BMW R1100 GS van voor 2000 of toch iets anders kopen?

evandevlieger

Rookie
27 feb 2018
5
0
Hallo,
Binnenkort ga ik mijn eerste motor kopen. Ik wil graag een toermotor waar je lekker rechtop zit, dus iets wat in uiterlijk en rijstijl lijkt op de R1100GS. Nu heb ik er eentje gezien met 150.000 km en dat vind ik nogal veel, maar hij heeft wel de eisen dat hij ABS heeft (voor mijzelf een eis). Zijn er andere opties die onder de 2500€ blijven?
En hoe doen die het in vergelijking tot de BMW? Mij heeft BMW altijd aangesproken door de betrouwbaarheid, maar met 150.000 km vind ik het wat spannend.
Alvast bedankt.
 
Vooropgesteld, leeftijd en kilometers zijn niet de belangrijkste overweging. De vraag is meer, hoe zijn die kilometers tot stand gekomen en met welk onderhoud?

Een GS is geen toermotor en wanneer je een betrouwbare motor wil koop dan een Honda. Het is echt een hardnekkig fabeltje dat nog stamt van 40 a 50 jaar geleden dat een BMW zo betrouwbaar is. Er kan best veel aan kapot gaan en vaak is wat kapot gaat prijzig en lastig te vervangen. Zoek maar eens op BMW rempompen, of koppeling vervangen. Wees je er ook van bewust dat je op een GS vrij hoog zit. Heb je daarvoor de lengte? Dergelijke modellen kunnen ook behoorlijk topzwaar zijn. Zeker bij een eerste motor is dat niet de handigste eigenschap. Wil je een met een 1100 GS vergelijkbaar groot lomp en zwaar ding, neem een Honda Varadero in overweging. Wil je groot, betrouwbaar en echt toer, neem een Honda Pan European ST 1100 in overweging.

Wil je als eerste motor gewoon een lekkere motor die betrouwbaar en hanteerbaar is, vergevingsgezind, niet te groot en zwaar en redelijk zuinig ga dan voor een Honda CBF600S of vergelijkbaar model van een van de andere Japanse merken. Al deze laatsten zijn niet de meest tot de verbeelding sprekende fietsen, maar je kan er goed ervaring op opdoen en ontdekken wat je echt nodig hebt.

Succes gewenst en word niet te snel verliefd op één model of type. Neem iemand mee die al (veel) vaker een motor heeft gekocht.
 
Terug
Bovenaan Onderaan