Typisch bobine/cdi probleem? Suzuki Bandit 600N

Arontjuh

Rookie
20 feb 2018
5
0
Den Haag
Beste allemaal :)

Al +/- 2000km ben ik trotse eigenaar van een Suzuki Bandit 600N bj 1996.

Echter na ongeveer 70km te hebben gereden in het zonnetje op zondag zonder problemen viel deze plots uit bij het afremmen voor een rotonde. Vervolgens startte de motor niet meer en moest ik de stoep op.

Nadat de motor na 15/30 mins was afgekoeld startte die weer met 1 druk op de knop en liep weer als een zonnetje, echter toen de motor weer warm was viel die weer uit bij deceleratie. Dit herhaalde zich zo'n 10x voordat ik thuis kwam. Ook merkte ik dat er cilinders uitvielen bij het warm worden van de motor.

Van de motorboer moet ik het laten ophalen zodat zij hem even na kunnen kijken (hieraan zijn uiteraard kosten verbonden voor het ophalen). Echter denk ik dat dit een makkelijk zelf op te lossen elektrisch probleem is? Graag zou ik jullie mening over dit probleem willen weten?

met vriendelijke groet,
Arontjuh
 
Ik twijfel ook niet aan zijn kennis, maar een forum is wel om elkaar te helpen, geen commerciële lobby voor individuen voor zover ik weet.

Om deze reden vind ik dat je niet moet reageren als je niet helpt met die reactie, stuur hem dan rechtstreek een PM dat je de oplossing hebt. (als je zaken toch graag wil omdraaien)

Mensen met kennis moeten we absoluut koesteren, maar reageren dat je het weet en niet wil vertellen hoort er voor mij niet bij. Ik hoop dat ze er via de PM uitkomen dan, helaas zullen wij de oplossing dan nooit horen, kunnen we de searchfunctie ook gelijk weg doen!


Je bent wel erg voorbarig en fijn dat je zelf zaken invult.
Ik had ts al lang en breed een pm gestuurd, en het is aan hem of hij de oplossing wil gaan posten.
Dus wacht de volgende keer even met je naaldhakjes in het zand te zetten.
En gelukkig mogen we allemaal van mening veranderen :9
 
En leuk dat je op een forum advies gaat vragen, zo krijg je heel veel adviezen die behoorlijk tegenstrijdig zijn, dus raak je het spoor helemaal bijster.

Om te voorkomen dat mensen het spoor bijster raken is er volgens mij bedacht dat experts een steeksleuteltje krijgen bij hun naam. Als vervolgens de experts hun mening en kennis niet delen gaat dat nut verloren.

Kennis niet delen vanuit een commercieel oogpunt is een prima keuze maar een forum is juist wel bedoeld om kennis te delen. Iedereen doet zijn best om het juiste advies te geven. Garantie op het juiste antwoord heb je niet dan moetje inderdaad naar een bedrijf.

De manier om het dilemma van tegenstrijdige adviezen op te lossen dat is dat men de moeite neemt om het advies te onderbouwen. Een slechte of verkeerde onderbouwing wordt door de TS zelf herkend of door een andere MF-lid in 99% van de gevallen wel onderuit gehaald.
 
Door het koude weer van de afgelopen weken lag dit even op een laag pitje.

Vandaag heb ik mijn probleem nagebootst en heb ik mijn bougies nagekeken, deze vonken allemaal nadat de motor was uitgevallen.
De secundaire spoelen van de bobines zaten ook in het toegestane bereik. 36k Ohm uit mijn hoofd. Primaire spoel kwam ik niet 1,2,3 bij met mijn multimeter maar ga er vanuit dat dit ook goed zit aangezien al me bougies vonken.

Ook heb ik even met mijn tank open gereden, dit mocht ook niet baten.

Wel ben ik erachter dat ik elke keer +/- 1,5 km kan rijden en na ongeveer 1 km begint hij te stotteren en heel erg in te houden tussen de 3000 en 5000 toeren. Na het uitvallen 15 mins wachten en vervolgens rijd de motor de eerste km weer als een zonnetje voordat het probleem zich herhaald..
 
Door het koude weer van de afgelopen weken lag dit even op een laag pitje.

Vandaag heb ik mijn probleem nagebootst en heb ik mijn bougies nagekeken, deze vonken allemaal nadat de motor was uitgevallen.
De secundaire spoelen van de bobines zaten ook in het toegestane bereik. 36k Ohm uit mijn hoofd. Primaire spoel kwam ik niet 1,2,3 bij met mijn multimeter maar ga er vanuit dat dit ook goed zit aangezien al me bougies vonken.

Ook heb ik even met mijn tank open gereden, dit mocht ook niet baten.

Wel ben ik erachter dat ik elke keer +/- 1,5 km kan rijden en na ongeveer 1 km begint hij te stotteren en heel erg in te houden tussen de 3000 en 5000 toeren. Na het uitvallen 15 mins wachten en vervolgens rijd de motor de eerste km weer als een zonnetje voordat het probleem zich herhaald..
Je hebt iets dat niet meer goed functioneert door de oplopende temperatuur (pick up spoel, ecu, bobine), of je hebt een haperende benzinetoevoer (slechte kraan, verstopte filter(s). Of beide.

Je kunt kijken hoe lang het blok blijft lopen mbv een externe benzinetoevoer. En/of kijken of er nog iets in het vlotterbakje zit, direct na afslaan (aftapje onder vlottebak)

En je kunt proberen met een verfstripper of fohn de diverse deze sneller warm te maken, om te zien of daar reactie op komt.

Je moet zelf maken even kijken wat haalbaar is, om te testen. Want dingen uitsluiten lijkt me het voornaamste nu, anders blijft het gissen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan