Honda CBF deel 5

Status
Niet open voor verdere reacties.
Goedemiddag allemaal,

Nieuw hier op het forum, maar al veel met jullie meegelezen toen ik een motor zocht.
Afgelopen zomer heb ik na jaren dromen eindelijk mijn motorrijbewijs gehaald en een motor gekocht.
Een zilvergrijze CBF600SA uit 2004.
Nog niet veel op gereden helaas omdat het al snel slecht weer werd.

Hij heeft dus een tijdje stil gestaan en ik dacht laat ik ‘m eens starten.
Maar dat doet hij dus niet...
Nou had ik de motor waarschijnlijk in het najaar al aan de druppellader moeten leggen, niet aan gedacht, dus ik dacht, dat doe ik alsnog. Hopelijk lost dat het probleem op.

Maar ik heb er niet zoveel verstand van helaas en heb ook geen handleiding bij de motor gekregen.
De handleiding die ik op internet vond zegt dat de accu onder het zadel zit.
Die heb ik los, maar ik zie niks dat op een accu lijkt.

Dus een beetje een suffe vraag misschien, maar kan iemand mij zeggen waar ik de accu vind? 😅
En wellicht nog tips voor welke druppellader te kopen?

Alvast bedankt!
 
Goedemiddag allemaal,

Nieuw hier op het forum, maar al veel met jullie meegelezen toen ik een motor zocht.
Afgelopen zomer heb ik na jaren dromen eindelijk mijn motorrijbewijs gehaald en een motor gekocht.
Een zilvergrijze CBF600SA uit 2004.
Nog niet veel op gereden helaas omdat het al snel slecht weer werd.

Hij heeft dus een tijdje stil gestaan en ik dacht laat ik ‘m eens starten.
Maar dat doet hij dus niet...
Nou had ik de motor waarschijnlijk in het najaar al aan de druppellader moeten leggen, niet aan gedacht, dus ik dacht, dat doe ik alsnog. Hopelijk lost dat het probleem op.

Maar ik heb er niet zoveel verstand van helaas en heb ook geen handleiding bij de motor gekregen.
De handleiding die ik op internet vond zegt dat de accu onder het zadel zit.
Die heb ik los, maar ik zie niks dat op een accu lijkt.

Dus een beetje een suffe vraag misschien, maar kan iemand mij zeggen waar ik de accu vind? 😅
En wellicht nog tips voor welke druppellader te kopen?

Alvast bedankt!

De accu zit rechts onder het paneel,

Je moet de zitting eraf halen, en dan het zwarte paneel aan de rechterkant (Als je erop zit rechts)

d7c9762c8c78cf45c37595618feb5c0b.png


206761e0af29bcdf6dc2bffb5e12d4e1.png


e0a1728eac7677a61bb8aa53a8130e7f.png
 
En als je een druppellader hebt gekocht, zorg dan dat er een aansluitsnoertje bij zit dat je op de motor kan laten zitten. Ene kant aan de accu vast zetten, andere kant heeft dan een stekker die je onder het achterste zadel laat. Kan je de volgende keer makkelijkr laden zonder allerlei panelen los te halen, alleen het achterste zadel dat je met de sleutel opent.
Merk lader maakt tegenwoordig niet zoveel meer uit. Zijn allemaal goed volgens een test in Motorplus.
 
Dank voor jullie snelle reacties. Ik heb 'm gevonden.
Ik had wel bij de panelen gekeken, maar ik wist niet zeker of deze met een schroef vast zat en wilde het niet kapot trekken. Maar uit je afbeelding maakte ik op dat dit niet het geval was, gewoon iets harder trekken dus.

Ik heb inderdaad een lader met aansluitsnoertje besteld dat kan blijven zitten. Wel zo praktisch.
Dinsdag krijg ik de lader binnen, hopelijk krijg ik 'm daarmee weer aan de praat.
De lente komt eraan, ik wil weer op pad!
 
Even een tip : probeer het aansluitsnoertje, meestal afgedekt met een soort van kapje, een beetje uit de directe rijwind te houden. Bij mijn CBF slingerde het een beetje onder het accustukje , en verzamelde toch wat vocht. Gevolg : corrosie en rare signaaltjes op de lader.
Dus, beschermen tegen vocht=corrosie is wel aan te bevelen.

( Ik heb inmiddels een ander stekkertje, en ben lekker bezig geweest met WD40 )

Succes !



Dank voor jullie snelle reacties. Ik heb 'm gevonden.
Ik had wel bij de panelen gekeken, maar ik wist niet zeker of deze met een schroef vast zat en wilde het niet kapot trekken. Maar uit je afbeelding maakte ik op dat dit niet het geval was, gewoon iets harder trekken dus.

Ik heb inderdaad een lader met aansluitsnoertje besteld dat kan blijven zitten. Wel zo praktisch.
Dinsdag krijg ik de lader binnen, hopelijk krijg ik 'm daarmee weer aan de praat.
De lente komt eraan, ik wil weer op pad!
 
Hierboven zag ik wat berichten over de H7 LED lampen. Omdat de techniek voor de dim/grootlichten inmiddels goed is geworden heb ik net setjes aangeschaft voor zowel de auto van mijn vrouw als de CBF. Voor een goed lichtbeeld (en minimale verstrooiing) zitten dit soort lampen het liefst in een projector lens, maar als de chips op de juiste plek zitten (en een goede puntbron vormen) dan zouden ze het ook goed moeten doen in een parabolische reflector zoals op de CBF.

Ik wilde passief gekoelde lampen hebben en met Philips Lumiled (ZE S) chips, vanwege de hoge lichtopbrengst en puntbron precisie. Ik kwam bij deze uit en ze worden ook aanbevolen op het Tweakers forum. Voordeel van deze lampen is ook dat het koelblok losgeschroefd kan worden (en zelfs omgekeerd gebruikt). Dat betekent ook dat je ze buiten het afdekrubber kunt monteren (goede warmteafvoer dus) en er maar een gat met diameter van ongeveer 1cm in het rubber nodig is. Het lastige is dan wel weer dat je de ballast buiten de lamp wil hebben en het snoer met de H7 connector weer naar binnen moet krijgen.

Over een paar weken kan ik ze monteren en gaan we zien hoe het uitpakt. Ik zal hier de ervaringen met jullie delen.
 
Laatst bewerkt:
Goedemiddag allemaal,

Nieuw hier op het forum, maar al veel met jullie meegelezen toen ik een motor zocht.
Afgelopen zomer heb ik na jaren dromen eindelijk mijn motorrijbewijs gehaald en een motor gekocht.
Een zilvergrijze CBF600SA uit 2004.
Nog niet veel op gereden helaas omdat het al snel slecht weer werd.

Hij heeft dus een tijdje stil gestaan en ik dacht laat ik ‘m eens starten.
Maar dat doet hij dus niet...
Nou had ik de motor waarschijnlijk in het najaar al aan de druppellader moeten leggen, niet aan gedacht, dus ik dacht, dat doe ik alsnog. Hopelijk lost dat het probleem op.

Maar ik heb er niet zoveel verstand van helaas en heb ook geen handleiding bij de motor gekregen.
De handleiding die ik op internet vond zegt dat de accu onder het zadel zit.
Die heb ik los, maar ik zie niks dat op een accu lijkt.

Dus een beetje een suffe vraag misschien, maar kan iemand mij zeggen waar ik de accu vind? 😅
En wellicht nog tips voor welke druppellader te kopen?

Alvast bedankt!
full

Deze heb ik voor mijn cbf
full

Via een stekkertje kan ik de druppellader aansluiten zonder moeilijk te hoeven doen met het zadel.
 
Ja CTEK heb ik ook, alleen type XS5.0T waarmee je ook autoaccu's (met 5A) op kunt laden. CTEK komt erg goed uit de meeste tests en is ideaal met zo'n laadkabeltje op meerdere motorfietsen te gebruiken.
 
Heb zelf vorige week een Optimate 3 gekocht met zo'n aansluitkabeltje. Echt geniaal zo'n kabeltje en ideaal voor je accu.

Bij mij heeft de vorige eigenaar de + pool vrij heftig verbogen, nu zit er wat witte corrosie omheen. Kan dit nog kwaad? Accu zelf is in prima staat, dus ik wil hem eigenlijk niet vervangen.
 
Heb zelf vorige week een Optimate 3 gekocht met zo'n aansluitkabeltje. Echt geniaal zo'n kabeltje en ideaal voor je accu.

Bij mij heeft de vorige eigenaar de + pool vrij heftig verbogen, nu zit er wat witte corrosie omheen. Kan dit nog kwaad? Accu zelf is in prima staat, dus ik wil hem eigenlijk niet vervangen.

Die corrosie komt ook wel als die niet verbogen is.
Komt door de inwerking van vocht en pekel enzo.
Gewoon schoonmaken, met contactspray bijvoorbeeld.
 
Gister eindelijk tijd gehad om de lader te installeren.
Hij gaf aan dat de accu inderdaad helemaal leeg was.
Inmiddels weer opgeladen, maar start alsnog niet.
Ik moet nodig eens een technische cursus volgen, hier houdt mijn technische kennis op vrees ik.

Mocht iemand nog een goede ingeving / tip hebben, dan houd ik me aanbevolen. Anders ga ik binnenkort de wegenwacht maar eens bellen. 😅
 
Wat doet hij wel, wat doet hij niet? Gaat hij wel op contact maar wil hij niet starten (maakt helemaal geen geluid bij indrukken start knop, tikt eenmalig, tikt continu etc.)

- Dodemansknop?
- Hoofdzekering?
- Startmotor defect?
 
Dodemansknop is het niet.
Hoofdzekering, geen idee?

Wat hij wel doet is contact maken, koplamp en lampjes dashboard gaan branden, als ik dan de startknop indruk, dan maakt hij het geluid wat hij altijd maakt als ik start (ben geen kei in geluiden uitschrijven ;-) ) dzjieke-dzjieke-dzjieke en daar houdt het op. Neem aan dat dat de startmotor is die ik hoor?
Meestal was het dan een kwestie van choke erbij, beetje gas en gaan met die banaan.
 
Dodemansknop is het niet.
Hoofdzekering, geen idee?

Wat hij wel doet is contact maken, koplamp en lampjes dashboard gaan branden, als ik dan de startknop indruk, dan maakt hij het geluid wat hij altijd maakt als ik start (ben geen kei in geluiden uitschrijven ;-) ) dzjieke-dzjieke-dzjieke en daar houdt het op. Neem aan dat dat de startmotor is die ik hoor?
Meestal was het dan een kwestie van choke erbij, beetje gas en gaan met die banaan.

Zo te horen gaat de startmotor wel rond. De vraag is nu waarom het niet wil ploffen.

Benzinemengsel: Verzopen? Carburateur verstopt? Vonkjes: Startonderbreking? Zwakke accu?
 
Dodemansknop is het niet.
Hoofdzekering, geen idee?

Wat hij wel doet is contact maken, koplamp en lampjes dashboard gaan branden, als ik dan de startknop indruk, dan maakt hij het geluid wat hij altijd maakt als ik start (ben geen kei in geluiden uitschrijven ;-) ) dzjieke-dzjieke-dzjieke en daar houdt het op. Neem aan dat dat de startmotor is die ik hoor?
Meestal was het dan een kwestie van choke erbij, beetje gas en gaan met die banaan.

Ik start mijn CBF600 altijd met de choke maximaal uit trekken. En tijdens de startknop indrukken al een heel klein beetje gas bij geven. Zo heb ik mijn motor altijd aan de praat gekregen.

Maar het kan ook zijn dat je accu helemaal leeg was. En een lege accu komt nooit meer terug op de originele sterkte en als het om een gel accu gaat kan het wel eens einde verhaal zijn voor je accu. Nieuwe accu erin en weer door :]
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet waar jouw huis woont, maar ik heb hier nog een accu staan, jaartje oud. Voor twee tientjes mag je hem op komen halen in Zwijdrecht. Is dat het niet mag je hem terug brengen.
 
Gewoon even met startkabels starten, dan weet je direct zeker of het aan je accu ligt. Als hij inderdaad te zwak is gaat hij soms wel rond (met veel moeite) maar niet genoeg om te starten.
 
Dank voor het meedenken allen.
Wordt zeer gewaardeerd.

Bij starten aan de kabels doet hij iets meer, hij lijkt dan te gaan starten, maar verder dan wat gebrom komt het niet.
Na 6x proberen worden de lampen zwakker en na 8x doet hij helemaal niets meer.
Ik denk dan toch dat de accu dood is?


Ik weet niet waar jouw huis woont, maar ik heb hier nog een accu staan, jaartje oud. Voor twee tientjes mag je hem op komen halen in Zwijdrecht. Is dat het niet mag je hem terug brengen.

Dank voor je aanbod. Ik woon in Utrecht, is me net iets te ver. Ik bestel wel een nieuwe, zo gek duur zijn die dingen niet gelukkig.
 
Laatst bewerkt:
Er is een verschil tussen starten en aanslaan. Als de startmotor de boel voldoende snel rondkrijgt, en er is voldoende benzine aanwezig plus een vonk op de bougies, dan moet het motortje gaan lopen.
Check of je een vonk hebt ( bougie loshalen , en met kabel eraan tegen de cylinderkop houden en dan starten. Heb je een vonk, dan is het in de benzine richting zoeken.

Dank voor het meedenken allen.
Wordt zeer gewaardeerd.

Bij starten aan de kabels doet hij iets meer, hij lijkt dan te gaan starten, maar verder dan wat gebrom komt het niet.
Na 6x proberen worden de lampen zwakker en na 8x doet hij helemaal niets meer.
Ik denk dan toch dat de accu dood is?Dank voor je aanbod. Ik woon in Utrecht, is me net iets te ver. Ik bestel wel een nieuwe, zo gek duur zijn die dingen niet gelukkig.
 
Hij loopt weer.
Vanmiddag dacht ik, laat ik toch nog eens proberen te starten aan de kabels en verdraaid, hij sloeg zowaar na een paar keer aan, al was het maar kort. Zodra ik gas gaf of choke open deed sloeg hij uit.
Te weinig benzine? Net een kan benzine gehaald en na een paar keer proberen sloeg hij aan en bleef lopen.

Hij rookt alleen nogal, maar volgens andere berichten elders op het forum is dat geen probleem en waarschijnlijk vocht. Zou na een stukje rijden weer weg moeten zijn.

Heb nu de lader losgekoppeld, morgen eens checken wat er zonder gebeurd.
Had net een nieuwe accu besteld vandaag, eens kijken of die nog nodig is.

Dank voor alle tips en hulp!
 
Hij loopt weer.
Vanmiddag dacht ik, laat ik toch nog eens proberen te starten aan de kabels en verdraaid, hij sloeg zowaar na een paar keer aan, al was het maar kort. Zodra ik gas gaf of choke open deed sloeg hij uit.
Te weinig benzine? Net een kan benzine gehaald en na een paar keer proberen sloeg hij aan en bleef lopen.

Hij rookt alleen nogal, maar volgens andere berichten elders op het forum is dat geen probleem en waarschijnlijk vocht. Zou na een stukje rijden weer weg moeten zijn.

Heb nu de lader losgekoppeld, morgen eens checken wat er zonder gebeurd.
Had net een nieuwe accu besteld vandaag, eens kijken of die nog nodig is.

Dank voor alle tips en hulp!

Mocht jij een test ritje gaan rijden laat de motor dan eerst maar even stationair draaien voor vertrek.
Toen ik na mijn winterstop mijn eerste ritje ging rijden liep de motor stationair prima. Maar toen ik ging rijden en gas ging geven leek de motor iets in te houden sloeg niet af maar liep nog niet heel erg lekker. Probeer eerst een route te zoeken waar je een mooie constante snelheid kan vasthouden. En een nieuwe accu kan natuurlijk nooit kwaad als je het doet moet je het ook goed doen :]
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan