Hulp gezocht: Hardnekkige elektronische problemen oldtimer

BobberB

Die hard MF'er
14 jul 2009
727
0
Zwolle
Hoi hoi,

Ik kan wel wat hulp gebruiken om hardnekkige elektronische problemen van mijn XS650 de wereld uit te helpen.

Het afgelopen jaar heb ik de volgende problemen gehad:

- Geen vonk (TCI kapot, gerepareerd)
- Niet bijladen (stator kapot, vervangen)
- 2x bobine kapot (vervangen voor een degelijk Honda exemplaar, was chinees)

Vanuit verschillende hoeken werd ''massa'' geroepen. Ik heb ondertussen een centraal massapunt gemaakt waar alle massa draden bijeen komen. Ik heb 2 extra massa kabels tussen blok/frame en blok/massapunt gemaakt. Een nieuwe honda bobine geplaatst.

Deze week wezen testrijden, eerste 30 km zonder problemen. tweede testrit kwam ik niet verder dan 10km. Motor begon te sputteren tijdens het rijden en dat resulteerde in 20 seconden in een motor die niet meer vonkte. Na 5km lopen vanavond nog eens gekeken. Accuspanning 12,9Vdc met contact aan 12,6Vdc. Een keer trappen en hij liep weer als een zonnetje (laadspanning max 14,9Vdc).

Details over de motor:
- Kick only (kleine accu)
- kabelboom ontwerp afgeleid van ''bewezen'' voorbeelden van het XS650 forum. De eerste versie van mijn kabelboom heeft het 7 jaar prima gedaan. 2 jaar geleden de kabelboom verfijnd door deels opnieuw te doen en automotive connectoren te plaatsen (ipv alles solderen :X )
- De problemen begonnen na kabelboom versie 2.0.
- Bedradingschema's aanwezig

Ondertussen alweer een hele lap tekst zie ik :+ Wat ik zoek: Iemand die ervaring heeft met elektronica, en dit kan oplossen. Wie kan mij helpen of kent iemand?

De motor verdient het:
full

full
 
Ik denk dat de laadspanning niets van doen heeft met de ontsteking omdat dat op Yamaha's van die tijd vaak een heel compleet separaat subsysteem is :+ dus zonder accu doetie het meestal gewoon. Wat is de bedoeling van die Honda bobine? Was er geen Yamaha bobine voorhanden?
Veel van die CDI (TCI in jouw geval) dingen hebben last van koudlas, dus er gaan onderdelen los zitten op de print. Heb je er wel een originele CDI in zitten?
Kabelboom 2.0 brengt misschien ook wel een schakelfoutje mee, maar met die paar draden van de ontsteking kan het haast niet fout gaan... Over een EXUP hoef je je iig geen zorgen te maken :P
 
Laatst bewerkt:
Van de week kwam mijn iets verder op wonende buurman met een bijna zelfde probleem met zijn eenpitter MZ.
Rood lampje bleef branden van accuspanning ook na starten met kickstarter. Dan liep ie even maar begon te pruttelen en sloeg af. Op gegeven moment rood lampje ook uit en niet meer te starten met kickstarter.
Ik zei dat ie eerst maar eens een nieuwe accu erin moest doen en dan verder kijken. Twee dagen later komt ie met een grote grijns aangereden op zijn MZ. Accu vernieuwd en probleem opgelost.
Probeer eens een iets zwaardere accu erin.
 
Laatst bewerkt:
Van de week kwam mijn iets verder op wonende buurman met een bijna zelfde probleem met zijn eenpitter MZ.
Rood lampje bleef branden van accuspanning ook na starten met kickstarter. Dan liep ie even maar begon te pruttelen en sloeg af. Op gegeven moment rood lampje ook uit en niet meer te starten met kickstarter.
Ik zei dat ie eerst maar eens een nieuwe accu erin moest doen en dan verder kijken. Twee dagen later komt ie met een grote grijns aangereden op zijn MZ. Accu vernieuwd en probleem opgelost.
Probeer eens een iets zwaardere accu erin.
Hoho.. Die MZ heeft misschien zeker wel contactpunten. Die Yamaha's hebben helemaal geen accu nodig. 0, noppes
 
De eerste versie van mijn kabelboom heeft het 7 jaar prima gedaan. 2 jaar geleden de kabelboom verfijnd door deels opnieuw te doen en automotive connectoren te plaatsen (ipv alles solderen :X )
- De problemen begonnen na kabelboom versie 2.0


Controleer die connectoren goed, er kan een pennetje naar achteren gedrukt zijn of te los in elkaar zitten waardoor ze geen goed contact maken, krijg je heel vreemde storingen van.
 
Terug
Bovenaan Onderaan