Pegaso 1999, slaat af bij in versnelling zetten

kees230

Die hard MF'er
4 apr 2013
365
86
De Kwakel
Heb ik net gereageerd op rutger die een probleempje had met z'n Pegaso, krijg ik zelf ellende :?
Het betreft dus een Aprilia Pegaso uit 1999, die ik +/- 2 maanden geleden had stil gezet na een 1200 km. lange rit met alleen maar KUTweer.
Toen hij uiteidelik startte, liep íe prima, maar zodra ik 'm in zijn versnelling zette sloeg íe af.
Goed warm laten lopen, heen en weer rijden (motor lopend en niet lopend), veel gas, met koppeling spelen, bedrading naar jiffy tot aan stekker weg gehaald (schakelaar was al weg), het mocht niet baten....
Heb wel gemerkt dat de motor afslaat zodra het neutraallampje uit gaat, dan staat íe dus nog niet in z'n versnelling, heeft iemand hier ervaring mee of een gouden tip?
Ik ga zowiezo de killswitch voor de zekerheid los halen, maar dat lijkt mij het niet te kunnen zijn 8-) .
 
Heb ik net gereageerd op rutger die een probleempje had met z'n Pegaso, krijg ik zelf ellende :?
Het betreft dus een Aprilia Pegaso uit 1999, die ik +/- 2 maanden geleden had stil gezet na een 1200 km. lange rit met alleen maar KUTweer.
Toen hij uiteidelik startte, liep íe prima, maar zodra ik 'm in zijn versnelling zette sloeg íe af.
Goed warm laten lopen, heen en weer rijden (motor lopend en niet lopend), veel gas, met koppeling spelen, bedrading naar jiffy tot aan stekker weg gehaald (schakelaar was al weg), het mocht niet baten....
Heb wel gemerkt dat de motor afslaat zodra het neutraallampje uit gaat, dan staat íe dus nog niet in z'n versnelling, heeft iemand hier ervaring mee of een gouden tip?
Ik ga zowiezo de killswitch voor de zekerheid los halen, maar dat lijkt mij het niet te kunnen zijn 8-) .
Ik neem aan dat je strooizout bedoelt?
 
Schakelaar bij koppelingshevel controleren.

'nog een probleempje met een pegaso' > 'Pegaso 1999, slaat af bij in versnelling zetten'
 
Er zit in het circuitje van het N-lampje niet veel meer dan een massaschakelaartje. Lampie heeft een plusje en een draadje naar dat schakelaartje welke bepaalt dat het lampie aan of uit is. Gek gezegd denk ik dan dat je het neutraalampie er een keer uit moet trekken... En op het moment dat ik dat tiep denk ik Bullshit, Je moet het draadje naar de neutraalswitch eens aan massa vastmaken, dan blijft het lampje branden als je hem in een versnelling zet.... Als hij dan blijft lopen weet ik ook niet wat je verder moet, maar je hebt wel een duwtje de goeie kant op.
 
Laatst bewerkt:
Er zit in het circuitje van het N-lampje niet veel meer dan een massaschakelaartje. Lampie heeft een plusje en een draadje naar dat schakelaartje welke bepaalt dat het lampie aan of uit is. Gek gezegd denk ik dan dat je het neutraalampie er een keer uit moet trekken... En op het moment dat ik dat tiep denk ik Bullshit, Je moet het draadje naar de neutraalswitch eens aan massa vastmaken, dan blijft het lampje branden als je hem in een versnelling zet.... Als hij dan blijft lopen weet ik ook niet wat je verder moet, maar je hebt wel een duwtje de goeie kant op.

er zit wel meer in, hoe kan de rest van de motor anders weten dat de bak in neutraal staat en dat de startmotor onder spanning gezet mag worden .
 
er zit wel meer in, hoe kan de rest van de motor anders weten dat de bak in neutraal staat en dat de startmotor onder spanning gezet mag worden .
Eens, maar dat doet aan het voorstel om de neutraallampdraad aan massa te leggen geen afbreuk. Voor mij is het neutraallampencircuit nog ouderwets: Plus naar lampie, lichtblauw vanaf lampie naar massaschkelaar :) dat je met de toestand van die schakelaar nog veel meer aan kan sturen is een feit. Kijk, als het allemaal via CAN gaat of via de boorcomputer houdt het op. Als het vrijstandschakelaartje niet naar massa schakelt eveneens.
Maar als het een massaschakeling is heeft mijn voorstel goede kans van slagen.
 
Alvast bedankt voor het meedenken, ik ben nog vergeten te melden dat ik als eerste m'n 'neutral indicator switch' verdacht, maar die kan ik niet vinden op het blok, nu ben ik bang dat die IN het blok zit?
RR, met kutweer bedoel ik (in dit geval) toch zeker 1000km. alleen maar regen.
Martell, geen schakelaar op de hevel, zal 't voor de zekerheid nog eens checken.
Rob, deze Pegaso is nog ouderwets, geen CAN/boordcomputer, en ik ga eens kijken wat het doet....

Maar als iemand weet waar die f*****g neutral indicator switch zich zou moeten bevinden..

Wordt vervolgd, maar moet ook nog wat andere klusjes doen.
 
aangezien de motor uit gaat samen met het neutraal lampje ga ik er van uit dat de jiffybeveiliging dan zijn werk gaat doen. en aangezien de schakelaar al weg was was die waarschijnlijk doorgebrugd om een gammele neutraalschakelaar te compenseren zodat de motor blijft lopen ook als het neutraal lampje uit gaat zonder dat dat de bedoeling was. nu je de draden hebt weggehaald is die brug waarschijnlijk ook weg en dan treed de jiffy beveiliging weer in werking.
 
Laatst bewerkt:
aangezien het neutraal lampje uitgaat als je hem in de versnelling zet (en dat dan ook de motor uit gaat) kan je de neutraalschakeleaar vergeten. die werkt namelijk zoals het hoort. normaal zijn de symptomen die je hebt een beveiliging tegen wegrijden met de jiffy uitgeklapt. die draden kan je dus ook niet zomaar weghalen want hij moet zien dat de jiffy is ingeklapt anders denkt hij dat de jiffy uitgeklapt is. je zal dus waarschijnlijk 2 draden van de jiffyschakelaar moeten doorverbinden.
Aangezien de schakelaar alreeds in een eerder stadium verwijderd was, was ik er vanuitgegaan dat dat al gedaan was... zoniet is jouw oplossing de enige juiste
 
Correct me if i’m wrong, maar dat ligt er toch maar net aan of het een maak of een breekcontact is!? En aangezien gij hier al lang mee rondrijdt zonder problemen, kán het dat toch niet zijn!?
jij wil niet weten hoe brak sommige mensen draden aan elkaar knopen. soms denken ze dat 2 uiteinden tegen elkaar aan leggen met een plakbandje er om heen al genoeg is en met 1000 km slecht weer kan zo'n plakbandje heel makkelijk verdwijnen. en aangezien er 3 draden naar de schakelaar liepen kan je er vanuit gaan dat het een wisselcontact was. en als alle 3 de draden niet nodig waren geweest hadden ze die 3de draad er niet in gedaan in de fabriek. als ze kunnen besparen op grondstoffen zullen ze dat niet nalaten.
 
Deze draden waren alle 3 apart 'gekrimpkoust', en daarna alle 3 samen een krimpkous omheen gedaan, en het heeft dus ook geen storing gegeven.
Na het niet willen starten, dacht ik voor den zekerheid dan maar tot de stekker weg te halen, om toch eventuele kortsluiting uit te sluiten.
Kan nog even niet verder zoeken, moet werken in een overdekte stalling, waar de weerelementen behoorlijk vrij spel hebben, en het is nu veel te vochtig om met elektronica te lopen spelen.....
 
jij wil niet weten hoe brak sommige mensen draden aan elkaar knopen. soms denken ze dat 2 uiteinden tegen elkaar aan leggen met een plakbandje er om heen al genoeg is en met 1000 km slecht weer kan zo'n plakbandje heel makkelijk verdwijnen. en aangezien er 3 draden naar de schakelaar liepen kan je er vanuit gaan dat het een wisselcontact was. en als alle 3 de draden niet nodig waren geweest hadden ze die 3de draad er niet in gedaan in de fabriek. als ze kunnen besparen op grondstoffen zullen ze dat niet nalaten.

Fair enough, maar over het stukje maak of breek contact? Het hoeft niet zo te zijn dat draden doorverbonden moeten worden he. Kan dus juist zijn zoals ts heeft gedaan, de draden los houden.
 
Nog ff laten weten wat het probleem nu was;

Toch de bedrading v/d jiffybeveiliging, er moesten toch 2 draden met elkaar door verbonden worden.
Er was gerommeld met de bedrading, en er was het een en ander gesmolten, waardoor de draden die ik geisoleerd had, verderop in de bedrading toch met elkaar verbonden waren, anders had ik er nooit 2 jaar mee rond kunnen tuffen.....
Overigens bij het checken v/d kopp.schakelaar, deze ook maar meteen verwijdert, die deed het toch al niet, en weer een storingsmogelijkheid minder.

Wederom hartelijk dank voor den input!
 
Terug
Bovenaan Onderaan