Motorvakantie: hoe te beginnen?

Als je een paar leuke bochtjes wil oefenen moet je even naar Kautenbach in Luxemburg gaan. Die zijn veel krapper dan de meeste grote cols, maar het zijn er maar een stuk of 7 achter elkaar dus je kunt even klein beginnen. Leuk voor een weekendje :+
 
Als je een paar leuke bochtjes wil oefenen moet je even naar Kautenbach in Luxemburg gaan. Die zijn veel krapper dan de meeste grote cols, maar het zijn er maar een stuk of 7 achter elkaar dus je kunt even klein beginnen. Leuk voor een weekendje :+

Afgelopen weekend nog geweest, maar toen lag er sneeuw, dan rij je opeens toch iets voorzichtiger :+
 
Ik ben echt heel blij met al jullie tips! Ik ga er op mijn gemakje over nadenken en alle spullen die ik nog nodig heb bij elkaar sprokkelen. We vertrekken pas op 30 juli, dus ik heb nog even om te plannen, te sprokkelen en te oefenen :)

Als ik uitgegriept ben eerst de fiets maar weer eens van stal halen en een frisse neus halen, ik ben het binnen zitten beu... Dan kan ik meteen proberen of de bagagerol blijft zitten.
 
Ik had het gezien, maar ik zag dat het vol zat en ik werk meestal in het weekend. Ik zou vrij kunnen vragen, maar gezien de kosten die er nog aan gaan komen rondom de motor wil ik dat zo min mogelijk doen. Lang leve kleine flexcontracten: niet werken is geen geld... :')
 
Met en setje fatsoenlijke spanbanden blijft zo'n rol echt wel zitten! Goed strak aantrekken, lus er onderdoor halen dat alles niet los kan schieten en gassen maar! Ook op mijn Vespa hangt alles gewoon met spanbandjes vast. Extra bagagenetje is ook altijd erg handig om er overheen te spannen. Daar kun je bijvoorbeeld je handdoek die je 's ochtends op de ene camping gebruikt hebt onder stoppen en na een paar uur rijden is deze droog van de zon en de rijwind. Èn een droge handdoeek èn geen klamme bedoeling in je tas.

xnxuWKr.jpg
 
Aangezien ik precies dezelfde situatie heb gehad, zal ik nog een paar (lange) duiten in het zakje proberen te doen!

Ervaringen 1e reis
In 2013 kocht mijn vriendin haar Diversion 600, dus na wat kilometers (ik schat ±2-3000) in NL, in 2014 op vakantie geweest naar Embrun. We zijn ook rustig begonnen met rijden, bij Venlo de grens over en na 100 km van de snelweg af. Per dag ongeveer 300 km binnendoor getoerd richting Zwitserland, daarbij elk heuveltje/bergje/schwarzwalderhochalpstrasse-tje meegepakt :+ . Ze had dezelfde twijfels of ze de bergen wel leuk ging vinden, ook omdat ze zelf niet al te lang is en dus angst had om om te vallen bij een schuine helling etc.
Na 3 dagen stonden we midden in Zwitserland, om vervolgens in 2 dagen te reizen over de Col de Pillon (1546m), Col de la Croix (1778m), Grote en Kleine St Bernard (2473m+2188m) (dag 1) en de Iseran (2770m), Madeleine (1746m), Telegraph (1566m), Galibier (2642m) en Izoard (2360m) (dag 2). Ofwel, mevrouw was haar angst voor de bergen wel kwijt :+. (Ik maak foto's van alle pasovergangen >1500 mtr, vandaar dat ik het nog zo precies weet ;) )
Moraal van het verhaal? Gewoon beginnen, je leert het snel genoeg! 8-)

Baggage/Bepakking
Ik heb nog even een foto opgesnort van afgelopen jaar, we hebben een rondje Pyreneeen gedaan (ruim 5300 km in 18 dagen), met de volgende bepakking;

full

Ergens in de buurt van San Sebastian (Jaizkibel volgens mij)

Tracer (voorgrond)
2 zij + 1 topkoffer. 1 rolbag 60 ltr (Dane :t) met tent, matje en slaapzak. 1 rolbag 40 ltr met 2 paar wandelschoenen en 1 rugzak. Die laatste weegt helemaal niks, is alleen om geprop in de zijkoffers te voorkomen. Het is ook wel een fijn steuntje in de rug soms :9

Diversion (achtergrond)
2 zijtassen van Dane (Anholt) + 1 rolbag 40 ltr met 1 matje en slaapzak.

Verder allebei een tanktas met wat zwaardere dingen (o.a. toilettas, campinggids) en reispapieren, telefoon, portemonnee etc.

De Diversion is bepakt met de kleding, alles verpakt in plastic zakken wegens niet waterdicht zijn van de tassen :Z
De Tracer heeft alle campingmeuk en overige zaken (koken, eten, wassen, regenpak, voedsel, etc) bij hem/haar.

