Gsxr 1000 2012 motorproblemen bij regen

Thijzel

Die hard MF'er
25 jul 2010
336
12
Amsterdam
Vandaag gereden met racer op circuit tijdens regen. Het was duidelijk te horen en te voelen dat motor onregelmatig liep. Daarop gekeken of er vocht zat bij bougies en bobines ( was droog). Ingespoten met enige wat ik bij me had, frictiemodifier. In elkaar gezet. Toen motor goed warm was werd probleem minder en ging zelfs weg. Bij rijden in regen binnen 1 ronde probleem weer terug. Door beperkte mogelijkheden bij circuit de boel ingepakt en naar huis. Zelf denk ik aan bougies of bobines, echter deze waren geheel droog. Suggesties? Nb bij vol gas en hogere toeren probleem minder aanwezig. Dag ervoor met droog weer gereden was geen enkel probleem.
 
Zal dan toch een vocht probleem zijn,zuigt de motor niet te veel water aan door de luchtinlaten.En anders zal het toch of de bobines of de kabels zijn.
 
Laatst bewerkt:
Luchtfilter was droog.
Verder is er een jaar niet op gereden. Afgelopen winter is ie op de testbank geweest, daar geen problemen bemerkt. Vorige eigenaar heeft er nooit mee gereden in de regen dus misschien langer bestaand probleem.
 
Tja probeer het eens met een plantenspuit om bepaalde delen zoals de bobines nat te spuiten en kijken of er dan wat veranderd in hoe de motor loopt.
En anders alleen met droog weer gaan rijden ;)
 
Laatst bewerkt:
Update:

Vandaag motor gestart na een hele nacht in droge garage te hebben gestaan. Probleem van onregelmatig lopen nog aanwezig. Heb gevoeld aan de uitlaat pijpen, cilinder 1 (links) wordt duidelijk minder warm. Ik had het idee dat cilinder 2 ook minder warm als 3 en 4 was, echter duidelijker warmer als 1.

Als eerste heb ik de bougies vervangen:
IMG_20180328_183028.jpg


Vind iridium lastig te beoordelen op slijtage. Edwin Ott vond hem ver heen. Dus 4 verse gemonteerd en met 11Nm aangedraaid.

Ik heb de bobines doorgemeten, op primaire en secundaire weerstand. Vallen alle 4 mooi binnen de specs. Voor de zekerheid bobine 1 en 4 verwisseld om te controleren of dit toch niet het probleem is. Alle rubbers van zowel bobines als connectoren gecontroleerd op scheurtjes en/of vuil. Zag er allemaal goed uit, zacht rubber en schoon. (Nergens vocht te zien). Motor gestart, probleem blijft.

Nu begin ik aan andere zaken te denken, bijvoorbeeld de brandstof injectie.
Afgelopen winter is de Suzuki bij Hoegee op de testbank geweest. Tevens is daar de oude explosafe vervangen voor nieuwe. In het benzine filter zaten explosafe deeltjes of ander vuil. het filter is vervangen en ook de brandstof leiding. Mogelijk is er toch vuil in het injectie systeem terecht gekomen?

Het feit dat de motor beter gaat lopen naarmate de temperatuur hoger wordt kan in me indenken dat er een vuiltje in een injector zit. De benzine nevel zou door het vuiltje een straaltje kunnen worden wat niet goed ontbrand bij koudere motor (trouwens octaan getal 102 benzine in de tank).
Bij warme motor verdampt dit weer sneller waardoor het wel weer ontbrand?

Andere aanwijzing is dat de uitlaat pijp wel heet wordt als ik een flinke dot gas geef. Misschien dat secundaire (of primaire) injector niet verstopt is en de cilinder weer goed laat mee doen. Het probleem van onregelmatig lopen is namelijk ook minder aanwezig bij meer gas geven.

Dit is het volgende wat ik uit ga sluiten.
Tips? Kan ik bijvoorbeeld het injector systeem schoonblazen met perslucht? of veroorzaakt dat schade?

Edit:
1 en ander opgezocht en zal de injectoren laten reinigen. Weet iemand een goed adres in noord holland?

Nb. De elektrische weerstand van de injectoren vallen ook binnen de specs.
 
Laatst bewerkt:
Valt me op dat de respons van mijn topic matig is.
Gelukkig heb ik het op kunnen lossen en zal dat posten, misschien heeft iemand in de toekomst hier wat aan.

Ik heb de injectoren professioneel laten reinigen. Kosten 270 euro.
Nieuwe O-ringen voor 8 injectoren, Suzuki dealer, 200 euro.
Motor lopen op 4 poten, onbetaalbaar :t

1 Injector had matige opbrengst, daarnaast was ook het sproeipatroon matig.
Dit komt goed overeen met de praktijk omdat de motor beter ging lopen wanneer deze warmer werd.
Straaltje benzine (ipv spray) kon met warme motor wel ontbranden.

Maar was nu de boosdoener? Waarom was de injector matig?

888.jpg

890.jpg


Afgelopen winter is bij een bekende Suzuki dealer in Afferden onderhoudt uitgevoerd.
Onder andere is de oude (gele) explosafe vervangen voor nieuwe (blauw). Zo ook de brandstofzeef van de pomp.

Blijkbaar is de tank niet zorgvuldig schoongespoeld en ook de nieuwe explosafe niet ontdaan van losse stukjes. In de bovenstaande plaatjes is een membraan te zien waar de brandstof uit mijn tank doorheen is getrokken d.m.v. een vacuüm. De plaatjes zijn in de gehele breedte van links naar rechts 1mm. Je leest het goed, 1000 micrometer. Kleiner dan 70 micrometer is niet meer te zien met blote oog.

Ik vond het best schokkend om te zien dat na 1 volle tank (na het onderhoud) er zoveel vuil aanwezig is. Ik vind het slordig hoe de dealer hier zijn werk heeft uitgevoerd. Het vuil is deels klein genoeg om door de zeef van de brandstof pomp te trekken. Daarna moet er vuil in 1 van de injectoren zijn beland. Daarnaast zat de bedrading van de brandstofpomp knel, dit is ook rommelig/onhandig aangesloten na het vervangen van de zeef.

IMG_20180331_111917.jpg


Heb nu zelf de zeef vervangen (advies brandstof analyse bedrijf).
Explosafe uit de tank gehaald, schoongemaakt met perslucht en daarna gewassen in schone benzine.

Al met al heeft dit nonchalante onderhoud me veel geld gekost en ergernis bezorgd. Ook mijn circuit training in Frankrijk is hierdoor deels verpest. Jammer.
 
Thijzel , de bougies waren idd heeeeel ver op ;) Zelfs verbogen zo lijkt het ze moeten op 0.7mm staan.

Jammer dat de beroemde Suzuki man ,zijn monteur(s) zo heeft geprutst.Ik zou nooit explosafe meer in de tank meer gooien als ik jou was.Lees en hoor dat er regelmatig benzine storingen erdoor ontstaan.

Knap/goed dat je het zelf opgelost hebt :t En ik zou het zeker gaan melden bij de Suzuki man.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan