Het grote Noorwegen topic! Deel 2

Hoi allen,

ik zit er aan te denken om in de meivakantie (vanaf Koningsdag) een weekje naar Noorwegen te gaan. Ooit via Rusland en Finland op de Noordkaap geweest, maar nog nooit in het zuiden van Noorwegen.
Mijn vraag is: zijn de wegen eind april al sneeuwvrij? Of is dat echt jaarafhankelijk? Als het even meezit wil ik natuurlijk graag de bergpassen tot ongeveer aan Geiranger rijden.

Verdere tips zijn natuurlijk ook altijd welkom!

groet Joep

Weather statistics for Geiranger

Hier zie je dat in geiranger het vorig jaar pas boven de 0 bleef vanaf begin mei. Dan lijkt mij sneeuw nog altijd heel goed mogelijk.
 
De Trollstigen zijn vorig jaar begin mei sneeuwvrij gemaakt:

De rest kan je vast zelf wel verzinnen.
 
Kenners,
Ik overweeg om komende zomer naar de Noordkaap te rijden op mijn Africa Twin (xrv750).
Nu twijfel ik nog om alles zelf te regelen, of deel te nemen in een georganiseerde reis.

Zijn er mensen die ervaringen hebben met reisorganisaties die naar de Noordkaap gaan?
 
Ik heb ervaring met 1 organisatie. Het is zeker niet de goedkoopste oplossing maar wel zo goed als zorgenvrij. Dat is dan ook de reden om het doen.
 
Kenners,
Ik overweeg om komende zomer naar de Noordkaap te rijden op mijn Africa Twin (xrv750).
Nu twijfel ik nog om alles zelf te regelen, of deel te nemen in een georganiseerde reis.

Zijn er mensen die ervaringen hebben met reisorganisaties die naar de Noordkaap gaan?

Waarom niet zelf regelen? Dan heb je alle flexibiliteit van de wereld en heb je ook nog eens de voorpret van het inlezen en plannen :)
 
Daar moet je ook maar net zin in hebben. En als het land voor je compleet onbekend is, kan het eerder een last worden dan plezier.
Uiteraard is dit niet voor iedereen gelijk.
 
Ik ben nog twijfelend tussen georganiseerd, of zelf rijden.

Voordelen zelf rijden:
Gaan waar en wanneer je wilt.
Flexibiliteit

Nadelen zelf rijden
Zelf slaapplaats zoeken (camping of B&B)
Als je pech krijgt moet alles zelf geregeld worden.
Mogelijk dingen missen die je wel wilt zien. (organisaties weten doorgaans de mooie routes, bestemmingen.

Voordelen organisatie
Je rijdt niet alleen
Kan s avonds nog een praatje maken met reisgenoten
Doorgaans mooie routes
Minder gedoe want alles is geregeld

Nadelen organisatie
Duur
Beperkt tot B&B en hotels
Planning staat vast, afwijken is niet mogelijk

Wellicht hebben jullie nog aanvullingen en adviezen voor organisaties?
 
Als ik een reis zelf in elkaar zet ga ik ook voor B&B of Hotels. Dus daarin is een reisorganisatie geen nadeel voor mij.
Zelf boek alle hotels ook van te voren. Dus daarin is een reisorganisatie geen nadeel voor mij.
Ik maak de routes van te voren en rijd deze dan ook gewoon af. Dus daarin is een reisorganisatie geen nadeel voor mij.

De gezelligheid van een groep kan alleen bij een groepsreis en die kan ik na 5 groepsreizen zeker waarderen.
Ik ben al die keren met Horizon Motorreizen mee geweest. Zij hebben voor de Noordkaap (helaas) geen groepsreis.
Volgens mij zijn er niet veel organisaties die (groeps)reizen naar de Noordkaap aanbieden.
 
Waarom niet zelf regelen? Dan heb je alle flexibiliteit van de wereld en heb je ook nog eens de voorpret van het inlezen en plannen :)

Ik ben het eens met Joris. De voorpret van het inlezen en plannen, flexibiliteit onderweg, op de bonnefooi van dag tot dag reizen en onderweg een plek zoeken om te slapen. Daar rij ik motor voor en ga ik ermee op reis. Onderweg ben ik altijd wel mensen en mede motorreiziger tegen gekomen waar ik wat mee heb kunnen eten, drinken en ouwehoeren.

Zo heb ik ook afgelopen zomer ook rondje Noordkaap gedaan. Overigens wel met gezelschap en toen was ik de reisorganisator O-) .

Maar goed, niet iedereen is hetzelfde en dat is maar goed ook.
 
Nadelen zelf rijden
Zelf slaapplaats zoeken (camping of B&B)
Als je pech krijgt moet alles zelf geregeld worden.
Mogelijk dingen missen die je wel wilt zien. (organisaties weten doorgaans de mooie routes, bestemmingen.

Ik zou niet te moeilijk denken over deze zaken.

Slaapplaats zoeken is heel eenvoudig. Het stikt in Noorwegen van de campings, en bijvoorbeeld met de app of het poi bestand van Archies Campings hoef je helemaal nooit ver te zoeken. Als je er klaar mee bent voor de dag tik je de dichtstbijzijnde in en klaar ben je. Ik heb geen ervaring met hotels of b&b's, maar ook daar zijn tegenwoordig prima apps voor waardoor je nooit lang hoeft te zoeken. Dan heb je toch de flexibiliteit die je wilt, en toch kost het totaal geen moeite. Bovendien is het waarschijnlijk een stuk goedkoper dan via een organisatie.

Pech krijgen kan altijd gebeuren, maar om daarvoor nou voor een organisatie te kiezen? Zorgen dat de motor in zo goed mogelijke conditie is en pechhulp met buitenlanddekking en vervangend vervoer afsluiten. Wegenwacht hebben ze in Noorwegen ook, duurt alleen misschien iets langer als hier in NL. Als je echt ernstige problemen hebt die ter plaatse niet op te lossen zijn dan gaat het boeken van een georganiseerde reis je daarin ook niet helpen.

Mooie routes zijn zeer eenvoudig online te vinden. Koop een kaart van Noorwegen, ga er een weekendje goed voor zitten, en lees een aantal forums zoals deze door. Alles wat je interessant lijkt streep je met een stift aan op de kaart, en bij het maken van de uiteindelijke route hoef je deze punten alleen maar met elkaar te verbinden. Moeilijker is het niet. Zo doe ik het ook altijd.

Praatje maken kan je zonder reisorganisatie ook, mits je daar zelf voor open staat. Alleen reizen lijkt eenzaam, maar mijn ervaring is juist dat je in je eentje veel sneller contact hebt.

Of je kiest voor alleen of georganiseerd moet je natuurlijk helemaal zelf weten, daar zal ik ook niks over zeggen, maar denk niet te moeilijk over het zelf regelen van bepaalde zaken. Hier op het forum zit genoeg kennis over Noorwegen, en over alleen reizen, dus hulp is er altijd.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou niet te moeilijk denken over deze zaken.

Slaapplaats zoeken is heel eenvoudig. Het stikt in Noorwegen van de campings, en bijvoorbeeld met de app of het poi bestand van Archies Campings hoef je helemaal nooit ver te zoeken. Als je er klaar mee bent voor de dag tik je de dichtstbijzijnde in en klaar ben je. Ik heb geen ervaring met hotels of b&b's, maar ook daar zijn tegenwoordig prima apps voor waardoor je nooit lang hoeft te zoeken. Dan heb je toch de flexibiliteit die je wilt, en toch kost het totaal geen moeite. Bovendien is het waarschijnlijk een stuk goedkoper dan via een organisatie.

Pech krijgen kan altijd gebeuren, maar om daarvoor nou voor een organisatie te kiezen? Zorgen dat de motor in zo goed mogelijke conditie is en pechhulp met buitenlanddekking en vervangend vervoer afsluiten. Wegenwacht hebben ze in Noorwegen ook, duurt alleen misschien iets langer als hier in NL. Als je echt ernstige problemen hebt die ter plaatse niet op te lossen zijn dan gaat het boeken van een georganiseerde reis je daarin ook niet helpen.

Mooie routes zijn zeer eenvoudig online te vinden. Koop een kaart van Noorwegen, ga er een weekendje goed voor zitten, en lees een aantal forums zoals deze door. Alles wat je interessant lijkt streep je met een stift aan op de kaart, en bij het maken van de uiteindelijke route hoef je deze punten alleen maar met elkaar te verbinden. Moeilijker is het niet. Zo doe ik het ook altijd.

Praatje maken kan je zonder reisorganisatie ook, mits je daar zelf voor open staat. Alleen reizen lijkt eenzaam, maar mijn ervaring is juist dat je in je eentje veel sneller contact hebt.

Of je kiest voor alleen of georganiseerd moet je natuurlijk helemaal zelf weten, daar zal ik ook niks over zeggen, maar denk niet te moeilijk over het zelf regelen van bepaalde zaken. Hier op het forum zit genoeg kennis over Noorwegen, en over alleen reizen, dus hulp is er altijd.

Een slaapplaats vinden anno 2018 is het makkelijkste wat er is. Ik herinner me als kind nog mijn vader, die handgeschreven brieven stuurde naar campings in Frankrijk (in het Frans uiteraard), en 2 weken later bevestiging per post kreeg dat de campingplaats gereserveerd was. Zelfde gold voor hotels of cabines.

Anno 2018:
- Registreer en installeer AirBNB app
- Registreer en installeer Booking.com app
- Registreer en installeer Paypal app
- Doe een eenmalige verificatie van je bankgegevens in paypal.
- Koppel beide apps aan je paypal adres.

Vorig jaar in de baltische staten, Polen en Duitsland reed ik iedere ochtend lekker weg, geen idee waar ik die avond zou uitkomen. Om 15:00 stapte ik af op een terrasje, ik pakte mijn mobieltje, bestelde een bakkie koffie en startte de booking.com app.

Kies een hotel, druk op OK (al je gegevens zijn al bekend) en alles is gereserveerd. (vaak zijn ze dan ook nog eens met korting omdat je zo laat boekt en die hotels dreigen hun kamers niet te verhuren).

Anno 2018 is een overnachting vinden wel het laatste waar je je druk om hoeft te maken.
 
8-) 8-) 8-)


Ik ben (ondertussen al 2jr geleden) ook op m'n eentje naar de Noordkaap geweest.
Lees m'n blogje maar eens. Elke overnachting gewoon gezocht op Booking.com of enkele keren gewoon gestopt en gevraagd of er plaats was en ter plekke geboekt.

Veel plezier met het plannen, heb ik ook gehad ;-)
 
Een slaapplaats vinden anno 2018 is het makkelijkste wat er is. Ik herinner me als kind nog mijn vader, die handgeschreven brieven stuurde naar campings in Frankrijk (in het Frans uiteraard), en 2 weken later bevestiging per post kreeg dat de campingplaats gereserveerd was. Zelfde gold voor hotels of cabines.

Anno 2018:
- Registreer en installeer AirBNB app
- Registreer en installeer Booking.com app
- Registreer en installeer Paypal app
- Doe een eenmalige verificatie van je bankgegevens in paypal.
- Koppel beide apps aan je paypal adres.

Vorig jaar in de baltische staten, Polen en Duitsland reed ik iedere ochtend lekker weg, geen idee waar ik die avond zou uitkomen. Om 15:00 stapte ik af op een terrasje, ik pakte mijn mobieltje, bestelde een bakkie koffie en startte de booking.com app.

Kies een hotel, druk op OK (al je gegevens zijn al bekend) en alles is gereserveerd. (vaak zijn ze dan ook nog eens met korting omdat je zo laat boekt en die hotels dreigen hun kamers niet te verhuren).

Anno 2018 is een overnachting vinden wel het laatste waar je je druk om hoeft te maken.

Norcamp app! :Y ook een handige!
 
8-) 8-) 8-)


Ik ben (ondertussen al 2jr geleden) ook op m'n eentje naar de Noordkaap geweest.
Lees m'n blogje maar eens. Elke overnachting gewoon gezocht op Booking.com of enkele keren gewoon gestopt en gevraagd of er plaats was en ter plekke geboekt.

Veel plezier met het plannen, heb ik ook gehad ;-)

Heb je blogje helemaal doorgelezen. Erg leuk om te lezen. Zou het ook graag willen doen, alleen dan zonder tentje. Heb een hekel aan kamperen namelijk O-)
 
8-) 8-) 8-)


Thnx, lees het zelf ook nog wel eens een keertje ;-) nog eens terug denken aan die leuke reis.

Ga alleen nog eens terug moeten naar daar, want de sticker van de Noordkaap heb ik niet meer, die hing op m'n motor die nu Total loss is.

Enfin geniet ervan, ik ga dit jaar naar Corsica

Grtz Drummer
 
Voila de reis is voor 80% geplant. Hotels geboekt via booking. Nu nog de boot vanuit Hirtshals naar Langesund. Ik zie de er verschillende booking sites zijn. Welke worden door jullie gebruikt? Ik zie dat er tot 14 € verschil is onder de verschillende sites maar zijn ze allen betrouwbaar?
 
Ja aferry is prima!


Nog even over boeken van B&B’s. Voor die app’s er waren reden we gewoon op de bonnefooi. Als we het zat waren, keken we naar huizen met een B&B bordje. Belden aan en vrijwel altijd binnen 15 minuten onder dak. Zo ben ik 4 keer heel Schotland en Engeland in de rondte gereisd.

En Noorwegen is geen derde wereld hè...Ze zijn aardig, spreken ook nog eens Engels in het algemeen en slaapgelegenheden te over. Maar goed ons zie je sowieso niet georganiseerd op vakantie gaan.
 
Aferry heb ik ook gezien. Is één van de minst dure. Is het nodig dat ik veel op voorhand plan? Zijn met 4 motoren.
 
Prijzen van de ferry kunnen per dag-week-maand enorm verschillen.
Van een paar tientjes tot een paar honderd euro.
Voor dezelfde trip.
:o
 
Overzet Hirtshals- Langesund kost ongeveer 40€ per motor. Dat gaat in jullie toch geen 100€ worden. Dan maar annulatie verzekering nemen.
 
Ik heb me gister ook verdiept in de ferries en vind het prijsverschil tussen kiel-oslo en kiel-goteborg nogal groot..
Weet iemand waar er kortingscodes te scoren zijn voor colorline?
 
Terug
Bovenaan Onderaan