Temperatuur koelvloeistof

thepolarbear

MF'er
9 apr 2016
247
0
Net trotste eigenaar van een Honda cbf 500 uit 2004 geworden :] . Vandaag tijdens het rijden toch iets eigenaardig gemerkt. Het pijltje van de temperatuurmeter ging tijdens het rijden boven het middelste treepje op de teller. Zou dit niet in het midden moeten blijven ? Kan zijn dat dit een domme vraag is, maar wou het zekere voor het onzekere :) .
Toen ik de motor stillegde en binnen zette merkte ik ook een paar kleine druppeltjes aan de aansluiting van de dikke leiding die van de radiator kwam, net boven/naast de rechter bougie.
Toevallig slechte connectie? Of ergens een opblokking van de koelwaterleiding waardoor deze niet koelt? Pompje kapot...? Of ben ik nou volledig aan het doomdenken _O-

Alvast bedankt !!
 
Laatst bewerkt:
Zo'n temperatuurmeter is slechts een indicatie en geeft geen echte temperatuur weer. Zolang hij niet in de gevarenzone, of dicht daarbij, komt is er niks aan de hand. Belangrijker is dat hij wel een constante weergave heeft. Dus dat hij steeds op dezelfde plek staat als de motor op bedrijfstemperatuur is.
Je kunt trouwens sowieso best even het niveau van de koelvloeistof nakijken en indien nodig bijvullen. Dan ook in de gaten houden of er echt wel een lekkage is, desnoods even de slangenklemmen controleren of ze goed vastzitten.
 
Laatst bewerkt:
Precies als boven beschreven.

Meter MOET altijd in zelfde stand staan. Nou, ja bijna dan........
Ik was op Sicilië met ruim 40°C in de stad, en dan wilde de wijzer wel flink hoger komen tijdens sukkel-snelheid of bij wachten stoplicht. De fan sloeg toen ook aan, dus de hitte werd voor mij erger dan in de sauna. Gelijk bij gewone snelheid stond de tempmeter weer als normaal.

Toch staat/ stond mijn wijzer altijd wel heel erg onderin, waarom niet midden?.
Ik heb nog veel onderdelen van een sloopfiets. Daarmee een andere signaalgever gemonteerd, daarna een andere thermostaat, en zelfs een andere meter tijdelijk aangesloten. Thermostaat zelfs nog getest in een pannetje met thermometer. Alles bleek volgens spec. maar de wijzer bleef toch onderin staan.
Ik ben het nu zo gewend, het is niet anders! :t
 
Precies om dit soort vragen te vermijden zijn erg veel temperatuurmeters voorzien van een functie die zorgt dat de meter strak op 90 staat zolang de werkelijke temperatuur tussen de 80 en 100 graden is.
Bij auto's is dit in elk geval al meer dan 20 jaar zo ongeveer standaard.

Bij motoren wordt iets meer begrip van/feeling met de techniek verwacht en wordt dus de werkelijke temperatuur weergegeven. Als je het waanidee dat de meter precies op standje X hoort te staan los laat is het toch niet zo gek dat de temperatuur over de voorkomende bedrijfsomstandigheden licht fluctueert?

Edit: mijn Aprilia blijft bij opgewarmde motor in het gebied 74 - 95 graden. Je ziet variaties in power, rijsnelheid en omgevingstemperatuur meteen aan de temperatuur op de teller.
 
Laatst bewerkt:
Op mijn gebruiksfiets (kawasaki GPZ 500) blijft de meter ook altijd erg laag staan. Ter controle heb ik de sensor in een pannetje met kokend water gehangen. Van daar uit heb ik een schaalverdeling gemaakt op het dashboard. Nou weet ik tenminste wat dat naaldje werkelijk zegt:

C9c8QxKsNLtTnBMqlSCxH4pP0rhdp2yVB_MBk3DR0NXTlP58NcP6RomKGpvHMnZp6CCRuFySaXdmG1zoOjgQ3YJ8nV09dDZ1wisnkkV_WYQgjoy8F8eGJzsY0MOSsRgprmgD6FF3EgOsbCDUhQnMR7Ta3k-NhsPn6b_tht0fmBbNBrRyzhLVF6t7evZRTpuX45oANwXfU61nBxW36FAFvgzoK_x7LrE6VuFemRHXwukA1y3G0azOy07lo3c8cnqhkN16xWI8DjZDBM6ibsLiF1-NT0EANC35Z8VMEsvOZ39EEbiURupgqKJ0PVjbWj9wgJrrGWcq3tXFIhm_M0WYJcK0a8Yxr-FBVwk9gD-SCOHWL09ukuk7EhCqybm69YfE0-KrF7Tti4wbUJqeHgZY4e0RDw29-cxApBiWo09PdAR74HU0WHt3ZrwUv1zVF6KvsuT34aah6ySIDE2AkJDzxkI3Go-8mTAb0zaJ2lBrJFEYyRmJshqJ3ILkoft0Mn7uCAsnkzMVVuHYeulAC2Nx3pK9bcvBwPc2K9ir8khft4_hNF5JkIy6TdRaECaifiKCSA9kNbRFJq49DObqL7qcPDUqAJpogeU=w1149-h646-no


De grote oranje streep, ongeveer in het midden van de schaal, is 100 graden. Elk volgend streepje is 10 graden minder. De schaal blijkt exponentieel af te nemen. De afstand tussen de streepjes wordt steeds kleiner.
Als de naald dus rondom de 100 graden staat, dan maakt een beetje afwijking in de naald weinig uit qua werkelijke temperatuur.

Overigens meet ik niet meer alleen de watertemperatuur met deze meter. Ik heb een extra sensor in het oliecarter geplaatst en een schakelaar tussen de twee sensoren gezet. Zo kan ik de olie- en watertemperatuur aflezen.
 
Dit is waar het temperatuurmeter op staat van mijn motor op bedrijfstemperatuur.

Bij langzaam rijden en voor het verkeerslicht stilstaan loopt deze langzaam omhoog en bij 2 strepen voor het rode (dikke witte streep niet meegeteld) slaat de fan aan en daalt de wijzer weer lichtelijk.

QSX5RIm.jpg


In december noodgedwongen mijn radiator moeten vervangen. Daarbij ook gelijk de thermostaat vervangen (zat er ook nieuw op)

Tussen de oude en en nieuwe zie ik geen verschil, dus kan wel uitmaken dat het zo hoort te werken.
 
Dank jullie wel voor de reacties ! Gisteren nog wat rond gereden en het wijzertje bleef best stabiel. Ik denk dat ik me zorgen maakte voor niets, maar blijf het nog wel even in het oog houden. Binnenkort eens een echt langer ritje maken, dat zal veel duidelijk maken. Dankjewel ! Fijn weekend :-) .
 
Nou weer wat rondgereden de temp meter gaat geleidelijk omhoog tot het streepje zeg maar 3 kwart omhoog. Maar als ik ineens veel gas geef, zakt het weeral beetje. Kan dit door de koude wind zijn?
 
Nou weer wat rondgereden de temp meter gaat geleidelijk omhoog tot het streepje zeg maar 3 kwart omhoog. Maar als ik ineens veel gas geef, zakt het weeral beetje. Kan dit door de koude wind zijn?
Dan wordt kvs en olie sneller rondgepompt, waardoor die sneller kunnen koelen.

En als je dat rijdend bedoeld: ja, meer rijwind helpt ook bij koelen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan Onderaan