Aprilia RSV4 2009 probleem met koplampen

Xter

MF veteraan
6 jun 2007
14.277
0
Overijssel
Hallo allemaal,

Ik heb sindskort een Aprilia RSV4 uit 2009 met 3100km op de teller.
Van iemand heb ik een mooiere kentekenplaathouden gekocht inclusief de richtingaanwijzers.

Nadat ik deze aan heb gesloten werken mijn koplampen en achterlicht niet meer, en het lijkt zelfs alsof er een is doorgebrand. De richtingaanwijzers doen het dan weer wel.

Ik heb ook het bericht 'SERVICE' op m'n dashboard.

Ik zal wel iets doms hebben gedaan gezien ik geen verstand heb van elektronica. Desondanks hoop ik dat jullie mij hier kunnen helpen zonder dat ik naar een Aprilia dealer moet want die zit niet bepaald in de buurt. Ik woon net over de grens in Duitsland in Nordhorn.

Groeten!
 
Laatst bewerkt:
Zijn al de zekeringen nog heel?

Ik heb geen idee, heb geen multimeter. Is er een andere manier om dat te zien?

Hieronder de zekeringen
tpMv_vWynf1KHssl3sMchjMGnnR7StYMbTqMJYVtapfPy65W19G8k7fvJKqM9RYy3wyIcYVlMRYQ__VVwdRUAdR52nim11f3SEL54ny_L_KbcT1RNHIW8vQpZaa4o6ER7SUQ_7ylSFFognyX5LP6_qzIWQ7X27Efs3UR9R5BDA7vVl2K0hFeDWwCeVdmong3LHYL1Vi_3a4Ob0PTgm6hVLXbTfDssfAP5GuB3ywaUZG-ArNkTa557LwRaj5FuQPuCa0MKfJ1BGQYgxkJsr_iBU6vFKQPJ6zeIrFnnnPIikwka8d97QbhcCOuPVUx-deE8P7pdlUNcbigvoBfgWgB0jZjJ-Yf3EJtzVQ0Vw4cXU6Mqzy-fV1DEPIgUlLzXplw4hFUI6M8GQ4b8_K2JlQxPFqy1xSWj8ThzG22jaiszw8o9iqMTDVpi4fO6dPnwb8uR_4ttt8hSmWymdfZgM-1o5UFkPk_sltIWeBO8Bq4o2wqEeiEFA6npbTH39GwasMCbTnxDEC8c_A272z6eQzlKeqi44iyMHxmvY2ggz0iyTdTJk-fn3Op8JyD7EW12H_nCg0F6ezdINVh_07xQlKFHSm4HCa6iQNc4xr_9haaK-dVxHIu2R7WloGHZJ96pXnjYj482Zp1SrgAstVUyOaDt4bnFfExNrKF=w1160-h870-no



En hier zie je hoe de richtingaanwijzers zijn aangesloten. Let op, er gaat twee keer een zwart draadje in 1 connector. Dit moest anders deed de ene richtingaanwijzer het niet.
Dat gele draadje is over. Ja ik heb er echt geen verstand van.
sSIL0dkljxSBsBZu7g5efM3gKxDmYujDw6JqnXMw-qZvnSUW-b17P_ZeGiLiGQy4Ml4Qx1zT5GadokmJ671i3DewpIf2p88pPB_Y-M7WFCMKudbcT5myBn4mvOip4B_jWXopRpwETXKaIAi5QYPaV9kJi2CMEavqZLAvT-A-71eq3CFQqaO-LTrwiPPyabwBh-9zz6jAbrAPiJ_jiioe_yAR7VRZRb7vXho1W87S4eCLQcDYu9u0H5SkG4t2zTBK1JJ82-pPSklgWQmNnhoMUCPXnDng-j0sZAz2gBQWoUxy_n0QT3ZdAsWjdNt2SiJShMN95QDMvq7pwXkZA-jIXhO_9LJKLHcCKQbVa2uxeCJyODruTRF_WS4yfxuSQlxFuDGn2QNagMPtTcKxqifxKZs53lfq-Io48w3BrjWvGF5CPKtSt-jdj6FyHdizYTmAKds3HE06hZ1l6IoFg6rRl2OjOIHfizejvLL4sHpnf8c-j0iu5QNDc6ZJyXvmY_1CoTaMkH1ULorD_BDxFPPZ-ei8Janz5Seh19Beeu85_1BC_pZ9orHe0s49cEnngTsAMWd7e2o5ShpWL3-b8TCnohyn6iQbfKVgHRqtq4DBYYhLS4ETaz7yMP_B67RBjdvraV6wWSXspMTDR4LviuJoYpupnV--PW6-=w1160-h870-no
 
Laatst bewerkt:
Het feit dat er 'Service' in je dashboard staat, komt omdat er ergens een (elektronische) storing is.

Haal de zekeringen eruit (één voor één), dan zie je snel genoeg of deze kapot is of niet:
Auto_Zekering_goed_kapot.jpg


Maar als ik het goed begrijp heb je iets afgeknipt en je weet niet meer wat?
Waar ging dat gele draadje naartoe dan?
 
Laatst bewerkt:
Het feit dat er 'Service' in je dashboard staat, komt omdat er ergens een (elektronische) storing is.

Haal de zekeringen eruit (één voor één), dan zie je snel genoeg of deze kapot is of niet:
[afbeelding]

Maar als ik het goed begrijp heb je iets afgeknipt en je weet niet meer wat?
Waar ging dat gele draadje naartoe dan?

Dat gele draadje zat voorheen verbonden met de originele achterverlichting + richtingaanwijzers, maar ik heb elke combinatie geprobeerd en met die gele werkte 1 knipperlicht niet, heel vaag.

Oke één zekering was kapot. Gelukkig had ik nog een nieuwe liggen.
Koplamp, achterlicht en richtingaanwijzers doen het, alleen nu tikt het ergens (volgens mij bij de zekeringen?) als een gek als ik op de startknop druk en de motor start niet.

Ahhhh kroonsteentjes......

I know, ik heb van die fatsoenlijke 1,5 maand geleden besteld op alibaba maar ze zijn er nog steeds niet.

De gele is de plus voor het kentekenlicht. Voor de knipperlichten is rood de plus voor rechts en oranje de plus voor links.En kroonsteentjes dat kan echt niet :N ,pleur die dingen in de vuilnisbak ,zorg eerst eens voor fatsoenlijke kabelschoentjes.
Elektrisch schema, http://www.apriliaforum.com/forums/attachment.php?attachmentid=144972&d=1282597871


Dank voor deze info!
Heb je een tip of link waar ik die krengen kan kopen?
 
Dat gele draadje zat voorheen verbonden met de originele achterverlichting + richtingaanwijzers, maar ik heb elke combinatie geprobeerd en met die gele werkte 1 knipperlicht niet, heel vaag.

Oke één zekering was kapot. Gelukkig had ik nog een nieuwe liggen.
Koplamp, achterlicht en richtingaanwijzers doen het, alleen nu tikt het ergens (volgens mij bij de zekeringen?) als een gek als ik op de startknop druk en de motor start niet.I know, ik heb van die fatsoenlijke 1,5 maand geleden besteld op alibaba maar ze zijn er nog steeds niet.Dank voor deze info!
Heb je een tip of link waar ik die krengen kan kopen?
Dat tikken is je startrelais.
Die doet dat, omdat je accu net te leeg is om te starten. Opladen dus.

Rick Donkers: Rick Donkers Auto Electrics
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat tikken is je startrelais.
Die doet dat, omdat je accu net te leeg is om te starten. Opladen dus.

Rick Donkers: Rick Donkers Auto Electrics

Shit, heb het net even gechecked, dan is er toch iets wat die accu leeg trekt. De accu is namelijk gloednieuw.
Bedankt voor de link!

Het zal harder overkomen dan ik bedoel maar stop met prutsen en ga naar iemand die wel een klein beetje van 'elektronica' kent. Hoeft echt geen dealer te zijn.

Moet je hier net even iemand kennen. Zit hier een Suzuki dealer, die bel ik als laatste optie op.
 
Laatst bewerkt:
Dat gele draadje zat voorheen verbonden met de originele achterverlichting + richtingaanwijzers, maar ik heb elke combinatie geprobeerd en met die gele werkte 1 knipperlicht niet, heel vaag.

Oke één zekering was kapot. Gelukkig had ik nog een nieuwe liggen.
Koplamp, achterlicht en richtingaanwijzers doen het, alleen nu tikt het ergens (volgens mij bij de zekeringen?) als een gek als ik op de startknop druk en de motor start niet.I know, ik heb van die fatsoenlijke 1,5 maand geleden besteld op alibaba maar ze zijn er nog steeds niet.Dank voor deze info!
Heb je een tip of link waar ik die krengen kan kopen?

Iedere automaterialen zaak heeft die in kleinverpakking,je moet alleen wel de juiste
knijptang er voor hebben,die zullen ze ook wel hebben.En neem de geïsoleerde ronde variant,niet de platte schuifstekkers.
Die gele hoort maar aan 1 ding vast en dat is de kentekenverlichting.
Wat de accu betreft dat hij nieuw is zegt ook niet alles,ook een nieuwe kan kapot zijn,
al zal het wel een kwestie van laden zijn.
 
Laatst bewerkt:
Iedere automaterialen zaak heeft die in kleinverpakking,je moet alleen wel de juiste
knijptang er voor hebben,die zullen ze ook wel hebben.En neem de geïsoleerde ronde variant,niet de platte schuifstekkers.
Die gele hoort maar aan 1 ding vast en dat is de kentekenverlichting.
Wat de accu betreft dat hij nieuw is zegt ook niet alles,ook een nieuwe kan kapot zijn,
al zal het wel een kwestie van laden zijn.

Er zijn 4 draadjes, die gele is dan voor de kentekenplaatverlichting, dan heb ik nog 3 draadjes over voor 2 richtingaanwijzers.
Ik ben de rest van de week niet thuis, vrijdag pas weer. Dan ga ik er mee bezig. Bedankt voor je advies.

Welgemeend advies: stoppen en het laten doen door iemand met verstand van zaken.

Dank je, heb zojuist ook met de Suzuki dealer hier gebeld, ze zitten vol de komende 3 weken. Wordt toch eerst maar zelf knutselen. Dealer in Oldenzaal, 25min verderop zitten ook vol voor de komende twee weken. Geen goede tijd om issues te hebben met de motor nu.
 
Nou, hij doet het. De verlichting ook.
Echter staat er nog steeds SERVICE op het dashboard.

Ik ben benieuwd of over twee weken de accu weer leeg is, dan wordt deze namelijk leeggetrokken en dan moet de motor toch echt naar een motorzaak.

Morgen een ritje gepland staan dus ben benieuwd of ie aan gaat.

HBIyZ_5aznl0MEJgLfLlrIiu6qEFQqQDBBtP7iKac785lbG902jLL1-bPkn49zQ7T7eC3nVXZQ_TfF2WoRGG-8yQDPYyNqKozYwTNIyGQiJj040jTfGppM9f4tXTx_4zhA9GVI-ikgL8eUqY6qQpUqE_OLZG7922JMGYawaigy0VkBZSr2z00bjKm2Kx33J2aUa_oXkSHt-oNH1XK62RaLx59ZP5fPaBToljtqnwJFB_uTo3ejN5kRL2egmUWAYUtG1MhgfcJPom2vGeRHLyZrOgsxDthzrimOn6becFvBVzxjhq1ViWkLfb9Rwwd3PrXWiMFaUhpd9b5oCvAuv-RnVIaGeAQ-KpWZN4UqVYgPmRh2fP5R_6LCmbq53RgTVDd-2FmRSbO61BAXAMLX-so1lxTwgV47xZxoEA2ICYk3cFhyOlOM5fsEzAYAlnzA_ki2vr20XzYBdD9lUeqwQfK8TQwny6t5QheORwxSyS5G560-OaOWSxBq4NwDQ9fdt8PkltLfpOoS0JdpUbIgJLSYZoQ8YR9DhxQJOemW3hy6PSZwNjvny_m4g4V1uJLozR7hENCbThDagOo7WVoSXAWGGIpx6PaZ0pGSsPCot2ZFWZAlQTSN-b-bf4OigNf4X7nLDv-Nf948ufbqCYiK3a0md5ChC9XbdR=w675-h900-no


d_d5mLCTd8Y0uyxsGEjsjdXqIFj5xaVyz9H9x7iFEdhHybYY7JIJZ6LkKSHESKuahF3vVgcz78Xo_HxpM6x7k7SN7hSVr0UQKFkmY9QdzzmXU9qm1W953Qwe43EUGhoMvPDr4vFVUxieTp-NBrHDAYvVYb09oNZLObVbrgnxs8m2bIiyVR4_iLK0BV5iJKl2BS2gqRkpLSQZB_cWOd0M0hed6JzF3HU96uZZDm4KqGA38-onI9eB4hIRl0zdrtqGxSGFd8uEIS58ecxHapO4P21_3xgQxZ2J1WJUeDayOsOsotUtkbVYyQDd0rES82bFy2D1W0xCEzNyK0O7jpjU_dqVWbHhEflp4Gq4pSL9Wz6ooVTQNMYhZwoCepVePOGltCVwltpbggTxT2-e5uigUx_7JOi2c5M-YGe3JcYcuoY0SWdU7mB6SqamwlyUKSddNGOozbqv4rkjprusYxA0UjdRrKvOXlQ-X907lyocvRI-M8b4kSUmGfQYJRooFu4FLSDWARP9qLwDontBe__G2EpjdCXqLnKj8NR8noODt6x9grAl8rlsvFDtxGPMRm7isb83891Yv6xcAFNhI2F2dNNABJteT0kCe1RHtiBOEtyCHQh3fykp4wxEweHuRr1VAkkgjXnGLnVvuGy4F96fxZk97wkLvzTs=w675-h900-no
 
Het is een melding vanuit de computer dat er iets niet goed was (in jouw geval de verlichting).
Je kan via je dashboard met code 12412 in het service-menu komen en daar alle foutmeldingen verwijderen (op eigen risico!).
 
misschien is het gewoon tijd voor een onderhoudsbeurt met dat service bericht in je dashboard.

Ik heb de motor in januari gekocht bij een Aprilia dealer (in Neuss) dus dat zal het niet zijn.

Het is een melding vanuit de computer dat er iets niet goed was (in jouw geval de verlichting).
Je kan via je dashboard met code 12412 in het service-menu komen en daar alle foutmeldingen verwijderen (op eigen risico!).

Dankjewel!


En iedereen nogmaals bedankt voor de hulp en tips, wordt gewaardeerd! :}
 
Terug
Bovenaan Onderaan