Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic - deel II

....Er zit toch ook een soort anti slip regeling in?
Misschien voelde de computer aan dat je grip begon te verliezen en greep ie daarom even in....

Daar is me niets van bekend... De weg was perfect, grip tot en met. Ik heb ook geen dashboardlichtjes zien knipperen maar op zo’n moment ben je daar ook niet echt mee bezig.

De dealer zei ook dat het de kou is, de batterij kan dan bij volle belasting gewoon even niet meer leveren. Er gaat bij de S dan ook maximaal 420 Ampère door de regelaar, dat is nogal een stroom om uit een batterij te trekken.

Het is verder ook niet belangrijk want ik had er geen last van, reed al veel te hard. Het enige dat ik hiermee wil zeggen is dat ik het fenomeen inhouden door de kou schijnbaar toch heb meegemaakt.
 
Laatst bewerkt:
Daar is me niets van bekend... De weg was perfect, grip tot en met. Ik heb ook geen dashboardlichtjes zien knipperen maar op zo’n moment ben je daar ook niet echt mee bezig.

De dealer zei ook dat het de kou is, de batterij kan dan bij volle belasting gewoon even niet meer leveren. Er gaat bij de S dan ook maximaal 420 Ampère door de regelaar, dat is nogal een stroom om uit een batterij te trekken.

Het is verder ook niet belangrijk want ik had er geen last van, reed al veel te hard. Het enige dat ik hiermee wil zeggen is dat ik het fenomeen inhouden door de kou schijnbaar toch heb meegemaakt.
Als de batterij echt heel erg koud is wordt de interne weerstand per cel groter, en heb je dus meer Ampère nodig voor het zelfde vermogen.
 
In theorie heb je gelijk, in de praktijk zal de batterij sneller opwarmen door die interne weerstand waardoor de interne weerstand weer minder word etc. etc.
Het is eerder de conservatieve instellingen van de BMS die vanaf 0 graden BMS-temp de stroomafgifte indikt. Vorig jaar heb ik daar last van gehad toen de fiets nog buiten sliep, volgens de app waren alle temperaturen ruim 10 graden (Motor, accu, controller) maar omdat de BMS nog te koud was ging ie niet harder dan 100...
 
Nou, afgelopen week had ik het toch...

Ik stond naast een Mercedes automaat en die deed heel erg zijn best om snel weg te zijn, en dat was ie ook. Maar ik was sneller alleen ging het heuvelop en er was een koude harde tegenwind, toen het inmiddels wat harder ging hield de motor even in, hij miste vermogen. Even later kwam dat wel terug maar hij hield echt even in.
Nu heeft mijn motortje maar 40 kW tegen die van jou 55 ? De mijne vraagt dus minder stroom...

Rechts op het dashboard heb je die “power” en “torque” indicatie, die streepjes die aangeven hoeveel koppel (kracht) de motor levert en hoeveel stroom je trekt uit de batterij, dat komt overeen met vermogen. (Power)
Tussen beide zit de factor van het toerental.

De power indicatie zie je vooral als je hard rijdt (dan trek je wel veel stroom maar is de torque minder hoog omdat het toerental hoog ligt) of heel hard optrekt; de torque indicatie zie je vooral bij optrekken maar dat kan ook bij lage snelheid.
Inhouden zal alleen kunnen gebeuren als de linker, de power indicatie voluit gaat.
Ja ik heb het ook nog eens ervaren, op een van de laatste koude dagen, afgelopen donderdag. Rond de -8 was het geloof ik, en de motor ging gewoon niet harder dan 130 ongeveer.
 
Reed gisteren trouwens laatste stukje stad op met een 2 cilinder all road ding... wat was die kerel aan het schakelen zeg :) Deed me denken aan mijn tijd met m'n laatste BMW. Hij had het er maar druk mee.

Verder een aantal nieuwe collega's enthousiast gemaakt voor de Zero (niet eens motorrijders, maar wie weet..)
 
Is met zo'n dikke tweecilinder ook wel een ding ja, met mijn V-Strom ben ik me ook suf aan 't schakelen om een beetje netjes door bochten te komen enzo. De ZRX kan wél 50 in de hoogste versnelling en hard genoeg om zelfs op de snelweg je rijbewijs kwijt te raken in z'n 3, dus.... tja. ;)

Maar als ik later groot ben wil ik ook een Zero... of misschien wel een Harley. :P
 
Maar als ik later groot ben wil ik ook een Zero... of misschien wel een Harley. :P
Komend jaar kan je die beide in 1 voertuig gecombineerd kopen he.
Ben benieuwd wat het bereik wordt van het nieuwe ding.
Ik heb destijds gereden op de 'LiveWire' en dat was het moment dat ik dacht: elektrisch is zo gek niet 8-)
Maar toen (3 jaar terug) was het bereik érg beperkt.
Vrees wel ook voor het prijskaartje, die lui in Milwaukee durven wel geld te vragen voor hun spullen :X
 
Laatst bewerkt:
Ik doelde ook op die specifieke Harley. Voor geen goud dat ik een van hun V-Twins in de schuur ga zetten. _O-
 
....Verder een aantal nieuwe collega's enthousiast gemaakt voor de Zero (niet eens motorrijders, maar wie weet..)...

Dat valt mij ook op. Mensen die niets met motoren hebben vinden deze elektrische motor wél interessant.

Bij de elektrische auto’s lees ik dat ook, er is een heel nieuw publiek dat ze koopt. Sommigen zouden nooit zoveel geld uitgeven aan een conventionele auto maar voor een elektrische doen ze het wél.
 
Dat valt mij ook op. Mensen die niets met motoren hebben vinden deze elektrische motor wél interessant.

Bij de elektrische auto’s lees ik dat ook, er is een heel nieuw publiek dat ze koopt. Sommigen zouden nooit zoveel geld uitgeven aan een conventionele auto maar voor een elektrische doen ze het wél.

Doe je een 12.000 km per jaar dan zijn 250 eu stroomkosten per jaar op 2 wielen en.. mwoah wilde gok: 500 euro stroomkosten per jaar op 4 wielen erg interessant.
Begin 2019 schijnt Hyundai met 2 volledig E Kona's te komen.
2 maten motor/ 2 maten accu. pak em beet dezelfde range van 400 km ofzo.
En dan tussen 32 en 40k.
Dan zullen er wel een hoop omgaan denk ik, want dan vervalt het argument 'terugverdienen op verbruikskosten in x jaar'.
 
"...E-scooters en e-motors zijn veel beter voor ons milieu en voor onze gezondheid dan hun tegenhangers die op fossiele brandstof rijden. Bovendien kunnen ze auto’s van de weg halen, waardoor ze de files verkorten. Door hun lichter gewicht en kleinere omvang verbruiken ze ook nog eens minder. Om nog te zwijgen over het terugdringen van het motorlawaai", aldus minsister Tommelein...

Nou, dat hebben ze in België dan beter door dan in Nederland.
 
Laatst bewerkt:
En ineens ben je oud genoeg voor zo,n ding?
Nou... ik ben 33 dus of dat het nou is ;)
Ik was het jakkeren eigenlijk helemaal zat. Ik liet me altijd opjagen op sportieve motoren, en dan merk je dat je steeds minder geniet onderweg en steeds meer geirriteerd raakt door je mede-weggebruikers (omdat ze in de weg rijden/de boel ophouden).

Ga nog graag het circuit op, maar op straat geniet ik op m'n mobiele sofa nu een stuk meer.
Deze nodigt namelijk op geen enkele manier uit tot gehaast en dat bevalt uitstekend 8-)
 
Laatst bewerkt:
Ik doel natuurlijk op het schuingedrukte gedeelte, dat elektrische scooters en motoren auto’s vervangen, dat ze zuiniger zijn en vooral dat ze geen geluidsoverlast veroorzaken.

Daar hoor je hier nooit iemand over, deze zaken worden schijnbaar gewoon genegeerd.
 
Laatst bewerkt:
....Doe je een 12.000 km per jaar dan zijn 250 eu stroomkosten per jaar op 2 wielen en.. mwoah wilde gok: 500 euro stroomkosten per jaar op 4 wielen erg interessant....
Tja, de meeste mensen die ik erover hoor hebben daar dus helemaal geen idee van. Ze zijn verrast als ik vertel hoe weinig het kost.

....Begin 2019 schijnt Hyundai met 2 volledig E Kona's te komen.
2 maten motor/ 2 maten accu. pak em beet dezelfde range van 400 km ofzo.....

Het is geen verbrandingsmotor....
Range heeft bij een elektrische auto ongeveer niets te maken met het motorvermogen maar alles met de capaciteit van de batterij. Op ZerAuto lees ik dat de actieradiï respectievelijk zijn 300 en 470 km.
 
Tja, de meeste mensen die ik erover hoor hebben daar dus helemaal geen idee van. Ze zijn verrast als ik vertel hoe weinig het kost.Het is geen verbrandingsmotor....
Range heeft bij een elektrische auto ongeveer niets te maken met het motorvermogen maar alles met de capaciteit van de batterij. Op ZerAuto lees ik dat de actieradiï respectievelijk zijn 300 en 470 km.

Het staat er misschien niet in Jip en Janneke taal, maar het staat er toch.
Kleine motor+ kleine accu. Grote motor+ grote accu.

De regels zijn met elektromotoren even anders dan bij dingen op peut, dat klopt.
Maar een sterkere elektromotor kan meer kracht leveren-> meer vermogen uit de accu's trekken bij optrekken (niet goed voor het totale rendement, maar dat is optrekken nooit) en heeft net even grotere nullast verliezen.

Is verder geen probleem, want het blijft gemiddeld efficiënter dan zelf rijden op peut. Zelfs al zou je je elektriciteit betrekken van een benzine gestookte centrale.

Die kosten is wel een dingetje, gaat ook denk ik wel een omslag geven als de E-wagens eens bereikbaar worden voor mensen die een A naar B machine zoeken.
Als je nou de keuze hebt tussen een I3 voor.. 70 ruggen? Een Tesla voor 100 ruggen en een Kia picanto voor 13 ruggen met alle opties aangevinkt? Dan gok je er wel op in 10 jaar geen 50-80 duizend euro aan onderhoud en brandstof uit te hoeven geven.
Zelfs niet met een Picanto die op de snelweg zuipt als een ketter.
 
Ik weet niet waar je die cijfers vandaan haalt... Een i3 is verkrijgbaar vanaf 40k en volledig uitgevoerde Picanto is €17945.
 
Maar goed, elektrische motors;)

Iemand uit Nederland heeft een erg mooie snellader ontworpen:

XyUFoI2.jpg


8,5kW en past in je topkoffer.
 
Terug
Bovenaan Onderaan