Wanneer kunnen we weer rijden en is de pekel weg?

November in het vet gezet, hele winter gereden (ja ook vorige week) en mijn motor is niet kapot :+
 
Zeker niet gaan rijden voor allerheiligen, dat is de gouden regel. Liefst nog even later want er kan nog pekel liggen.

Allerheiligen (Sollemnitas Omnium Sanctorum in het Latijn) is een christelijk feest dat op 1 november valt en gevierd wordt onder Rooms-katholieken en anglicanen. In de Rooms-Katholieke Kerk is het een hoogfeest. Ook de Oosters-Orthodoxe Kerk kent het feest, maar op de eerste zondag na Pinksteren, mogelijk in navolging van de Lemuria, gevierd op 13 mei. De feestdag viert de nagedachtenis aan alle heiligen en martelaren.
 
Ik heb wel van Ijsheiligen gehoord... IJsheiligen is de naam voor een aantal katholieke heiligen, van wie de naamdagen vallen in de periode van 11 tot en met 15 mei. Volgens de volksweerkunde zijn dit de laatste dagen in het (voor)jaar waarop nog nachtvorst kan optreden.
 
Maar he, als het morgen en zaterdag flink regent pak ik hem zondag en rij dan die 103 benzine zo snel mogelijk er doorheen, nu al zin in...
 
November in het vet gezet, hele winter gereden (ja ook vorige week) en mijn motor is niet kapot :+

Hier hetzelfde, maar dan in de Tectyl. Gisteren begonnen met poetsen en ik verwacht nog wel heel wat uurtjes bezig te zijn met de petroleum, zeep, wax enz enz.
 
hier in grunn werd vanmorgen nog flink gestrooid

Wist ik niet, heb er niks van gezien.. vanochtend wel gemerkt dat het glad was; 2 fietsers onderuit zien gaan.


Vraag aan TS: wanneer er een paar mooie, droge dagen achter elkaar zijn rijd jij ook niet? (ivm stof)
 
Typisch dat je bij dit soort vragen van TS altijd van die mannetjes moet hebben die stoer gaan roepen dat je gewoon door moet rijden, who gives a f&*k about pekel, etc. Die gasten hebben blijkbaar écht niks beters te doen dan dingen roepen waar TS totaal niet op zit te wachten. Zijn vraag lijkt me vrij helder, voor iemand die de lagere school heeft afgemaakt. Kunnen we al die reacties niet bundelen in één post met als topic "Ik ben de stoerste - en enige echte - motorrijder van NL"?

Maar goed, back on topic.

Houd www.rijkswaterstaatstrooit.nl in de gaten. Als je die elke dag even checkt, zie je of er de afgelopen dag gestrooid is. Toevallig is er vannacht voor het eerst in twee weken nergens in NL gestrooid.

Als ze die strooiwagen nou de komende periode even binnen houden en we krijgen de regen die de komende dagen voorspeld is, is de troep wel weg. Ik hou zelf een week of twee én regen aan: twee weken na de laatste strooirun ga ik de weg weer op, mits er een paar mooie buien zijn gevallen.
 
Laatst bewerkt:
Typisch dat je bij dit soort vragen van TS altijd van die mannetjes moet hebben die stoer gaan roepen dat je gewoon door moet rijden, who gives a f&*k about pekel, etc. Die gasten hebben blijkbaar écht niks beters te doen dan dingen roepen waar TS totaal niet op zit te wachten. Zijn vraag lijkt me vrij helder, voor iemand die de lagere school heeft afgemaakt. Kunnen we al die reacties niet bundelen in één post met als topic "Ik ben de stoerste - en enige echte - motorrijder van NL"?

Maar goed, back on topic.

Houd www.rijkswaterstaatstrooit.nl in de gaten. Als je die elke dag even checkt, zie je of er de afgelopen dag gestrooid is. Toevallig is er vannacht voor het eerst in twee weken nergens in NL gestrooid.

Als ze die strooiwagen nou de komende periode even binnen houden en we krijgen de regen die de komende dagen voorspeld is, is de troep wel weg. Ik hou zelf een week of twee én regen aan: twee weken na de laatste strooirun ga ik de weg weer op, mits er een paar mooie buien zijn gevallen.


++++ :t

Dat gebazel zie je hier constant ,de echte doorrijders '(
Met m n ZRX rijd ik ook niet zolang er zout ligt,
t ding heeft gewoon teveel gepolijste delen en ben er retezuinig op.
Heb nu een klr om de winter door te komen en dat ding mag onder t zout en modder zo de schuur weer in.
 
Typisch dat je bij dit soort vragen van TS altijd van die mannetjes moet hebben die stoer gaan roepen dat je gewoon door moet rijden, who gives a f&*k about pekel, etc. Die gasten hebben blijkbaar écht niks beters te doen dan dingen roepen waar TS totaal niet op zit te wachten. Zijn vraag lijkt me vrij helder, voor iemand die de lagere school heeft afgemaakt. Kunnen we al die reacties niet bundelen in één post met als topic "Ik ben de stoerste - en enige echte - motorrijder van NL"?

Maar goed, back on topic.

Houd www.rijkswaterstaatstrooit.nl in de gaten. Als je die elke dag even checkt, zie je of er de afgelopen dag gestrooid is. Toevallig is er vannacht voor het eerst in twee weken nergens in NL gestrooid.

Als ze die strooiwagen nou de komende periode even binnen houden en we krijgen de regen die de komende dagen voorspeld is, is de troep wel weg. Ik hou zelf een week of twee én regen aan: twee weken na de laatste strooirun ga ik de weg weer op, mits er een paar mooie buien zijn gevallen.


Inderdaad.. altijd dat gedoe over doorrijden, er zijn ook mensen die gewoon zeer zuinig op de motor zijn. Je ziet het duidelijk wanneer er is doorgereden. Boutjes etc. zie je gewoon aangetast raken.

Om je vraag te beantwoorden: Zelf ga ik pas rijden ook wanneer het 2-3x even lekker door geregend heeft. De meeste pekel is dan weg en kan je de eerste kilometers weer maken.
 
Het is niet verstandig om met je motor door de pekel, stof zout etc te rijden.
Ook niet door de regen (slecht voor elektrische contacten en kettingvet wordt afgespoeld) en ook niet door de wind (dan kan je van de weg weggewaaid worden), en niet door de zon (schade aan lak, leder en PP kunststof). Blijf maar lekker thuis.
 
Ook niet door de regen (slecht voor elektrische contacten en kettingvet wordt afgespoeld) en ook niet door de wind (dan kan je van de weg weggewaaid worden), en niet door de zon (schade aan lak, leder en PP kunststof). Blijf maar lekker thuis.
Is dat dan weer niet slecht voor je batterij? :+

Enne... is het alternatief dan om met de auto te gaan zolang er pekel ligt?
Want auto's hebben ook last ervan...
 
Typisch dat je bij dit soort vragen van TS altijd van die mannetjes moet hebben die stoer gaan roepen dat je gewoon door moet rijden, who gives a f&*k about pekel, etc. Die gasten hebben blijkbaar écht niks beters te doen dan dingen roepen waar TS totaal niet op zit te wachten. Zijn vraag lijkt me vrij helder, voor iemand die de lagere school heeft afgemaakt. Kunnen we al die reacties niet bundelen in één post met als topic "Ik ben de stoerste - en enige echte - motorrijder van NL"?

Maar goed, back on topic.

Houd www.rijkswaterstaatstrooit.nl in de gaten. Als je die elke dag even checkt, zie je of er de afgelopen dag gestrooid is. Toevallig is er vannacht voor het eerst in twee weken nergens in NL gestrooid.

Als ze die strooiwagen nou de komende periode even binnen houden en we krijgen de regen die de komende dagen voorspeld is, is de troep wel weg. Ik hou zelf een week of twee én regen aan: twee weken na de laatste strooirun ga ik de weg weer op, mits er een paar mooie buien zijn gevallen.

andersom kun je dat net zo goed uitleggen.
Ik lees hier heel vaak dingen van mensen die ontzettend zuinig op hun motor zijn. Moeten ze helemaal zelf weten, maar daardoor ontstaan er spookverhalen dat een motor in 1 week helemaal uit elkaar valt als met zout in aanraking komen. En dat is gewoon niet waar.
Je kunt makkelijk door de pekel rijden met een motor. Ik doe dat al jaren met verschillende motoren zonder iets aan conservering te doen en dat gaat gewoon goed. Ik zou zelfs haast denken dat een motor er beter tegen kan dan een auto met dat dunne blik.

Verschillende mensen hebben gewoon verschillende ervaringen en meningen ergens over. Als je daar niet tegen kunt moet je wegblijven van een forum. (in de echte wereld is dit trouwens net zo...)
 
Gaat niet alleen om het zout, met 1c en weinig grip op de motor vind ik niks an. In de regen ook niet. Ik hoef niet door files en kan op de fiets naar werk.
 
Laatst bewerkt:
Verschillende mensen hebben gewoon verschillende ervaringen en meningen ergens over. Als je daar niet tegen kunt moet je wegblijven van een forum.

Die is makkelijk zeg. "If you don't like what you see, get the heck out of here!"

Maar dit forum is toch (voor een deel althans) ook bedoeld om mensen verder te helpen? Die functie staat of valt met de gebruikers. En met hun volwassenheid en hun mogelijkheid om hun eigen ego even een seconde aan de kant te zetten en niet overal overheen te pissen waar de sneeuw nog niet geel is.

Ik kan in een topic met een vraag over kettingvet ook wel mijn mening over glijmiddel voor MILFS gaan geven, maar dat heeft toch ook geen f*%k (nou ja, dat dan misschien weer wel...) met de vraag van de TS te maken?

Exact.

En zo heeft "Ik ben stoer en rij de hele winter door want ik ben de koning" geen fluit te maken met een vraag over wanneer de pekel van de weg is.

(Ten slotte, wat betreft het echte leven: in het echte leven verschuilen stoere mannen zich niet achter een toetsenbord. Doen ze dat wel, dan zien we er heel raar uit.)
 
vandaag na 3 maanden weer de motor gestart lucht in de Banden want na 3 maanden is de lucht er bijna uit. voor je gaat rijden even de banden spanning opmeten. anders rij je met zachte banden. en een blokje rond gereden. was wel lekker om weer te rijden.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag en morgen regent het hier best veel.. volgens mij is de meeste pekel dan wel weg onderhand. Heb onderweg niet veel pekel meer zien liggen.
 
Die is makkelijk zeg. "If you don't like what you see, get the heck out of here!"

Maar dit forum is toch (voor een deel althans) ook bedoeld om mensen verder te helpen? Die functie staat of valt met de gebruikers. En met hun volwassenheid en hun mogelijkheid om hun eigen ego even een seconde aan de kant te zetten en niet overal overheen te pissen waar de sneeuw nog niet geel is.

Ik kan in een topic met een vraag over kettingvet ook wel mijn mening over glijmiddel voor MILFS gaan geven, maar dat heeft toch ook geen f*%k (nou ja, dat dan misschien weer wel...) met de vraag van de TS te maken?

Exact.

En zo heeft "Ik ben stoer en rij de hele winter door want ik ben de koning" geen fluit te maken met een vraag over wanneer de pekel van de weg is.

(Ten slotte, wat betreft het echte leven: in het echte leven verschuilen stoere mannen zich niet achter een toetsenbord. Doen ze dat wel, dan zien we er heel raar uit.)
"Wanneer kunnen we weer rijden en is de pekel weg?"

Nou... Je kunt dus rijden wanneer je dat zelf graag wilt. Simpel zat.

Ik moest doorrijden en heb daarom de motor ingespoten met Tectyl. Echt een hoerenkarwei om die rotzooi er af te halen. Gaan we dus bij voorkeur ook never nooit niet meer herhalen.

Ben ik nu stoer? Kan mij dat wat schelen? Nee.
 
die pekel blijft (ook na wat buien) nog wel aanwezig op de weg.
hoe minder van het spul hoe beter uiteraard, maar eigenlijk zal een motor niet gelijk onder je reet vandaan roesten als ie wat strooizout oppikt onderweg.
het word op de lange termijn vervelend als je 'm na de rit afspoeld met warm water... :X

mijn motoren hebben tot dusver ook nog geen ´pekelschade´ na de winterritjes, maar het kan zijn dat iemand anders daar weer wel nare ervaringen mee heeft...
ben ik omdat ik ook in de winter opstap nu een stoere ego bikkel?? nope.
en doet het me wat? ook niet.

info op een forum is relatief, en zeker hier op MF moet je pekel bij de hand hebben om alles met een korreltje te nemen :+

denk dat laatste vraag van TS nu wel beantwoord is, en dat de pekelbestendigheid van je motor afhangt van jaar en model, en in hoeverre de fabrikant rekening met pekel heeft gehouden bij t ontwerp.

Gr
Lonewulf
 
Laatst bewerkt:
Ik heb net 1 van mijn motoren verkocht, aan een handelaar, ik heb met die fiets 3 winters doorgereden (nee, rustig aan, ik ben daar niet stoerder door ,haha ) , ik heb die fiets nooit ingespoten met wat dan ook tegen de pekel, en elke dag gereden. Nou der die handelaar net moeilijk over een heel klein minuscuul deukje in de tank , en hij heeft niks over de eventuele pekel schade gezegd.

Waar ik dit om zeg is omdat ik denk dat het echt wel zwaar overdreven word, die pekel schade, het is echt niet zo dat als er iets op de weg leg je meteen je hele fiets verneukt daardoor.

Tuurlijk, de echte posters moeten weg blijven bij pekel, maar die kunnen ook beter niet in de regen of teveel stof rijden, want dan kunnen ze weer van voor af aan beginnen met poetsen, maar het meerdendeel van de motorrijders kan met dagen als nu echt wel weer rijden, in mijn ogen.
 
~

Ik moest doorrijden en heb daarom de motor ingespoten met Tectyl. Echt een hoerenkarwei om die rotzooi er af te halen. Gaan we dus bij voorkeur ook never nooit niet meer herhalen.

Ben ik nu stoer? Kan mij dat wat schelen? Nee.


Daarom gebruiken we nu ACF 50 i.p.v. Tectyl.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een setje extra wielen bij mijn circuit racer gescoord. Ze zijn recht en zien er nog mooi uit. Voor de zekerheid heb ik de keerringen er uit getrokken. Je wilt niet weten hoe verroest de wiellagers waren. Onbegrijpelijk dat mensen daarmee durven te rijden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan