geeft. Dat doet het nu blijkbaar niet.

Dealers verschuilen zich vaak achter een importeur of fabrikant maar formeel heb jij niets met de importeur of de fabrikant te maken. De dealer is en blijft jouw contractspartij.
 
Ik heb geen idee (ben absoluut niet technisch) wat voor startmotor erop zit. Daarnaast is ook niet zeker of het de startmotor is. Eerst dachten ze dat het aan de kleppen lag, die zijn gesteld (mijn kosten), daarna startmotor schoongemaakt, vervolgens nieuwe accu erin (mijn kosten) en nu denken ze dus dat het de startmotor is. Maar dat is dus niet zeker.
Hier gaat t al fout.

Men is op jouw kosten aan het gokken.

Een starter is gewoon te controleren. Dit is onderdeel van diagnose stellen, en dat kan men daar kennelijk niet.

Laat je rechtsbijstand de al gemaakte kosten terug claimen en geef ze max twee weken voor een goede werkende motor, en een garantieperiode die nu langer gaat doorlopen ivm de vertraging, en anders aankoopbedrag+gemaakte kosten retour.
 
Ik heb de motor particulier gekocht met 100 km op de klok.

Ben benieuwd naar wat heeft de verkoper heeft geantwoord op je vraag die je denk ongetwijfeld hebt gesteld:

Waarom verkoop je je net nieuw gekochte motor waarop je nog maar 100 km hebt gereden?

Kan toch bijna niet anders dan dat er (al) iets mee is of lijkt te zijn? anders kan ik geen aannemelijke reden bedenken.

Je schrijft ook Quote:
"Nee de problemen zijn er eigenlijk altijd al geweest maar steeds erger geworden."

Lijkt me gezien je verhaal dat de verkoper die start problemen dan ook al had?
In dat geval wist de verkoper al vd start problemen en heeft ie die niet gemeld aan je ?

Je kunt bij de dealer waar de motor verkocht is navragen of de verkoper daar langs is geweest en de startproblemen heeft gemeld of heeft laten nakijken.

Als hij ook al start problemen had dan is ie ongetwijfeld langs geweest natuurlijk!
 
Ben benieuwd naar wat heeft de verkoper heeft geantwoord op je vraag die je denk ongetwijfeld hebt gesteld:

Waarom verkoop je je net nieuw gekochte motor waarop je nog maar 100 km hebt gereden?

Kan toch bijna niet anders dan dat er (al) iets mee is of lijkt te zijn? anders kan ik geen aannemelijke reden bedenken.

Je schrijft ook Quote:
"Nee de problemen zijn er eigenlijk altijd al geweest maar steeds erger geworden."

Lijkt me gezien je verhaal dat de verkoper die start problemen dan ook al had?
In dat geval wist de verkoper al vd start problemen en heeft ie die niet gemeld aan je ?

Je kunt bij de dealer waar de motor verkocht is navragen of de verkoper daar langs is geweest en de startproblemen heeft gemeld of heeft laten nakijken.

Als hij ook al start problemen had dan is ie ongetwijfeld langs geweest natuurlijk!

Ja dat klinkt inderdaad te mooi om waar te zijn. Maar toch klopte alles. Was een ex-crosser die dacht dat dit het wel was maar toch niet. Paar keer gereden en 1 otr-rit gedaan en vervolgens niet meer uit de schuur gekomen. Kerel komt betrouwbaar over, laat aankoopfactuur zien, geen krasje op de motor, zelfs de 'warning'-stickers zaten er nog op.

Ik heb meer onwaarschijnlijke verhalen gehoord in mijn zoektocht naar een motor. Een bekende enduro-dealer had een Husaberg staan met veel kilometers maar 'was van oud baasje geweest die niet verder dan 3e versnelling durfde te schakelen'. Dat voelde dan weer niet zo goed.

Met de startproblemen bedoel ik: het is niet dat de motor ineens niet meer startte. Het is meer geleidelijk opgetreden, motor startte steeds vaker niet ineens. Steeds vaker had e motor 10-20 seconden nodig om te starten tot het moment dus dat hij helemaal niet meer startte.
 
Laatst bewerkt:
Hier helemaal rechts bovenin op de foto zie je een kabel van boven naar beneden lopen.
Dat is de decompressiekabel, deze zit aangesloten op een koperkleurig heveltje.
Wil je eens kijken of die hevel omhoog gaat als je hem start?

324715654_3-swm-rs-300-r-enduro-2017-neuve-0-km.jpg
 
Hier gaat t al fout.

Men is op jouw kosten aan het gokken.

Een starter is gewoon te controleren. Dit is onderdeel van diagnose stellen, en dat kan men daar kennelijk niet.

Laat je rechtsbijstand de al gemaakte kosten terug claimen en geef ze max twee weken voor een goede werkende motor, en een garantieperiode die nu langer gaat doorlopen ivm de vertraging, en anders aankoopbedrag+gemaakte kosten retour.
:^
Als je hem naar een willekeurige echte motorsleutelaar brengt heeft hij binnen een half uur en waarschijnlijk nog veel sneller een correcte diagnose.
Ik twijfelde al door het verhaal over die startmotor in back order. Die dingen gaan vrijwel nooit stuk en zijn hardstikke universeel. Elke Japanse dealer heeft zo een pattern vervanger voor je.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan Onderaan