Navigeren met de iPhone nog maar een keer

Ik heb zelf de afgelopen dagen de nieuwe myroute navigatie app geprobeerd, ik ben eerlijk gezegd best wel positief verrast. Zeker als je bedenkt dat deze app nog geen week uit is.

Dingen die ik heb uitgeprobeerd:
- Bestaande GPX bestanden importeren (dit heb ik in de website op de computer gedaan)
- Die geïmporteerde routes zijn daarna in de myroute navigatie app meteen zichtbaar, daar ben ik ze nagelopen en kon in de navigatie app zelfs de route nog corrigeren waar nodig. Pin verplaatsen was even zoeken, maar een pin ingedrukt houden en daarna met het kruisje aangeven waar je hem wilt hebben werkt fijn als je eenmaal weet hoe.

Het belangrijkste, de routes die ik daarna heb gereden werkte goed. Duidelijke stem, herberekenen werkte ook goed.


Voor het rijden van een "snelle" niet geplande route blijf ik voorlopig nog wel Garmin Cruiser gebruiken. Zeker de optie om met 2 sliders de route wat te finetunen (lengte en hoeveelheid bochten) werkt leuk. De rondrit optie ook (vanaf startpunt een eindpunt ingeven, hij maakt dan een rondje). Die app werkt nog een stukje sneller/makkelijker dan myroute navigation. Maar daar heb ik niets aan voor het rijden van vooraf gemaakte routes.


Voor mij is mijn iPhone inmiddels zeker een goed alternatief geworden voor de losse navigatie apparaten!
 
Net zoals boven omschreven: de nieuwe MyRoute-app heeft mij positief verrast. Ik was eerder ontzettend kritiek op de versie die er toen was. Het past totaal niet binnen de hedendaagse ontwerpen, waar ik niet tegen kan. Het was allemaal totaal niet vloeiden. Maar ze hebben onlangs de MyRoute Navigation (voor iOS en Android) uitgebracht en ik ga ben dik tevreden.

Ik gebruikte altijd 'REVER'. Die was veel moderner, maar die heeft alleen niet een goede navigatie van GPX bestanden. MyRoute-app heeft dat wel en hun nieuwe versie ziet er stukken beter uit. :Y
 
Erg jammer om Garmin Cruiser te zien gaan,.. blijft nog wel een tijd werken (2 jaar geloof ik) maar doorontwikkelingen stoppen.
Voor de "gewone" navigatie snap ik het ergens wel, de gratis alternatieven zijn inmiddels goed bruikbaar. Maar gericht op motorrijden vond ik Cruiser fijner dan TomTom.

Nu hopen dat ze die MyRoute Navigation goed blijven doorontwikkelen, voor het rijden van routes werkt hij prettig. Maar snel een kronkelige route maken zit er nu nog niet in. Maar ook zo'n functie als in Cruiser met een "rondje" rijden aan de hand van alleen een start en "eind"punt zou ook welkom zijn!
 
Ik heb dit topic even doorgelezen en wil graag ook een suggestie geven. Ik gebruik al 2 jaar magic earth, zowel auto als motor en dit bevalt mij uitstekend. Heb ondertussen uitgevonden om in de app zelf een route uit te zetten over kleine of kronkelwegen. Heb een iPhone se. Weet niet of het mogelijk is om routes te importeren maar dat kan mij persoonlijk niet schelen, gebruik ik toch niet.
 
Ik heb het topic niet gelezen en wellicht is die allang voorbij gekomen maar mocht iemand nog wat zoeken dan hier mijn input. Ik gebruik nu al bijna twee seizoenen:

SCENIC

Werkt op basis van kurviger.de en op de samsung heeft kurviger ook al een eigen app. Uitwissel gaat best prima, berekenen nagenoeg dezelfde routes.
Mijn broer rijd sinds kort met zijn samsung en ik met de iphone.

Bevalt super, je kunt route's bouwen, kronkelroutes laten berekenen, exporteren en importeren. Niets meer niets minder.
Kosten:
- Abbonementsvorm
- Aanschaf
- Credits (20 gratis bij start)
- Gratis

Het improteren van een route kost een credit. Het rijden van een route met STEM begeleiding kost een credit. Je kunt credits ook los kopen als deze op zijn.
Je kunt er echter ook voor kiezen de STEM weg te laten en te rijden met alleen het beeld, dit is wat ik zelf altijd doe omdat ik de stem hinderlijk vind in mijn helm. Ik kijk wel op het schermpje zo nu en dan.

Mijn credits zijn nog steeds niet op. Dit komt tevens omdat ik alle routes gewoon bouw in de app zelf en het zo niets kost.

De enige opmerking; De App rekent wel veerboten in maar laat deze niet duidelijk zien, gevolg is dat die wanneer je de route bekijkt ziet dat hij om het water heen gaat geleiden, eenmaal ter plaatsen met gebruik van de route zal die gewoon direct over het water herbereken en de route verder volgen. Dit is even iets om op te letten.
 
Ik heb Scenic wel geprobeerd (zie de openingspost in dit draadje), maar vond het niet erg overzichtelijk. Maar misschien heb ik het te weinig een kans gegeven. Ik ben overgestapt op de MyRoute app en bijbehorende navigatie app. Maar overweeg om ernaast nog een android telefoon te gebruiken voor navigatie. Daar is de TomTom Go app niet gemankeerd en kan ik gewoon routes rijden.

Ik heb nu wel het volgende dilemma:

Ik gebruik mijn iPhone X af en toe voor navigatie op de motor. In een Catalyst case en een RAM houder. Nu ga ik in juni de 500 Euro challenge meerijden: 2300 km inclusief Stelvio pas en Grossglockner. Dat betekent dat de iPhone wat te verduren krijgt aan trillingen, kou, warmte en mogelijk regen. Heeft iemand daar ervaring mee? Kan ik dat mijn iPhone aan doen? Ik heb twee alternatieven: een oude TomTom Rider V1 die niet de software heeft die ik wil (bv geen verkeersinfo) of een Nokia android toestel voor alleen navigatie gebruiken (heeft dan hetzelfde te verduren, maar ik ben minder ziek als die het begeeft),

Terwijl ik bovenstaande schrijf, begin ik al te vermoeden welke kant het opgaat. Maar ik ben toch benieuwd of er iemand ervaring heeft en roept 'Nee, joh, geen probleem. Dat kan die iPhone prima aan'.
 
Laatst bewerkt:
Als je het mij vraagt zal ik de iPhone lekker thuis laten. De trillingen zijn niet optimaal voor de levensduur. De kans op laten vallen bij het in uit de houder halen is aanwezig.

Ik lees ook dat de goedkope 70 euro Android telefoons die men gebruikt steeds duurder worden en vaak boven de 200 euro komen. Dan heb je nog een goede houder en USB aansluiting nodig en 20 euro per jaar voor de TomTom app.

Bij MRGPS koste een Rider 550 nu 329,- euro.
Een Zumo 346 kost nu 249 euro bij Bol.

Gecombineerd met een eenvoudige Nokia voor file informatie lijkt mij dit persoonlijk een betere keuze.
 
Ik laat de iPhone sowieso niet thuis. Heb ik nodig voor mijn werk (ik gebruik specifieke apps) en ik gebruik hem als fototoestel. Maar die gaat dan in de binnenzak. Vanwege de trillingen. En ik vrees dat ik het vallen uit de houder inderdaad al een keer meegemaakt heb. Dat was toen een iPhone 6. Dus dat risico bestaat zeker.

Ik rij de Euro challenge op een motor van 500 euro. Het stuit me dan toch tegen de borst om een Rider voor meer dan 300 euro te kopen. Mijn opties zijn dan de Nokia in de houder als navigatie (met hetzelfde risico op vallen, maar minder erg) of mijn Rider V1 gebruiken.

Dank voor de reactie's!
 
Ik begrijp niet helemaal waarom je niet je iPhone gebruikt. Nog nooit problemen gehad met trilling, kou of regen.
Zelf gebruik ik de volgende houder:
www.cellularline.com--SMIPHONE7PLUS-31.jpg

Werkt prima, waterdicht, stof vrij en oplaadbaar. Kost een paar tientjes.

Het enige lastige, maar dat is met elke houder, van een iphone is dat je deze niet kunt ontgrendelen met de toegangscode zonder op de tuisknop te klikken. En dat gaat sinds de iphone 8 niet meer omdat het geen echte knop is. Die knop leest niet vanuit de handschoen uit.
 
In de tijd dat ik nog een iPhone had had ik een vergelijkbare houder.

Toen was de bediening met handschoenen door het extra laagje over het scherm erg slecht.
Na het plaatsen van mijn telefoon in de regen had ik last van condens waardoor het scherm niet goed meer te zien was.
En toen ook bij het openen van de behuizing mijn iPhone een paar keer bijna laten vallen.

Maar het grootste probleem was het feit dat bij zomerse temperaturen mijn iPhone in de behuizing soms te warm werd en tijdelijk uitschakelde.

Dit was voor mij toen de reden een Zumo te kopen (die inmiddels vervangen is door een TomTom)

Maar blijkbaar hebben de nieuwere iPhones hier minder last van. (mijn huidige Motorola gaat regelmatig gewoon op de X-Grip als tweede navigatie scherm)
 
Mijn iPhone X is redelijk water- en stofdicht. En ik draag regelmatig vingerloze handschoenen (laten we die discussie hier maar niet voeren...).

Houder op de motor is geen probleem. En ik gebruik de iPhone ook regelmatig op de motor. Problemen met warmte en afleesbaarheid heb ik ook gehad, daarom gaat de iPhone met alleen een beschermende achter kant en een screen protector in de houder. Maar dan:

- Ik vrees toch een beetje voor twee weken continue gebruik. De iPhone is waterdicht, maar de USB aansluiting voor is dat maar matig
- Ik erger me nog steeds aan het feit dat in TomTom Go geen routes in kan laden

Maar als iemand het echt intensief heeft uitgeprobeerd, wil ik me nog wel laten overtuigen. Dan navigeer ik met mijn Route app navigatie.
 
Ik begrijp niet helemaal waarom je niet je iPhone gebruikt. Nog nooit problemen gehad met trilling, kou of regen.
Zelf gebruik ik de volgende houder:
www.cellularline.com--SMIPHONE7PLUS-31.jpg

Werkt prima, waterdicht, stof vrij en oplaadbaar. Kost een paar tientjes.

Het enige lastige, maar dat is met elke houder, van een iphone is dat je deze niet kunt ontgrendelen met de toegangscode zonder op de tuisknop te klikken. En dat gaat sinds de iphone 8 niet meer omdat het geen echte knop is. Die knop leest niet vanuit de handschoen uit.

Ik gebruik ook zoiets, maar dan een houder van ultimate addon. Lijkt er wel op. Bedienen met handschoenen kan lastig zijn inderdaad. Toevallig heb ik nu handschoenen waar ik wel het scherm mee kan bedienen, erg handig. Je zou tijdelijk (uiteraard een groot risico) de beveiligingscode uit kunnen zetten, zodat jeje telefoon gewoon met de powerknop aan kan zetten.

Een nog groter nadeel vond ik dat de batterij vrij snel leeg gaat met muziek en navigatie app aan. Bijladen kan dan wel, maar schijnt wel slecht te zijn. Ik denk dat ik hier ook de batterij van mijn iPhone 6 ook mee vermoord heb.
 
Code uit is me een te groot risico. Mag ook niet van mijn werkgever (telefoon is privé, simkaart van de baas). Hoeft ook niet. Als de navigatie aan staat, gaat ie niet uit. En continu laden durf ik ook wel aan. Misschien moet ik gewoon zelf degene zijn die de duurtest doet....
 
Ik heb zelf al eens een lang weekeinde in de Eifel met mijn iPhone se als navigatie gereden, gebruik de Tigra fietsrouter. Is waterdicht en met oplaadkabel aangesloten nog steeds spatwaterdicht. Je kunt de telefoon nog extra vastzetten met een schroefje zodat deze nooit door trillingen los komt van de grondplaat.
 
Ik gebruik ook zoiets, maar dan een houder van ultimate addon. Lijkt er wel op. Bedienen met handschoenen kan lastig zijn inderdaad. Toevallig heb ik nu handschoenen waar ik wel het scherm mee kan bedienen, erg handig. Je zou tijdelijk (uiteraard een groot risico) de beveiligingscode uit kunnen zetten, zodat jeje telefoon gewoon met de powerknop aan kan zetten.

Een nog groter nadeel vond ik dat de batterij vrij snel leeg gaat met muziek en navigatie app aan. Bijladen kan dan wel, maar schijnt wel slecht te zijn. Ik denk dat ik hier ook de batterij van mijn iPhone 6 ook mee vermoord heb.
De Code uitzetten, daar had ik niet over nagedacht. Soms kan het allemaal zo simpel zijn. THNX!

Ik heb hem aan de lader hangen en Mn batterij conditie (iPhone-instellingen-batterij-conditie) is nog 95%. Ding is bijna 2 jaar oud. Laden heeft voor mij dus geen negatief effect gehad op de accu. Het teruglopen van 5% is vrij standaard met het gebruik/tijd.
 
Zijn er inmiddels nieuwe ontwikkelingen op dit gebied? TomTom go doet nog steeds niet aan routes inladen op de iPhone, sygic doet niet meer aan koppelen met dropbox dus kan ook niks op inladen.

Myrouteapp vind ik zo gebruiksvriendelijk als canvas tuinhandschoenen bij een rectaalonderzoek. Scenic zou ik nog kunnen proberen

Iemand die nog andere suggesties heeft?
 
Volgens mij kun je wel een route tot 20 Stops versturen naar de iOS versie van TomTom Go via MyDrive.

Met SendRoute op mijn site kun je een ITN of GPX route met max 21 Stops versturen naar TomTom Go of Rider.
 
Ik gebruik mijn iPhone op de motor nu zo’n 100.000 km in twee jaar. Hij doet het nog steeds prima al is de camera een keer stuk gegaan en onder garantie gerepareerd. Ik weet niet of het de motor te maken had. Hij focuste niet meer. De camera is vervangen evenals de voor en achterkant van het apparaat. Meestal gebruik ik Google maps in het buitenland of MRA want die is off-line te gebruiken en maps.me. En dan heb ik nog wat apps om kampeerplaatsen te vinden. Als houden gebruikte ik de X grip, maar die stopjes raken makkelijk los en kwijt. Dus nu heb ik eens een Quickgrip, ook van ram geprobeerd en dat is ook wel een handig ding en zonder losse frutsels.
 
Zowel mijn vrouw als ik hebben het focus probleem gehad. Maar dan met een Windows phone. Met de iPhone (X) tot nu toe geen problemen. X-grip gaat ook goed.
 
Die haperende camera schijnt vooral door schokken en trilling te komen. Nu zit mijn iPhone al in een ‘Doom armour’, dus is hij hiervoor redelijk beschermd.

Het enige wat ik echt nog mis is een navigatieprogramma waarmee ik gewoon complete routes op in kan voegen
 
iPhone XR hier, heeft ook de geest gegeven. Althans, de focus van de camera. Is wel opgelost onder garantie maar ik ga niet nog een keer het lot tarten :N
M'n volgende motor heeft gewoon ingebouwde navi in het tft scherm :P en tot die tijd een Rider 550.
 
Ik volg even mee in dit topic. Reden: elektrische motorfiets. Dus aangewezen op apps als chargemap of plugshare om routes via laadpunten te bepalen.
Hoewel google maps sinds kort ook die feature heeft. En de Fastned app exporteert de route naar google maps.
Dus ontkom ik er niet aan m'n mobiel voor navigatie te gaan gebruiken - tenzij ik de routes handmatig maak, exporteer en dan in 'n tomtom of zumo importeer.
Maar daar ben ik te lui voor O-) en ik gebruik de motor ook voor forensenverkeer/woon-werk, dus ik heb echt geen zin om voor elk zakelijk ritje routes te maken etc etc.

Wat ik op de Energica's tot nu toe zie als werkbare oplossing zijn de houders van SP connect. En wanneer je een nieuwe model iphone hebt (vanaf 8 geloof ik) met een draadloze oplader.
Iets als dit dus: Moto Bundle iPhone X telefoonhouder

Daar ga ik in 2020 dus ook maar eens naar kijken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan