Hoelang mag een onderhoudsbeurt duren?

Voxje

Rookie
29 dec 2017
22
0
Zwijndrecht
Hallo lieve motorliefhebbers.

Ik had even een klein vraagje, maar zag niet echt waar ik dit moest posten dus dacht dan maar hopen dat mag

Storytime;
Vorige week dinsdag is mijn aangekochte motor (yahama r6 uit 2001) opgehaald voor een grote onderhoudsbeurt want hij heeft de afgelopen 4 jaar alleen de binnenkant van een schuur gezien. Waardoor alle vloeistoffen ect eruit moet en alles gereinid moet worden. Nu konden ze bij de garage niet gelijk vertellen hoelang dat duurde. Inmiddels ben ik al 2 keer langs geweest om te kijken hoe het ging. Maar ze konden nog steeds niet vertellen hoelang het duurde wat ik toch zeer raar vond want het moet vast niet de eerste keer zijn dat ze dat doen. Dus heeft er nog iemand tips of maatstaven waar ze zich aan moeten houden? Of toevallig iemand ervaring met zoiets?

Tl;Dr hoe lang duurt een grote onderhoudsbeurt bij een garage als alleen de vloeistoffen ect moeten verwisseld worden en brandstoftank schoongemaakt worden?

Mvg vox
 
Hangt oa van de planning van de motorzaak af natuurlijk. Als een monteur een dag de tijd neemt is dat normaal binnen een/twee dag(en) wel te doen lijkt me, mits er geen gekkigheid aan de hand is. Als een motorzaak een drukke planning heeft en hem ergens tussendoor probeert te doen, dan is er geen peil op te trekken idd.

Al moet een motorzaak natuurlijk wel enige duidelijkheid kunnen verschaffen wanneer ze denken er aan te gaan beginnen.

Ben m'n eigen motor ook wel eens twee weken kwijt geweest voor een beurt, maar toen werd van te voren gewoon verteld dat het lang ging duren en ze eraan gingen werken als ze tussendoor tijd over hadden. Dan is het geen probleem want dan weet ik dat van te voren en ga ik daar mee akkoord.
 
Hallo lieve motorliefhebbers.

Ik had even een klein vraagje, maar zag niet echt waar ik dit moest posten dus dacht dan maar hopen dat mag

Storytime;
Vorige week dinsdag is mijn aangekochte motor (yahama r6 uit 2001) opgehaald voor een grote onderhoudsbeurt want hij heeft de afgelopen 4 jaar alleen de binnenkant van een schuur gezien. Waardoor alle vloeistoffen ect eruit moet en alles gereinid moet worden. Nu konden ze bij de garage niet gelijk vertellen hoelang dat duurde. Inmiddels ben ik al 2 keer langs geweest om te kijken hoe het ging. Maar ze konden nog steeds niet vertellen hoelang het duurde wat ik toch zeer raar vond want het moet vast niet de eerste keer zijn dat ze dat doen. Dus heeft er nog iemand tips of maatstaven waar ze zich aan moeten houden? Of toevallig iemand ervaring met zoiets?

Tl;Dr hoe lang duurt een grote onderhoudsbeurt bij een garage als alleen de vloeistoffen ect moeten verwisseld worden en brandstoftank schoongemaakt worden?

Mvg vox

Na vier jaar stilstand moet je bij een motor van 17 jaar oud waarschijnlijk wel wat meer doen. Een dagje werk ben je zo maar kwijt als je er een veilige motor van wil maken. Remklauwen/zuigers zou ik toch ook eens loshalen. Voorvork heeft vier jaar niets gedaan dus zal wel vast geplakt zitten in uitgedroogde keeringen. Als ze nog niet lek zijn zullen ze dat binnen de eerste weken dat je gaat rijden wel worden. Beter meteen vervangen want je spreekt van "alle vloeistoffen" en dan vergeet je de voorvorkolie ook niet ;)
Ik vind het heel normaal dat ze je niet kunnen vertellen hoe lang het gaat duren. Bij een motor van deze leeftijd die ook nog eens lang heeft stilgestaan kan je van alles tegenkomen tijdens het sleutelen.
 
Hallo lieve motorliefhebbers.

Ik had even een klein vraagje, maar zag niet echt waar ik dit moest posten dus dacht dan maar hopen dat mag

Storytime;
Vorige week dinsdag is mijn aangekochte motor (yahama r6 uit 2001) opgehaald voor een grote onderhoudsbeurt want hij heeft de afgelopen 4 jaar alleen de binnenkant van een schuur gezien. Waardoor alle vloeistoffen ect eruit moet en alles gereinid moet worden. Nu konden ze bij de garage niet gelijk vertellen hoelang dat duurde. Inmiddels ben ik al 2 keer langs geweest om te kijken hoe het ging. Maar ze konden nog steeds niet vertellen hoelang het duurde wat ik toch zeer raar vond want het moet vast niet de eerste keer zijn dat ze dat doen. Dus heeft er nog iemand tips of maatstaven waar ze zich aan moeten houden? Of toevallig iemand ervaring met zoiets?

Tl;Dr hoe lang duurt een grote onderhoudsbeurt bij een garage als alleen de vloeistoffen ect moeten verwisseld worden en brandstoftank schoongemaakt worden?

Mvg vox
Grote beurt en alleen vloeistoffen klopt niet.

Tank reinigen duurt lang.

Planning vd zaak is onbekend, kan niemand wat over zeggen.

Wat wil je precies weten?
 
je hebt dus geen max prijs afgesproken en/of een bedrag waarbij ze bellen hoe het er mee staat ?

ik herinner me een topic over een triumph
 
Aanvullende vraagje, loopt het motorblok nog wel ? Want nee, dan kunnen de carbs ook geheel uit elkaar (gaan ze lekker badderen in de ultrasoon). Loopt het blok wel maar niet lekker, kunnen de carbs ook uit elkaar. Hoeft niet als het blok lekker loopt (maar dat zal wel niet...).

En ja, daar gaat ook best wat tijd in zitten.

Ander vraagje is de tank nog roestvrij aan de binnenzijde ?

Wil je dus betere informatie retour, dan zal je de basisinformatie moeten verbeteren.



PS Dit kan een prachtig vrijdagtopic worden.
 
Grote beurt en alleen vloeistoffen klopt niet.

Tank reinigen duurt lang.

Planning vd zaak is onbekend, kan niemand wat over zeggen.

Wat wil je precies weten?

Haha nou door dit topic te starten weet ik iniedergeval wel waar ik aan toe ben en waarom dit langer duurt dan ik had gehoopt.
je hebt dus geen max prijs afgesproken en/of een bedrag waarbij ze bellen hoe het er mee staat ?

ik herinner me een topic over een triumph
nee niet maar ik heb alleen gezegd als ze iets raar tegen zouden komen dat ze moesten bellen. Denk dat ik vanmiddag maar is langsga om te vragen hoe het er voor staat.

Aanvullende vraagje, loopt het motorblok nog wel ? Want nee, dan kunnen de carbs ook geheel uit elkaar (gaan ze lekker badderen in de ultrasoon). Loopt het blok wel maar niet lekker, kunnen de carbs ook uit elkaar. Hoeft niet als het blok lekker loopt (maar dat zal wel niet...).

En ja, daar gaat ook best wat tijd in zitten.

Ander vraagje is de tank nog roestvrij aan de binnenzijde ?

Wil je dus betere informatie retour, dan zal je de basisinformatie moeten verbeteren.



PS Dit kan een prachtig vrijdagtopic worden.

hij heeft altijd vlekkeloos gelopen en keurig zijn onderhoudsbeurtjes gehad bij de juiste kilometerstanden dus daar ben ik niet zo bang voor. Weet niet of er roest aan de binnenkant van de tank zit maar lijkt mij dat de garage wel naar kijkt.


Kortgezegd had ik dus eigenlijk veel beter een motorfiets kunnen kopen die niet lang heeft stil heeft gestaan. maar dacht voor 2000 euro(inclusief druppellader en paddockstand en kleding) kan ik toch wel gokje wagen zeker omdat ik de vorige eigenaar zeer goed ken, super zuinig is op zijn spullen nooit mee heeft geraced ect, en de onderhoudshistorie is ook bekend. plus de lage kilometerstand van 28000 maakte het wel zeer aantrekkelijk.

btw bedankt voor alle positieve en fijne feedback. dat doet je goed zo op de vrijdagmiddag.
 
Motorzaken kunnen het nu druk hebben met al die motoren die per 1 april weer de weg op mogen.....dus kwestie van planning...
 
Laatst bewerkt:
Voorbereid minimaal 1500 euro.

-O-

Das best prijzig geloof ik..
Grote beurt gemiddeld +\- €300/500 (geheel afhankelijk van de toko (groot/klein))
Rem olie voor/achter +\- €100
Vork olie (eigenlijk geen idee)
Schoonmaken remklauwen 1/1,5 uur werk (Zoals TS zegt, altijd lekker binnen gestaan, dus voorzie weinig problemen)

Zal opzich allemaal wel loslopen dus..

En TSér
Tja, dan kan je zeggen beter kunnen kijken voor een fiets die niet
lang heeft stil gestaan, dan wet je ook niet wat er gedaan is.
En als je schoon wil beginnen, dan is jou 'actie' altijd goed.
Meteen alles laten doen.

Weet je meteen waar je voor staat.

Zo deed ik het ook altijd, na aanschaf een beurt laten uitvoering
met de gedacht dat er nooit wat aan gedaan is.
Dan krijg je een fiets terug die lekker fris is.


EN, als je dan toch bezig ben, met name verversen van de rem olie.
Laat er meteen 'stalen' leidingen onder hangen *D
 
-O-

Das best prijzig geloof ik..
Grote beurt gemiddeld +\- €300/500 (geheel afhankelijk van de toko (groot/klein))
Rem olie vloeistof voor/achter +\- €10040
Vork olie (eigenlijk geen idee) €150
Schoonmaken remklauwen 1/1,5 uur werk (Zoals TS zegt, altijd lekker binnen gestaan, dus voorzie weinig problemen)€100

Zal opzich allemaal wel loslopen dus..
Dan de carburateurs reinigen €200
Benzinetank spoelen incl oude benzine afvoeren €70
Banden vervangen ivm leeftijd €300
onvoorzien €200
 
Nou, dan zat ik er toch niet ver naast.
Daar TSer ook vermeld zuinig en netjes op zijn R6 is geweest.
Heb ik bepaalde punten achterwege gelaten ;)
 
:^

Aangezien je totaal geen idee hebt zou ik maar even contact opnemen of langs gaan om hen te melden dat je elders een indicatie wat betreft te kosten hebt gekregen en dat je graag hebt dat zij van de voren een indicatie geven.
Mochten zij daar overheen gaan dat zij daarvoor eerst contact met jou opnemen.

Anders is de kans aanzienlijk dat je onaangenaam verrast wordt.
 
Dit klinkt ook wel als iets meer dan een standaard onderhoudsbeurt, maar dan heb je daarna ook wel een mooie motor :+
 
Glazen bol topic.

Laten we maar eens beginnen met onderscheid maken tussen de tijd die de motor bij de motorzaak door brengt en de gewerkte uren die er in gaan zitten. Dat laatste is prima in te schatten als we zicht hebben op de volledige technische staat van de motor, maar dat inzicht hebben we niet.
 
Hoe moeilijk kan het zijn? Ze kunnen toch gewoon een dagdeel inplannen of, als het langer moet duren, aangeven welke dagen ze nodig hebben? En jij had dat aan ze kunnen vragen bij de reparatieafspraak. Wat heb je precies met ze afgesproken?

Langste beurt bij mijn motor duurde 5 uur. Toen heb ik hem rond openingstijd geruild voor een leenmotor (motor halen en brengen is ook een optie) en diezelfde dag voor sluitingstijd weer opgehaald. Dat heb ik met een paar muisklikken 2 weken vantevoren afgesproken, incl prijsopgave. Keurig sms-je ter bevestiging van afspraak en van gereedmelding. Als zo'n bedrijf dan nog kwaliteit levert voor een acceptabel bedrag, hebben ze aan mij een vaste klant.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan