Schakelen werkt niet goed met motor uitgeschakeld

gabri85

Rookie
11 mrt 2018
15
0
Halloa,

Heb een Yamaha FZ6n uit 2006. Als de motor uitgeschakeld is heb ik af en toe het probleem dat het pookje niet in een versnelling of neutraal wil gaan. Het pookje beweegt wel, maar verder niets.
Situatie heb ik bijvoorbeeld als ik de motor uitzet terwijl deze nog in een versnelling staat, en dan weer in neutraal moet zetten om te kunnen starten.

Tijdens het rijden gaat schakelen wel goed.
Enig idee wat dit kan zijn?
 
Wat je kan doen: Voordat je hem uitzet in zijn vrij zetten (gewoonte.) Starten met je koppeling in? Of op je motor zitten en hem een klein beetje voor of achteruit duwen met je koppeling in en daarna los. Meestal krijg je hem dan wel in zijn vrij.
 
Motoren hebben een zogenaamde dogbox versnellingsbak.
In plaats van een Synchro mesh met messing ringen zijn het gewoon tandwielen met daaraan metalen uitsteeksels (tabjes) die in elkaar grijpen.
Als deze niet oplijnen wil je bak dus niet schakelen ;)
 
Niet alleen als die uitstaat. Ik had wel eens als ik niet terug schakelde tijdens het rijden voor een stoplicht, en pas bij stilstand terugschakelde, dan liep die af en toe vast en kwam ik niet in z'n een. Inderdaad ff klein beetje naar voren bewegen en dan pakt die 'm ineens.

Of naar achteren :p

Of inderdaad naar achter, maar vooruit is logischer :9
 
Terug
Bovenaan Onderaan