E-keurmerk

SilverShadow

MF veteraan
6 aug 2003
9.326
1
Amsterdam
Ok ik wil dus naar duitsland, maar eigenwijs dat ik ben ipv de originele demper te monteren wil ik een E-keurmerk in me uitlaat slaan.

bij de ze dus de vraag, zijn ze allemaal t zelfde en wat staat er allemaal bij.
foto's ervan is ook wel leuk :) want dan kan ik dat misschien namaken.

ik heb zelf een Sebring demper...dus als iemand een sebring met keurmerk heeft, zou je dan aub een foto wille make en posten..

(geld ook voor andere keurmerken op dempers, zo kan ik zien of ze allemaal hetzelfde zijn of juist niet)

bij voorbaat dank :)
 
Wat een klinklare onzin....


Zo ook een motor, in Nl is geen E-keur plicht , daar krijgt een motor een typegoedkeuring, als jij daar een andere maat banden op gooit, of een ander stuur, mag je hier gewoon rijden, doe je dat in Dld , dan moet je dat in je kenteken ( na keuring) laten opnemen....

zelfde geld voor de uitlaat, als jouw uitlaat hier aan de eisen voldoet,is er geen agent in Dld die je daar kan bekeuren e-keur of niet
kan je dit wettelijk staven???zullen er veel benieuwd naar zijn mijn inziens
 
Wat een klinklare onzin....
Een europeesch land mag geen voertuigen weigeren die in het eigen land aan de eisen voldoen, ook al is dat in het land waar je bent anders geregeld..
Simpel voorbeeld...
In Dld moet je aanhanger een keuring hebben en aan allerlei eisen voldoen qua banden, laadvermogen enz enz...
In NL mag je een aanhanger zelf bouwen, en als die tot 750 kg achter je auto blijft hangen, en je verlichting, spatborden en reflector is goed, dan is er geen mens die je hier wat in de weg legt..
EN DAN MAG dld je nergens voor bekeuren..

Zo ook een motor, in Nl is geen E-keur plicht , daar krijgt een motor een typegoedkeuring, als jij daar een andere maat banden op gooit, of een ander stuur, mag je hier gewoon rijden, doe je dat in Dld , dan moet je dat in je kenteken ( na keuring) laten opnemen....

zelfde geld voor de uitlaat, als jouw uitlaat hier aan de eisen voldoet,is er geen agent in Dld die je daar kan bekeuren e-keur of niet
Dat zou betekenen dat je met een auto zonder winterbanden, waarmee je in NL gewoon mag rijden, in Duitsland geen problemen krijgt? Nou, dat kan je vergeten.
 
heb je er nog een paar?
Nee.
Ingeleverd met alle papieren bij inruilen.

Ik had er vijf laten maken, voor t geval dat. Nummer 1 heeft er twee jaar opgezeten. Toch 10k km's.

Besteld bij online stickerpersoon, DrSticker dacht ik. Maar kan ook een ander geweest zijn.

Nummer opgezocht mbv google. Dito met voorbeeldsticker en E keurmerk. Dan in tekenprogje gezet, en juiste model er onder toegevoegd.
 
Is het niet zo dat e-keur in NL niet verplicht is mits je aan de wettelijke geluidseisen voldoet?
Dat voor "toeristen" in het buitenland de regels van het thuisland gelden?

In NL heb je verschillende soorten 'wetten'.

Je hebt een wet die voorschrijft hoe eea technisch in elkaar moet zitten.
Je hebt ook wetten die eisen stellen aan wat van de bestuurder verwacht mag worden.
En nog 39823456 andere wetten.

Het klopt dat je met een motorvoertuig dat in het eigen land geschikt is om mee te rijden ook zo in de andere eu landen mag rijden.
Ik veronderstel dat Duitsland zo slim is geweest om de winterbandenverplichting dusdanig in een wet onder te brengen dat het niet als 'permanente voertuigeis' is omschreven maar als 'gedrag' dat van de bestuurder verwacht mag worden.






Ter verheldering: In Duitsland val je vooral op als je veel geluid maakt.

Als je staande wordt gehouden heb je mazzel als ze alleen naar je keurmerk kijken.
Probleem is namelijk dat jouw motor is goedgekeurd volgens het E keurmerk met één uitlaat (de originele) en die geeft dan bij een X aantal toeren, aan x aantal Db.
Zet je er een andere uitlaat op (altijd voor het geluid natuurlijk) met of zonder E keurmerk dan voldoet jouw motor niet meer aan de toelatingseisen en kan hij dus gewoon stilgezet worden door de Polizei. Overigens staat op de originele uitlaten vaak (zo niet altijd)dat deze bij jouw type motor hoort dus oom agent weet dit ook.

Maar meestal laten ze je met een boete gaan als je Db killer er in zit. Als deze er niet in zit moet je hem er ter plekke inzetten, heb je hem niet bij je dan mag je NIET verder rijden. (iemand zal er dus één moeten gaan halen voor je) Rij je wel verder en wordt je gepakt (let op want ze houden je in de gaten) dan ben je waanzinnig zuur.

Je zult niet de eerste zijn die denk; zo'n vaart loopt het niet.

E4 keurtjes namaken etc. ruikt volgens onze Duitse vrienden naar fraude en daar hebben ze een bloedhekel aan..........

In NL val je niet op als je teveel geluid maakt :?:?:?

Toelatingseisen :? :? :? Daar heb jij als particulier helemaal niets mee te maken.


Als je er een andere uitlaat op zet dan voldoet hij niet meer aan de TOELATINGeisen ? Maar dat geeft toch helemaal niet, hij is nl allang toegelaten *D
Hij heeft zelfs een kenteken dus die toelatingeisen heb je niets meer mee van doen, dat is voor een importeur die een nieuw type motor goedgekeurd wil hebben voor de NL markt.

Wat er nog meer bestaat zijn gebruikerseisen. Daar staat waar je motorvoertuig of aanhanger aan moet blijven voldoen tijdens het gebruik op de weg gedurende de levensduur van het motorvoertuig.
Bij de gebruikerseisen staat niets over een E-keur. Een andere uitlaat erop zetten kan dus gewoon in NL.
Wat wel in de gebruikseisen staat is de hoeveelheid geluid die uit de uitlaat mag komen, daar moet je dus aan blijven voldoen.

In NL word dus niet gekeken naar E-keur. Wel word het geluid gemeten en daar staan zware boetes op en zonder al te veel overschrijding loop je ook tegen een WOK op.

Duitse wetgeving is iets anders. Daar mag je niet zomaar van alles aan je motorvoertuig veranderen. Mag wel, maar dan moet het gekeurd worden en vermeld worden in je kentekenbewijs. De Duitse handhaving gaat er van uit dat als alle 'hardware' correct is het uitlaatgeluid sowieso niet overschreden zal worden. In Duitsland kijken ze dus naar de uitlaat. Is die conform wat er origineel op zit, dan is het oke, geluid word dan ook helemaal niet gemeten.
Een killer eruit halen ... tja, zo hoort die uitlaat niet dus = fout. Je krijgt geen bekeuring voor teveel lawaai maar omdat je hardware niet voldoet aan de eisen.

En net als in NL mag je niet met geconstateerde gebreken verder rijden.
Ook in NL zou je niet verder mogen rijden nadat je bekeurd zou zijn voor bv een kapotte linker spiegel. Je zal dan je auto/motor moeten laten staan en eerst repareren, dan pas verder rijden. Juridisch is het correct als een verbalisant je dat mededeelt !!

In Duitsland geld dat dus ook, alleen zijn ze daar wat strakker als in NL en houden ze je daar gewoon aan. Klinkt ook wel logisch,
als je constateert dat de hardware niet klopt en je laat iemand toch verder rijden dan zegt de verbalisant met andere woorden: Je motor klopt niet, maar rij maar gewoon verder hoor.
 
Laatst bewerkt:
Dat zou betekenen dat je met een auto zonder winterbanden, waarmee je in NL gewoon mag rijden, in Duitsland geen problemen krijgt? Nou, dat kan je vergeten.

ook dit is grote onzin ( sorry maar hier gaan de wildste verhalen over rond)

Dld heeft GEEN WINTERBANDENPLICHT (voor buitenlanders)...hoe zit het wel....
Dld schrijft voor dat er onder winterse omstandigheden banden onder de auto moeten zitten die geschikt zijn voor dat weertype...
Mag je dan niet met zomerbanden rijden...
Jazeker wel MAAR ( en let nu goed op)
Als je strand op de snelweg tijdens winterse omstandigheden krijg je een bekeuring
Als je bij een aanrijding betrokken raakt dan wordt er bepaald dat als je met winterbanden had gereden , en je had dan de schade kunnen beperken, dan word je evenredig schuldig bevonden...maar daar hoef je je niet druk over te maken, in NL ben je ook met zomerbanden verzekerd, dus zelf heb je daar nooit enig nadeel bij....

Verder is er niets verplicht, tenzij je een bord tegenkomt waar op staat dat winterbanden of sneeuwkettingen verplicht zijn... ( oh ja en winterbanden in Dld moeten minimaal 4 mm profiel hebben, anders worden ze ook niet als winterbanden geaccepteerd/aangezien)
 
ook dit is grote onzin ( sorry maar hier gaan de wildste verhalen over rond)

Dld heeft GEEN WINTERBANDENPLICHT (voor buitenlanders)...hoe zit het wel....
Dld schrijft voor dat er onder winterse omstandigheden banden onder de auto moeten zitten die geschikt zijn voor dat weertype...
Mag je dan niet met zomerbanden rijden...
Jazeker wel MAAR ( en let nu goed op)
Als je strand op de snelweg tijdens winterse omstandigheden krijg je een bekeuring
Als je bij een aanrijding betrokken raakt dan wordt er bepaald dat als je met winterbanden had gereden , en je had dan de schade kunnen beperken, dan word je evenredig schuldig bevonden...maar daar hoef je je niet druk over te maken, in NL ben je ook met zomerbanden verzekerd, dus zelf heb je daar nooit enig nadeel bij....

Verder is er niets verplicht, tenzij je een bord tegenkomt waar op staat dat winterbanden of sneeuwkettingen verplicht zijn... ( oh ja en winterbanden in Dld moeten minimaal 4 mm profiel hebben, anders worden ze ook niet als winterbanden geaccepteerd/aangezien)
Inderdaad, zo zit het. En zo werkt het met uitlaten ook. Als jij een nette vervangingsuitlaat hebt zal niemand naar de keuring vragen. Pas als je overmatig kabaal maakt zullen ze gaan meten.
 
Zoiets?

full
 
Ik ??? _O- _O- Nee hoor ,maar stikkertjes maken,kom op ;(
Kennelijk wordt daar naar gekeken in sommige landen.

Er zijn uitlaatsets die niet te veel geluid maken, maar die desondanks geen e keur label hebben. Dat was iig zo bij de uitlaat waar ik me mee bemoeide :)

En voor de gemoedsrust van vriendin, ging dat stickertje er op.

Er zat standaard een dB killer bij geleverd, en we hebben zelfs nog 1 maatje stiller er bij gekocht, en geplaatst.

Het gaat er in beginsel om, dat er niet teveel geluidsoverlast is, en daar zorgen we voor. En dat er zijdelings nog wat bureaucratie en regeltjes aan vast zitten, het zal wel. We wilden een risico verkleinen, terwijl we netjes conform wensen rond reden.

Als jij dat vervelend vind, prima.
Vriendin was er blij mee :)
 
Kennelijk wordt daar naar gekeken in sommige landen.

Er zijn uitlaatsets die niet te veel geluid maken, maar die desondanks geen e keur label hebben. Dat was iig zo bij de uitlaat waar ik me mee bemoeide :)

En voor de gemoedsrust van vriendin, ging dat stickertje er op.

Er zat standaard een dB killer bij geleverd, en we hebben zelfs nog 1 maatje stiller er bij gekocht, en geplaatst.

Het gaat er in beginsel om, dat er niet teveel geluidsoverlast is, en daar zorgen we voor. En dat er zijdelings nog wat bureaucratie en regeltjes aan vast zitten, het zal wel. We wilden een risico verkleinen, terwijl we netjes conform wensen rond reden.

Als jij dat vervelend vind, prima.
Vriendin was er blij mee :)


Als dat de gemoedsrust van je vriendin goed doet :t
ik ken gelukkig je vriendin niet als dat al van t sticker afhangt :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan