380v motorheftafel ombouwen naar 220, of toch krachtstroom a

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rubbere Ronnie

MF veteraan
28 jan 2004
4.754
35
in de buurt van Enschede
Vragen voor de electro techneuten hier.
En voor ik ze stel besef dan dat ik 0.0% verstand van deze materie heb.

Ik heb een heftafel aangeschaft welke voorzien is van een losse motor die op 380v draait.
Morgen ga ik de tafel ophalen dus weet nog geen details over vermogen e.d.

Nu ben ik in de voorbereiding om een nieuwe garage te bouwen waar de tafel komt te staan.

Het idee is om een nieuwe 380 aansluiting in de meterkast te laten maken zodat ik dit naar de garage kan trekken.
De vraag is nu wat ik nog voor machines ga aanschaffen wat daadwerkelijk 380 nodig zal hebben(las apparaat ofzo). Kans bestaat dus dat alleen die tafel op 380 zal gaan werken, en kan ik me voorstellen dat het een duur geintje zal worden voor slechts een tafel.

Nu heb ik begrepen dat je ook een frequentie regelaar kan kopen en hiermee mijn 380v machine kan aansluiten op mijn 220 netwerk.

Uiteraard ben ik op google hier informatie over gaan inwinnen, maar zoals gezegd weet ik er gewoon absoluut niks van.
Dus hoewel er het een en ander over geschreven word snap ik er geen zak van.

Dus de vragen: wat is wijsheid, 380 aansluiten met de kans dat dit alleen gebruikt zal worden voor de tafel.

Optie 2 is Iets als die frequentie regelaar aanschaffen en hier de tafel op aansluiten(als iemand mij dan ook in jip en Janneke taal kan uitleggen wat dit precies is en hoe het werkt zou erg welkom zijn).

Of optie 3 is de huidige motor verkopen en hiervoor een andere motor voor in de plaats kopen die wel op 220 werkt, of raak ik dan teveel vermogen kwijt waardoor het hefvermogen vermindert?


Wat is het beste voor de meest gunstige prijs??

Bvd
 
dat is een beste pomp. die zie je niet vaak zo zwaar voor een heftafel. en 400 kg voor een heftafel is ook niet mis. ik ben blij dat ik niet hoefde te helpen met tillen.
Het is dan ook geen motorheftafel, maar een industriële heftafel.
Meeste motorheftafels(ben er iig geen een tegengekomen) kunnen geen 1200kg liften.

Het is een beetje overkill, maar liever teveel dan te weinig.

Het uitladen ging relatief makkelijk. kwestie van schuiven, houten balkjes eronder en met een houten balk als hefboom de balkjes er weer uit toen hij eenmaal van de aanhanger af was.
Ging makkelijker als van te voren verwacht.
 
Gewoon kracht stroom aanleggen in je schuur over een paar jaar ben je er blij mee.
Koop je een 220 motor dan pakt die een flinke aanloop stroom en zal je netaansluiting naar 35 AMP moeten wil je in je huis ook nog stroom kunnen gebruiken.
Staat bv de wasmachine, droger, vaatwasser of zo ook aan en jij gaat heffen .......
Ik heb al de vorige posten maar een beetje gelezen, vraag bij je net beheerder wat het kost om jou huis aansluiting om te zetten naar 3 fase aansluiting.
 
Het is dan ook geen motorheftafel, maar een industriële heftafel.
Meeste motorheftafels(ben er iig geen een tegengekomen) kunnen geen 1200kg liften.

Het is een beetje overkill, maar liever teveel dan te weinig.

Het uitladen ging relatief makkelijk. kwestie van schuiven, houten balkjes eronder en met een houten balk als hefboom de balkjes er weer uit toen hij eenmaal van de aanhanger af was.
Ging makkelijker als van te voren verwacht.

Helemaal mee eens!

En je hebt als bijkomend voordeel dat je hem ook prima kan gebruiken als werkbank of voor andere projecten waarbij je de hoogte precies aan kan passen aan wat jij prettig vind! :t
 
terug naar school jij. het rijtje is 16 - 20 - 25 - 28 - 32 - 35 - 40A

Ik had het over de eerstvolgende zwaardere stap welke er door de netbeheerder ingedraaid word, om dan meteen te stellen dat ik terug naar school zou moeten :?



dan zal je het schema er bij moeten pakken. er zit ook een elektrische solenoid op om hem weer te laten zakken en die zal je waarschijnlijk ook moeten aanpassen maar dat kan ik pas zien als ik een schema heb.

Het aanpassen van de solenoid zal waarschijnlijk wel meevallen, het kan best zijn dat er in die stuurkast nog een hulpvoeding zit van 24 volt voor de stuurstroom of dat het stuurstroomcircuit gewoon 230 volt is.

Maar dat is vanaf een paar fotootjes niet te beoordelen, een schema of een blik in de kast zou daar meer uitsluitsel over moeten geven.
 
Zou je een freq regelaar kunnen gebruiken voor een pomp?
Zoiets dus: FR207F ABI-drive gebruikt 0,4kW 0,88kVA
(maar dan een zwaardere uitvoering)

Is 1 fase 230V in, 3 fase 230V uit. Alleen de motor in driehoek aansluiten.
Weet alleen de relatie tussen de stuurkleppen en de motor niet, start motor en klep vertraagd open ofzo :? Dat zou kwestie van uitproberen zijn.

Maar 3x380 aanvragen is eenvoudiger (maar bovenstaand is leuker :+ , gewoon om het prutsen ;) )
 
Als een 3fasen motor in 'ster' word aangesloten dan kun je die wel op 1 fase laten draaien.
Op de overgebleven aansluitingen moet je dan een condensator plaatsen : zonder dat ding heb je geen draaiveld in de motor en zal die dus niet draaien.
Als je dat toepast heb je wel vermogensverlies..alleen durf ik niet te zeggen hoe groot dat verlies is.
 
Als je 'm in driehoek schakelt krijgt elke spoel 400 volt...in ster is dat 230 ;)
Er even van uitgaande dat je voeding dan 230/400 is want je hebt ook nog 400/660..maar dat ben ik bij een particulier nog nooit tegengekomen..
 
Laatst bewerkt:
Even bij stedin gekeken wat mijn netbeheerder is.
Ze vragen een eenmalige kosten van 189 euro, maar kan oplopen als de Aansluitkabel moet worden vervangen.
Dan kan het max 1600 euro kosten.
Jaarlijkse kosten zijn circa 880 euro maar weet niet of dat bovenop de kosten zijn die we nu al hebben(betalen nu ook 80 euro per maand) of dat ze daarmee de normale maandelijkse kosten bedoelen.
Ze geven idd aan dat de meter waarschijnlijk zal moeten worden vervangen, maar aangezien wij nog een oude meter hebben met ouderwetse stoppen vond ik dat niet zo erg.
Er word niet aangegeven of dit door een beunhaas of proff bedrijf moet gebeuren.
Garage komt rechtstreeks aan het huis, en toevallig aan de andere kant van de muur waar de meterkast zit dus de lengte van de kabel valt reuze mee.

Daar ga je al. De installateur zal niet zomaal groepen bij mogen plaatsen zonder ook alle bestaande groepen aan te passen aan de nieuwe normen, dus nieuwe groepenkast, elektronische aardlekschakelaars, elektronische groepen etc. Als het hele huis al voorzien is van randaarde hoeft dit geen probleem te zijn (materiaalkosten voor 6 groepen: +/- 400 euro).

Als er groepen in huis zijn zonder randaarde wel. Dan moet dat ook allemaal netjes gemaakt worden.

Aangezien je zelf zegt er geen verstand van te hebben: Laat iemand langs komen voor een offerte. Alleen dan weet je het zeker.
 
De installateur zal niet zomaar groepen bij mogen plaatsen zonder ook alle bestaande groepen aan te passen aan de nieuwe normen

Waar staat dit?

Zover ik de nen begrijp moet een eventuele uitbreiding voldoen aan de geldende normen voor nieuwbouw. Als de rest van de installatie voldoet aan de geldende normen van de bouwtijd en in goede staat is (isolatiewaarden, werking ALS en zek.automaten) mag je dat toch gewoon zo laten?

Mijn ouders hebben begin jaren 90 een 'vernieuwbouw' gedaan en in het nieuw aangebouwde gedeelte alleen in keuken en badkamer wcd's met randaarde aangelegd. Daar mag je gewoon een kracht groep naast plaatsen hoor...
 
Een erkend installateur mag groepen bij plaatsen in een bestaande groepenkast..
Echter kun je dat niet eindeloos en ongestraft doen omdat je ook zit met de hoofdzekering : als die 25 ampere is en je hebt bv 8 groepen dan word dat wel wat krap..
 
Een erkend installateur mag groepen bij plaatsen in een bestaande groepenkast..
Echter kun je dat niet eindeloos en ongestraft doen omdat je ook zit met de hoofdzekering : als die 25 ampere is en je hebt bv 8 groepen dan word dat wel wat krap..

Dat is een heel ander verhaal dan waar Blihi het over heeft.
 
regels veranderen nog al eens , beter goede info van waar je de stroom van betrekt,
kracht stroom een goede keuze ,
meer mogelijkheden ,aan machines,
na deel het moeilijker verkopen van de machines
 
Waar staat dit?

Zover ik de nen begrijp moet een eventuele uitbreiding voldoen aan de geldende normen voor nieuwbouw. Als de rest van de installatie voldoet aan de geldende normen van de bouwtijd en in goede staat is (isolatiewaarden, werking ALS en zek.automaten) mag je dat toch gewoon zo laten?

Mijn ouders hebben begin jaren 90 een 'vernieuwbouw' gedaan en in het nieuw aangebouwde gedeelte alleen in keuken en badkamer wcd's met randaarde aangelegd. Daar mag je gewoon een kracht groep naast plaatsen hoor...

Maar TS heeft het niet over zekeringsautomaten, maar over ouderwetse stoppen. Als daarnaast geen aardlek zit (en dat is vaak bij oude stoppenkasten) mag je niet zomaar uitbreiden. In het ergste geval kom je dan ook nog verouderde bedrading etc. tegen. De installateur kan dat wel beoordelen, wij vanachter het toetsenbord niet. En dan is het advies voor een TS die aangeeft er geen verstand van te hebben toch echt: "laat iemand komen die er wel verstand van heeft".

Voor heldere antwoorden: https://www.groepenkast-meterkast-vervangen.nl/advies-groepenkast-vervangen.html
 
Laatst bewerkt:
Maar TS heeft het niet over zekeringsautomaten, maar over ouderwetse stoppen. Als daarnaast geen aardlek zit (en dat is vaak bij oude stoppenkasten) mag je niet zomaar uitbreiden. In het ergste geval kom je dan ook nog verouderde bedrading etc. tegen. De installateur kan dat wel beoordelen, wij vanachter het toetsenbord niet. En dan is het advies voor een TS die aangeeft er geen verstand van te hebben toch echt: "laat iemand komen die er wel verstand van heeft".

Voor heldere antwoorden: https://www.groepenkast-meterkast-vervangen.nl/advies-groepenkast-vervangen.html
Klopt idd, er zitten ouderwetse stoppen en geen aardlekschakelaar in.
Dus wat er gaat gebeuren is dat er een nieuwe stoppenkast gemonteerd gaat worden. Deze zal voorzien zijn van alle huidige technieken, voldoende groepen en een kracht groep.
En nee deze zal ik niet zelf gaan aansluiten, maar deze word aangesloten.
En het klopt dat er in een deel van het huis nog oude bedrading zit, ook dit gaat in de nabije toekomst worden vervangen. Iets wat op de eerste verdieping al is gedaan maar op de tweede nog zal moeten gebeuren.
Dan worden er tevens draden voor 2 groepen en de nieuwe kracht groep naar de nog te bouwen garage getrokken.
Als we het doen, doen we het ook gelijk zoals het moet.
 
Stelt toch helemaal niets voor zo'n groepenkast..
Die koop je incl aardlek voorbedraad geheel naar wens...
Heb er bij mij vorig jaar een geplaatst, 6 groepen plus 1x 3fase (kracht) geheel bedraad voor nog geen 200 euro..
Omdat ik kracht had had ik al een hoofdschakelaar...
dus hoofdschakelaar om, oude porcelijnen stoppenkast er uit, draden van de hoofdschakelaar aan de onderkant in de groepenkast, boven de drie bestaande aangesloten, en een vrij gelaten voor de zonnenpanelen die er dit jaar op moeten....
2 uurtjes werk.... en schakelaar om en alles draaide weer, en niemand kan zien of het door een erkende installateur is gebeurt of niet
 
Een erkende installateur had de oude hoofdschakelaar uit het jaar nul ook vervangen. Bij meterkasten met 2 aardlekschakelaars of meer zit standaard een hoofdschakelaar en is verplicht.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan