Gipro X-type G2 aansluiten Yamaha Thundercat 2001

Dakkert

Redneck mechanic
14 feb 2018
1.647
3.603
Hallo allemaal ik ben Dick en ben de trotse eigenaar van een hele mooie Yamaha Thundercat.

Nu zijn er over mijn vraag meerdere topics maar ik heb geen concrete oplossing of ervaringen kunnen vinden over mijn motor.

Ik heb afgelopen weekend een gear indicator geinstalleerd van Healtech, met bijbehorende snelheidsindicator.

Dit ging zonder problemen.

Telt netjes af, L gaat knipperen, als ik de band draai wordt keurig aangegeven dat het wiel draait.

Je kan de draad voor het toerental op verschillende manieren aansluiten.

Nu heb ik eerst de draad aangesloten op de draad vanuit de toerenteller ( geel / zwart ) maar dit gaf niet het gewenste resultaat.
Daarna de draad aangesloten op de draad van de pick-up coil ( geel ) maar wederom geen signaal.
Dit alles met behulp van het schema uit mijn oude vertrouwde haynes boek.

Ik krijg het niet voor elkaar om een toerental signaal naar het kastje te krijgen waardoor hij sneller gaat knipperen bij starten zodat ik hem in kan leren.

Ook al geprobeerd om hoger in toeren te gaan maar geen succes.

Is het een optie om de draad direct in de stekker van de pick up coil te monteren omdat het signaal misschien te zwak is ?

Ik zou het fijn vinden om reacties te krijgen van mensen die hier ervaring mee hebben of die goede suggesties kunnen aandragen om het probleem op te lossen.

Gr. Dick

full
 
Ik ben momenteel ook bezig met een onder andere GI pro (zelfde volgens mij, maar ik wil de shiftlight functie instellen).
Ik pak het signaal bij de stekker van mijn cockpit (dat is in feite het signaal van de ECU naar de cockpit toe).


Bij vorige gear indicators heb ik deze ook altijd gepakt van de draad(boom) tussen de cockpit en ecu.

De cockpit heeft namelijk alle benodige signalen (rmp, speed, geschakeld 12+v en aarding).
Dit geldt dan wel voor mijn motor. Ik weet niet precies hoe een Thundercat de boel regelt.

Is de teller (deels) digitaal?
RPM zou je er sowieso vandaan moeten halen (ongeacht alles digitaal is of niet), want de cockpit laat (neem ik aan) het toerental zien.
 
Laatst bewerkt:
Nee de gehele tellerbak is analoog.

Daarom moet je ook een speed sensor bij je achterwiel monteren. Het idee erachter is dat de gipro dmv de snelheid en het aantal toeren de juiste versnelling berekend.

De draad vanuit de cockpit heb ik zoals gezegd dus al gehad, dat was mijn eerste keuze omdat deze het makkelijkst toegankelijk was.

Toerenteller functioneert inderdaad zoals het hoort dus ik snap ook niet waarom er geen signaal wordt doorgegeven...
 
Laatst bewerkt:
Ja die bedoel ik. Dat is vreemd!

Ik weet niet beter dan dat dit de meest voor de hand liggende draad is. Ik heb zelf nooit een andere gebruikt dus ik kan je wat dat betreft niets adviseren.

Ik ga het van het weekend afmaken en dan ik voor jou kijken of het bij mij ook weer zo werkt maar dan met de X-Type.
Ik heb alleen niet de nieuwste X-Type G2, maar een eerdere versie. Als ik de installatiebeschrijving lees zijn deze wel hetzelfde.

Ik heb alleen geen Yamaha, maar een Honda. Echter heb ik wel ook de universele versie en niet de plug and play versie (die jij ook hebt als het goed is).

Wat je ook kan doen natuurlijk is Healtech mailen.
Zij hebben een hele goede (en vlotte) supportafdeling. Waarschijnlijk dat je vandaag nog antwoord hebt en anders morgen (is mijn ervaring).
 
Laatst bewerkt:
Ja ik vind het ook heel vreemd. Ik heb er best wel verstand van maar krijg het niet aan de praat.

Ik heb inderdaad ook de universele variant voor mijn motor.

Het enige wat ik nog kan bedenken is dat het signaal verstoord wordt door omliggende kabels of dat het het signaal te zwak is en anders een kapotte unit maar dat lijkt mij onwaarschijnlijk.

Ik heb al contact met ze gehad ( support is inderdaad onwijs goed ) en zij geven ook de 2 opties aan die ik al geprobeerd heb, en als laatste alternatief geven zij aan de 0 draad te pakken van de pick up coil.

Maar lijkt mij onwaarschijnlijk aangezien daar geen signaal vandaan hoort te komen, maar aangezien het pijpenstelen regent kan ik er niet mee verder.

Laat me sowieso even weten hoe het bij jou gegaan is en bedankt voor je reactie.
 
Ik heb afgelopen winter dezelfde Gipro ( x type g2) geïnstalleerd op mijn Triumph Speed Triple met ABS. (De versie zonder ABS kan de "makkelijkere" DS- versie hebben).

Ook ik heb even lopen te zoeken naar het probleem waarom die van mij het niet deed. Inderdaad ook alleen maar de snelheid aangeven(ronddraaien van de streepjes op het display) en een langzaam knipperende L tijdens stationair draaien van de motor.

Ik had hem op de krukassensor aangesloten. De pick up cool werkte bij mij niet voor een goed signaal. Echter kreeg ik eerst bij mn krukassensor ook niet het juiste signaal.

Wat bleek, er lopen 2 draden naar de krukassensor. Daarvan moet je de signaaldraad hebben. Ik had natuurlijk net de verkeerde te pakken (kon het niet uit mn Haynes boek halen welke de signaaldraad was). Die ene draad van de gipro los gehaald en op de andere draad gezet van de krukassensor, motor gestart. En jawel, hij begon na een paar seconden snel te knipperen. Daarna kon ik hem gewoon instellen.

Je kunt dus als eerste misschien nog de andere draad van de pick up coil proberen. En anders de signaaldraad van de krukassensor. Dat was bij mij de oplossing...
 
Laatst bewerkt:
Hoi Speedfreak,

Bedankt voor je reactie.

Nu maak je het wel erg lastig want jouw probleem is exact hetzelfde als waar ik tegen aan loop.
Maar nu ben ik benieuwd of je het wel goed verwoord want naar mijn weten is de pick up coil niks anders dan de krukas sensor....

Graag hoor ik van je.

Gr.
 
Nou ik heb vandaag weer de hele motor uit mekaar gehad en de verschillende draden geprobeerd maar nog steeds geen respons dus suggesties zijn welkom...

Gr. Dick
 
vorige week op mijn R6 van bwj-99 een china made gipro cloon geinstalleerd
eerst op de pickup coil => geen succes ,daarna op de geel/rode draad en toen kon ik hem inleren
heb dit getest door middel van een naald in de groene draad van de gipro te steken
en die naald dan in een andere (geel/rode)draad te prikken, toen ging de L sneller knipperen
 
Hey Dick,

Ik heb de handleiding er nog even bij gepakt.

Je kan de zwart/groene draad van de gipro op de volgende zaken aansluiten.

- Tacho signal (toerenteller draad)
- Ignition coil (deze werkte bij mij niet bedoelde ik, excuus).
- Crankshaft sensor (in de handleiding noemen ze deze inderdaad de Ignition coil of Ignition pulse generator). In het Nederlands dus de krukassensor.

Nu geef je aan dat je hem dus op de pick up coil (krukassensor) hebt aangesloten. Dat had ik een tijdje geleden ook, zonder respons. Ik had hem op de witte draad aangesloten van de krukassensor. Daarop deed hij niets. Daarna op de zwarte draad aangesloten naar de krukassensor en toen deed hij het gelijk. Het kan zijn dat jouw draadkleuren anders zijn, aangezien je een ander merk motor hebt.

Ik heb uiteindelijk deze draad wel gesoldeerd aangezien ik dat mooier en sterker vind dan die meegeleverde rode knijpkoppelingetjes. In het andere geval kan het zijn dat juist datzelfde koppelingetje net niet goed verbinding maakt tussen de draad van je krukassensor en die van je gipro.

Ik hoop dat ik je hiermee heb geholpen naar de oplossing
 
Beste mensen.

Vandaag was het droog dus maar weer de hele voorkant van de motor gedemonteerd, en de gehele kabelboom verwijderd.

Kabelboom andere routing voor genomen, een andere geschakelde 12V + genomen ( van mijn verlichting ), een andere ground - uitgezocht, en de groen/zwarte draad van de gipro direct achter de tellerbak aangesloten op het RPM signaal ( grijze draad die overgaat in de geel/zwart )

Eerder had ik de RPM wat verderop in de kabelboom aangesloten.

Alles wederom netjes weggewerkt, contact aan, telt netjes af van 6 naar 1, L knippert langzaam en toen de motor gestart.....

Wat denk je; de L ging sneller knipperen !!!!!

Rondje gereden om de motor warm te rijden, netjes de versnellingen ingeleerd ( was een fluitje van een cent ) en werkt als een trein.

Ontzettend blij mee !!!

Ik krijg de indruk dat het signaal toch op 1 of andere manier verstoord werdt, aangezien hij totaal niets deed in het begin. Niet op de draad van het toerental en niet op beide draden van de krukassensor...

Al met al een hele klus geweest maar wel ontzettend blij met het eindresultaat !

Iedereen enorm bedankt voor de reacties en het meedenken !!

@beegeegerrit wel een goeie tip voor de volgende modificatie die naald, ik heb nu aardig in de kabelboom zitten harken en heb dit allemaal weer moeten herstellen...
Thnx voor de tip !

Gr. Dick.
 
Laatst bewerkt:
Top dat je het hebt opgelost!

Wellicht een ander klusje aangezien je hebt zitten knippen is de draadboom netjes maken.

Bij Rick Donkers Auto Electrics kan je draden bestellen in de kabelboom kleurtjes (moet je wel niet net pech hebben dat jouw kleurtje er niet bij zit, maar dan kan je altijd nog gaan labelen).
Kosten 2 euro per 5 meter draad in 1 kleur.

Kan je het toch weer netjes maken indien je dat zou willen.
 
Super bedankt voor de tip ik zal het in overweging nemen voor een volgende keer.

Voor nu heb ik het weer netjes hersteld ( tsjah het is echt mijn kindje dus ben er zuinig op ;-) )
En weer keurig dicht gebouwd maar in het vervolg is dat geen slechte optie.

Thnx.

Gr. Dick
 
Terug
Bovenaan Onderaan