Wij kamperen "hard-core", we gaan eigenlijk maar 1 of 2 keer uit eten op vakantie, verder koken we altijd zelf. Dan heb je aardig wat spul nodig + wat 'noodrantsoen' mocht er geen supermarkt open zijn oid.

Daarnaast neem ik altijd een litertje motorolie mee, WD40, Ducttape en Tie-wraps. Verder dit jaar voor het eerst een bandenreparatieset meegenomen (in ±40.000 km buitenland, nog nooit een lekke band gehad, maargoed *D ).
Vergeet ook niet de verplichte zaken in sommige landen (veiligheidshesje, ehbo setje, alcoholtester (moet dat nog??)).

Verder moet je een paar keer dit gedaan hebben om de juiste hoeveelheid spullen mee te hebben. Afgelopen jaar ook weer een paar dingen meer thuis gelaten en niet gemist!

Bestemming
De meeste tips zijn al gegeven, maar als je Duitsland wilt mijden zou ik voor de Vogezen gaan. Motorhotel La Mouche is dan een aanrader :t. Verder zou ik een bestemming in je hoofd houden om toch een doel te hebben, maar toch de mogelijkheid houden hiervan af te kunnen wijken, je weet nooit hoe het bevalt > dan wordt het in ieder geval geen teleurstelling.
Wij hebben destijds bewust voor Embrun gekozen, als je de Izoard over gaat kun je aan het landschap gelijk al zien dat het daar een stuk droger is = veel zon! Verder is het een redelijke stad, met een meer en (veel) toerisme, dus ook restaurantjes etc.
Andere optie is Schotland, maar daar moet je wel mazzel hebben met het weer. Ik ben, ondanks de helft van de vakantie nat geregend te zijn, wel verliefd geworden op de Highlands :+ Linksrijden is wel tricky vond ik, helemaal in Newcastle als je met een duffe kop van die ferry af komt.

Ik heb de inkt op, veel plezier alvast met het maken van de plannen en uiteraard met de reis zelf! *D
 
Leuke camping ook in Embrun, La Veille Ferme ofzo. NL eigenaren, erg aardige mensen. Hele map met motorroutes bij de receptie. Verse broodjes in de ochtend en verder alles op loopafstand.
 
Leuke camping ook in Embrun, La Veille Ferme ofzo. NL eigenaren, erg aardige mensen. Hele map met motorroutes bij de receptie. Verse broodjes in de ochtend en verder alles op loopafstand.

Volgens mij stonden wij daar ook inderdaad, kan die namen altijd slecht onthouden.... Misschien ook maar een foto van maken :+
 
Hmmmm, kan nu al niet wachten op de zomer! Sinds de beurs gisteren heb ik vooral heel veel zin om de fiets weer van stal te plukken! Toch maar even afwachten tot de ijzige kou voorbij is... We kwamen gisteren bij een stand van een meneer die groepsreizen aanbiedt en daarbij speciale aandacht besteedt aan de beginners in de groep. Klinkt ook wel erg interessant... We hebben nog even om er over na te denken en voorpret is ook altijd leuk! :)
 
Inmiddels twee miniritjes naar en van de garage verder... Fiets is er helemaal klaar voor en ik ook: morgen gaan we voor een paar dagen naar Luxemburg en de Ardennen. De weersvoorspellingen zien er niet fantastisch, maar gelukkig ook niet al te beroerd uit. Morgen gaan we eerst richting Luxemburg, ik denk het eerste stuk snelweg en vanaf zuid Limburg binnendoor of zoiets dergelijks. Routes maken laat ik aan het vriendje over, als ik dat doe komen we waarschijnlijk in Groningen uit.
Vrijdag gaan we door naar de Ardennen, daar brengen we met een vriendengroep het weekend door om op zondag weer naar huis te gaan. Het is nog niet meteen kamperen, maar 't is een mooi begin :)
 
Hierboven verschillende posts over bagage.
Na vorige zomervakantie (hoewel? Noordkaap net iets boven nul) was ik het zat met steeds veel werk met opbinden. Daarom via MP een set zijkoffers gekocht. (waterdicht bij testen met spuiten tuinslang) Aan de rekken was er natuurlijk het nodige laswerk te doen.
Tassen wil ik niet, want bij (heel veel) regen niet betrouwbaar op waterdicht.

Ik heb de motor vandaag net uit de stalling gehaald. Afgelopen week was het mij nog veel te koud. Straf hoor om deze week al de Ardennen te gaan bezoeken. (ook zin in!)

Vandaag mooi weer en daarom goed moment om de zijkoffers en de bbh rekken te passen.
Ruimteproblemen lijken nu wel opgelost. Op de tank gaat nog een tanktas.
Op de buddy evt. rolbag(s) met tent, slaapgerei ect. Eis hiervoor is DROOG!
Vorig jaar naar Noordkaap bleek veel extra (motor)kleding nodig. Dat was aanmerkelijk meer dan mijn trips naar Portugal of Italië. Dat was ook weer een roltas! Deze zomer ga ik het spul testen met kortere uitstapjes.
180.jpg
360.jpg

Wat mij betreft TEST geslaagd. :t
Koffers eraf, rekken eraf. Tijd om km's te gaan maken............... :]
 
Laatst bewerkt:
Ben van plan deze zomer naar Zwitserland te reizen op de motor. Heb geen zin om de hele zitting in 1 dag te rijden dus ben op zoek naar of een hoteletje of een camping waar ik een nachtje met wat maten kan overnachten. Heb vorig jaar pas mijn rijbewijs gehaald en dit is de eerst echte lange reis die ik op de motor ga maken, heb dus 0 ervaring. Heeft iemand advies wat betreft leuke campings/hotels in Frankrijk? Ik heb een aantal artikelen gevonden met een aantal campings die op locaties liggen met leuk routes, ook een aantal hotels. Mijn voorkeur gaat toch uit naar hotelletjes, dan hoef ik toch net iets minder mee te nemen denk ik. Wat vinden jullie? Ik ga op de MT07
 
Ben van plan deze zomer naar Zwitserland te reizen op de motor. Heb geen zin om de hele zitting in 1 dag te rijden dus ben op zoek naar of een hoteletje of een camping waar ik een nachtje met wat maten kan overnachten. Heb vorig jaar pas mijn rijbewijs gehaald en dit is de eerst echte lange reis die ik op de motor ga maken, heb dus 0 ervaring. Heeft iemand advies wat betreft leuke campings/hotels in Frankrijk? Ik heb een aantal artikelen gevonden met een aantal campings die op locaties liggen met leuk routes, ook een aantal hotels. Mijn voorkeur gaat toch uit naar hotelletjes, dan hoef ik toch net iets minder mee te nemen denk ik. Wat vinden jullie? Ik ga op de MT07

Je kan ook overwegen om gewoon te gaan rijden en een hotel on-the-fly te boeken als je niet meer door wilt rijden, via de booking.com app.

In feite boek je dus je hotel op een terrasje aan de koffie.
 
Ikke jaloers... B|

Don't be... Bah, wat een kou en regen en sneeuw... Gelukkig wilde mijn vriend vanochtend nog even langs Motoport, daar hadden ze regenoveralls liggen met een productiefout. Voor een tientje ben ik op mijn lijf heerlijk droog gebleven. Mijn handschoenen daarentegen zijn doorweekt.. Toen ik naar een bumperklever achter me seinde dat ie wat afstand moest houden vloog mijn handschoen door het gewicht van het water bijna uit. Ik heb onderweg gevloekt op mezelf dat ik dacht dat het wel mee zou vallen met het weer. Het viel dus niet mee :')
 
Een regenoverall meenemen..

Zielsgelukkig met mijn aankoop van vanochtend. Geen idee hoe/of ik de reis anders volgehouden had.

Weet iemand een motorkledingzaak in het noorden van Luxemburg (Urspelt zitten we nu) of ergens op de route naar Paliseul (België)?
 
Louis in Trier..............?
(Luxemburger Strasse 87)

Polo Trier idem op nr 86

Ducati Bastogne Route de Marche 120
 
Laatst bewerkt:
Langs de N84 bij Bastogne (zo'n 15km) vanaf de Luxemburgse grens zit inderdaad die Ducati dealer die Mean-Machine bedoelt, en ik dacht dat er in dat rijtje nog een motorzaak zat, maar dat weet ik niet zeker meer. In Luxemburg zelf zou ik niks weten.

Weet niet wat je precies zoekt, maar op de grensovergangen van zowel Weiswampach (N62) als Doncols (N84), zit sinds kort de redelijk grote outdoor/kampeerzaak van AS Adventures, misschien dat je daar nog iets aan hebt.
 
Laatst bewerkt:
nu rijdt ik zo min mogelijk in de regen, mooiweerrijder als ik ben, maar de tankstation/diesel handschoenen onder je handschoenen houden in ieder geval je handen droog!
 
nu rijdt ik zo min mogelijk in de regen, mooiweerrijder als ik ben, maar de tankstation/diesel handschoenen onder je handschoenen houden in ieder geval je handen droog!

Ik denk dat dit nu de meest bruikbare tip is, die komen we op weg vast wel tegen! Trier lijkt de place to be, maar dat is nogal uit de gooi vanaf hier, Bastogne kunnen we wel langs. Voor nu is het droog, dus eerst even wat bochtjes uitproberen hier :)
 
Trier lijkt de place to be

Mooie binnenstad om een keertje doorheen te wandelen.
Verder saai............
(kom er al jaren erg veel in het weekend....)

Als uitvalspunt om routes in de omgeving te rijden zou ik een andere plaats zoeken, in ieder geval waar je niet eerst de stad uit moet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan