Blackbird 1:10

Wealth

MF'er
1 jul 2016
151
2
Wij hebben een blackbird (98, carbs) gekocht

prachtig ding,rijdt super, start super, wat een kwaliteitsding.

Uit 15 tankbeurten hebben we een gemiddeld verbruik van 1:10.3, met als ergste 1:7.9 en als beste 1:11.3. De 1:11.3 was ongelofelijk zuinig rijden; snelweg constante toeren, niet hard optrekken etc. De 1:7.9 was "normaal" rijden.

Na wat onderzoek te hebben gedaan op het blackbird forum lijkt de blackbird met de carbs toch wel 1:16 te moeten kunnen halen. met extreem zuinig rijden up to 1:19. Toch wel een verschil met 1:11 tijdens extreem zuinig rijden.

Iemand ervaring mee? Iemand zelf een blackbird die het verbruik weet? Tips om meer KMs te kunnen maken met dat dure goedje?

Ik snap dat een blackbird meer verbruikt dan een ninja 250R. Het gaat er om dat het naar mijn idee té veel verbruik is. Laat staan als we de motor gaan stressen en flink het gas open draaien. Ik verwacht een 1:5/1:6 dan.

edit: de blackbird heeft een KMstand van 48.000

*O* Ohja, goedemorgen iedereen
 
Laatst bewerkt:
Zullen nog wel meer dingen te noemen zijn, en het kan ook een combinatie van factoren zijn, maar:

- Verkeerde afstelling (of mechanisch defect aan carburateurs zoals lekke membranen van de gasschuif)
- Vastzittende remmen, ketting, wiellagers en anderssoortige extra rolweerstand (achterrem van een BB gaat nog wel eens vastzitten door een verstopte remcilinder op de linker vorkpoot)
- Motor loopt niet synchroon in normaal toerenbereik (synchronisatie, klepspeling, compressie, ontsteking)
- Te lage bandenspanning
- Kuipruit formaat bushokje (ja, je komt wat tegen in de praktijk)
 
Wat Tommy zegt klopt al heel aardig.
Daarnaast heb ik al heel wat BB's gezien die zuipen als een ketter. Vrijwel altijd doordat "iemand" het goede idee kreeg om er zonder kennis van zaken een Dyno-kitje in te plempen.
En dan is 1 op 12 heel normaal.

Mijn Blackbirds lopen ongeveer 1:15 tot 1:18, en dat hoort ook te kunnen zonder concessies te doen aan de rijeigenschappen.

Aangezien ik heel veel BB"s als klant gehad heb kan ik mogelijk nakijken wat er in het verleden aan gedaan is. Neem dan even contact op met mij als je daar interesse in hebt.
 
Versleten gasnaald geleiders schijnt ook voor te komen.
Mengselschroeven ook maar wat verder indraaien ( 2 slagen uitdraaien is meestal standaard setting)

Kijk ook even naar de sproeiers, mogelijk kun je proberen wat kleinere maat te proberen.
(dit is toch een carburator fiets ? )

In ieder geval vergelijken met wat er standaard qua maat in zit.
 
Yamaha TDM had hier ook erg last van.
Inderdaad wat Thijs aangeeft als de carbs onder een aardige hoek hangen, slijten de mengbuizen dan ovaal uit en laten ze veel te veel benzine door.

De gasnaalden zijn meestal van wat harder materiaal gemaakt.
Trillingen spelen hier ook een rol.
 
Terug
Bovenaan Onderaan