KTM LC8,de motor voor echte mannen. Deel 11

Status
Niet open voor verdere reacties.
Zou nog lekkerder zijn als ze er weer gaan maken met 17Inch voor en achterwiel, zoals de 990SM/SMR/SMT serie -O- . Wat moet je met die lompe voorwielen? Rijd niemand offroad met zo'n grote fiets.

Ik heb nu de 1290 sas. Maar dat er een 19" ipv 17" in zit heeft bij mij geen enkele beperking. Als je het over de looks hebt begrijp ik het wel. Je kan er dan geen SM van maken. Maar de meeste sas rijders hebben hier bewust gekozen. KTM heeft een hele goede alternatief voor de SM rijders, deze heet de 1290 SD/GT. Oké, het is geen SM maar volgens mij een redelijke vervanger.
 
Met Gerar1 : een 19'' voorwiel voel je niet bij niet-circuitgebruik...

Mijn Japanse winter-hoogpoter heeft wél een 17'' voorwiel, maar die stuurt echt niet vlotter dan m'n KTM.

Een 21'' voorwiel, zoals in mijn 690 ENDURO R is een ander verhaal... dat wil voelbaar voornamelijk rechtdoor (de blubber) gaan en vereist op het asfalt wel een grotere input om de bocht in te gaan...
 
Dus zou de 1090-R met de wielen van de "gewone" 1090 adventure voor ruim 5cm. en achter ruim 2,5cm. lager worden. Toch eens bij KTM informeren of dit past.
Klein denkfoutje volgens mij. Het verschil tussen 19 en 21 inch is inderdaad zo’n 5 cm, maar de motor komt slechts de helft daarvan lager te staan natuurlijk, die andere 2,5 cm zit aan de bovenkant van het wiel. :+ _O- En bij de 2,5 cm verschil tussen 18 en 17 inch komt ie dus ook slechts 1,25 cm lager. :Y
 
Met Gerar1 : een 19'' voorwiel voel je niet bij niet-circuitgebruik...

Mijn Japanse winter-hoogpoter heeft wél een 17'' voorwiel, maar die stuurt echt niet vlotter dan m'n KTM.

Een 21'' voorwiel, zoals in mijn 690 ENDURO R is een ander verhaal... dat wil voelbaar voornamelijk rechtdoor (de blubber) gaan en vereist op het asfalt wel een grotere input om de bocht in te gaan...


Banden zeggen meer dan de inches van het wiel.

Ik heb de sas niet gekocht voor de blubber, maar de weg om comfertabel hard te rijden. De R1’s van mij waren in de bergen echt niet sneller.
 
Banden zeggen meer dan de inches van het wiel.

Ik heb de sas niet gekocht voor de blubber, maar de weg om comfertabel hard te rijden. De R1’s van mij waren in de bergen echt niet sneller.

Een GT is totaal geen vervanger voor een SM. Zet eens een 1190 naast een 990. Das een enorm verschil. Ik hou zelf van niet van de grote GS concurrenten. Ook al rijden ze super.
 
Ik rijdt op dit moment, naast een BMW K1200r voor het toeren, een Husqvarna 510 SMR voor het spelen. De KTM zou de BMW moeten vervangen, niet tot supermotard omgekat worden. Maar ik wil gewoon graag bij een stoplicht een voetje aan de grond.

@jabba, je hebt natuurlijk gelijk, denkfout. Misschien te enthousiast over de mogelijkheid van het wielen wisselen. Ik las dat jij de veerpoten hebt doorgestoken en de voorspanning van de achterveer hebt verlaagd, had je dealer hiervoor een tabel of is dit "op gevoel" gedaan? Merk je een verschil in de rijeigenschappen van de fiets?
 
@snowboarder39
Veervoorspanning verlagen heeft tot gevolg dat de motor kan gaan dweilen of dat je achterveer zijn eindstop raakt (beide meegemaakt met een thundercat) als je hard de hoek om gaat... Vorkpoten doorsteken maakt de motor nerveuzer op snelheid en wendbaarder... Hoeveel je kan aanpassen is een gevoelskwestie
Je kan ook je achterveer vervangen door een progressieve veer (hyperpro) die zijn in het begin slapper waardoor hij verder inzakt, daarna wordt hij steeds steviger
 
Als de dempings instelling niet verandert is zal een motor door het verstellen van de rijhoogte zeker niet gaan dweilen. Zeker niet wanneer de achterzijde lager gezet wordt. Rijhoogte verstelling met de veer niet harder of zachter. Alleen statische inzakking wordt beinvloed. Dweilen of zoeken is vaak gebrek aan demping rotte balhoofdlagers versleten banden enz ...
 
Dweilen kan bij mij best een dempingsdingetje geweest zijn (is al even terug), je veervoorspanning verlagen kan wel degelijk bijwerkingen geven... (alles met mate natuurlijk) Die hyperpro veer wordt door de ktm dealers waar ik geweest ben aanbevolen om je motor wat te verlagen. Enige nadeel van die hyperpro veren is de kleur.. (paars of zwart)
 
Je hebt wel verlagingssets met langere dogbones, maar ook die beïnvloeden het veerkarakter.
 
Bestaan de Hyperproveren ook voor de SAS1290 met de electronisch aanpasbare vering ?

Ik heb de ruime beenhoek tov de voetsteuntjes nodig, maar zou graag wat steviger met de voeten op de grond staan om die kolos mét passagier achterop gemakkelijker recht te houden .
 
Even een vraag stellen in het topic van zijn grote broer. Denk dat jullie mij hier wel bij kunnen helpen.

Mijn vraag is wat een lc4 van 2003 mag kosten .Hij heeft 12000 km op de teller.
Nu weet ik wel dat het van diverse dingen afhankelijk is maar ik hoef ook geen exacte prijs.
Deze motor heeft een zwart blok. De eigenaar zei dat die met een wit blok ?? meer last heeft van lekkages.
Weet ook iemand iets te vertellen over de onderhoudsintervallen ?

Alvast bedankt voor jullie reactie.
 
Ik rijdt op dit moment, naast een BMW K1200r voor het toeren, een Husqvarna 510 SMR voor het spelen. De KTM zou de BMW moeten vervangen, niet tot supermotard omgekat worden. Maar ik wil gewoon graag bij een stoplicht een voetje aan de grond.

@jabba, je hebt natuurlijk gelijk, denkfout. Misschien te enthousiast over de mogelijkheid van het wielen wisselen. Ik las dat jij de veerpoten hebt doorgestoken en de voorspanning van de achterveer hebt verlaagd, had je dealer hiervoor een tabel of is dit "op gevoel" gedaan? Merk je een verschil in de rijeigenschappen van de fiets?

Is puur op gevoel gedaan (ik heb overigens wel de ‘gewone’ 1090, niet de R-versie). Eerst een centimeter laten zakken voor, en achter de veer helemaal op zijn zachtst gezet (ik weeg slechts 67 kg. bij 1.70m). Later de voorkant nog eens 5mm laten zakken, en daar ben ik mee de bergen ingeweest, de Dolomieten. Het stuurde geweldig met al die haarspeldjes, nergens instabiel, ook niet op snelle rechte stukken. Heb zo ook al een stukkie topsnelheid uitgeprobeerd in Duitsland, 242 km/u op de teller, 235 km/u op de TomTom. Dat ging echt probleemloos. Daarna nog een tijdje een kruissnelheid aangehouden van 225 km/u op de TomTom, en dat was kilometers lang uit te houden.
Toch laat ik hem voor weer iets omhoog zetten. Mijn vrouw heeft sinds kort de 1050, en toen ik die uitprobeerde bij een dealer in Duitsland voelde die toch nog wat neutraler aan. Dan doet ie nog meer wat jij wil, je hoeft maar aan de bocht te denken en hij gaat precies waar jij wilt, zonder de minste inspanning of instabiliteit. Je hoeft nooit te leunen, nooit te trekken, nooit te corrigeren, superstrak en neutraal. Ik heb jaren een smt gereden, en ook nog een jaar een Superduke 1290R, maar - en daar zijn de meningen sterk over verdeeld - de 1090 (en ook de 1050) stuurt echt nog weer beduidend lichter, strakker, scherper, beter.

Zal vast ook te maken hebben met een goede, persoonlijke afstelling (ik heb het stuur iets omhoog en naar achteren geplaatst met bar-risers bv. en heb een iets groter achtertandwiel laten monteren, heb het powerpartszadel door een zadelmaker laten verlagen), met het bandentype, en hoe nieuw de banden zijn etc., maar ik ken geen andere motor die zo lichtvoetig, strak en neutraal stuurt als de 1090. Met 40 jaar rijervaring op een stuk of 10 wegmotoren, 5 crossmotoren, 5 enduro’s, en momenteel ook op het circuit met een triumph Daytona 657R uit 2013 ben ik volgens mij redelijk in staat te vergelijken en op stuurkwaliteit te beoordelen. Maar goed, het blijft altijd persoonlijk, dus je moet het zelf ervaren met een proefrit, en zo onbevooroordeeld mogelijk proberen te blijven (wat niet altijd makkelijk is met zoveel meningen).

Is trouwens het overwegen waard, kopen in Duitsland, als je niet per se een nieuwe hoeft. Op de 1050 uit 2015 (met fabrieksgarantie tot half 2019) van mijn vrouw scheelde het in november nog steeds dik 2000 euro vergeleken met een vergelijkbare fiets in Nederland, nadat je alle invoer- en keuringskosten en de te betalen bpm hebt verrekend..
 
@jabba,

Bedankt voor de info. Ik woon zelf dicht aan de duitse grens en heb mijn huidige auto ook uit Duitsland ingevoerd. Het probleem is dat ik mijn BMW wil (van de baas moet) inruilen 😬🙍 of eerst moet verkopen en ik weet niet of er veel vraag is naar een naked met 163 pk. uit 2005.
 
Ik zit een beetje rond te neuzen en lees hier en daar wat zaken over hitte problemen (voor de bestuurder) op een 1190.. Hebben jullie hier ervaring mee of valt het allemaal wel mee?
 
Ik zit een beetje rond te neuzen en lees hier en daar wat zaken over hitte problemen (voor de bestuurder) op een 1190.. Hebben jullie hier ervaring mee of valt het allemaal wel mee?

Persoonlijk heb ik niet veel problemen met de warmte afgifte, mede door goede laarzen en een goede broek.
Zeker geen reden om hem niet aan te schaffen.
Je moet het zo zien als het frisjes is heb je een lekker warm kacheltje :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan