Remschijven BMW R1150RT

martijn_vdh

Die hard MF'er
11 dec 2002
336
1
Antwerpen
Heeft er iemand ervaring met het vervangen van de voorste remschijven en remblokken van een BMW R1150RT - hoe lang moet ik hiervoor uittrekken? Ik twijfel of dit op een paar avonduurtjes lukt, zo niet dan moet ik er niet doordeweeks aan gaan beginnen namelijk :)

Heb wel wat sleutelervaring dus daar zal het niet aan liggen, alleen de schijven nog nooit beetgepakt...
 
Zonder ervaring aan de remmerij werken.. Hmm..

Los daarvan, niet al te moeilijk klusje.

Lastigste 2 dingen zijn het los draaien van de inbusbouten van de remschijf en de remzuigers terug duwen (zonder schade).

Dus met het voorwiel nog in de motor eerst eens kijken of de remschijfbouten los willen. Zo niet, dan een zaterdagje uit trekken.
zowel, dan gaat het je wel lukken.

Mogelijk komt er nog bij het opnieuw afstellen van de ABS-sensor, maar dit is voor je volgende rit niet heel belangrijk(doet alleen je ABS het niet).

Advies voor het terug duwen van de zuigers, eerst de remklauw even schoonmaken met velgenreiniger/remmenreiniger alvorens de zuigers terug te duwen. Wel het remvloeistofreservoir openzetten en eventueel wat uithalen tegen het overstromen.
 
grootste probleem is het loskrijgen van de boutjes van de schijf want die zitten als het goed is vast met borgmiddel en die willen nog wel eens doordraaien omdat ze zo vast zitten en afhankelijk van het bouwjaar is het een bekrachtigd systeem en dan kan de vloeistof niet richting het potje maar moet het de ABS unit in en daar moet wel ruimte zijn. als je die moet benaderen om de vuldop te openen neemt de hoeveelheid werk behoorlijk toe.
 
Laatst bewerkt:
Een zo goed mogelijk passende dop/sleutel/gereedschap gebruiken. Half versleten doppen of van discutabele kwaliteit zorgt ervoor dat je een stuk langer bezig bent. Een luchtsleutel met zo’n zelfde dop op de laagste stand wil vaak ook wel werken.

Als je de eerste bout meteen dol draait en je gereedschap is in orde, dan de rest eerst warmstoken voor je verder gaat. Je kan een rondgedraaide kop gewoon eraf boren (de schijf vervang je toch) en het restant met een griptang eruit draaien.
 
Bij mijn BMW (r1100s) zijn de schijven 2 weken terug vervangen, ik heb het laten doen, maar stond er wel naast.

Is een klusje van niks, maar ik ben erg blij dat ik het uitbesteed heb, elke bout was ik bang dat hij af zou breken, zo vast zaten ze, en dan heb je toch een uitdaging thuis ,zonder gas brander.....

Als he niet bang bent voor afgebroken bouten kan je gerust zelf doen, anders beter uitbesteden.

Mijn schijven zijn er dus zonder problemen,en zonder brander vanaf gekomen, alleen wat angst van mijn kant 😉
 
Bij mijn Guzzi (schijven en remmerij erg vergelijkbaar) deed ik er 2 uur over. Rustig werkend en met koffie tussendoor. Heb er opzettelijk langzaam en rustig aan gewerkt om niets kapot te maken in mijn soms toch wel ongeduld. Heb een slagschroevendraaier met inbusbit gebruikt om de boutjes te laten schrikken. Was inclusief nieuwe remvloeistof
 
Laatst bewerkt:
Twee uur is inderdaad een redelijke tijd als hobbyist. De locktite op de boutjes is inderdaad de grootste narigheid. Ik doe het koud maar beter is om de boutjes even lekker op te stoken. Aan de ABS sensor veranderd niets. Je loopt wel de kans dat je de veerringetjes moet vervangen.
 
als je motor is uitgerust met iABS zal de tank er af moeten: het remvloeistof niveau in de ABS pomp zal stijgen en dat moet je compenseren. Is misschien een goed moment om het systeem direct te spoelen om storingen te voorkomen. 2 Uur is wat aan de krappe kant denk ik. Verder sluit ik me aan bij bovenstaande.
 
als je motor is uitgerust met iABS zal de tank er af moeten: het remvloeistof niveau in de ABS pomp zal stijgen en dat moet je compenseren. Is misschien een goed moment om het systeem direct te spoelen om storingen te voorkomen. 2 Uur is wat aan de krappe kant denk ik. Verder sluit ik me aan bij bovenstaande.
Is het niet handiger om tijdens het terugduwen van de zuigers de ontluchtingsnippel open te zetten? Dan hoef je niet af te tappen bij de iabs, toch?
Ik vraag me dit af omdat ik binnenkort mijn remblokjes moet vervangen. De i abs heb ik pas gespoeld en opnieuw afgevuld.
 
Is het niet handiger om tijdens het terugduwen van de zuigers de ontluchtingsnippel open te zetten? Dan hoef je niet af te tappen bij de iabs, toch?
Ik vraag me dit af omdat ik binnenkort mijn remblokjes moet vervangen. De i abs heb ik pas gespoeld en opnieuw afgevuld.
Na twee jaar zal t al gelukt zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan