Stuurgewichten, met of zonder rubber?

voorvork

MF'er
16 okt 2012
90
0
Heemstede
Hoi allemaal,

Ik heb een ander stuur op mijn Honda VTR gezet. Dit stuurtje heeft voor de stuurgewichten een gat met M6 draad. Het oude stuur was hol en daar gingen de gewichten in met een rubber, zodat de gewichten ook een dempfunctie kregen. Maakt dat uit en is er een oplossing voor? Speciale stuurgewichten die zelf een rubberen binnenkant hebben oid?

Bedankt!

Vroeger:
161-014_1.jpg


Nieuw:
161-027.jpg
 
Laatst bewerkt:
de functie van stuurgewichten is het creëren van massatraagheid om daarmee trillingen te dempen. massatraagheid werkt net zo goed bij stijve montage als bij rubbergedempte montage. het werkt alleen op een andere manier. zitten de gewichten vast dan is het de massatraagheid zelf door het proberen te bewegen van de gewichten. zitten ze in rubber dan werkt het door de tegenwerking van het rubber die op hun beurt weer tegengewerkt worden door het gewicht. uitkomst is het zelfde de trillingen verminderen en welke frequentie het beste gedempt wordt hangt af van het gewicht in samenwerking met de stijfheid van het stuur. gewicht en stijfheid geeft een eigen trillingsfrequentie en die probeer je zo te tunen dat de uitslag zo min mogelijk is en de trillingen zo min mogelijk storend.
 
Dat rubber is er alleen voor om de gewichten in de stuurhelften te klemmen.
Rubber zet uit door het aandraaien van de bout in de moer en klemt zo vast
 
Dat rubber is er alleen voor om de gewichten in de stuurhelften te klemmen.
Rubber zet uit door het aandraaien van de bout in de moer en klemt zo vast
:^

En die met rubber, zijn dus bedoeld voor sturen die geen draad in de buis hebben zitten.

Indien wel draad, dan koop je dempertjes met een draadeind, in de juiste maat.
 
:^

En die met rubber, zijn dus bedoeld voor sturen die geen draad in de buis hebben zitten.

Indien wel draad, dan koop je dempertjes met een draadeind, in de juiste maat.

Was het maar zo simpel...
Ik heb het hele internationale web afgezocht voor gewichtjes voor die FZR van mij, omdat de gewichtges nog een millimeter of 12 stuur vormen voldoen alleen de originele. Die zijn uiteraard niet meer verkrijgbaar en ik zit aan draai en freeswerk vast...

de functie van stuurgewichten is het creëren van massatraagheid om daarmee trillingen te dempen. massatraagheid werkt net zo goed bij stijve montage als bij rubbergedempte montage. het werkt alleen op een andere manier. zitten de gewichten vast dan is het de massatraagheid zelf door het proberen te bewegen van de gewichten. zitten ze in rubber dan werkt het door de tegenwerking van het rubber die op hun beurt weer tegengewerkt worden door het gewicht. uitkomst is het zelfde de trillingen verminderen en welke frequentie het beste gedempt wordt hangt af van het gewicht in samenwerking met de stijfheid van het stuur. gewicht en stijfheid geeft een eigen trillingsfrequentie en die probeer je zo te tunen dat de uitslag zo min mogelijk is en de trillingen zo min mogelijk storend.
:^ Mooi stukje natuurkunde en de enige juiste verklaring.
 
Laatst bewerkt:
de functie van stuurgewichten is het creëren van massatraagheid om daarmee trillingen te dempen. massatraagheid werkt net zo goed bij stijve montage als bij rubbergedempte montage. het werkt alleen op een andere manier. zitten de gewichten vast dan is het de massatraagheid zelf door het proberen te bewegen van de gewichten. zitten ze in rubber dan werkt het door de tegenwerking van het rubber die op hun beurt weer tegengewerkt worden door het gewicht. uitkomst is het zelfde de trillingen verminderen en welke frequentie het beste gedempt wordt hangt af van het gewicht in samenwerking met de stijfheid van het stuur. gewicht en stijfheid geeft een eigen trillingsfrequentie en die probeer je zo te tunen dat de uitslag zo min mogelijk is en de trillingen zo min mogelijk storend.


Fantastisch! Dan kan ik met een gerust direct monteren zonder rubber. Bedankt voor de uitleg allemaal!
 
nou, ik rij niet alleen naar de kroeg, maar zit ook wel eens een week op de motor. Dat lukt niet met gevoelloze klauwen.
Ik wist niet dat je ook een gevoelige kant had, maar het is zeker modern om die te laten zien. :t :+

Op welke motor maak je dan wel eens lange afstanden? Een dikke 1-pitter? :9
 
Terug
Bovenaan Onderaan