Motorrijles: kletsen over lessen #15 Kijk waar je heen wil

Status
Niet open voor verdere reacties.
Even een korte update over mijn voortgang. De laatste paar AVD lessen zijn wij alles aan het herhalen om uiteindelijk een zo net mogelijk ritje te rijden. Toch vallen er paar kleine puntjes op, waar ik op een gegeven wel gek van wordt :+

Ik wordt heel vaak aangesproken door mijn instructeur omdat ik niet op tijd de goede rijstrook pak. Blijkbaar moet ik sneller denken en erop reageren. Ik vind van niet :+ Tenminste, ik reageer pas als ik het bord goed hebt kunnen lezen.

Eenmaal na een bocht zie ik bijvoorbeeld dat wij verderop naar links moeten. Ik dus spiegelen, nacontrole en dan opschuiven. Mja, tegen die tijd roept hij al, eerder! B|

Voor het examen schat mijn instructeur nog 3 a 4 lessen te rijden. Ben benieuwd. Tijd om een motor te kopen :9

Update!
AVD Examen staat voorlopig gepland op 30 april.
 
Laatst bewerkt:
Hooooooi!!!!
Gefeliciteerd aan alle geslaagden!
Ik kom even kijken hoe het hier gaat.
 
Eenmaal na een bocht zie ik bijvoorbeeld dat wij verderop naar links moeten. Ik dus spiegelen, nacontrole en dan opschuiven. Mja, tegen die tijd roept hij al, eerder! B|
Misschien komt het door hoe je het opschrijft, maar als ik dit lees zie ik iemand voor me die pas gaat spiegelen en ruimte zoeken op een andere rijstrook als er een reden is om op te schuiven (bijvoorbeeld een bord). Reactief dus. Dat betekent dat als je die bocht om komt en er staat opeens een auto vol op zijn rem of zo, je dus ook reactief op zoek moet naar een plekje, en dat kan te laat zijn.

Waar je dus eerder mee moet zijn is met je "situational awareness", oftewel actiever om je heen kijken en altijd weten wie waar rijdt, zodat je bij een plotselinge "change of plans" alleen nog maar hoeft te controleren of alles nog steeds zo is zoals je dacht, en dan kun je dus sneller reageren.

Kan het fout hebben hoor, maar zie dit bij automobilisten heel vaak fout gaan. Dan krijg je van die puntstukpakkers, als de navigatie opeens roept van links houden of zo. Nou, als zo iemand er bij jou van opzij in komt rijden moet je ook iets doen, en als je niet allang weet of je kunt remmen of van rijstrook kunt wisselen wordt het een gok.

Overigens is "nacontrole" wat je doet ná een manoeuvre, niet ervoor :)
 
Hoi Coert! Ik ben er weer, heb dit forum wel gemist. Maar bewust even afstand genomen van alles rondom motoren, ik kon toch niet rijden.
Nu gaat het lichamelijk wel weer goed, tussen de oren moet nog wel gesleuteld worden, maar nu het beter weer wordt en ik overal motoren zie rijden, begint het toch weer te kriebelen.
 
Hoi Coert! Ik ben er weer, heb dit forum wel gemist. Maar bewust even afstand genomen van alles rondom motoren, ik kon toch niet rijden.
Nu gaat het lichamelijk wel weer goed, tussen de oren moet nog wel gesleuteld worden, maar nu het beter weer wordt en ik overal motoren zie rijden, begint het toch weer te kriebelen.

Fijn om te horen dat je bent hersteld! Doe wat met die kriebel ;)

Ik ben er gisteren voor het eerst weer op uitgeweest met de CBR voor een rondje Veluwe. Genoeg soortgenoten gezien onderweg en wat was het weer ouderwets genieten. Kreeg die grijns niet van m'n gezicht.

Gefeliciteerd aan alle geslaagden en veel plezier en succes voor de lessers!
 
Misschien komt het door hoe je het opschrijft, maar als ik dit lees zie ik iemand voor me die pas gaat spiegelen en ruimte zoeken op een andere rijstrook als er een reden is om op te schuiven (bijvoorbeeld een bord). Reactief dus. Dat betekent dat als je die bocht om komt en er staat opeens een auto vol op zijn rem of zo, je dus ook reactief op zoek moet naar een plekje, en dat kan te laat zijn.

Waar je dus eerder mee moet zijn is met je "situational awareness", oftewel actiever om je heen kijken en altijd weten wie waar rijdt, zodat je bij een plotselinge "change of plans" alleen nog maar hoeft te controleren of alles nog steeds zo is zoals je dacht, en dan kun je dus sneller reageren.

Kan het fout hebben hoor, maar zie dit bij automobilisten heel vaak fout gaan. Dan krijg je van die puntstukpakkers, als de navigatie opeens roept van links houden of zo. Nou, als zo iemand er bij jou van opzij in komt rijden moet je ook iets doen, en als je niet allang weet of je kunt remmen of van rijstrook kunt wisselen wordt het een gok.

Overigens is "nacontrole" wat je doet ná een manoeuvre, niet ervoor :)

Met "nacontrole" bedoelde ik dus over het schouder kijken voordat ik ga opschuiven. Zo heb ik het geleerd.

Over het kijken en opschuiven. Een bord kan ik eenmaal maar een op een bepaalde afstand zien en lezen. Totdat ik het hebt kunnen lezen en erop kan gaan reageren begint de instructeur al te roepen. Ik denk dat het komt omdat hij de situatie al kent en ik niet :+ Misschien ook niet hoor :')
Bij bekende situaties heb ik er geen problemen mee. Ik vind het alleen soms lastig. Zou niet weten hoe ik dit proces kan verbeteren.

Wij hebben vijf lessen gepland voor de examen om dit soort situaties te oefenen. Ben benieuwd :)
 
Mooi dat je het toch weer gaat oppikken Cabo! Er zijn er zovelen die het laten varen na een valpartij of eerste ongeluk.
Wel goed dat je het forum even hebt laten gaan, kon je je even "leeg" maken en met iets anders doorgaan. Wat afleiding bedoel ik ermee.

Weet je al wat voor soort motor je wilt? :)
 
Thanks Coert.
Heb net bij een Honda Hornet gekeken, weet niet of dat hem wordt. Maar ik wil wel graag weer een Hornet, dat is vertrouwd.
 
Met "nacontrole" bedoelde ik dus over het schouder kijken voordat ik ga opschuiven. Zo heb ik het geleerd.`
Nacontrole is wat je doet na een manoeuvre of een bocht, dus stel je bent opgeschoven of afgeslagen dan kijk je nog even om je heen en in je spiegels of de situatie inderdaad zo is uitgekomen zoals je had gepland, of dat er achter je een kettingbotsing is ontstaan :9 Wat jij bedoelde is een "nek check" of "dode hoek check" of "shoulder check", door Engels-sprekenden ook vaak een "life saver" genoemd.

Bij bekende situaties heb ik er geen problemen mee. Ik vind het alleen soms lastig. Zou niet weten hoe ik dit proces kan verbeteren. Wij hebben vijf lessen gepland voor de examen om dit soort situaties te oefenen. Ben benieuwd :)
Succes! Ik hoop dat er ergens nog een of ander kwartje valt waarvan we nu nog niet weten dat het nog niet gevallen is :) In vijf lessen kun je natuurlijk best een hoop leren.
 
Nou... morgen poging twee voor m'n AVD. Heb m'n ID kaart vast in de binnenzak van de motorjas gedaan en neem m'n portemonnee met rijbewijs afzonderlijk mee, dan weet ik zeker dat ik minstens één ID bewijs heb whahaha.

Heb alleen morgen een instructeur waarmee het iets minder goed klikt als met m'n vaste instructeur. Dus vind het een beetje jammer dat ik nu met hem examen moet doen. Maargoed, dat zit tussen de oren, als ik gewoon rijd zoals altijd moet ik het gewoon halen... hahaha :P
 
14:55 begint 't examen. Er was om 14:15 nog wel een gaatje om even warm te draaien, dus meer dan een half uurtje rijden krijg ik niet... aangezien ik vorige week ook niet veel gereden heb wordt dat nog wat... hahaha :P

Thanks mannen! (En vrouw)
 
Succes Reliku!! *O* *O* *O*

Ik ben zelf echt enorm jaloers op alle mensen die ik op weg naar huis, van het werk, zie rijden op de motor. Ik wil oooooooook :Y *O*
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan