Post hier je grootste sleutelblunder! Deeltje 2

Status
Niet open voor verdere reacties.
Mijn pijnlijkste blunder was geloof ik in mijn brommer tijd nog. Ik reed toen op een Zundapp met een expansieuitlaat. Deze zal met een klem vast op de uitlaatpoort. Echter niet goed genoeg dus soms kwam hij los te zitten. Na een tijdje was ik dat zat en heb dus een extra sleuf in de uitlaat gezaagd zodat deze beter vast zou klemmen. Dus daarna maar even een proefritje om te kijken of ie bleef zitten. Een kilometer of 15 gereden en toen maar eens kijken of ie nog goed vast zat. Dus ik grijp met de volle blote hand die uitlaatbocht vast om er eens goed aan te trekken om te kijken of ie los komt. de uitlaat zat nog vast. Mijn hand ook. Hele hand verbrand. Pijn is een hele goede leerschool, doe zoiets nooit meer.
 
Mijn pijnlijkste blunder was geloof ik in mijn brommer tijd nog. Ik reed toen op een Zundapp met een expansieuitlaat. Deze zal met een klem vast op de uitlaatpoort. Echter niet goed genoeg dus soms kwam hij los te zitten. Na een tijdje was ik dat zat en heb dus een extra sleuf in de uitlaat gezaagd zodat deze beter vast zou klemmen. Dus daarna maar even een proefritje om te kijken of ie bleef zitten. Een kilometer of 15 gereden en toen maar eens kijken of ie nog goed vast zat. Dus ik grijp met de volle blote hand die uitlaatbocht vast om er eens goed aan te trekken om te kijken of ie los komt. de uitlaat zat nog vast. Mijn hand ook. Hele hand verbrand. Pijn is een hele goede leerschool, doe zoiets nooit meer.
Dan liep het bij jouw nog met een sisser af.
 
Dan liep het bij jouw nog met een sisser af.
1328554698663.jpg
 
Vandaag aan 't blik geklust. Remleiding vervangen.
Ene zijde nippel erop, en opgetromt, andere zijde ook opgetromt, toen weer netjes een stukje leiding afgesneden, nippel erop |( |( |( |(
...... en weer netjes opgetromt, daarna gemonteerd. O-) O-)
 
Vandaag aan 't blik geklust. Remleiding vervangen.
Ene zijde nippel erop, en opgetromt, andere zijde ook opgetromt, toen weer netjes een stukje leiding afgesneden, nippel erop |( |( |( |(
...... en weer netjes opgetromt, daarna gemonteerd. O-) O-)


je had hem ook in het midden kunnen doorsnijden en dan een koppelstukje er tussen...
niet dat het je blunder goedmaakt, maar altijd leuk om te weten dat er alternatieven zijn
 
Vandaag aan 't blik geklust. Remleiding vervangen.
Ene zijde nippel erop, en opgetromt, andere zijde ook opgetromt, toen weer netjes een stukje leiding afgesneden, nippel erop |( |( |( |(
...... en weer netjes opgetromt, daarna gemonteerd. O-) O-)

Als dat al een blunder is, dan is mijn lijst lang, niet alleen bij remleidingen maar ook bij elektra stekkers enzo.
 
Laatst bewerkt:
Geen blunder maar wel super onverstandig:
Nieuwe stroomkring met schakelaars, stopcontacten en lampen aanleggen in een werkplaats. Om te testen of alles goed werkt een verlengsnoer maken met aan allebei de uiteinden een stekker. De ene kant in t nieuwe net, de andere in t oude waar 220 op staat. Werkte perfect, maar je moet geen moment vergeten dat er 220 op die puntjes staat!
 
Zit origineel 9 van de 10 keer origineel al met een koppelstuk op de achterremleidingen (koekblik)

Helemaal niks mis mee :N

Verdeelblokjes of overgang van metaal naar rubberen slang, zeker. Maar van die "doorverbinders" om een leiding direct aan een vervolg te maken lijkt me niet dat die origineel gebruikt worden?...

Ik zie die dingetjes wel eens zitten bij oldtimer blikken, meestal omdat er een stuk van de remleiding vervangen is wegens putcorrosie. In plaats van de job goed te doen (de hele leiding vervangen) is dan alleen het aangetaste deel vervangen. Ik vind zulke dingen dus een typisch signaal van 'hier is half werk gedaan'. Technisch kan het misschien best werken. Nadeel blijft dat het een paar extra zwakke punten zijn die kunnen gaan loslopen en lekken, wat je niet zou hebben met een leiding uit 1 deel.
 
Vroeger mocht dat niet bij een apk keuring en moesten leidingen uit 1 stuk zijn.
Tegenwoordig mag dat gewoon van de rdw keurmeesters.
Dus zal het wel betrouwbaar genoeg zijn lijkt mij.

Komt trouwens bij veel moderne koekblikken standaard voor dat de remleidingen naar achteren uit 2 of meer gedeeltes bestaan.
 
Laatst putcorrosie bij onze seicento, deel vd remleiding vervangen en een koppelstuk ertussen.
En weer een jaartje keuring 👍.

Ontopic,

Ooit eens een nokkenaskettingspanner ondersteboven gemonteerd. Ging goed totdat de xs400 boven de 7.000rpm kwam.
full
 
Geen blunder maar wel super onverstandig:
Nieuwe stroomkring met schakelaars, stopcontacten en lampen aanleggen in een werkplaats. Om te testen of alles goed werkt een verlengsnoer maken met aan allebei de uiteinden een stekker. De ene kant in t nieuwe net, de andere in t oude waar 220 op staat. Werkte perfect, maar je moet geen moment vergeten dat er 220 op die puntjes staat!

Waarom zo moeilijk :?
 
Verdeelblokjes of overgang van metaal naar rubberen slang, zeker. Maar van die "doorverbinders" om een leiding direct aan een vervolg te maken lijkt me niet dat die origineel gebruikt worden?...

Ik zie die dingetjes wel eens zitten bij oldtimer blikken, meestal omdat er een stuk van de remleiding vervangen is wegens putcorrosie. In plaats van de job goed te doen (de hele leiding vervangen) is dan alleen het aangetaste deel vervangen. Ik vind zulke dingen dus een typisch signaal van 'hier is half werk gedaan'. Technisch kan het misschien best werken. Nadeel blijft dat het een paar extra zwakke punten zijn die kunnen gaan loslopen en lekken, wat je niet zou hebben met een leiding uit 1 deel.

Ik kan wel een merk noemen waarbij het origineel zo is, maar waarschijnlijk vind je de hele auto 'hier is half werk gedaan' :+
 
Omdat het originele net niet uit kon voor testen. Dus het moest zeker weten werken voordat de stoppen er uit gingen om t aan te sluiten.

Ook met je beunhaas testsnoer gaan dan de stoppen eruit als het niet goed aangesloten is, dus geen verschil.
Ik snap het nut niet zo. En je hebt het ook niet echt sneller voor elkaar. Ipv 2e stekker aan het snoer maken had je het snoer ook met een kroonsteen aan de kabels kunnen maken waarmee je de nieuwe stroomkring aan de rest wil gaan maken.
 
Verdeelblokjes of overgang van metaal naar rubberen slang, zeker. Maar van die "doorverbinders" om een leiding direct aan een vervolg te maken lijkt me niet dat die origineel gebruikt worden?...

Ik zie die dingetjes wel eens zitten bij oldtimer blikken, meestal omdat er een stuk van de remleiding vervangen is wegens putcorrosie. In plaats van de job goed te doen (de hele leiding vervangen) is dan alleen het aangetaste deel vervangen. Ik vind zulke dingen dus een typisch signaal van 'hier is half werk gedaan'. Technisch kan het misschien best werken. Nadeel blijft dat het een paar extra zwakke punten zijn die kunnen gaan loslopen en lekken, wat je niet zou hebben met een leiding uit 1 deel.


Tja das techniek he, die ontwikkeld mee.....
Er was een tijd dat alle waterleidingen gesoldeerd moesten worden, alle verwarmingspijpen gelast, alle gasleidingen hardgesoldeerd, etc etc...
En alle vakmannen vonden de snel en knelkoppelingen maar niets, dat kon nooit werken, en zag er niet uit...
Tegenwoordig komen ze met een sok die ze er mechanisch omheen klemmen, en heeft iedereen DAAR weer commentaar op, maar zo is nu eenmaal de wereld...
In frankrijk moet nog steeds gasleidingen (ook b.v. aircoleidingen) hard gesoldeerd worden, maar europeesch goedgekeurde knelverbindingen moeten ze nu ook toestaan, maar makkelijk is het niet daar
 
Ook met je beunhaas testsnoer gaan dan de stoppen eruit als het niet goed aangesloten is, dus geen verschil.
Ik snap het nut niet zo. En je hebt het ook niet echt sneller voor elkaar. Ipv 2e stekker aan het snoer maken had je het snoer ook met een kroonsteen aan de kabels kunnen maken waarmee je de nieuwe stroomkring aan de rest wil gaan maken.
An sich doet deze methode natuurlijk niets anders, ik vind het zo achterlijk nog niet. Wat wel betrekkelijk onhandig is, is dat hij blijkbaar eerst de stekker in een "live" stopcontact heeft gedaan, en toen pas in z'n nieuwe, nog onbelaste/aangesloten stroomkring. Andersom was er letterlijk niets bijzonders aan de hand geweest. Had je gewoon een soort van gecompliceerde verlengkabel gebouwd, net als met kroonsteentjes.

Dit verkeerdom aansluiten is de blunder, de "live" zijde mag nooit uitstekende metalen stukjes hebben, want, nouja, duh.
 
Verdeelblokjes of overgang van metaal naar rubberen slang, zeker. Maar van die "doorverbinders" om een leiding direct aan een vervolg te maken lijkt me niet dat die origineel gebruikt worden?...

Ik zie die dingetjes wel eens zitten bij oldtimer blikken, meestal omdat er een stuk van de remleiding vervangen is wegens putcorrosie. In plaats van de job goed te doen (de hele leiding vervangen) is dan alleen het aangetaste deel vervangen. Ik vind zulke dingen dus een typisch signaal van 'hier is half werk gedaan'. Technisch kan het misschien best werken. Nadeel blijft dat het een paar extra zwakke punten zijn die kunnen gaan loslopen en lekken, wat je niet zou hebben met een leiding uit 1 deel.

Ik denk dat jij de reparatie knel koppelingen bedoelt dan?
Die ben ik enkele keren tegen gekomen, en dan in lekkende/zwetende toestand.. na strakker zetten wel weer dicht op dat moment.

Ik bedoel gewoon een mannetje - vrouwtje wartel waar aan beide kanten een gefelste leiding (staal, alu of koper. Kan allemaal) in zit. Soms zit er een verloop busje tussen waardoor er aan beide leidingen een mannetje zit.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan