Tips voor dit elektrisch schema?

PatrickSoler

MF veteraan
16 apr 2015
2.390
9
Leiden
Hallo allemaal,

Ik heb een Blue Sea Fuse Block 5025 besteld omdat ik wat accessoires heb en er wellicht nog meer wil in de toekomst. Om het wat makkelijker te maken heb ik het uitgetekend voor mezelf. Veel kennis heb ik niet van elektriciteit, behalve hetgeen wat ik opgedaan heb van het internet en ik kan een beetje solderen.
Mijn vraag is daarom of onderstaand schema klopt qua hoe ik dingen wil aansluiten en of er te veel / te weinig zekeringen inzitten, en moeten de inline zekeringen 30A zijn? Zoals het schema dus laat wil ik handvatverwarming en een oplader aanlsuiten via de fuse block. De fuse block wil ik aansluiten middels een relais en op een geschakelde plus (deze heb ik al gevonden, hier zit momenteel de oplader op). De geschakelde plus is in mijn geval een aansluiting in de bestaande zekeringendoos die is geschakeld op het contact.
Ook moet ik nog even uitvogelen wat voor zekeringen (en draad) ik ga toepassen in het block voor de accessoires, tips zijn welkom! :)

VaiXTNe.png
 
Laatst bewerkt:
Dank voor de toelichting vdv en sodeknetters. Leuke (techneuten) discussie zo :t

Ja wordt een lekker educatief topic zo :)

Nog een vraag:

Ik heb momenteel een Dual USB-socket op m'n motor zitten en die wil ik ook op de Fuse Block aansluiten.
Nu zit ik uit te vogelen wat voor zekering erin moet voor dit apparaatje.
Het is er zo een als op de foto. De ene uitgang trekt 2,1A en de ander 1A --> dat is samen 3,1A. Mijn gevoel zegt dan, doe er een zekering van 5A tussen. Maar na een zoektocht op internet en ook onderstaande foto (groene zekering = 30A) geven allemaal veel hogere zekeringen, 20A-30A.


Kan iemand mij uitleggen waarom er een 30A zekering in zou moeten voor een 3,1A apparaat? :?

[afbeelding]
Je hecht ook teveel waarde aan het kleurtje van de chinese zekering :)

30A is normaliter een hoofdzekering op een motor.

Gelukkig kun je bij dezelfde chinezen een zak vol verschillende zekeringen kopen, voor nog geen euro incl verzenden :) Daar zal vast ook wel 3A of 5A bij zitten.

Ik heb voor mijn motor ook nog een blokje met twee usb's klaar liggen voor montage. 15 watt, 5v uit, 3A max. Dat hebben de chinezen er op gezet :)

Ik dacht dat die kleurtjes altijd worden gebruikt voor een bepaalde Ampere, maar in China blijkbaar niet :9

Bij jou zijn wel ruim geweest in informatieverstrekking. Gister Chinese handvatverwarming ontvangen en volgens mij was het enige wat erop stond was 'Hot Grips'.. Binnenkort maar even kijken hoe ik die ga aansluiten. Er zat ook een soort cilinderdingetje bij dat de kabels niet meedraaien, maar moet er nog even goed naar kijken.
 
Ja wordt een lekker educatief topic zo :)Ik dacht dat die kleurtjes altijd worden gebruikt voor een bepaalde Ampere, maar in China blijkbaar niet :9

Bij jou zijn wel ruim geweest in informatieverstrekking. Gister Chinese handvatverwarming ontvangen en volgens mij was het enige wat erop stond was 'Hot Grips'.. Binnenkort maar even kijken hoe ik die ga aansluiten. Er zat ook een soort cilinderdingetje bij dat de kabels niet meedraaien, maar moet er nog even goed naar kijken.
Het gaat er om dat men voor de foto er iets van een zekering bij doet, totaal geen idee hebbende...

En dat gezegd hebbende, de info om mijn blokje neem ik ook met een bakje rijst. Ik gebruik gewoon een 3A of 5A zekering. Uiteindelijk gaat het om het beschermen van wat ik er aan hang, en mijn motor (affikken blokje).
 
Geschakelde plus voor je acculader betekent dat je 'm op contact moet zetten om je accu op te laden?
Que? Dit is een extra draadboompje, die draad komt naast de pluspool van de motor zelf. Voordeel is dat dat de spanning 100% zeker van je accessoires is met het contact uit en eigenlijk gewoon good-practice. Bij bijvoorbeeld handvatverwarming laat ik dat liever niet aan een "slim" systeem over, die dan probeert te kijken of hij teveel verbruikt wanneer dat niet kan.
 
Laatst bewerkt:
Nog een vraag:


Kan iemand mij uitleggen waarom er een 30A zekering in zou moeten voor een 3,1A apparaat? :?
Even los van dat dat inderdaad onzin is, zoals door anderen al voorgerekend, is dit een "hoofd" zekering. Die anderen (in het fuse block) horen het te begeven, deze in principe nooit. Moet dus ook niet te klein berekend worden, anders vliegt ie er per ongeluk uit en dat is irritant. Naast de USB zit er ook nog handvatverwarming op, misschien straks navigatie, kontverwarming, verstralers of weet ik veel wat, die moet je natuurlijk wel bij elkaar optellen in de "hoofd" zekering. Komt ammenooitnie op 30A uit, da's een tweede. Maar het is niet alleen de USB lader.
 
Terug
Bovenaan Onderaan