Waar zijn die mannen met de Russen toch gebleven?

Waar zijn de Russen?

  • Het is hier niet gezellig

    Stemmen: 7 16,7%
  • Ik heb geen Rus meer

    Stemmen: 13 31,0%
  • Andere dingen te doen, hij staat te verstoffen.

    Stemmen: 1 2,4%
  • Hij gaat niet meer stuk.

    Stemmen: 12 28,6%
  • Als hij kapot gaat ga ik dat hier niet zeggen!

    Stemmen: 9 21,4%

  • Totaal aantal stemmers
    42
Van Wikipedia;


According to official accounts, after lengthy discussion, the BMW R71 motorcycle was found to closely match the Red Army's requirements. Five units were covertly purchased through Swedish intermediaries. Soviet engineers in Moscow dismantled the five BMWs, reverse engineered the BMW design in every detail and made molds and dies to produce engines and gearboxes in Moscow. Early in 1941, the prototypes of the Dnepr M-72 motorcycle were shown to Stalin who made the decision to enter mass production. One of the original BMWs purchased through the Swedish intermediaries survives, and is displayed in the IMZ-Ural factory museum.[1]
 
Van Wikipedia;


According to official accounts, after lengthy discussion, the BMW R71 motorcycle was found to closely match the Red Army's requirements. Five units were covertly purchased through Swedish intermediaries. Soviet engineers in Moscow dismantled the five BMWs, reverse engineered the BMW design in every detail and made molds and dies to produce engines and gearboxes in Moscow. Early in 1941, the prototypes of the Dnepr M-72 motorcycle were shown to Stalin who made the decision to enter mass production. One of the original BMWs purchased through the Swedish intermediaries survives, and is displayed in the IMZ-Ural factory museum.[1]

Waarover de site van de UDCN dan weer het volgende zegt:
Toen Stalin de Vijfjarenplannen invoerde nam de productie verder toe. Eind jaren dertig was de oorlogsdreiging alom. Ook de Sovjetregering voelde zich in het nauw gedreven. Om tijd te winnen werd door Stalin in 1939 een niet-aanvalsverdrag met Hitler gesloten, het Molotov-Ribbentroppact. Hierin waren ook diverse handelsverdragen besloten. De Duitsers zouden techniek leveren, onder andere voor treinen, tractoren, vliegtuigen en motoren, en de Sovjets leverden grondstoffen als graan, goud en wolfraam.

Één van de ontwerpen, inclusief matrijzen en andere rimram, die werden overgedragen was dat van de BMW R71. In Duitsland was inmiddels al de kopklepper-techniek ontwikkeld, en dit model was de laatste zijklepper, voor de civiele markt, waar het geen succes bleek. Een veilige keuze om aan een mogendheid te geven waarmee je van plan bent in oorlog te raken.

Later is, om propagandistische redenen, het verhaal van de zes BMW’s uit Zweden die nagebouwd werden verzonnen. Als de Russen een ontwerp hadden willen stelen, hadden ze dat van de R75 moeten pikken, niet dat van een technisch achterhaalde burgerfiets! Maar na de jaren van de Grote Patriottische oorlog wilde men waarschijnlijk liever vergeten dat er met de voormalige aartsvijand gehandeld was.
 
Van Wikipedia;


According to official accounts, after lengthy discussion, the BMW R71 motorcycle was found to closely match the Red Army's requirements. Five units were covertly purchased through Swedish intermediaries. Soviet engineers in Moscow dismantled the five BMWs, reverse engineered the BMW design in every detail and made molds and dies to produce engines and gearboxes in Moscow. Early in 1941, the prototypes of the Dnepr M-72 motorcycle were shown to Stalin who made the decision to enter mass production. One of the original BMWs purchased through the Swedish intermediaries survives, and is displayed in the IMZ-Ural factory museum.[1]
Dat verhaal wordt aan alle kanten ontkent maar is wel het mooiste, ik hou het graag in stand, waar of niet. 8-)
 
Als er al overeenkomsten zijn met iets Duits dan gaat dat terug tot vooroorlogse samenwerkingsverbanden uit de jaren '30. Dat is mij veel te ver terug.
Ah, the inconvienient truth.
Helaas, de Russen hebben wel aanpassingen gedaan maar de basis is Duits. Overigens hebben de Fransen bij Gnome et Rhône nog een mooiere, betere boxer gemaakt. Daar waren de Duitsers zo tevreden over dat ze de fabriek in stand hebben gehouden en zelfs Duitse handleidingen hebben geschreven. Helaas zijn de Fransen gestopt met motoren bouwen en maken ze nu alleen nog vliegtuigonderdelen.
 
ik zat juist vorige week te denken, wat rijdt ze toch eigenlijk al goed, zo'n 4 manden.. maar goed, vorige week mijn mechanische vervroeger stuk(de gewichtjes wilden zich afscheiden van de rest) en gisteren ging mijn benzinekraan stuk, het schroefbakje viel er spontaan va af, daaaag schroefdraad.
 
ik zat juist vorige week te denken, wat rijdt ze toch eigenlijk al goed, zo'n 4 manden.. maar goed, vorige week mijn mechanische vervroeger stuk(de gewichtjes wilden zich afscheiden van de rest) en gisteren ging mijn benzinekraan stuk, het schroefbakje viel er spontaan va af, daaaag schroefdraad.
Hé, schroefdraad. Dat is een nieuwe. Voor de rest heb ik van ieder onderdeel aan die Russische rotkranen geloof ik al minstens drie manieren ontdekt waarop ze kapot kunnen, maar schroefdraad van de waterafscheider (daar is dat bakje voor).. da's een nieuwe. *D
 
Laatst bewerkt:
Pasgeleden met vrouwlief in de auto, zagen we een spannetje rijden.
Vrouwlief vroeg "mis je het niet?"...
Nou eigenlijk dus wel een beetje...
Vrouwlief: "nou, als we dan eindelijk eens een ander huis vinden met meer ruimte, dan moet je misschien maar weer eens rond gaan kijken dan zeker?

Ikke: 😍😍, nou vooruit dan maar O-)O-)

(Ik had pasgeleden al bijna in de auto willen springen voor dat span van @GSlandrover O-) )

Nu heb ik altijd al eens een Rus willen hebben, om een beetje rond te crossen in de buurt.
1 plekkie in de bak dat vrouwlief mee kan (kinderen beginnen langzaam in de leeftijd te raken dat ze toch geen tijd meer hebben om mee te gaan)

Dus ik een beetje rond kijken op MP en een beetje lezen op UDCN.
Kom ik ineens dit tegen: Welkom wat een coole apparaten zeg!!:t En nog eens vlak in de buurt ook!

Die "the Army"en "Pantser" zijn goed te pruimen lijkt mij


Ik moet mij alleen nog eens even goed in lezen over de verschillende merken, blokken, kopkleppers, weet ik veel.
Zijn er modellen oid die ik echt beter kan mijden? (las al iets over Ural jaren '90 ? )
 
Laatst bewerkt:
Leuk! Mijn span was zo weg, is naar België en wordt goed gebruikt.
Wat betreft de oostblok spannen; ik heb er diverse gehad en het meeste plezier gehad met zo'n half jaren 90 Ural, 650cc. Achteruit erop, met en zonder schommel gereden (zonder gaat prima met zo'n ding). Startte makkelijk en hoop lol mee gehad. Erg eenvoudig en makkelijk zelf te onderhouden, onderdelen zijn makkelijk verkrijgbaar en goedkoop.

Eén keer een Dnepr gehad, maar dat vind ik het net niet. De Urals doen het prima voor een rondje Zeeland, kleine weggetjes.. Als ik de ruimte had kocht ik er zo weer één.
 
Dus ik een beetje rond kijken op MP en een beetje lezen op UDCN.
Kom ik ineens dit tegen: Welkom wat een coole apparaten zeg!!:t En nog eens vlak in de buurt ook!

Die "the Army"en "Pantser" zijn goed te pruimen lijkt mij

Nog nooit van die club gehoord, maar het ziet er mooi uit wat ze hebben.
Misschien toch eens een bezoekje brengen.
 
Nog nooit van die club gehoord, maar het ziet er mooi uit wat ze hebben.
Misschien toch eens een bezoekje brengen.

Ik kende ze ook niet....

prijzen van de getoonde spannen lijken mij redelijk? Als je ziet wat voor moois ze maken dan heb ik er wel vertrouwen in dat ze technisch ook wel op orde zullen zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan