Lesmotor kopen of niet?

Ik kan niet voor alle rijscholen spreken maar degene waar ik bij gelest heb was behoorlijk zuinig op zijn motoren en die kregen alle onderhoud en reparaties die ze nodig hadden. Verder sluit ik me bij Mike aan, die motoren worden veel gebruikt en zijn dus bijna altijd op bedrijfstemperatuur. Ze worden niet afgeragd, worden geen gekke dingen mee gedaan zoals wheelies en stoppies. Waarschijnlijk zal er wel eens iemand wat minder handig mee rijden, maar als ik sommige gewone motorrijders zie en hoor rijden denk ik dat dat risico buiten de rijschool groter is.
Dus als je voor 1100 euro, met afpingelen mag je'm voor 1000 waarschijnlijk hebben, een nette motor kunt kopen zou ik niet lang nadenken.

*edit, was een nulletje vergeten!
 
Laatst bewerkt:
Mijn pa heeft een rijschool en we hebben heel lang een CBF600NA gehad. Op zich was er niks mis mee en kon nog wel een tijdje mee, maar we merkten dat een MT07 beter te beheersen is. Dat was voor ons de reden om hem weg te doen. Het wil nog wel verschillen hoe een rijschool omgaat met het materieel. De onze worden bijvoorbeeld per 2 weken schoongemaakt en nagekeken, maar ik ken ook rijscholen waar er pas naar wordt gekeken als het stuk is.
 
Welke "legale" tactieken gebruik jij? :)

arrogant-job-interview.png

:+
 
Laatst bewerkt:
schade????????????????????????????????????????
 
ik zeg doen, ik zelf heb het met mijn Yamaha TW 125 gedaan en ik wist dat ie giga veel tlc nodig had maar ik kon het laag houden de kosten en nu na 3 jaar is ie zoals ik hem hebben wil.

nooit meer start problemen ( installatie van een kickstarter a 170 euro een must have ), wavedisk remdschijf waar door die beter remt en minder slijt.

en zo leer je een motorfiets beter kennen en weet je meteen waar de belangrijke punten per motofiets liggen.
 
Stel dat er wat aan de hand is, je krijgt er altijd weer 500 voor bij verkoop, je riskeert maar weinig dus.
 
Waar staan ze te koop ?
Als die er meer heeft staan wellicht leuk voor erbij
 
Tja 1.100€ is natuurlijk niets. Maak er een testritje op en als je geen rare dingen hoort kan je er geen buil aan vallen. Check wel even de remschijven: als die bijna aan vervanging toe zijn is dat wel een puntje, voor en achter kost al gauw 300 a 400 euro bij elkaar.
Verder zou ik met zo'n kilometerstand rekening houden dat de eerstvolgende grote beurt duur uit gaat vallen, hou 1.000€ in gedachte. Dan heb je voor ongeveer 2.000€ een motor die op orde is, nog altijd aanzienlijk goedkoper dan andere occasions van die motor.
 
De lesmotor waar ik op reed had al 120.000 km op de klok, schakelde als een datje en koppeling deed het prima. Was nog nooit een sleutel op geweest, gewoon onderhoud en tanken. Was een Honda CBF500. Alom bekend als dat type Honda motoren oer en oer sterk zijn, kortom een prima motor! ;)

Voorvorkkeringen gingen wel vaker lek dan een 'geen lesmotor' volgens de rijschoolhouder, dat kwam door de vele remproefen. Verder slijten de remmen sneller, maar dat wordt netjes vervangen en is geen reden om zo'n ex-lesmotor niet te kopen. :)
 
Laatst bewerkt:
Mijn inschatting is dat normaal gesproken er ca 1000 Euro meer voor gevraagd zou worden. M.a.w. als je 1000 Euro er aan kosten van hebt dan nog ben je niet duurder uit.

1000 Euro is best behoorlijk. Alle tekort aan onderhoud kan je daarvan betalen. Blijft alleen de de echt kostbare zaken over.

Kromme onderdelen door een ongeval. (voorvork, frame, remschijven) Enige val schade zal deze motor wel hebben door het lessen maar dat is meestal beperkt door valbeugels en doppen. Een ervaren techneut kan die zaken wel controleren.

Olie verbruik doordat het motorblok aan een revisie toe is.

Dat kan je zelf controleren door te kijken aan de kleur van de rook bij koud en warm draaien van de motor. Zwarte rook is verbrande olie. Witte rook bij het warmdraaien is ok dat is condensvocht. Witte rook bij warme motor is lekkage koelvloeistof.

Als je deze kostbare zaken hebt uitgesloten dan is de kans op een goede koop groot zeker omdat het een Honda is.
 
Lesmoteren worden in de regel prima onderhouden, maar ook mishandeld. Bepaalde pijnplekken zijn een stuk uitgesprokener dan bij andere fietsen, en op andere vlakken boeit het geen bal. Ze rijden de hele dag door, dus weinig heatcycles voor de kilometers, dat betekent weinig koude kilometers, en dat is goed. De koppeling daarentegen zal wel op z'n falie hebben gehad (al valt dat in verhouding met auto's dan wel weer mee). Ze worden niet hard doorgetrokken want da's doodeng, en er is ook niet mee op circuits gescheurd. Enige dat ik kan bedenken is dat ze optisch vaak wat minder zullen zijn, dat wel. Maar vind jij dat boeiend?

Ik zou het zo doen :)
 
Het ligt aan de instructeur. Sommige lesmotoren zijn schrot omdat de instructeur geen geld terug wilde insteken, sommige zijn best wel goed zelfs bij een ton. En de prijs is laag niet omdat ie per se slecht is, maar omdat die motor zich al tien keer heeft terugbetaald en natuurlijk omdat weinig mensen zo'n ding graag kopen.
 
Lesmoteren worden in de regel prima onderhouden, maar ook mishandeld. Bepaalde pijnplekken zijn een stuk uitgesprokener dan bij andere fietsen, en op andere vlakken boeit het geen bal. Ze rijden de hele dag door, dus weinig heatcycles voor de kilometers, dat betekent weinig koude kilometers, en dat is goed. De koppeling daarentegen zal wel op z'n falie hebben gehad (al valt dat in verhouding met auto's dan wel weer mee). Ze worden niet hard doorgetrokken want da's doodeng, en er is ook niet mee op circuits gescheurd. Enige dat ik kan bedenken is dat ze optisch vaak wat minder zullen zijn, dat wel. Maar vind jij dat boeiend?

Ik zou het zo doen :)

Mijn leswagen zat de eerste koppeling nog in,kmstand was ruim boven de 500000km :P
 
Dat kan je zelf controleren door te kijken aan de kleur van de rook bij koud en warm draaien van de motor. Zwarte rook is verbrande olie. Witte rook bij het warmdraaien is ok dat is condensvocht. Witte rook bij warme motor is lekkage koelvloeistof.
Niet echt correct.
Zwarte rook is een onvolledige verbranding. Kan van alles zijn, luchtfilter dat vervangen moet worden, carburateur die gereinigd moet worden, carburateur die versleten is, injectie die niet koosjer werkt, etc...
Olie geeft doorgaans blauwe rook. Meestal is dat geen goed teken, wat trouwens niet zeggen wil dat je niet kunt rijden met een olieboot. Af en toe een beetje olie bijvullen is nog altijd gemakkelijker en goedkoper dan een revisie.
Witte rook (damp) is vocht. Dat kan condens zijn, maar ook koelvloeistof. Als je bij een warme motor witte damp ziet is er ergens wel iets grondig fout.
In dit geval zou ik gewoon een proefrit maken. Even kijken hoe die koud start, ritje maken en opletten of je geen gekke dingen merkt, ziet hoort of ruikt. Alle vloeistoffen even nakijken en als dat in orde is gewoon kopen.
 
Stel dat er elke dag met die motor gevallen is en hij 300 dagen per jaar gebruikt werd.
Dan is er 2700 keer mee gevallen. :o

En ik heb eens een vrouw 3 keer achter elkaar zien vallen op een oefenterrein.
Als dat vaker voorkomt is er misschien wel 27000 keer mee gevallen. _O-
 
Laatst bewerkt:
Misschien is het ook goed om naar de aanslagnokken te kijken en of de wielen nog in 1 lijn staan..
 
Ik heb gereden op een CBF500 met 122K op de klok met nog de eerste koppeling. Ding reed prima hoor, niet stuk te krijgen. Daarna op een Transalp 700 met 82K op de klok, idem. Dingen zijn niet kapot te krijgen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan