Honda XL350R 1985

LinKing

MF veteraan
4 dec 2007
5.360
1.171
Vlaanderen
Instagram
Na een lange zoektocht heb ik dan toch een oldtimer enduro op de kop kunnen tikken: een Honda XL350R uit 1985.

Updates:

carburatoren volledig gereviseerd

Er moet niet zo erg veel aan gebeuren: Alle vloeistoffen en filters gaan vervangen worden, dichtingen en ultrasoon reinigen van de carbs, uitlaat moet wat opgeknapt worden, ander batterijtje moet er in en de toerenteller kabel is stuk. Voor de rest een heerlijk ding om mee te rijden. Er staan nu een kleine 12k kilometers op, en ik hoop er alleszins nog vele bij te zetten.

Zijn er nog mensen die deze beauty in hun bezit hebben en die tips hebben? Ik ben nog op zoek naar een goed werkplaatshandboek maar alle tips en ervaringen zijn welkom.

xl350r_04-1024x768.jpg
 
Laatst bewerkt:
Wat 'n leuk ding.. dit was de concurrent van de XT350?
Zitten er veel techn. verschillen tussen?
Ik heb me eens laten vertellen dat van 1 van de 2 de nokkenaslagering een probleem was.. iets met bloot in de kop draaien, net als de honda ss50's..?
 
Dat waren de Honda's. Vooral de 500/600 XL/XR, dacht ik. Overigens draait bij heel veel moderne motoren de nokkenas bloot in de olie: glijlager. Dus de constructie is niet slecht. De uitvoering is alleen soms wat minder. Bij de SS50 is het bijvoorbeeld best betrouwbaar. Zeker voor die jaren.
 
2qxyq09.jpg

s1k9vt.jpg


De lekkende carbs. De XL heeft twee carbs voor 1 cilinder. Wel een kutklus om die er uit te halen, dus eerst laat ik ze even terug 'weken' in de benzine in de hoop dat daarmee het probleem kan oplossen.

2zhdwn7.jpg


Uitlaat er af gehaald om op te schuren en te herspuiten. Vooral de bochten zijn toch wel goed roestig.
 
Dat waren de Honda's. Vooral de 500/600 XL/XR, dacht ik. Overigens draait bij heel veel moderne motoren de nokkenas bloot in de olie: glijlager. Dus de constructie is niet slecht. De uitvoering is alleen soms wat minder. Bij de SS50 is het bijvoorbeeld best betrouwbaar. Zeker voor die jaren.
Zonder schalen in de kop lopen is vrij gebruikelijk. Bij de XR was er iets geks met a-symmetrisch aansturen van de kleppen. Daardoor kon je vrij goedkoop aan die dingen komen met een hoop herrie in de kop (even kleppen stellen mijnheertje). Een kostbare reparatie. Tegenwoordig zijn de oudere XR-en zeldzamer.
 
Probleem bij die glijlager dingen zit hem volgens mij ook veel in de start fase.
De oliepompjes van honda zijn eigenlijk altijd iets onderbemeten geweest, in ieder geval schraal zat.
Met de start kan het daarom soms best even duren voordat de olie in kop komt, vooral als het icm een olierotor filter is, en de afdichting van de rotor is lek, daardoor moet eerst de rotor gevuld worden met olie, en pas daarna gaat het naar de kop..

Mijn cl360 staat ook best bekend om zijn versleten nokkenas, ze zeggen dat je zo'n ding gewoon even stationair moet laten draaien voordat je weg rijd.. Ik doe dat dan ook altijd maar. Mijn nokkenas is gelukkig nog erg mooi.

En frappant, mijn cb77 die ruim 10 jaar ouder is heeft prachtige kogellagers in de kop. Geen slijtage daar, beter voor de olie, beter voor het blok...
Het werd zeker te duur ?
 
Leuk ding :) Onderdelen vinden zal niet heel makkelijk worden maar hij ziet er verder prima uit dus denk dat dat niet heel erg nodig zal zijn. Die dubbele carburateurs kunnen inderdaad goed vast zitten tussen de inlaatrubbers.
 
Inderdaad gaaf ding. Er stonden van de week 1 of 2 op MP zag ik. Ik rij met mijn xrv750 steeds meer offroad, niet ideaal qua gewicht en breekbaarheid van alles wat erop zit.
 
De lekkende carbs. De XL heeft twee carbs voor 1 cilinder. Wel een kutklus om die er uit te halen, dus eerst laat ik ze even terug 'weken' in de benzine in de hoop dat daarmee het probleem kan oplossen.

Zegzeg, dat is niet de spirit he, blij zijn met een oldtimer en dan al klagen over kutklussen als de carbs los moeten :+ Ga je nou prutsen of echt sleutelen :P

Leuk ding, ga 'm volgen ;)
 
Even een update. Ondertussen heb ik de carburatoren volledig gereviseerd en ultrasoon gereinigd. Ze zijn opnieuw als nieuw en lekken niet meer met de nieuwe pakkingen. Ultrasoonreiniger had ik nog niet, maar is de aankoop meer dan waard! Voor en na zegt genoeg...

xl350_carburetor_before_ultrasonic_cleaning-768x1024-1.jpg

carburatorrevisie_08.jpg


Verder is de uitlaat helemaal afgeschuurd en herspoten met hittebestendige lak. Die ziet er weer als nieuw uit.

xl350r_01-1.jpg

xl350r_02-1.jpg

xl350r_03-1.jpg

xl350r_04-1.jpg



Ondertussen ook batterijtje vervangen, olie en oliefilter vervangen, bougie ververst en de luchtfilter vernieuwd.
 
Ik ben echt blij met men ultrasone reiniger :)
Even de benzinekraan ingegooid... Het resultaat is een nieuwe benzinekraan *O*

Iemand een tip om wat vliegroest aan de onderkant van mijn benzinetank aan te pakken? Het is niet echt zichtbaar, maar ik wil natuurlijk wel de tank tegen doorroesten beschermen. Moeilijke plek om te gaan schuren... Ik wil ook niet de hele tank gaan herspuiten.
full
 
Gebruik je nog speciale reiniger voor in de ultrasoonbak?
 
Even een update. Ondertussen heb ik de carburatoren volledig gereviseerd en ultrasoon gereinigd. Ze zijn opnieuw als nieuw en lekken niet meer met de nieuwe pakkingen. Ultrasoonreiniger had ik nog niet, maar is de aankoop meer dan waard! Voor en na zegt genoeg...

[afbeelding]
[afbeelding]

Verder is de uitlaat helemaal afgeschuurd en herspoten met hittebestendige lak. Die ziet er weer als nieuw uit.

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]


Ondertussen ook batterijtje vervangen, olie en oliefilter vervangen, bougie ververst en de luchtfilter vernieuwd.

Goed bezig :t leuk zo n ouwe off-road/enduro ,ik heb z n grote groene broer,
Kawa klr600 bj 86,doet t nog verrassend goed zowel op de weg als in t zand
 
Ik weet wel een goedje wat je zou kunnen gebruiken voor de onderkant van je tank,dat
is Por15 ,het kan gewoon over de roest heen,heeft wel als nadeel dat het extreem moeilijk weer te verwijderen is,maar roesten
doet het nooit meer.Een alternatief is de onderkant met zinkspray behandelen,werkt ook een
tijd lang goed maar zal wel weer eens een keer na behandeld moeten worden.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de tank ondertussen gewoon geschuurd en herspoten onderaan.

Heb er een update over geschreven.

Hij is nu echt klaar buiten nog het vernieuwen van de banden. Het is echt een heerlijke bike om mee te rijden. Lekker soepel met vrij veel power.

Het enige wat lastig is, is om te boel aan te trappen. Het is echt wel nog wat zoeken naar de juiste manier hiervoor. Ik heb wel al gelezen dat er een precieze 'procedure' van Honda zou zijn. Iemand een idee wat deze is? Soms trap ik hem na twee of drie keer aan, soms heb ik een kwartier nodig.
Eens hij loopt is alles prima en soepel, het ligt dus echt wel aan mij :)

Enkele foto's van de testritjes:

IMG_20180402_152345.jpg

106zqti.jpg


 
Laatst bewerkt:
procedure? ...komt ie nu mee.... heb 3 van deze XL hoeredingen aan gort lopen trappen...
 
Heeft dit ding een kleplichter?
werkt; 'net even door de compressie duwen, dan kickstarter terug laten komen en met gas beetje open aantrappen'niet?
 
Terug
Bovenaan Onderaan