Ervaring Vicma accu's

De accu zit er nu 3 maanden in en de update is kort maar krachtig; geen problemen... De motor heeft altijd goed gestart en ik heb de accu ook niet hoeven bijladen...
Mijn RSV4 heeft zeven weken stilgestaan, starten als een zonnetje en lopen. :Y

Ik was even bang dat de startonderbreker wat meer zou gebruiken.
Durf een half jaartje nu ook wel aan. Maar in de winter stal ik de accu binnen.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag voor de 2de keer een lege accu...

1ste keer was een paar maanden geleden, in de winter na een paar maanden stil te hebben gestaan. Motor wel kunnen starten door hem een bergje af te laten rollen en daarna normaal kunnen rijden.

Vandaag na weer een behoorlijke tussenpoos is de accu weer dood. Vorige keer deed het dashboard het wel nog, maar nu is er helemaal niks.

Lange standtijd die verwacht wordt bij lithium accu's is bij deze accu's in ieder geval niet waargemaakt. Met m'n oude loodaccu kon ik makkelijk de winter overbruggen. Motor heeft overigens geen alarm oid.
 
Interessant topic.

Maar doorgaans zijn accu cellen welke geproceert worden in China niet al te best.
Mijn voorkeur zou gaan naar een type welke in Japan is geproduceert.
 
Een lithium-ion-accu of Li-ion-accu is een accu die vaak in consumentenelektronica en elektrische auto's wordt gebruikt, vooral vanwege de hoge energiedichtheid.
Er kleven echter ook een paar nadelen aan dit type accu. De accu mag niet te ver ontladen worden en wordt daarom gebruikt in een apparaat dat voorzien is van een regelsysteem. De accu is dan ook vaak specifiek voor een apparaat gemaakt, in tegenstelling tot bijvoorbeeld een nikkel-metaalhydrideaccu (NiMH). Dit regelsysteem controleert de spanning, om te diepe ontlading te voorkomen. Diepontlading gebeurt wanneer de accu te leeg is en heeft interne beschadiging tot gevolg. Het regelsysteem zorgt ervoor dat de stroomvoorziening wordt gestopt wanneer de interne spanning te laag dreigt te worden.
De lithium-ion-accu dient niet te worden verward met de (niet-oplaadbare) lithiumbatterij.
Bron: Wikipedia
-----------------------------------------------------------------------------------------
Ik heb een Motobatt accu op basis van glasvezeltechnologie in mijn V-Max en zit er al 5 jaar in. Ook deze accu mag niet te ver ontladen en opladen moet met een druppelader die er geschikt voor is. Bij te snel opladen onstaat er gasvorming en bij geloten accu niet bevordelijk. De glasvezel zorgt constante.
Na 3 maanden stilstand van de V-Max: even duim op de startknop en hij liep. :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan