Kentekenverlichting werkt alleen wanneer ik rem

tewals

Rookie
27 feb 2018
4
0
Hallo iedereen,

ik ben redelijk nieuw in de wereld van motors bouwen en elektrotechniek dus sorry als dit een stomme vraag is. :)

Ik ben bezig aan een Honda CM400t uit 1982 welke ik overgenomen heb van iemand die verlichting schijnbaar niet zo belangrijk vond.

Ik er zat reeds een achterlampje op maar deze is niet herkenbaar genoeg dus heb ik 2 extra achterlampen aan iedere kant gezet.
Daarnaast heb ik knipperlichten toegevoegd en twee lampjes voor de kentekenverlichting.

Alle lampen zijn LED maar ik weet niet wat de exacte specificaties van iedere lamp zijn.
Ik heb alles parallel aangesloten. Bijgevoegd een overzicht van hoe ik de lampen heb aangesloten.

Ik heb het volgende probleem:

- De twee kleine achterlampen branden
- De grote middelste achterlamp staat uit
- De kentekenlampjes branden zeer zwak

En wanneer ik de rem indruk:

- De twee kleine achterlampen branden feller
- De grote middelste achterlamp brand fel (remlicht)
- De kentekenlampjes branden fel

De knipperlichten werken gewoon naar behoren.
Eigenlijk wil ik dat alle drie de achterlichten branden.

Is dit een kwestie van weerstanden toevoegen ergens of is er normaal een extra aansluiting voor de kentekenverlichting?
full
 
Hallo iedereen, bedankt voor jullie reacties.

Ik heb verschillende andere situaties uitgeprobeerd en denk dat het niet aan de massa ligt.
ik heb namelijk meerdere massa kabels gemaakt welke niet verbonden zijn aan andere met nog steeds hetzelfde resultaat.
Ik ga vanavond nog even kijken of er spanning op de massa staat, dat heb ik nog niet gedaan.

De situatie wordt zelfs nog gekker aangezien de remfunctie invloed lijkt te hebben op andere lichten, zelfs als de remkabel niet is aangesloten.

bijgevoegd de verschillende andere situaties:

full

full

full


Gezien de enige kabel welke alles verbind de (rode) achterlichtkabel is denk ik dat het probleem zich via deze verspreid.
Kan het echt niet zijn dat de twee extra achterlichten en de kentekenverlichting een lagere weerstand hebben dan het middelste achterlicht waardoor de stroom enkel door de andere gaat?

Daarnaast weet ik ook niet zeker of de remfunctie een extra set leds laat branden of de intensiteit verhoogt, als dat laatste geldt dan lijkt het alsof alle lampen meer vermogen krijgen door de remfunctie.

Hebben jullie enig idee wat ik nog zou kunnen proberen?
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor al jullie hulp.

Ik heb inmiddels praktisch de complete kabelboom losgehaald achter en opnieuw verbonden.
Dit heeft geholpen, alles werkt nu naar behoren.
Het is wel nog steeds een mysterie waardoor het probleem ontstaan is maar het lijkt momenteel te functioneren.
 
Waarschijnlijk een combinatie van LED en niet LED verlichting, waardoor er al snel spanningsval ontstaat van bv 1V waarop een LED soms al licht kan gaan geven.

Goede massa is altijd belangrijk, om serie schakeling van lampen te voorkomen.
In je schema was bv ook niet te zien dat kruisende draden van dezelfde kleur verbonden waren, vaak wordt op zo'n kruising dan een dikke stip geplaatst, of anders een boogje om de kruisende draad heen als er geen verbinding moet zijn.

Vergelijk je schema maar eens met andere schema's dan snap je waarschijnlijk wel wat ik bedoel.
Ik had daardoor ook gelijk moeite om jouw schema te lezen en dat maakt het dan nog lastiger om te bepalen hoe je iets echt hebt aangesloten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan