Moeilijk starten en rijden na wassen: schadelijk?

JHW

MF veteraan
19 sep 2015
1.242
1.546
Als ik mijn motor was, komt er altijd water bij de bougies waardoor de motor moeilijk start en een paar minuten slecht rijdt. Als het water verdampt is, zijn de problemen weer weg.

Is dit schadelijk voor de motor of maakt het niets uit? En is hier misschien nog wat aan te doen?
 
Ik was de motor in een wasbox voor de duidelijkheid. Dat zou op zich toch wel moeten kunnen?
Dat is onbelangrijk.

Ook in een wasbox kun je het verkeerd doen, zoals vijf minuten lang op 1 cm van je bougiedop met de hogedruklans spuiten.

Wat anders: als je met regen rijdt, heb je dan gelijksoortige klachten?
 
Ik heb nog nooit gezeur gehad met een motor na het wassen. Als je na het wassen problemen hebt, komt er dus ergens vocht waar dat niet hoort. Ik weet niet hoe je hebt vastgesteld dat het probleem niet-vonkende bougies zijn, maar in dat geval zou ik er 4 nieuwe doppen op doen. Als de doppen by design niet af horen te dichten thv de opening in het kleppendeksel heeft de motor een afwateringsgaatje onderin die schacht zitten. In dat geval controleren of dat niet dicht zit. Er kan ook zowel een dop opzitten die de gehele schacht afdicht als een afwateringsgaatje, in dat geval beide controleren.
 
Uiteraard spuit ik niet moedwillig in de bougieschachten, maar bij een bandit komt daar nu eenmaal snel water in terecht. Bij zware regen treden vergelijkbare problemen op.

Kan het nog zin hebben om de kapjes van de bougies te vervangen (http://images.cmsnl.com/img/products/coverspark-plug-cap_medium3354348B00-01_64a4.jpg) of dan beter meteen de bougiedoppen vernieuwen?
 
Uiteraard spuit ik niet moedwillig in de bougieschachten, maar bij een bandit komt daar nu eenmaal snel water in terecht. Bij zware regen treden vergelijkbare problemen op.

Kan het nog zin hebben om de kapjes van de bougies te vervangen (http://images.cmsnl.com/img/products/coverspark-plug-cap_medium3354348B00-01_64a4.jpg) of dan beter meteen de bougiedoppen vernieuwen?
Soms kun je een werkend testje doen. Met een plantenspuit op nevelstand.

Motor stationair laten lopen. Nevelen op bougiedoppen. Bij reactie of overslag, is de bougiedop te broos, en isoleert niet meer.

Of de flapjes zelf nog goed zijn, zou je misschien ook al visueel kunnen inspecteren. Verdroogt, vervormt, verschoven?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan Onderaan