Yamaha MT 09 2016 Dark Side deel 2

Ik zoek voor m'n sp nog framesliders of enginecovers. Wat raden jullie aan/ervaringen?
 
Qua vering ben ik het helemaal met je eens, hoor van bepaalde mensen dat de vering zo super kut is want dat hebben ze ergens gezien op internet maar met met 80kg heb ik eigenlijk nergens last van. Neemt niet weg dat ik er ooit andere cartrifges in doe en een andere schokbreker.

Ik heb andere veren en olie voor en een complete schokdemper achter laten monteren van hyperpro. Nu is hij iets beter ingesteld op mijn 85 kg en op mijn rijstijl. Bij aanremmen en omgooien onder lastwisseling was ik niet helemaal tevreden. Nu vind ik het vooral leuk om mij op de bergpassen en uitdagende bochten helemaal te laten gaan, dan is het wel van toegevoegde waarde. Verder vond ik de mt-09 al prima sturen voor de upgrade.
 
Wie kan mij vertellen wat de standaard setting van de CO afstelling is?
Deze kan je zelf aanpassing via het dashboard/teller.

Voor degene die dit niet weten, hieronder een beknopte uitleg;

1. Turn the main switch to “OFF”.
2. Simultaneously press and hold the “SELECT” button “1” and “RESET” button “2”, turn the main switch to “ON”, and continue to press the buttons for 8 seconds or more.

TIP: “dIAG” appears on the display.

3. Press the “SELECT” button to select the CO adjustment mode “Co” “1” or the diagnostic mode “dIAG”.
4. After selecting “CO”, simultaneously press the “SELECT” button “1” and “RESET” button “2” for 2 seconds or more to execute the selection.
5. Press the “SELECT” and “RESET” buttons to select a cylinder number “3”.


Alvast bedankt!
 
Heb je niet zo’n speciaal Yamaha kastje nodig om die instellingen te veranderen? Ooit al eens gezien op YouTube maar ik kwam niet in dat menu
 
Ik heb andere veren en olie voor en een complete schokdemper achter laten monteren van hyperpro. Nu is hij iets beter ingesteld op mijn 85 kg en op mijn rijstijl. Bij aanremmen en omgooien onder lastwisseling was ik niet helemaal tevreden. Nu vind ik het vooral leuk om mij op de bergpassen en uitdagende bochten helemaal te laten gaan, dan is het wel van toegevoegde waarde. Verder vond ik de mt-09 al prima sturen voor de upgrade.
. Dus jij merkt eigenlijk pas verbetering bij extreem rijden?
 
Sneller optrekken....meer power wheelies..... kom van een R1 big bang af :+

Oké! Persoonlijk vind ik die “power wheelies” knetter irritant. Vooral in de eerste versnelling vind ik dat door het pieken van de vermogensopbouw je niet lekker door kan trekken, omdat je vooral bezig bent je voorwiel aan de grond te houden. Bij een mt-10 met het door jou genoemde blok ervaar ik dat minder. Wellicht kan je wel fijn wheelies in de drie maken met een groter tandwiel achter. Ik vind wheelies wel stoer, maar ben er niet zo goed in...
 
. Dus jij merkt eigenlijk pas verbetering bij extreem rijden?
Ik heb eerst de achterschokdemper laten vervangen door een ohlins schokdemper.
Dit maakt al een groot verschil in stabiliteit en verminderde de kans op onbedoelde wheelies.
De originele schokdemper heeft te weinig demping(net genoeg bij temperaturen onder 8 graden)
De veer van de originele schokdemper is te hard daarintegen.
Voorkant is te zacht afgeveerd en net genoeg gedempt. (Met stelknoppen demping volledig dicht)
Het probleem is vooral dat de voor en achter vering niet op elkaar is afgestemd en dat zorgt voor onbalans/onrustig rijgedrag.
(Mt09 Model 2017)
 
Klopt de originele schokdemper is nog steeds dezelfde maar dan met een veel te harde veer. Strakker in mooie gladde bochten, voor de rest nog slechter dan de vorige slappe veer. Ohlins (of ander prima merk) schokbreker en voorvorkveren is de beste investering, daar kom je pas achter als je het ooit ervaren hebt. Je merkt zelfs al verschil als je stilstaat. Zoals Kirill al zegt, het is ten alle tijde comfortabeler, je gaat 10x gecontroleerder de bochten door, je remweg neemt enorm af, én je motor wordt zelfs sneller want ook acceleratie moet door je schokbreker verwerkt worden.

Een groter achtertandwiel is echt het laatste wat ik wil op de CP3 900, hij gaat al met 150km/u nog op het achterwiel dus kwestie van gas geven en neem vooral een andere schokbreker dus. Totaal onvergelijkbaar met een MT10 trouwens, dat is meer een tweetrapsraket hoewel onderin ook leuk koppel komt het pas na 7000tpm met een enorme boost. Ik heb er 3 keer mee proefgereden met de MT10 maar de MT9 (en XSR900) vind ik de brutere speelgoed machine.
 
Vind de originele van Yamaha het mooist.

Blijf ik toch ook wel de mooiste vinden ja, maar was benieuwd wat de rest hier erop had zitten eventueel.


Zaterdag maar eens naar premium motor in apeldoorn, m'n vering compleet laten afstellen, zit nu nog zoals van de fabriek af en lijkt me verstandig om dit fatsoenlijk af te laten stellen :) + ik heb zelf er niet veel kaas van gegeten hoe de vering in te stellen _O-
 
Vandaag een proefrit gemaakt op de 09 en ik ben verkocht. Nu nog de vraag wat er onder komt, een carbon of titanium akra. Stiekem nijg ik richting de carbon om de looks, en lijkt het geluid mij wat fijner. Nu is de carbon niet straat legaal en werd er in de winkel verteld dat er geen demper bij zit(?). Op de website zie ik er wel een demper in zit, link pagina 11

Nu is mijn vraag of er hier en daar ervaring is met een Akra carbon zonder demper, is dit luid, of écht te luid? Heb hier voor een XT 660 met open Akra's gehad wat ik niet té hard vond. En wanneer er wel een demper wordt meegeleverd, is deze dan weer terug in te zetten door de juiste persoon?
 
Vandaag een proefrit gemaakt op de 09 en ik ben verkocht. Nu nog de vraag wat er onder komt, een carbon of titanium akra. Stiekem nijg ik richting de carbon om de looks, en lijkt het geluid mij wat fijner. Nu is de carbon niet straat legaal en werd er in de winkel verteld dat er geen demper bij zit(?). Op de website zie ik er wel een demper in zit, link pagina 11

Nu is mijn vraag of er hier en daar ervaring is met een Akra carbon zonder demper, is dit luid, of écht te luid? Heb hier voor een XT 660 met open Akra's gehad wat ik niet té hard vond. En wanneer er wel een demper wordt meegeleverd, is deze dan weer terug in te zetten door de juiste persoon?

In een Akra Carbon zit gewoon een Db killer. Deze is door middel van een inbusbout vastgezet. Verwijderen (en weer terug plaatsten) is niet heel lastig en kan door iemand met weinig sleutelervaring worden uitgevoerd.
 
De Carbon heeft idd gewoon een db killer welke je kan verwijderen, nadeel is wel dat je de demper eraf moet halen om de db killer eruit/erin te zetten.
Bij de andere 2 akras zit de db killer volgens mij vastgelast dus iets lastiger om hem er terug in te zetten
 
Laatst bewerkt:
Zijn er nog mensen die naar de Yamaha event day gaan op 21/05 in Mettet?
Yamaha organiseert een trackday voor een lagere prijs, alleen yamaha's toegelaten.
 
Van 't weekend mooi de eerste 500km kunnen rijden, wat rijd dit toch heerlijk vergeleken met m'n vorige motor. :]

@dutchcube; lekker voor de carbon line gaan. zoals de anderen ook al zeiden, db killer zit erbij en er tenminste zelf in/uit te halen. bij de andere uitlaat zit die met popnagels vast en alleen los te halen door dus te gaan boren.

Hier nog aan het wachten jammer genoeg voor de carbon line, goede lange wachttijd ervoor in ieder geval omdat er heel veel overstappen naar deze.
 
Dank voor het advies heren. Morgen het hele spulletje maar bestellen, werd een levertijd van 3+ weken aangegeven. Kan de weg nog even goed schoon worden en hopen dat er geen nacht vorst meer komst.

@brembi Heb je de akra's al besteld via een dealer, geven ze daar een lange wachttijd aan?
 
Besteld via de dealer inderdaad, zeiden dat ik moest rekenen op minstens een maand ivm backorder bij hun leverancier.
 
Terug
Bovenaan Onderaan