XV535 onregelmatig stationair en gas gaat langzaam terug

CarrDenn

Rookie
4 apr 2018
6
0
Koningsbosch
Ik ben in het bezit van een Yamaha XV535 van 1992 met een paar overgebleven problemen.
Deze liep in eerste instantie op 1 cilinder en haalde daardoor nog geen 80 km/u.

Nu loopt deze onregelmatig stationair, met af en toe misfires en backfires.

Maar, rijden en starten zonder problemen. Beide bougies vonken zonder problemen.
Valt niet uit zolang de stationair schroef niet te laag is ingesteld.

Wat vreemd is dat wanneer je hebt gereden en het stationair 'redelijk' stabiel blijft, je erna de motor uitzet en weer aanzet het stationair opeens veel te hoog staat en je deze weer moet aanpassen. Daarna is deze weer te laag en kan je het weer aanpassen. Zo blijf je bezig. Als hij hoog in de toeren zit, en je geeft een heel klein beetje gas of laat koppeling komen, dan zakken de toeren omlaag.

Verder, bij het stationair lopen en je geeft gas, dan loopt het gas bij loslaten maar langzaam terug, ligt niet aan de gaskabel en er is geen valse lucht, dit is allemaal al gecontroleerd.

Wat is gedaan:

- De carbs zijn gereviseerd en hebben een ultrasoonbad gehad.
- Beide membranen waren gescheurd, deze zijn vervangen en werken nu weer prima.
- Inlaatrubbers zijn vervangen (waren droog en gescheurd).
- Ze zijn synchroon en afgesteld volgens fabrieks instellingen
- Kleppen zijn gecontroleerd en afgesteld.
- Nieuw bougies, die vonken prima.
- Aftermarket 'open' uitlaat vervangen met een originele.
- Nieuw benzine, met forta 1
- Nieuw olie, oliefilter


Voor dat ik de carbs weer uit elkaar ga halen (véél werk) wil ik eerst andere opties bekijken.
Hij rijdt op zich prima heeft ook flink wat vermogen, maar de overgebleven problemen met het stationair blijft op dit moment een raadsel.
 
Laatst bewerkt:
OK, vlotters waren in principe nog in orde, maar ik heb ook sterk het vermoeden dat er iets met de 'lucht' niet in orde is. De vraag is natuurlijk dan waar.

Iemand een idee hoe je de mixschroeven eruit kan krijgen zonde de carbs er af te halen? Ik heb het idee dat daar de rubberen ringetjes niet zijn geplaatst.

Carbs liggen horizontaal dus, of de motor moet op zijn kant, of er is een ander trucje?
 
als je ze kan bereiken, kunnen ze er ook uit langs die weg. Misschien een klein stukje kauwgom aan de schroevendraaier en daarna een gebogen ijzerdraadje voor de rest, maar eruit kan die.
 
Je hebt de carbs eraf gehad toen je naar de vlotters keek neem ik aan, of dat moet je op de kop hebben gedaan. Ik neem ook aan dat je toen alles schoongemaakt hebt en weer naar fabrieksinstellingen hebt gesteld? Aan de andere kant, waarschijnlijk niet als je niet weet of er ringetjes tussen zitten.

1. Alles schoonmaken
2. Synchroniseren
3. Afstellen

Klaar.
 
Ik heb soortgelijke problemen gehad met mijn CBR900RR.
Carburateurs schoongemaakt. Toen leek het iets beter. Forte motopower 1 bij de benzine gegoten. Dat leek nog wat beter, maar na een paar dagen liep hij beroerder dan in het begin. Bougies waren vet zwart. Nieuwe bougies er in toen liep hij even netjes stationair, daarna was het probleem terug.
Met gas geven hoe meer toeren hoe beter hij loopt.
Tank leeg gereden tot de motor afsloeg.
Verse benzine er in.
Probleem lijkt opgelost.
Hij heeft nog nooit zo mooi en regelmatig stationair gelopen.
Ik verdenk de Forte motopower 1.
 
Terug
Bovenaan Onderaan